Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση

Η Μαρίκα Κοτοπούλη, ο Αριστοτέλης Ωνάσης, η Μαρία Κάλλας και άλλες σημαντικές προσωπικότητες που έχουν εγγραφεί στην ελληνική συλλογική μνήμη ζωντανεύουν τη φετινή σεζόν στη σκηνή.

Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση

Πέρα από τα παιχνίδια εξουσίας, τις οριακές ανθρώπινες καταστάσεις και σχέσεις, τις υπαρξιακές αναζητήσεις και, φυσικά, τους μεγάλους έρωτες, το θέατρο πάντα θα αναζητά ήρωες που εμπνέουν και συγκινούν. Για αυτόν το λόγο αρκετοί δημιουργοί στρέφουν την προσοχή τους σε πρόσωπα που έχουν εγγραφεί στη μνήμη μας κι έχουν αφήσει το σημάδι τους στη ζωή, την τέχνη, την επιστήμη. Δεν είναι λίγες οι βιογραφίες που είδαμε τα τελευταία χρόνια να μεταφέρουν θραύσματα της αληθινής ζωής στη σκηνή. Σας θυμίζουμε τις παραστάσεις με ήρωες τον Τσάρλι Τσάπλιν, την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, τη Φρίντα Κάλο, την Αγγέλα Παπάζογλου, τον Στέλιο Καζαντζίδη και πολλούς άλλους, μεγάλες προσωπικότητες που ζωντάνεψαν σε παραστάσεις μέσα από ένα δημιουργικό θεατρικό ανακάτεμα της ιστορικής καταγραφής, της συλλογικής μνήμης αλλά και της φαντασίας. Το να μπορέσεις να κοιτάξεις πίσω από τη λάμψη γνωστών προσώπων, εντοπίζοντας την ευφυΐα, τις ανασφάλειες, τις ξεχωριστές ικανότητες και τις σκιές που συνθέτουν το ψυχογράφημα ενός ανθρώπου, είναι το ζητούμενο.

Σε αυτό το ζητούμενο απάντησε με καθηλωτικό τρόπο τον περασμένο χειμώνα η Μαρία Ναυπλιώτου στο «Master Class» του Τέρενς ΜακΝάλι, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, ερμηνεύοντας τη Μαρία Κάλλας. Όταν έχεις να κάνεις με μια γυναίκα-σύμβολο, θα πρέπει να αναζητήσεις εκείνα τα στοιχεία της καλλιτέχνιδας που θα την κάνουν να μοιάζει πέρα για πέρα αληθινή... Αυτό έκανε η Ναυπλιώτου και τα κατάφερε, σκιαγραφώντας με ακρίβεια τις συναισθηματικές διακυμάνσεις της ευάλωτης ντίβας, ακροβατώντας ανάμεσα στο ναρκισσισμό και στην ανασφάλεια. Δικαίως, λοιπόν, η παράσταση επαναλαμβάνεται φέτος στο «Δημήτρης Χορν».

Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση - εικόνα 1
«Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης»

Τη θεατρική πορεία του συνεχίζει και ο μεγάλος ρεμπέτης Μάρκος Βαμβακάρης. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου πιάνει το μπουζούκι και, άλλοτε με τις ηλεκτρισμένες μελωδίες του ζεϊμπέκικου άλλοτε με τον αλέγρο ρυθμό του χασάπικου, μας αφηγείται τα γεγονότα που σημάδεψαν την πολυτάραχη ζωή ενός ινδάλματος στο «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης». Ο μονόλογος που φέτος θα παίζεται στο Μικρό Άνεσις (από 18/10) αποκαλύπτει την ιδιοσυγκρασία ενός καλλιτέχνη και κυρίως ενός ανθρώπου που έκανε τον νταλκά και τις αδυναμίες του τραγούδι.

Στη λίστα των βιογραφιών που επαναλαμβάνονται προστίθεται αυτή της πρώτης γυναίκας που κέρδισε Νόμπελ, της χημικού και φυσικού Μαρί Κιουρί, με πρωταγωνίστρια την Πέγκυ Τρικαλιώτη στον Σταθμό (από 23/11). Η «Απολογία της Μαρί Κιουρί», το έργο που έγραψε η τραγουδοποιός Ευσταθία βασισμένη στη βιογραφία της Κιουρί, τοποθετεί την επιστήμονα σε μια δικαστική αίθουσα προκειμένου να απολογηθεί για το ερωτικό σκάνδαλο που ξέσπασε με πρωταγωνίστρια εκείνη κι έναν μαθητή του άντρα της Πιέρ Κιουρί.

Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση - εικόνα 2
«Μαρία Πολυδούρη»

Σε επανάληψη θα δούμε και την παράσταση «Μαρία Πολυδούρη», με πρωταγωνίστρια τη Φωτεινή Φιλοσόφου και τον Νίκο Γιάννακα στον ρόλο του Κώστα Καρυωτάκη. Η παράσταση εστιάζει στη δύναμη του χαρακτήρα της Ελληνίδας ποιήτριας αλλά και τη ζωή της, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Νικολαΐδη στο Αλκμήνη (από 23/10).

Φαίνεται όμως ότι και φέτος στις αθηναϊκές σκηνές οι βιογραφίες έχουν την τιμητική τους. Ο Σταμάτης Φασουλής «γίνεται» ο Έλληνας κροίσος Αριστοτέλης Ωνάσης. Το εγχείρημα είναι τριπλά προκλητικό για τον γνωστό καλλιτέχνη, αφού εκτός από την ερμηνεία έχει σκηνοθετήσει αλλά κι έχει γράψει το έργο «Ωνάσης - Τα θέλω όλα», το οποίο θα δούμε στη σκηνή του Παλλάς (από 11/10).

Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση - εικόνα 3
«Μαρίκα»

Μια κορυφαία φυσιογνωμία του νεο­ελληνικού θεάτρου, η Μαρίκα Κοτοπούλη, θα πάρει σάρκα και οστά στη σκηνή, και μάλιστα από δύο διαφορετικές ηθοποιούς. Η Νένα Μεντή, που μας προκάλεσε ρίγη συγκίνησης ως Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, τώρα γίνεται η «Μαρίκα» στην παράσταση που ετοίμασε ο Πέτρος Ζούλιας. Μαζί με ακόμη εννιά ηθοποιούς θα ζωντανέψει στη σκηνή του Χώρα (από 13/12) τον πολυδιάστατο και αντιφατικό κόσμο της Κοτοπούλη, και μαζί το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι μιας ολόκληρης εποχής.

Η Δήμητρα Παπαδήμα στην παράσταση «Μαρίκα Κοτοπούλη - Το αγρίμι», που θα παιχτεί τους επόμενους μήνες στο Olvio, θα αποκαλύψει πτυχές της προσωπικότητας της μεγάλης πρωταγωνίστριας και της σχέσης της με τον Ίωνα Δραγούμη, ενώ μέσα από στιγμιότυπα της ζωής της θα μάθουμε και για την καλλιτεχνική της πορεία. Τέλος, η ζωή του «Γιαννούλη Χαλεπά» της Ρέας Γαλανάκη θα ζωντανέψει στο Θέατρο Άλμα (από 5/10). Μόνο που ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης δεν μας έχει αποκαλύψει ακόμη τα σχέδιά του. Μείνετε συντονισμένοι...

Περισσότερες πληροφορίες

Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Περισσότεροι από 25.000 θεατές έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα τον συγκλονιστικό μονόλογο για τη ζωή του άρχοντα του ρεμπέτικου τραγουδιού, Μάρκου Βαμβακάρη, ο οποίος βίωσε δύο παγκόσμιους πολέμους, μεγάλους έρωτες, απογοητεύσεις αλλά κι επιτυχίες. Το έργο βασίστηκε στην αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη με την υπογραφή της Αγγελικής Βέλλου-Κάϊλ και ανεβαίνει φέτος για πέμπτη χρονιά στο Θέατρο Στοά, που κλείνει 53 χρόνια συνεχούς παρουσίας. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου ανεβαίνει στη σκηνή για να δώσει φωνή στον σπουδαίο συνθέτη και οργανοπαίχτη σε ένα λιτό ανέβασμα με έντονη εξομολογητική χροιά, η οποία χαρακτηρίζει και τις αφηγήσεις του στη βιογράφο του. Παράλληλα με την ιστορία του ξετυλίγεται η εικόνα της Ελλάδας της βιοπάλης, του περιθωρίου, των τεκέδων και των χασικλήδων, που γέννησε τη μουσική δημιουργία του.

Μαρία Πολυδούρη

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Η παράσταση ρίχνει φως στην εξεγερμένη συνείδηση, το ποιητικό χάρισμα και τον έρωτα της συναρπαστικής ποιήτριας του Μεσοπολέμου για τον Κ. Καρυωτάκη.

Master Class

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ένας μονόλογος-πρόκληση για κάθε ηθοποιό αυτός της Μαρίας Κάλλας, αυτοβιογραφικός, αποκαλυπτικός για τα μυστικά της όπερας και της μεγάλης ντίβας, βασισμένος στο σεμινάριο που δίδαξε στη Μουσική Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης το 1970.

Ωνάσης: Τα θέλω Όλα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 130 '

Μία από τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις της σεζόν σκιαγραφεί την ταραχώδη ζωή του Έλληνα κροίσου, ο οποίος «διάβασε» την εποχή του και κατάφερε να γίνει ένας από τους πιο ισχυρούς άντρες του 20ού αιώνα.

Μαρίκα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η μεγάλη πρωταγωνίστρια του ελληνικού θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη, η οποία πήγαινε κόντρα στο κατεστημένο, όποτε η περίσταση και τα «πιστεύω» της το απαιτούσαν, ενέπνευσε τον Π. Ζούλια να γράψει αυτό το έργο για τη ζωή της.

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κυριακή Νασιούλα: Το "4 +Ένα" είναι για μένα μια (επι)στροφή στη φύση με όχημα το σώμα

Η νέα χορογράφος γράφει για την παράσταση χορού, που ενώνει τη φυσική, τη μηχανική, τη φιλοσοφία, το σύγχρονο χορό και τις καλές τέχνες, όπου τα στοιχεία της φύσης συνδιαλέγονται ως παλλόμενα σώματα επί σκηνής, λίγο πριν ανέβει στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
03/06/2024

Για το Alok, η "κουήρ χαρά" είναι ο τρόπος του να υπάρχει σε έναν κόσμο που δεν το θέλει εδώ

Με αφορμή το stand-up comedy του που θα δούμε στις 4/6 στο Βέμπο, το καλλιτεχνό που σπάει τα στερεότυπα του φύλου μίλησε μαζί μας για την ομορφιά, τη σοφία και τις δυσκολίες της τρανς ζωής αλλά και για το χιούμορ ως μέσο για να εκφραστεί η πλήρης βεντάλια της ύπαρξής του.

Τη "Σπασμένη στάμνα" σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης αυτό το καλοκαίρι

Περιοδεία ξεκινά η κωμωδία του Χάινριχ Φον Κλάιστ που έχει ως θέμα τον λανθασμένο τρόπο άσκησης της δικαιοσύνης από τους λειτουργούς της, με τον σκηνοθέτη, τον Αργύρη Αγγέλου και την Τζόυς Ευείδη να ανήκουν στον θίασο.

Ποια είναι η νέα παράσταση που ανεβάζει ο Νικόλας Βαγιονάκης στον Μικρό Κεραμεικό του χρόνου;

Με ένα σκοτεινό έργο του Γκυ ντε Μοπασάν που μιλά για τη φρενήρη κι αυτοκαταστροφική πορεία της ζωής του θα καταπιαστεί τον επόμενο χειμώνα ο καλλιτέχνης που έφερε στη σκηνή το "Mephisto" του Κλάους Μαν.

"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;": Μια συνομιλία ανάμεσα στο/η Sasha Marianna Salzmann και τον Γρηγόρη Λιακόπουλο

Αυτό το ερώτημα θα απασχολήσει τη συζήτηση ανάμεσα στο/η θεατρικό/ή συγγραφέα και μυθιστοριογράφο και τον συγγραφέα του πρόσφατου "Generation lost", οι οποίοι θα μιλήσουν στο Ινστιτούτο Γκέτε της Αθήνας (είσοδος ελεύθερη).

Η ομάδα "Εν Δυνάμει" ανεβάζει τους "Υπνοβάτες" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου η Ελένη Ευθυμίου υπογράφει μαζί με την ομάδα της, που αποτελείται από νέους καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία, μια παράσταση για τη σχέση του ύπνου και του θανάτου αλλά και το πώς μεταφράζονται στη ζωή μας.

Πρεμιέρα για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 στην Πειραιώς 260 με θέατρο, χορό και live στην πλατεία

Ο βιομηχανικός χώρος της Πειραιώς μεταμορφώνεται ξανά σε δημοφιλή προορισμό, όχι μόνο για να φιλοξενήσει την αιχμή της διεθνούς και της ελληνικής σκηνής θεάτρου και χορού αλλά και για να ανοίξει τη φεστιβαλική εμπειρία και έξω από τις αίθουσες.