Εκκεντρικότητα: η νέα γραφικότητα του ελληνικού θεάτρου

Με αφορμή τον «Ματωμένο γάμο» του Φ.Γκ. Λόρκα στη σκηνοθετική εκδοχή της Λένας Κιτσοπούλου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Ιλειάνα Δημάδη αναρωτιέται μήπως η μοίρα των ανατροπέων είναι οριακά προδιαγραμμένη.

Εκκεντρικότητα: η νέα γραφικότητα του ελληνικού θεάτρου

Με αφορμή τον «Ματωμένο γάμο» του Φ.Γκ. Λόρκα στη σκηνοθετική εκδοχή της Λένας Κιτσοπούλου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Ιλειάνα Δημάδη αναρωτιέται μήπως η μοίρα των ανατροπέων είναι οριακά προδιαγραμμένη.

Εκκεντρικότητα: η νέα γραφικότητα του ελληνικού θεάτρου - εικόνα 1

Συμβαίνει κάθε τόσο στο θέατρο να εμφανίζεται ένας ανατροπέας που προκαλεί αίσθηση με τα πρώτα σκηνικά του διαβήματα. Ανακηρύσσεται σύντομα ως το νέο enfant terrible και αποκτά φανατικούς οπαδούς κι εχθρούς. Σχεδόν αυτόματα ο ανατροπέας μας εντάσσεται στο κατεστημένο νεοφιλελεύθερο σύστημα απορρόφησης, πριμοδότησης κι επανανοηματοδότησης της πρωτοπορίας. Εφεξής τον/τη βλέπουμε να φεύγει από τα «υπόγεια» και τις «τρύπες» και να δημιουργεί υπό τη σκέπη θεσμικών οργανισμών και διοργανώσεων: φεστιβάλ, εθνικά θέατρα, μεγάλα πολιτιστικά ιδρύματα κ.ο.κ. Σε χρόνο-ρεκόρ ο ανατροπέας μας γίνεται περιζήτητος. Προκειμένου να αντεπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση, υποχρεώνεται να παράγει διαρκώς, καταλήγοντας τελικά να επαναλαμβάνει τον εαυτό του και δη εκείνον τον εαυτό που κάποτε προκαλoύσε. Μόνο που εκείνος ο εαυτός είναι πια παρελθόν. Καταναλώθηκε. Οι νόμοι της αγοράς, ακόμη κι αν το προς πώληση προϊόν είναι η ίδια η αβανγκάρντ, παραμένουν αδυσώπητοι. Ένας νέος εαυτός και μια νέα πρωτοπορία πρέπει να εφευρεθεί, ακόμη κι αν αυτό γίνει μέσα στους κόλπους του συστήματος, «παίζοντας» με άλλους όρους (και χρόνους παράδοσης) το παιχνίδι του δούναι και λαβείν. Το βέβαιο είναι πως «ήρθε καιρός να ξαναχυθεί αίμα», όπως λέει και ο Νίκος Καραθάνος στον «Ματωμένο Γάμο» του Λόρκα, που ανέβασε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η Λένα Κιτσοπούλου, μία από τις πιο πολλά υποσχόμενες περιπτώσεις ανατροπέων των τελευταίων ετών.
Στην παρούσα φάση όμως τη συναντούμε θολή και αποπροσανατολισμένη, να αναμασά τον πρότερο εαυτό της, εκείνον που κάποτε τάραξε τα λιμνάζοντα ύδατα με τις «Νυχτερίδες», τη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» και το «Χαίρε Νύμφη». Η Κιτσοπούλου, εμμονική και παρορμητική όπως πολλοί αυθεντικοί καλλιτέχνες, δοκίμασε σε αυτήν την τελευταία παράστασή της κάτι αδόκιμο: να χρησιμοποιήσει το λυρικό δράμα του Λόρκα ως «υλικό» για να σατιρίσει την επαρχιώτικη ψυχοπαθολογία του νεοέλληνα, κάτι δηλαδή που έχει ούτως ή άλλως κάνει κατά κόρον, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το έργο της «Ο Μουνής». Κατέληξε όμως να κάνει ό,τι πιο εύκολο, άτεχνο, απωθητικό και παιδιάστικο: να παρωδήσει το έργο του Λόρκα.

Εκκεντρικότητα: η νέα γραφικότητα του ελληνικού θεάτρου - εικόνα 2

Εξαφάνισε την ποιητικότητα, τη σκοτεινότητα, την πρωτογενή του ισχύ όσο και την εγχώρια μυθολογία γύρω από αυτό (Θέατρο Τέχνης, Κουν, Γκάτσος, Χατζιδάκις κ.λπ.). Στη θέση όλων αυτών έστησε ένα φλύαρο και περιττό θέαμα όπου τα πρόσωπα-σύμβολα (η Μάνα, η Νύφη, ο Λεονάρδο κ.λπ.) παρουσιάζονται ως οι υστερικές καρικατούρες ενός νεοελληνικού «Dogville». Πιστή στο δόγμα «τα πάντα επιτρέπονται», βάζει ως γείτονές τους τον Σαίξπηρ, τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο, ακόμη και τα Στρουμφάκια.
Αναίτιες εκκεντρικότητες σε μια παρέλαση φαεινών ιδεών: αυτές είναι οι νέες ασθένειες του «πειραματιζόμενου» ελληνικού θεάτρου. Κι αν δεν βρεθεί άμεσα η θεραπεία, το καλύτερο κομμάτι του θεάτρου μας θα καταντήσει γραφικό, νεο-συντηρητικό και παλιακό: μια μεταμοντέρνα παρεξήγηση δίχως εμπορευματική αξία για το σύστημα και καλλιτεχνική ουσία για την πρωτοπορία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένος γάμος

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 120 '

Η αντισυμβατική εκδοχή της Λένας Κιτσοπούλου πάνω στο κλασικό έργο σαρκάζει την υποκρισία και τα ταμπού. Με τον Νίκο Καραθάνο στο ρόλο της Μάνας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.