«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται;

Ύστερα από ένα χρόνο που έπληξε όσο κανένας άλλος το σύγχρονο θέατρο, η επανεκκίνησή του δεν θα άξιζε να είναι τίποτα λιγότερο από υπερ-θεαματική.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται;

Η συγκυρία μοιάζει ιδανική: H μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή που ετοιμάζουν εδώ και μήνες ο Φοίβος Δεληβοριάς και ο Δημήτρης Καραντζάς –στην πρώτη τους επαγγελματική σύμπραξη– είναι μία από τις πρώτες, καινούργιες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού που σπάνε τη μακρά, άνυδρη σεζόν που προηγήθηκε. Αυτή η διά ζώσης συνάντηση θεατών και καλλιτεχνών στις κερκίδες του Βεάκειου, θα γίνει με ένα έργο που τιμάει ένα είδος κατεξοχήν λαϊκό, το οποίο εκπληρώνει την ανάγκη του κοινού για ένα χορταστικό, διασκεδαστικό καλοκαιρινό θέαμα, χωρίς να παραγνωρίζει την ανάγκη να προσφέρει ουσιαστική ψυχαγωγία.

Η ιδέα ξεκίνησε από την πρόταση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Λευτέρη Γιοβανίδη να τιμηθούν τα 200 χρόνια από την έναρξη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας και κατέληξε στη δημιουργία της πρωτότυπης παράστασης «The 1821 - Η επιθεώρηση», που έρχεται να τιμήσει τη λαμπρότερη εκδοχή ενός είδους το οποίο, στο παρελθόν, γνώρισε μεγάλες στιγμές δόξας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η επιθεώρηση δείχνει να προσφέρει την ιδανική φόρμα, ώστε η επαναπροσέγγιση του παρελθόντος και της Ιστορίας να γίνει με βλέμμα διεισδυτικό και ταυτόχρονα ανάλαφρο και χαλαρό, κριτικό και συνάμα κωμικό.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται; - εικόνα 1

Τα διακόσια χρόνια ζωής που μετράει το σύγχρονο ελληνικό κράτος, δεν είναι πολλά, σύμφωνα με τον Φοίβο Δεληβοριά, που υπογράφει κάποια από τα κείμενα και, κυρίως, τη μουσική σύνθεση. «Τα φανταστήκαμε σαν δέκα γενιές 20άρηδων, τη μία δίπλα στην άλλη», δήλωσε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε για την παράσταση. Η σκέψη αυτή καθόρισε την οπτική των συντελεστών, οι οποίοι, μελετώντας τα ανέκδοτα κείμενα του Αγώνα, διαπίστωσαν ότι οι εποχές μπορεί να αλλάζουν, όμως οι άνθρωποι στην ουσία τους μένουν ίδιοι. Αυτό ήταν λυτρωτικό, καθώς μπόρεσαν να δουν την Ιστορία απενοχοποιημένα, χωρίς να τους… πλακώσει με το βάρος της, κατά τη χαρακτηριστική δήλωση του Δεληβοριά, ενώ ο Δημήτρης Καραντζάς που αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία του εγχειρήματος τόνισε πως η παράσταση ξανακοιτάζει την Ιστορία όχι απλώς με σατιρικό σκοπό, αλλά φιλοδοξώντας να θέσει μια σειρά ερωτημάτων γύρω από την περιβόητη εθνική ταυτότητα και την οπτική των σύγχρονων Ελλήνων πάνω σε αυτή.

Όλα αυτά βέβαια, καθώς υπηρετούν το επιθεωρησιακό είδος, πρόκειται να δοθούν με τρέλα, χιούμορ, πολλή μουσική και τραγούδια, και μέσα από τα δεκάδες πρωτότυπα νούμερα που έγραψε η επταμελής συγγραφική ομάδα την οποία απαρτίζουν η Λένα Κιτσοπούλου, ο Γιάννης Αστερής, η Γλυκερία Μπασδέκη, ο Κώστας Μανιάτης, ο Κώστας Κωστάκος, η Κέλλυ Παπαδοπούλου και ο Φοίβος Δεληβοριάς. Το στοίχημα είναι δύσκολο όσο και ερεθιστικό. Η σοβαροφάνεια ή, στον αντίποδα, η καρικατούρα μπορεί να βάλουν εμπόδια στο αποτέλεσμα, το οποίο καλείται να είναι όσο σκωπτικό, κριτικό και αναιδές χρειάζεται, χωρίς να ξεπέφτει σε φτήνιες.

«The 1821 - Η επιθεώρηση»: Διακόσια χρόνια Ιστορίας σε επιθεωρησιακή μορφή, γίνεται; - εικόνα 2

Μια διαδρομή διακοσίων χρόνων, την οποία σημάδεψαν πλήθος σημαντικών αλλά και ιλαρών γεγονότων και ολοκληρώθηκε με ένα έτος πανδημίας, απομόνωσης και κοινωνικών ανακατατάξεων, φαντάζει ανεξάντλητη ως πηγή έμπνευσης και υλικού. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα κείμενα δεν εξαντλούνται στην περίοδο του 1821 –αν και θα δούμε επί σκηνής να μας ξανασυστήνονται (μάλλον όπως δεν τις έχουμε ξαναδεί) γνώριμες μορφές της Επανάστασης–, αλλά παραθέτουν πολλές ψηφίδες της ελληνικής –μικρής και μεγάλης– Ιστορίας μέχρι και τις μέρες μας. Η σύντομη γεύση που πήραμε στη συνέντευξη Τύπου, το κρυφοκοίταγμα σε κάποιες από τις σκηνές, μαρτυρά πως στην ορχήστρα του Βεάκειου θα βρουν θέση τα χρόνια του ΠΑΣΟΚ και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004, η Γιάννα και ο Sakis, το κλέος των «αρχαίων ημών προγόνων» δίπλα στους σύγχρονους επικοινωνιολόγους, μαζί με όλους τους άλλους που μπήκαν στο μπλέντερ της καλλιτεχνικής ομάδας και θα μας αποκαλυφθούν την ώρα της πρεμιέρας.

Επί σκηνής, δεκατρείς ηθοποιοί και τέσσερις μουσικοί θα δώσουν τον τόνο. Στο σανίδι θα συναντηθούν ερμηνευτές πολλών γενεών, κρατώντας το νήμα, τη «γερή κλωστή» όπως τη χαρακτήρισε η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, που ενώνει τους εκπροσώπους του ελληνικού θεάτρου. Η ίδια συμμετέχει στο θίασο, μεταφέροντας την εμπειρία της από την Ελεύθερη Σκηνή και τις ένδοξες εποχές της επιθεώρησης, μαζί με τους υπόλοιπους διαλεχτούς συναδέλφους της: Ελένη Κοκκίδου, Νίκο Καραθάνο, Γιώργο Γάλλο, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννη Νιάρρο, Μιχάλη Οικονόμου, Γιάννη Κουκουράκη, Γιάννη Κλίνη, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνο Παπαδόπουλο, Ηλία Μουλά και Ιωάννα Πιατά. Τα σκηνικά δημιούργησαν η Μαρία Πανουργιά και η Μυρτώ Λάμπρου, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, τη χορογραφία η Ζωή Χατζηαντωνίου και τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου. Μετά την πρεμιέρα στις 4 Ιουνίου, η παράσταση θα παίζεται στο Βεάκειο Θέατρο του Πειραιά κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μέχρι τα τέλη του Ιουλίου.

Περισσότερες πληροφορίες

The 1821 - η επιθεώρηση

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 140 '

Η εθνική ταυτότητα και η σχέση μας με την επανάσταση και την ιστορική συνέχεια τοποθετούνται στο στόχαστρο μιας σύγχρονης επιθεώρησης με ζωντανή 4μελή ορχήστρα και κείμενα των Φ. Δεληβοριά, Λ. Κιτσοπούλου, Γ. Αστερή, Γλ. Μπασδέκη, κ.ά.

Βεάκειο

Λόφος Προφήτη Ηλία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κυριακή Νασιούλα: Το "4 +Ένα" είναι για μένα μια (επι)στροφή στη φύση με όχημα το σώμα

Η νέα χορογράφος γράφει για την παράσταση χορού, που ενώνει τη φυσική, τη μηχανική, τη φιλοσοφία, το σύγχρονο χορό και τις καλές τέχνες, όπου τα στοιχεία της φύσης συνδιαλέγονται ως παλλόμενα σώματα επί σκηνής, λίγο πριν ανέβει στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
03/06/2024

Για το Alok, η "κουήρ χαρά" είναι ο τρόπος του να υπάρχει σε έναν κόσμο που δεν το θέλει εδώ

Με αφορμή το stand-up comedy του που θα δούμε στις 4/6 στο Βέμπο, το καλλιτεχνό που σπάει τα στερεότυπα του φύλου μίλησε μαζί μας για την ομορφιά, τη σοφία και τις δυσκολίες της τρανς ζωής αλλά και για το χιούμορ ως μέσο για να εκφραστεί η πλήρης βεντάλια της ύπαρξής του.

Τη "Σπασμένη στάμνα" σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης αυτό το καλοκαίρι

Περιοδεία ξεκινά η κωμωδία του Χάινριχ Φον Κλάιστ που έχει ως θέμα τον λανθασμένο τρόπο άσκησης της δικαιοσύνης από τους λειτουργούς της, με τον σκηνοθέτη, τον Αργύρη Αγγέλου και την Τζόυς Ευείδη να ανήκουν στον θίασο.

Ποια είναι η νέα παράσταση που ανεβάζει ο Νικόλας Βαγιονάκης στον Μικρό Κεραμεικό του χρόνου;

Με ένα σκοτεινό έργο του Γκυ ντε Μοπασάν που μιλά για τη φρενήρη κι αυτοκαταστροφική πορεία της ζωής του θα καταπιαστεί τον επόμενο χειμώνα ο καλλιτέχνης που έφερε στη σκηνή το "Mephisto" του Κλάους Μαν.

"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;": Μια συνομιλία ανάμεσα στο/η Sasha Marianna Salzmann και τον Γρηγόρη Λιακόπουλο

Αυτό το ερώτημα θα απασχολήσει τη συζήτηση ανάμεσα στο/η θεατρικό/ή συγγραφέα και μυθιστοριογράφο και τον συγγραφέα του πρόσφατου "Generation lost", οι οποίοι θα μιλήσουν στο Ινστιτούτο Γκέτε της Αθήνας (είσοδος ελεύθερη).

Η ομάδα "Εν Δυνάμει" ανεβάζει τους "Υπνοβάτες" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου η Ελένη Ευθυμίου υπογράφει μαζί με την ομάδα της, που αποτελείται από νέους καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία, μια παράσταση για τη σχέση του ύπνου και του θανάτου αλλά και το πώς μεταφράζονται στη ζωή μας.

Πρεμιέρα για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 στην Πειραιώς 260 με θέατρο, χορό και live στην πλατεία

Ο βιομηχανικός χώρος της Πειραιώς μεταμορφώνεται ξανά σε δημοφιλή προορισμό, όχι μόνο για να φιλοξενήσει την αιχμή της διεθνούς και της ελληνικής σκηνής θεάτρου και χορού αλλά και για να ανοίξει τη φεστιβαλική εμπειρία και έξω από τις αίθουσες.