Επιστάτης

3,5

Απολαυστικός είναι στην ερμηνεία του γερο-αλήτη Ντέιβις ο Γιώργος Κιμούλης, σε μια παράσταση η οποία, ακόμη κι όταν χάνει το μέτρο, καθιστά το ιδιότυπο έργο του Πίντερ άκρως διασκεδαστικό.

Επιστάτης

Απολαυστικός είναι στην παιγνιώδη, κωμικά χρωματισμένη ερμηνεία του γερο-αλήτη Ντέιβις ο Γιώργος Κιμούλης, με άξιο συμπρωταγωνιστή τον Νίκο Γεωργάκη, σε μια παράσταση η οποία, ακόμη κι όταν χάνει το μέτρο, πετυχαίνει κάτι σημαντικό: καθιστά το ιδιότυπο έργο του Πίντερ άκρως διασκεδαστικό

Επιστάτης - εικόνα 1

Γραμμένος το 1959, ο «Επιστάτης» έμελλε να κάνει διάσημο τον νεαρό και πάμφτωχο τότε Χάρολντ Πίντερ. Κεντρικό πρόσωπο είναι ο Ντέιβις, ένας ηλικιωμένος άστεγος τον οποίο δύο παράξενοι αδερφοί φιλοξενούν στο άθλιο σπίτι τους, χρίζοντάς τον μάλιστα «επιστάτη». Δεν θα συμβεί τίποτε αξιοθαύμαστο στις δύο ώρες που διαρκεί το έργο. Ούτε θα ειπωθεί κάποια αξιοθησαύριστη αλήθεια για τη ζωή.
Τα αληθινά θαύματα στο θέατρο του Πίντερ συμβαίνουν στο μυαλό του θεατή. Πίσω από τις φαινομενικά αδιάφορες κουβέντες για τα τέλεια πλακάκια κουζίνας ή την κατασκευή υπόστεγων, ο Πίντερ στήνει ένα παιγνιώδες κρυπτογράφημα του μεταπολεμικού ανθρώπου κι ένα μπεκετικής υφής σκηνικό σκέρτσο για τη σημασία και την ασημαντότητα της ύπαρξης. Τα πάντα στον «Επιστάτη» είναι ζήτημα ισχύος. Τα τρία πρόσωπα, ίδια με άγρια ζώα, βρίσκονται σε πόλεμο με τον εαυτό τους, τους άλλους, τις ψευδαισθήσεις, το παρελθόν και το μέλλον. Η γλώσσα αποδεικνύεται το ικανότερο και τρομακτικότερο όπλο. Μπορείτε να «διαβάσετε» το έργο του Πίντερ μεταφορικά, πολιτικά, κοινωνικά, υπαρξιακά, ακόμη και μεταφυσικά. Πάντα, όμως, θα παραμένει ένα έργο-γρίφος.

Επιστάτης - εικόνα 2

«Ο “Επιστάτης”, μέχρις ενός σημείου, είναι κωμωδία. Από ένα σημείο κι έπειτα το γέλιο σταματάει. Γι’ αυτό ακριβώς το σημείο το έγραψα». Ο Γιώργος Κιμούλης ακολούθησε πιστά τη ρήση του Πίντερ. Σφύζει από χιούμορ και ένταση η παράστασή του κι ο ίδιος είναι αγνώριστος στο ρόλο του γερο-Ντέιβις. Όπως η μετάφραση του έργου και η σκηνοθεσία του δεν έχουν τίποτα ακαδημαϊκό, έτσι κι η ερμηνεία του δεν έχει τίποτα ηρωικό ή εμβληματικό. Απεκδυόμενος τη μεγαλοσύνη με την οποία συνηθίζει να περιβάλλει τις ερμηνείες του, πλάθει έναν τύπο ασήμαντο κι όμως φοβερό. Είναι ένας άστεγος ηλικιωμένος αλήτης. Με το πρόσωπο παγωμένο κι ανέκφραστο, «μασουλάει» τα λόγια του. Με μια ιδιοσυγκρασιακή προφορά «του δρόμου» παραληρεί, ξεστομίζοντας τα ρατσιστικά του λογύδρια («έχει γεμίσει ο τόπος ξένους») και τις άσκοπες φλυαρίες του («έχω μεγάλο κουντεπιέ»). Ως ηθοποιός της αβάντας, ενδίδει ανά στιγμές στο γέλιο που εισπράττει από το κοινό και υπερβάλλει. Το ίδιο ισχύει ανά στιγμές και για τη σκηνοθεσία του.
Παρά τη ζωτικότητά της, δεν διαθέτει την απαιτούμενη φλεγματικότητα κι ενδίδει σε κάποιες ευκολίες, όπως το rock soundtrack ή τα BBC News στα ελληνικά. Αυτά τα παράταιρα στοιχεία θεωρώ πως αποπροσανατολίζουν το ενδιαφέρον από την κεντρική ιδέα του Κιμούλη για το έργο, την οποία επιτελεί σκηνικά μόνο ίσως στη σκηνή των παπουτσιών: την κρυμμένη, φαντασιακή και συμβολική σχέση υιών - πατέρα και δη θνητών - Θεού. Έχω, επίσης, την εντύπωση πως η ερμηνευτική καθοδήγηση στηρίχτηκε περισσότερο στη δημιουργία «τύπων» παρά «χαρακτήρων», εξ ου και η εντυπωσιακή αλλά μονοδιάστατη απόδοση των τριών ρόλων. Εξαιρετικός είναι, πάντως, ειδικά στον αποκαλυπτικό μονόλογό του, ο Νίκος Γεωργάκης (μεγάλος αδερφός) και επαρκής, δίχως όμως μια εξίσου σφριγηλή ερμηνεία, ο Γιώργος Χρανιώτης (μικρός αδερφός). Ατμοσφαιρικά, αλλά χωρίς χαρακτήρα τα σκηνικά και κοστούμια της Μαίρης Τσαγκάρη, ενδιαφέροντες οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη και υποδειγματικό το μακιγιάζ των Χάρη Χαραλαμπάκη - Αλεξάνδρας Μύτα.

ΘΕΑΤΡΟ «ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ» Αμερικής 10, 2103612500. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο επιστάτης

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μέσα από τις ταραγμένες σχέσεις τριών προσώπων, ο νομπελίστας συγγραφέας σχολιάζει καυστικά τα πολλαπλά πρόσωπα της εξουσίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.