Συμβολαιογράφος

3

Η αφήγηση μιας σκληρά διαψευσμένης ελπίδας έτσι όπως τη βιώνει μια χήρα, η οποία ζει στην κλειστή κοινωνία της ελληνικής επαρχίας, γίνεται από την Υρώ Μανέ ένας μονόλογος με σπαρακτική κορύφωση.

Συμβολαιογράφος

Η αφήγηση μιας σκληρά διαψευσμένης ελπίδας έτσι όπως τη βιώνει μια χήρα, η οποία ζει στην κλειστή κοινωνία της ελληνικής επαρχίας, γίνεται από την Υρώ Μανέ ένας μονόλογος με σπαρακτική κορύφωση.

Συμβολαιογράφος - εικόνα 1

Χήρα από τα 25 της χρόνια (έχασε τον άντρα της στον πόλεμο), μητέρα και πατέρας μαζί, η Ερασμία αναλαμβάνει να μεγαλώσει ολομόναχη την κόρη της Ματούλα υπό το συνεχές και αρκετά συχνά απαξιωτικό βλέμμα των κατοίκων της μικρής πόλης όπου ζει, υποταγμένη απόλυτα σε όλα τα κοινωνικά «πρέπει» της ανδροκρατούμενης κοινωνίας.

Παλεύοντας ολομόναχη, στέκεται με υπερηφάνεια μπροστά στη ζωή και καταφέρνει να ανοίξει ένα περιπτεράκι. Καθώς η κόρη της μεγαλώνει: «Τα βλέμματα των πελατών στο περίπτερο άλλαξαν περιεχόμενο και απέκτησαν κάτι το βιαστικό, το πιεστικό και το πρόστυχο». Το θαμμένο ερωτικό ένστικτο της Ερασμίας ξυπνάει σταδιακά, η δύναμή του πρωταγωνιστεί κρυφά και φανερά στις δύο ηρωίδες, μάνα και κόρη (αλλά και στον γαμπρό), ενώ τα αγαπημένα της κολοκυθάκια, τα οποία έχει μάθει να μαγειρεύει με διάφορους τρόπους, πρόκειται να γίνουν η αφορμή για τη μοιραία στιγμή.

Συμβολαιογράφος - εικόνα 2

Η Υρώ Μανέ ως Ερασμία, σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές, βγαίνει στη σκηνή και παίζει αποφεύγοντας τα βλέμματα. Βέβαια, σιγά σιγά ζεσταίνεται, αφηγείται απίθανα περιστατικά και μετρά της πληγές μιας άνισης αναμέτρησης με τη ζωή, επιστρατεύοντας όλες τις υποκριτικές δυνάμεις της. Με τις εκφράσεις αλλά και την κίνηση, έδωσε στη ζορισμένη χήρα όλη την παλέτα των συναισθηματικών χρωματισμών και όλες τις ανάσες που προετοιμάζουν μια βραδυφλεγή αντίδραση απέναντι στην κατάρρευση του οικογενειακού κύκλου.

Σε αυτήν την πρώτη του σκηνοθεσία, ο Γιώργος Καραμίχος έσπρωξε την πρωταγωνίστρια στα μονοπάτια μιας κλιμακούμενης έντασης, στην οποία η ειλικρίνεια του προσωπικού βιώματος παντρεύεται με την αφηγηματική περιγραφή.

Μπήκαμε στο κέντρο της αφήγησης αυτής της ιλαροτραγωδίας του Νίκου Βασιλειάδη, που αποδίδεται σε καθαρευουσιάνικη γλώσσα και φέρνει εικόνες από τις μικρές συντηρητικές κοινωνίες του ’50 και του ’60. Για τους θεατές μεγαλύτερης ηλικίας κάποιες μνήμες ίσως είναι οικείες από το περιβάλλον τους, ενώ το έργο θυμίζει στους νεότερους ηθογραφία. Το καλό είναι πως το δράμα που ζει η Ερασμία μπολιάζεται με χιούμορ και το σκληρό τέλος του, το οποίο καθορίζεται από τη φράση του γαμπρού της «Ο λόγος είναι συμβόλαιο και το υπεσχημένον οφείλει να τηρηθεί» (συνοδεύεται μάλιστα από μια ανομολόγητη πράξη), κάνει τη ζωή να μοιάζει με ανέκδοτο.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 7/3/2011.

Περισσότερες πληροφορίες

Συμβολαιογράφος

  • Τραγική κωμωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Η εξομολόγηση μιας χήρας, εγκλωβισμένης στα ήθη μιας επαρχιακής κοινωνίας, σε ένα μονόλογο με σπαρακτική κορύφωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.