Αμάραντα

3,5

Μια εξεζητημένη και λυρικά σαρκαστική περφόρμανς –σαν λοξή επιμνημόσυνη δέηση στην έννοια της ελληνικότητας– με εξαιρετική ατμόσφαιρα και ερμηνείες. Κυρίαρχες φιγούρες, ο Αλέκος Συσσοβίτης ως ομοφυλόφιλος μπουλουκτζής που πενθεί με βαριά μακεδονίτικη προφορά και η τρανσέξουαλ Μπέττυ μια άλλη εκδοχή του εαυτού της.

Αμάραντα

Μια εξεζητημένη και λυρικά σαρκαστική περφόρμανς –σαν λοξή επιμνημόσυνη δέηση στην έννοια της ελληνικότητας– με εξαιρετική ατμόσφαιρα και ερμηνείες. Κυρίαρχες φιγούρες, ο Αλέκος Συσσοβίτης ως ομοφυλόφιλος μπουλουκτζής που πενθεί με βαριά μακεδονίτικη προφορά και η τρανσέξουαλ Μπέττυ μια άλλη εκδοχή του εαυτού της.

Αμάραντα - εικόνα 1

Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από τη χώρα μας: ο μύθος της. Το «σχολικό» ερώτημα «Τι είναι η πατρίδα μας;» ανακύπτει σε κάθε κρίσιμη καμπή – σχεδόν πάντα δηλαδή. Προ εξαετίας, το εν λόγω ερώτημα είχε γίνει μότο του Εθνικού Θεάτρου, ενώ τόσο η κατά Δημήτρη Παπαϊωάννου «Μήδεια» όσο και η κατά Νίκο Καραθάνο «Γκόλφω» υπήρξαν δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα θεατρικής επανα-κατοίκησης της έννοιας της ελληνικότητας. Τα «Αμάραντα» είναι, συγκριτικά, μια πολύ πιο λοξή (με την έννοια του «queer») απόπειρα διαπραγμάτευσης της. Δεν είναι ένας στοχευμένος λίβελος των επίσημων συμβόλων αλλά μια μεταφυσικής διάθεσης μεταμοντέρνα τελετουργία. Κάτι σαν επιμνημόσυνη δέηση ενός φθίνοντος έθνους, γραμμένη και παιγμένη με απύθμενο λυρισμό, ζοφερό ρεαλισμό και διάχυτο αισθητισμό.

Τα «Αμάραντα» δεν θρηνούν για «το καλύτερο κομμάτι» του παρελθόντος αλλά για τα ανίερα ιερά απωθημένα του: τη βοή ενός πλήθους που αλυχτάει σαν αγέλη λύκων, μια τρανσέξουαλ που μόνο θανάτους ζει, έναν ομοφυλόφιλο φουστανελά και κάμποσες ακόμη φιγούρες-«βρικόλακες» που συνήθως απουσιάζουν από τις αστικές αφηγήσεις και τα εθνικά μας μυθεύματα. Ως κείμενο και παράσταση, συναινούν στην αντικομφορμιστική πεσιμιστική αυτοκριτική της Ελλάδας. Τέτοιες τοποθετήσεις δεν είναι άγνωστες στο θέατρό μας – χαρακτηριστικός εκπρόσωπός τους, ο Δημήτρης Δημητριάδης, ήδη με το «Πεθαίνω σαν Χώρα» του 1978. Ο συνδυασμός, όμως, του άπαικτου μονόπρακτου «Το Φτερό» του Παύλου Μάτεσι με τους μονολόγους της ποιήτριας Γλυκερίας Μπασδέκη που συνθέτουν τη δραματουργία στα «Αμάραντα», λειτουργούν σαν ένα αλλόκοτο, αντεστραμμένο κάδρο της ελληνικότητας, στα όρια της σπαραξικάρδιας εκζήτησης και του μελαγχολικού σαρκασμού.

Αμάραντα - εικόνα 2

«Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει, δεν την σκιάζει φοβέρα καμία…»: σαν ειρωνικό αντι-ποίημα ακούγεται στην παράσταση το γνωστό εμβατήριο. Γιατί μπροστά μας στέκει ένα τσίρκο γεμάτο μελαγχολικούς κλόουν: τον Αλέκο Συσσοβίτη, σε μια οριακή όσο και μεστή ερμηνεία, ως ομοφυλόφιλο μπουλουκτζή που θρηνεί τον πρόωρα χαμένο σύντροφο και συμπρωταγωνιστή του, τον Αλέξανδρο Παπαϊωάννου ως βουβό κι ασάλευτο νεκρό, ντυμένος με την κέρινη μάσκα και την παραδοσιακή στολή των γενίτσαρων της Βέροιας, την Μαρία Πανουργιά να δίνει το δικό της ρεσιτάλ ως κουτοπόνηρη παρτσακλή χήρα και την Μπέττυ Βακαλίδου να παίζει, μέσω μιας υπερρεαλιστικής ποιητικής μετατόπισης, τον εαυτό της.

Όταν στο τέλος, ξεγυμνώνεται και ξαπλώνει στο ντιβάνι με τα αμάραντα άνθη, η εικόνα έλκει και, ταυτόχρονα, απωθεί. Προκαλεί αυτό που ο Ζαν Ζενέ είχε πει για την (πραγματική) Μπέττυ: «ταράζει τα όμορφά μας μάτια». Συνολικά, εξάλλου, η παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη, με την ταραγμένη ομορφιά της, αυτό επιχειρεί. Η μονότονη, όμως, δομή (μονόλογος-στιχομυθία/μονόλογος-στιχομυθία κ.ο.κ.), το διστακτικό φινάλε, η κειμενική φλυαρία και η –γειωμένη στο μακάβριο γκροτέσκο– υποκριτική θολώνουν την υπέρβαση που εξ αρχής υπόσχεται η παράσταση.

FAUST Αθηναΐδος 12 & Καλαμιώτου 11, Κέντρο, 2103234095. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αμάραντα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η ομάδα επιχειρεί τη δημιουργία ενός λοξού εθνικού μας πορτρέτου μέσα από την ιστορία ενός θιάσου ζώντων και νεκρών στην έσχατη παράστασή τους, σε κείμενα Παύλου Μάτεσι και Γλυκερίας Μπασδέκη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.