Είδαμε τον "Εγκάρσιο προσανατολισμό" στη Στέγη

Εγκάρσιος προσανατολισμός

"Ερευνητής", που ψάχνει να βρει όσα αλήθεια έχουν αξία και στα έργα του τον τρόπο που θα ήταν πιο σύμφωνος με τον εαυτό του, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί παραστάσεις που δεν αφήνουν κανέναν αδιάφορο. Έχει καταφέρει να δημιουργήσει αξίες που διαρκούν υπακούοντας στο μέτρο, στη γνώση και στο κάλλος της μορφής. Εκεί εδράζεται η ιδεολογική αξία, καθώς με αυτά εναντιώθηκε στην ευκολία και ξεχώρισε στη γενιά του ως καλλιτέχνης. Έχω δει σχεδόν όλα τα έργα του κι αυτό που αναβλύζει απ’ όλα, είναι το φως διαπερασμένο μέσα από εκπληκτικές αποχρώσεις, αλλά και ομορφιά και συγκίνηση, που γεννά η καθαρότητα, η απλότητα, το πηγαίο της εικαστικής του "γλώσσας".

Εγκάρσιος προσανατολισμός

Η νέα του δημιουργία, ο "Εγκάρσιος προσανατολισμός", ευφάνταστή και ίσως πιο αισθαντική από τις πιο πρόσφατες δουλειές του, είναι ένα γοητευτικότατο μορφολογικά χορόδραμα που δανείζεται τον τίτλο από το GPS που έχουν οι νυχτοπεταλούδες για να πετούν. Χρησιμοποιούν μια πηγή φωτός, κατά βάση το φεγγάρι, σε σχέση με την οποία κρατούν μια σταθερή γωνία για να βρουν τον δρόμο τους. Ο ηλεκτρισμός της αποπροσανατολίζει και γυρνάνε γύρω γύρω από τα φώτα. Είναι μια μεταφορά για το προσωπικό εσωτερικό φως και την πνευματικότητα της ανθρωπότητας. Στην παράσταση, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου "παίζει" με το φως και με τη γυναικεία παρουσία που ταράζει το σύμπαν των ανδρών καθώς το επισκέπτεται με άλλη μορφή κάθε φορά, μοιάζοντας και η ίδια με φως. Κάθε σκηνή είναι ανοιχτή σε ερμηνείες και συνειρμούς, όμως φαίνεται καθαρά η αγωνία του άνδρα που τη μια στιγμή είναι κυρίαρχος και την άλλη ηττημένος, ενώ δίνεται χώρος στο θηλυκό σύμπαν, στο οποίο κυριαρχούν η Αφροδίτη του Βίλλεντορφ και η Αφροδίτη του Μποτιτσέλι. Οι δυο γυναίκες εικονογραφούνται μοναδικά στο αλαβάστρινης ομορφιάς πρόσωπο της συγκλονιστικής Breanna O’Mara από το Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. 

Εγκάρσιος Προσανατολισμός

Η διάρθρωσή της παράστασης σε σύντομα, πυκνών νοημάτων επεισόδια μας συγκίνησε πολύ. Γιατί η υψηλού αισθητικού γούστου εικαστική της όψη (σκηνικό Τίνα Τζόκα και Λουκάς Μπάκας και κοστούμια Άγγελος Μέντης), σε συνδυασμό με τα ηχητικά περιβάλλοντα (Coti K.), τις μουσικές επιλογές (Στέφανος Δρουσσιώτης), την εκφραστικότατη χορογραφία (Δημήτρης Παπαϊωάννου) και την υπεραισθαντική σωματική ερμηνεία των εξαιρετικών περφόρμερ ( Damiano Ottavio Bigi, Suka Jorn, Jan Möllmer, Breanna o’Mara, Τίνα Παπανικολάου, Lukasz Przytarski, Χρήστο Στρινόπουλο, Μιχάλη Θεοφάνους) παρήγαγε κινούμενες "εικόνες" που συνειρμικά εμπλουτίζουν το θεματικό πυρήνα και διεγείρουν την ψυχή και τη σκέψη του θεατή. Συγκλονιστική είναι η στιγμή που οι περφόρμερ χτίζουν έναν τοίχο, ο οποίος διαρκώς γκρεμίζεται, σαν animation μοιάζει η σκηνή με την γυναίκα να γεννιέται μέσα από τα σπλάχνα του ταύρου και υπέροχο είναι το φινάλε με την σκηνή να μετατρέπεται σε λίμνη. Ο "Εγκάρσιος προσανατολισμός" εκφράζει αγωνίες, αλλά και βεβαιότητες για τον αισθητικό τρόπο με τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη ζωή.
 

Περισσότερες πληροφορίες

Εγκάρσιος προσανατολισμός

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 105 '

Μια παράσταση γεμάτη από τις υποβλητικές εικόνες-σήμα κατατεθέν του χορογράφου. Ο τίτλος αναφέρεται στον τρόπο προσανατολισμού των εντόμων μέσω της σταθερής πορείας προς μια πηγή φωτός, ο λόγος για τον οποίο πετούν προς ό,τι λάμπει.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/02/2023

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.

"O Υπέροχος Γκάτσμπι" συνεχίζεται μέχρι τον Μάρτιο

Η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος-σταθμού για την αμερικανική λογοτεχνία παίρνει παράταση στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα.