Αυγά μαύρα

3,5

Ανεβάζοντας ένα μετεμφυλιακό έργο-μαρτυρία, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη μεγαλουργούν ως αδέλφια που αναμετρούνται με το συλλογικό τραύμα και την ιστορική μνήμη στη λυτρωτικά συγκινητική όσο και καίρια αυτή παράσταση.

Αυγά μαύρα

Ανεβάζοντας ένα μετεμφυλιακό έργο-μαρτυρία, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη μεγαλουργούν ως αδέλφια που αναμετρούνται με το συλλογικό τραύμα και την ιστορική μνήμη στη λυτρωτικά συγκινητική όσο και καίρια αυτή παράσταση.

Αυγά μαύρα - εικόνα 1

Θέατρο της ιστορικής μνήμης και του εθνικού, πολιτικού και οντολογικού άλγους. Θέατρο λυτρωτικό και, συνάμα, αναστοχαστικό. Θέατρο της αυθεντικής συγκίνησης και όχι της μελοδραματικής θύμησης ή του πολιτικού διδακτισμού, έστω κι αν η κατακλείδα είναι η γνώριμη πικρή επωδός «Εμφύλιος γινότανε, σκότωνε ο ένας τον άλλον. Να μην ξαναγίνει τέτοιο κακό», όπως λέει, παίζοντας τον στιγματισμένο γιο του αντάρτη, ο Αντώνης Αντωνίου.

Την ώρα που ο κοινωνικός ιστός της χώρας διαλύεται και η θεωρία –όσο και η πρακτική– των άκρων επανέρχονται στο ιστορικό παρόν, η αναμέτρηση με το φάντασμα του ελληνικού εμφύλιου πολέμου επιστρέφει με τη μορφή του κατεπείγοντος. Ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, ανεβάζοντας φέτος το έργο του Διονύση Χαριτόπουλου, το οποίο πριν από μερικά χρόνια θα φάνταζε «ξεπερασμένο», συνομιλούν ευθέως με την αναζωπύρωση του εμφύλιου μίσους εν μέσω εθνικισμού και νεοφασισμού, ταξικής και πολιτικής πόλωσης.

Αυγά μαύρα - εικόνα 2

Ποιοι είναι οι ήρωες-αντιήρωες στα «Αυγά μαύρα»; Δύο αδέλφια, παιδιά ενός αντάρτη της Ρούμελης. Χωρίστηκαν στα χρόνια του εμφυλίου πολέμου – ο αδερφός έμεινε με τους παππούδες τους, η αδερφή βρέθηκε σε παιδούπολη. Συναντιούνται, ενήλικες πια, για να αναμετρηθούν με το συλλογικό και ατομικό τραύμα, με την ιστορική μνήμη και τη διατεταγμένη λήθη. Θέατρο της ζώσας μαρτυρίας καταθέτει ο Χαριτόπουλος σε αυτό το –κατ’ ουσίαν μονόπρακτο– έργο του 1994, μεταγράφοντας με όρους σκηνικής πράξης όσα του αφηγήθηκε για τη
ζωή του συγκεκριμένο, υπαρκτό πρόσωπο, μοιράζοντας όμως το μαγνητοφωνημένο υλικό σε δύο χαρακτήρες, προκειμένου να καταδείξει τη διαλεκτική του εμφυλίου από την πλευρά των «ηττημένων».
Γραμμένο θαρρείς απνευστί και εν θερμώ, δίχως φλυαρία ή εκλέπτυνση αλλά και δίχως έγνοια για τη φόρμα ή τη σκηνική υπόσταση, το έργο ακουμπά στις αρχές του κοινωνικά ορμώμενου ελληνικού θεάτρου του 1970-1980: είναι έργο της βασικής συνθήκης. Δηλαδή σε έναν καθορισμένο σκηνικό χώρο, δύο πρόσωπα συνδιαλέγονται και συγκρούονται, αναψηλαφώντας και τεκμηριώνοντας το παρελθόν, εκθέτοντας ηθικούς και ιδεολογικούς προβληματισμούς. «Ο πατέρας μας ήταν ήρωας», λέει εκείνος, αποδίδοντας περίσσευμα ανδρείας και συνείδησης στον πατέρα τους. «Αγωνίστηκε για όλους τους άλλους εκτός από τους δικούς του», αντιλέγει η αδερφή, η οποία γεννήθηκε, σαν αγρίμι, στη σπηλιά όπου κρυβόταν η κυνηγημένη οικογένεια, μεγάλωσε μες στην ορφάνια και χρεώνει στον πατέρα τους την απώλεια της παιδικής της ηλικίας.

Αυτήν τη χαμένη ηλικία –ένα ολόκληρο ψυχικό τοπίο– προσπαθεί να ανακαλέσει μέσα απ’ τις αναμνήσεις του μεγαλύτερου αδερφού της. Κι ενώ εκείνη, με το εναγώνιο ερώτημα «Εγώ; Εγώ πού ήμουν τότε;», ανάγεται σε ιδανική ακροάτρια και μοιραίο θύμα της λήθης, ο Αντώνης Αντωνίου γίνεται ο απόλυτος αφηγητής-αγγελιαφόρος της μνήμης, ατομικής και συλλογικής, ζωντανεύοντας με το λόγο του τις σκοτεινές σελίδες του πρόσφατου ελληνικού παρελθόντος. Ενδιαφέρον είναι το σκηνικό του Νίκου Κασαπάκη με τα βαριά έπιπλα-κειμήλια, όχι όμως και τα κοστούμια του. Ταιριαστές οι μελωδίες, ειδικά εκείνες για ακορντεόν, που συνέθεσε η Ελένη Καραΐνδρου.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 13/3/14

Περισσότερες πληροφορίες

Αυγά μαύρα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 85 '

Δύο αδέρφια χωρίζονται βίαια κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου και όταν ξανασυναντιούνται, αναζητούν μνήμες και συναισθήματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.