Ματωμένος γάμος

3

Με μια θεαματική και ατμοσφαιρική εικονογραφία, η τραγωδία του Ανδαλουσιανού­ ποιητή αντιμετωπίζεται με αισθητικά αντισυμβατικό τρόπο, σαν το μακάβριο χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σε μια παράσταση που ξενίζει και προκαλεί.

Ματωμένος γάμος

Με μια θεαματική και ατμοσφαιρική εικονογραφία, η τραγωδία του Ανδαλουσιανού­ ποιητή αντιμετωπίζεται με αισθητικά αντισυμβατικό τρόπο, σαν το μακάβριο χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σε μια παράσταση που ξενίζει και προκαλεί.

Ματωμένος γάμος - εικόνα 1

Οι τοίχοι δεν είναι ασβεστωμένοι, τα κοστούμια δεν είναι σπανιόλικα και αντί για φλαμένκο ακούγονται ροκιές. Ο Γιάννης Κακλέας μοιάζει να αντιμετωπίζει τον «Ματωμένο γάμο» σαν μια τραγωδία αιματηρής εκδίκησης, όπως είναι λόγου χάρη η «Ισπανική τραγωδία» (1587) του Τόμας Κιντ. Εμβαπτίζει δηλαδή­ την ανδαλουσιανή τραγωδία στην μπαρόκ αντιφατικότητα και το ισπανικό «duende» στο γκροτέσκο παράλογο. Η παράστασή του (ευτυχώς) δεν είναι μια ηθογραφική αναπαράσταση του πώς ζουν, αγαπούν και πεθαίνουν οι αγρότες της Ιβηρικής. Μοιάζει μάλλον με μια σειρά από tableaux vivant αισθητικά αγέρωχα κι επιβλητικά μέσα στο βιομηχανικής λογικής σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη, τα οποία συνθέτουν μια εικονογραφία απροσδόκητη για το εν λόγω έργο, αλλά οικεία για τον εν λόγω σκηνοθέτη. Το ερωτικό σύμπλεγμα Νύφης - Γαμπρού είναι έξοχο (αν κι επαναλαμβάνεται πανομοιότυπα ως Νύφη - Λεονάρντο), η σκηνή των ξυλοκόπων στις καταπακτές εντυπωσιακή, ενώ εκείνη με το Φεγγάρι (Ιφιγένεια Αστεριάδη) παραπέμπει μάλλον σε παραμυθόδραμα λόγω και της ενδυματολογίας (διά χειρός Εύας Νάθενα).

Ματωμένος γάμος - εικόνα 2

Διατηρώντας την ποιητική μετάφραση του Νίκου Γκάτσου, ο Κακλέας επιλέγει υποκριτικούς κώδικες που κοντράρονται μαζί της: ένας ωμός, αδρός ρεαλισμός με στιγμιαίες εξπρεσιονιστικές εκφάνσεις. Η δε δραματουργία του Λόρκα­ «διαβάζεται» ως το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Ωραία τοποθέτηση – θεωρητικά. Πρακτικά­ όμως λειτουργεί ανασταλτικά για την ανάπτυξη των χαρακτήρων, του ρυθμού και του αισθήματος. Με τη λογική του «προαναγγελθέντος» ακυρώνονται τα προμηνύματα θανάτου που συσσωρεύονται στο έργο. Αν από την πρώτη σκηνή­ τα πρόσωπα δρουν σαν «νεκροζώντανοι», σαν να βαραίνει επάνω τους ο ίσκιος ενός επικείμενου πένθους, πώς θα φανούν τα σύμβολα, πώς θα υπάρξουν εσωτερικές συγκρούσεις, πώς θα επιτευχθούν δια­κυμάνσεις ύφους, πώς θα εξαρθούν η υποδόρια συγκίνηση και το δέος απέναντι στο αναπόφευκτο τέλος; Κάτι ακόμη. Ο Λόρκα έλεγε: «Το θέατρο ζητά από τα πρόσωπα να φορούν ένα κοστούμι ποίησης και να αφήνουν τα κόκαλα και το αίμα τους ακάλυπτα». Ο Κακλέας μοιά­ζει να ακολούθησε αυτήν την απαίτηση.
Αφαίρεσε τα πρόσωπα από το ιστορικοκοινωνικό και τοπικό τους υπόβαθρο και τα εξέθεσε «γυμνά» στην οντολογία τους – έρμαια στο «σκοτεινό ποτάμι» του πάθους. Μόνο που το έκανε και κυριολεκτικά. Η παράστασή του έχει τόσο γυμνό, που η ερωτική παραφορά ακυρώνεται από την πολλή… σάρκα. Χρειαζόταν να γίνει ακόμη πιο ακραίος, συγκεκριμένος και αποφασιστικός σε αυτήν την προοπτική. Ξεκαρφώνοντας δηλαδή τα πρόσωπα από το πλαίσιό τους, έπρεπε να τα εντάξει με σαφήνεια σε ένα άλλο πλαίσιο. Ήθελε, λόγου χάρη, να δώσει το σφαγείο αυτό του έρωτα σαν ένα μαφιόζικο ξεκαθάρισμα στο Παλέρμο του 1950 για λόγους τιμής; Διότι υπάρχει (και) μια τέτοια αίσθηση, ειδικά στη συνάντηση Μάνας και Πεθερού. Ή ήθελε να αποδώσει το πάθος με την αγριότητα των ελισαβετιανών συγγραφέων; Παρακολουθώντας τελικά την παράσταση του Κακλέα, περισσότερο ασχολείσαι με τα ζητήματα που θέτει η σκηνοθεσία παρά με το έργο. Αξιοσημείωτο είναι, πάντως, πως ο θίασος, με προεξάρχουσες τις Εβελίνα Παπούλια (Μάνα), Λένα Παπαληγούρα (Νύφη) και Αριάδνη Καβαλιέρου (κορίτσι-Θάνατος), «μιλά» την ίδια γλώσσα. υπάρχουν θαυμαστή ομοιογένεια και συνοχή στον υποκριτικό κώδικα.

ΑΠΟΘΗΚΗ Σαρρή 40, Ψυρρή, 2103253153. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένος γάμος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ο έρωτας αναμετριέται με το θάνατο στο έργο, που αντλεί στοιχεία από την ποίηση της Ανδαλουσίας αλλά και από χαρακτήρες της καθημερινής ζωής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.