Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας»

Ηθοποιός-καρατερίστας του εκκεντρικού, ξεχωρίζει ακόμη και όταν δεν κρατάει τον πρώτο ρόλο. Ποντάρουμε ότι κάτι τέτοιο ενδέχεται να συμβεί και στους «Δαιμονισμένους», που ανεβαίνουν στο Εθνικό, με τον ίδιο ως alter ego του Ντοστογιέφσκι.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας»

Ηθοποιός-καρατερίστας του εκκεντρικού, απόλυτα αφοσιωμένος και απόλυτα παθια­σμένος με το θέατρο, ξεχωρίζει ακόμη και όταν δεν κρατάει τον πρώτο ρόλο. Ποντάρουμε ότι κάτι τέτοιο ενδέχεται να συμβεί και στους «Δαιμονισμένους», που ανεβαίνουν στο Εθνικό, με τον ίδιο ως alter ego του Ντοστογιέφσκι.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 1

Τι συμβαίνει εν συντομία στις 1.200 σελίδες που εκτείνονται οι «Δαιμονισμένοι»;
Παρακολουθούμε τη δράση μιας παρέας, ενός κύκλου μηδενιστών, σε μια επαρχιακή πόλη της προεπαναστατικής Ρωσίας. Τέτοια κινήματα αναρχίας ήταν τότε της μόδας. Κυρίαρχη μορφή, ο χαρισματικός και δαιμονικός Σταβρόγκιν [σ.σ. στην παράσταση, ο Γιάννης Νιάρρος]. Όλοι τον ερωτεύονται θανάσιμα, άντρες και γυναίκες. Όλοι καταστρέφονται. Και όλα συνεχίζονται...

Ρίχνει έτσι ο Ντοστογιέφσκι ένα ανάθεμα στην επανάσταση;
Όχι. Είναι ένα ανάθεμα στους ανθρώπους που καπηλεύονται κάθε μεγάλη ιδέα, όπως ήταν ο κομμουνισμός, ο χριστιανισμός, ο μωαμεθανισμός. Για τη μικρότητά μας μπροστά στις μεγάλες ιδέες μιλάει.

Έναν τέτοιο αναρχικό κύκλο είχε ενστερνιστεί και ο ίδιος…
Μα γι’ αυτό και καταδικάστηκε σε θάνατο! Ο Ντοστογιέφσκι έζησε στα άκρα. Αλκοολικός, επιληπτικός, χαρτοπαίκτης, χριστιανός, αναρχικός… τα πάντα. Δεν ήταν ένας… Κοέλιο που καθόταν στη βίλα του και είχε μια γραμματέα να του δακτυλογραφεί. Πρώτη ύλη ο εαυτός του ήταν. Αυτός ήταν το καύσιμο. Καιγόταν μέσα στα αντικρουόμενα πάθη του.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 2

«Η παράσταση έχει τη μορφή θεατρικού ορατορίου» ανακοινώνει το Εθνικό θέατρο. Τι σημαίνει αυτό και τι ρόλο έχεις εσύ;
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη συνύπαρξη δώδεκα ηθοποιών, μιας σοπράνο και πέντε μουσικών που δεν διαχωρίζουν τις λειτουργίες τους. Η μουσική, δηλαδή, δεν είναι μια υπόκρουση. Αφηγούμαστε και τραγουδάμε όλοι μαζί την ίδια ιστορία. Ο σκηνοθέτης μας, ο Θοδωρής Αμπαζής, μπορεί να μιλήσει για όλα αυτά καλύτερα... Εγώ είμαι ο αφηγητής –υπό μια έννοια, ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι– και ο Τύχωνας, ένας σιωπηλός και κάπως εκκεντρικός μοναχός. «Σαλό» τον λένε.

Συνεχώς τους… τρελούς καλείσαι να παίξεις. Πού το αποδίδεις;
Ίσως είναι τυχαίο. Ίσως, πάλι, να κρύβεται ένα τεράστιο εγώ. Πώς οι φάλαινες, αυτά τα τεράστια κήτη, υπάρχουν μες στην απεραντοσύνη του ωκεανού διακριτικά, παραδομένα σοφά και αρμονικά μες στη φύση; Έτσι κάπως αισθάνομαι και το εγώ μου: ένας τεράστιος όγκος που θέλει να υπάρχει στον ωκεανό της ύπαρξης και της κάθε παράστασης, δίχως όμως να κραυγάζει ή να διεκδικεί περισσότερο χώρο.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 3

Είναι αυτό ένα ζητούμενο για κάθε ηθοποιό;
Είναι ένα ζητούμενο για κάθε άνθρωπο. Απλώς στον ηθοποιό όλα μεγεθύνονται. Κάθε παράσταση έχει κάποιες δεδομένες οδηγίες: εδώ κάνεις αυτό, μετά εκείνο κ.ο.κ. Πιάνω συχνά τον εαυτό μου να φλερτάρει με την ιδέα: «Κι αν δεν το κάνω; Τι θα γίνει; Θα τιναχτούν όλα στον αέρα; Ή μήπως θα προκύψει κάτι μοναδικό, πολύ ζωντανό;» Τα δαιμόνια βγαίνουν. Οι θεατές σε βλέπουν. Δεν υπάρχει επιστροφή.

Αλήθεια, πώς έγινες ηθοποιός;
Σίγουρα έπαιξε κάποιον ρόλο το χωριό που μεγάλωσα, ο Αβαρικός της Αιτωλοακαρνανίας. Οι δικοί μου είχαν καφενείο. Δούλευα από μικρός. Αυτό με έκανε να σιωπώ και να παρατηρώ τους ανθρώπους. Ενώ δηλαδή πίνουν τον καφέ τους, μπορεί να γίνουν κακοί και φθονεροί, να χλευάσουν ή να κολακέψουν κάποιον... Ανακάλυψα την ύπαρξη αυτού του μηχανισμού και αυτό με σοκάρισε. Κλείστηκα στον εαυτό μου. Το θέατρο με βοήθησε να το διαχειριστώ­. Όλα αυτά τα πραγματεύεται και ο Ντοστογιέφσκι. Ήταν σαν να δια­περνούσε τους ανθρώπους με ακτίνες Χ. Τι έβλεπε; Ότι τελικά είμαστε όλοι ίδιοι, ένα είδος. Πίσω από τις ματαιοδοξίες, τις φιλοδοξίες, τις επιθυμίες, τους ρόλους και τις ιδιότητες που παίρνουμε, είμαστε όλοι μοναδικές υπάρξεις και όλοι ίδιοι. Έβλεπε κάτι ακόμη, κάτι που είναι σαν φυσικός νόμος. Ότι λίγο ή πολύ όλοι φλερτάρουμε με τον δαίμονα της καταστροφής. Από κάτω χάσκει η άβυσσος. Ο ίλιγγος προς τα εκεί μας τραβάει.

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης: «Ο Ντοστογιέφσκι βλέπει την άβυσσο που χάσκει από κάτω μας» - εικόνα 4

Πώς είσαι εκτός σκηνής;
Σαν φυτό. Είναι σαν να βγαίνω από την πρίζα.

Τώρα θα πας κατευθείαν για πρόβα;
Όχι, πρέπει να οδηγήσω ένα λεωφορείο.

Τι εννοείς;
Έχω γυρίσματα για μια ταινία μικρού μήκους όπου παίζω έναν τύπο που οδηγεί λεωφορείο – βασικά ο… Χάρος είναι!

Οι «Δαιμονισμένοι» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ανεβαίνουν σε σκηνοθεσία-μουσική Θ. Αμπαζή στο Εθνικό Θέατρο - Rex στις 2/2. Παίζουν επίσης οι Τζ. Δαλιάνη, Μ. Ζορμπά, Δ. Ήμελλος, Αν.-Ρ. Κονίδη, Κ. Κορωναίος, Ν. Κοψιδάς, Κ. Μυριαγκού, Γ. Νιάρρος, Θ. Πάνου, Δ. Σαριδάκη, Αντ. Φρυδά κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Δαιμονισμένοι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 180 '

Το βλέμμα του Ρώσου μεγάλου συγγραφέα πάνω στους ανθρώπους μιας εποχής σε κρίση και μιας κοινωνίας σε μετάβαση αλλά και μια παραγωγή που ενώνει το τότε με το τώρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.