© Χριστόφορος Δουλγέρης
Ένα ταξίδι 130 ετών
"Κάθε ιδιωτική συλλογή έχει την ιδιότητα να αποτυπώνει μία υποκειμενική ιδέα της τέχνης" αναφέρει η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, όταν πρωτοπαρουσίασε το νέο αφιέρωμα του μουσείου. Η έκθεση "Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μια συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης" έχει ήδη ανοίξει στο μουσείο και δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο αναδρομικό αφιέρωμα στην ιστορία της τέχνης. Το μουσείο δίνει έμφαση σε κινήματα που ταρακούνησαν τη ζωγραφική και συνθέτει μία διαφορετική αφήγηση, που αναδεικνύει τις επιρροές του κάθε καλλιτέχνη και τη σχέση του με εκπροσώπους της εποχής του αλλά και με μεταγενέστερους δημιουργούς.
Συνομιλώντας με τον Φασιανό

Στο σίκουελ του προγράμματος σύγχρονης τέχνης Contemporary Intervention Program, το Μουσείο Αλέκος Φασιανός καλεί την καλλιτέχνιδα Ευγενία Βερελή να συνομιλήσει με τα έργα του θρυλικού Έλληνα δημιουργού μέσα από ιδιόμορφα έργα τέχνης. Η ίδια αναφέρει ότι παρατηρώντας το έργο του, ανακάλυψε μία προσωπική και παιγνιώδη πλευρά του εμβληματικού ζωγράφου: "σημεία μιας γενικευμένης πρακτικής που υπερβαίνει την κλειστότητα του ολοκληρωμένου έργου και μετατρέπεται σε μια στάση απέναντι στα πράγματα, σε έναν τρόπο να βλέπει κανείς τον κόσμο. Μια χειρονομιακή, σχεδόν καθημερινή πράξη δημιουργίας, που με καλεί να σκεφτώ το έργο μου ως μια διαδικασία συλλογής, συναρμολόγησης και μεταμόρφωσης υλικών που —όπως και όλα, ίσως, τα πράγματα— έχουν να πουν μια ιστορία".
Ώρα να ανακαλύψεις τον Roger Ballen

Έως τις 25 Ιανουαρίου, το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138 φιλοξενεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πρότζεκτ της φετινής σεζόν, τιμώντας έναν από τους επιδραστικότερους φωτογράφους του 21ου αιώνα. Το "Shadows of the Mind" παρουσιάζει επιλεγμένες φωτογραφίες του εμβληματικού Roger Ballen, κάνοντας μία αναδρομή στην καριέρα του και αναδεικνύοντας διαφορετικές πτυχές της τέχνης του.
Μυστικά ενός ιστορικού μουσείου

Λίγους μήνες αφού κατέβασε αυλαία η "Σαγήνη του αλλόκοτου", ο Ενδιάμεσος Χώρος της Εθνικής Πινακοθήκης άνοιξε και πάλι για να υποδεχτεί ένα εικαστικό πρότζεκτ με θεματικό πυρήνα το πολύτιμο αρχείο του μουσείου. Η έκθεση της Νατάσας Μπιζά "Changing Grounds: Συμπληρωματικές αφηγήσεις στο Αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης" ξετυλίγει λιγότερο γνωστές ή αθέατες πτυχές της ιστορίας και των συλλογών της ΕΠΜΑΣ. Το "Changing Grounds" είναι μία τελείως διαφορετική έκθεση από αυτές που έχουμε συνηθίσει στην Πινακοθήκη – καθαρά ερευνητική. Η Μπιζά, έχοντας μελετήσει με βαθιά προσωπική και στοχαστική προσέγγιση το αρχείο της Πινακοθήκης τα δύο τελευταία χρόνια, εστίασε σε τρεις πυλώνες: τους ανθρώπους, το ίδιο το κτίριο και τις συλλογές του μουσείου.
Ξανά και ξανά στο Νέο Κόσμο

Προφανώς, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δεν θα έλειπε από τη λίστα μας. Εκτός από το χορταστικό "Why look at animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή" που κατακλύζει το μουσείο, στον τρίτο όροφο του κτιρίου παρουσιάζονται δύο ιδιαίτερες εκθέσεις: η πρώτη αφορά τον Greek Month in London, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 1975. Στο "Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο: 50 χρόνια μετά", έργα τέχνης και ντοκουμέντα αφηγούνται τη σύσταση μιας κατηγορίας "ελληνικής πρωτοποριακής τέχνης". Η δεύτερη, με τίτλο "Θαλασσόκαμπος", συνομιλεί με τη συλλογή και το αρχείο του μουσείου και απεικονίζει φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr
Περισσότερες πληροφορίες
Why Look at Animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Στο νέο κύκλο εκθέσεών του, το ΕΜΣΤ εστιάζει στη διερεύνηση των σύνθετων δυναμικών μεταξύ ζώων και ανθρώπων και στον κομβικό τους ρόλο στην πλανητική ευημερία. Πηγή έμπνευσης και αφετηρία της πολυετούς έρευνας για τη δημιουργία αυτής της έκθεσης αποτελεί́ το επιδραστικό ομότιτλο βιβλίο του John Berger, που διερευνά τη σχέση ανθρώπου και ζώων στη σύγχρονη εποχή και εντοπίζει τους τρόπους με τους οποίους τα ζώα έχουν περιθωριοποιηθεί στις ανθρώπινες κοινωνίες. Η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη αναγνώρισης και υπεράσπισης της ζωής των ζώων ως φλέγον ζήτημα, το οποίο η πολιτική, το εμπόριο και η γεωργία αντιμετωπίζουν είτε με άγνοια είτε με αδιαφορία. Επιπλέον καταπιάνεται με το ερώτημα της συναισθηματικής νοημοσύνης των ζώων, επιδιώκοντας να διατρανώσει τη φύση τους όχι ως κάτι ξέχωρο από εμάς αλλά ως οργανικό και αναπόσπαστο κομμάτι της βιόσφαιράς μας και των οικοσυστημάτων μας.
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο: 50 χρόνια μετά
Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από το Greek Month in London (Δεκέμβριος 1975), παρουσιάζεται μία «δοκιμιακή» έκθεση έργων και ντοκουμέντων, η οποία αντλεί από συζητήσεις της επιμελήτριας με τον αναγνωρισμένο διεθνώς Έλληνα επιμελητή Χρήστο Ιωακειμίδη πριν τον θάνατό του και πρωτότυπο αρχειακό υλικό, το οποίο για πρώτη φορά παρουσιάζεται στο ευρύ κοινό. Το αφιέρωμα επιχειρεί να αναδείξει τόσο τη σημασία της επιμελητικής ματιάς των Ιωακειμίδη και Rosenthal για τη σύσταση μιας κατηγορίας «ελληνικής πρωτοποριακής τέχνης» όσο και τον ρόλο των δύο εκθέσεων στην πολιτική συζήτηση περί στρατευμένης δημιουργίας αμέσως μετά την πτώση της Χούντας. Η έκθεση πλαισιώνεται από πρωτότυπα κείμενα και εικονογραφημένο χρονολόγιο.
Θαλασσόκαμπος
Το αποτέλεσμα της δεύτερης ανοιχτής πρόσκλησης του ΕΜΣΤ για την επιμέλεια ομαδικής έκθεσης. Η έκθεση συγκεντρώνει έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν. Τοπία ιδωμένα μέσα από υδάτινους ιριδισμούς που μοιάζουν με ανθρώπινο σώμα. Τοπία διαποτισμένα από τις τοξικές υποσχέσεις της εκβιομηχάνισης. Τοπία που προστατεύουν σώματα κρύβοντας τα. Τοπία στραγγισμένα κάτω από καυτούς ήλιους. Τοπία ερωτήσεις και αποκρίσεις.
Roger Ballen: Shadows of the Mind
Αναδρομική έκθεση του φωτογράφου Roger Ballen που συγκεντρώνει αρκετές από τις πιο γνωστές φωτογραφικές του σειρές. Η παρουσίαση κινείται από το ντοκουμέντο των πρώιμων έργων μέχρι το ψυχολογικό θέατρο που έγινε η σκηνή του έργου του από τις αρχές του 2000, καταλήγοντας στη νέα έγχρωμη εκδοχή του Ballenesque, με την έκδοση του τελευταίου βιβλίου του Spirits and Spaces. Η έκθεση προσφέρει μια ευκαιρία επισκόπησης της ικανότητας του Ballen να μετασχηματίζει μια εικόνα πέρα από τα όρια της αφήγησης και του μέσου, καθώς και του ενδιαφέροντος του να φέρνει στο προσκήνιο αυτό που βρίσκεται στο περιθώριο της συνείδησής μας. Το έργο του Ballen διαρρηγνύει τα όρια ανάμεσα στη φωτογραφία και τις άλλες τέχνες.
Changing Grounds: Συμπληρωματικές αφηγήσεις στο Αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης
Η έκθεση παρουσιάζει μια σειρά νέων έργων της εικαστικού Νατάσας Μπιζά, τα οποία αντλούν υλικό από το αρχείο της ΕΠΜΑΣ, αναδεικνύοντας λιγότερο γνωστές ή αθέατες πτυχές της ιστορίας της και των συλλογών της. Μέσα από επιλεγμένα αρχειακά επεισόδια, η καλλιτέχνιδα συνθέτει αφηγήσεις που φωτίζουν λεπτομέρειες και ιστορίες που συχνά παραμένουν στο περιθώριο. Η έκθεση στοχεύει στην ενεργοποίηση του αρχείου όχι μόνο ως πηγή τεκμηρίωσης, αλλά και ως εργαλείο διαλόγου ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, μέσα από σύγχρονες καλλιτεχνικές και επιμελητικές πρακτικές. Τη σύνθετη εικαστική πρόταση της δημιουργού συγκροτούν τέσσερα έργα που αξιοποιούν ποικίλα εκφραστικά μέσα: βίντεο, καλλιτεχνικές εκτυπώσεις αρχειακών φωτογραφιών, χαράξεις σε ορείχαλκο, κατασκευές, εγκατάσταση στον χώρο, αναπαραγωγές αρχειακών εγγράφων και καλλιτεχνικό βιβλίο.
Ευγενία Βερελή: Στις εξιστορήσεις της ζωής σου, συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη. Διάλογος με τον Αλέκο Φασιανό
Το Μουσείο Αλέκος Φασιανός εγκαινιάζει την δεύτερη έκθεση του προγράμματος σύγχρονης τέχνης Contemporary Intervention Program. Η καλλιτέχνιδα Ευγενία Βερελή έρχεται σε διάλογο με τον Αλέκο Φασιανό και δημιουργεί ιδιόμορφα έργα τέχνης ειδικά για το μουσείο. Η ίδια αναφέρει ότι παρατηρώντας το έργο του, ανακάλυψε μία προσωπική και παιγνιώδη πλευρά του εμβληματικού ζωγράφου: «σημεία μιας γενικευμένης πρακτικής που υπερβαίνει την κλειστότητα του ολοκληρωμένου έργου και μετατρέπεται σε μια στάση απέναντι στα πράγματα, σε έναν τρόπο να βλέπει κανείς τον κόσμο. Μια χειρονομιακή, σχεδόν καθημερινή πράξη δημιουργίας, που με καλεί να σκεφτώ το έργο μου ως μια διαδικασία συλλογής, συναρμολόγησης και μεταμόρφωσης υλικών που —όπως και όλα, ίσως, τα πράγματα— έχουν να πουν μια ιστορία».
Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μια συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης
83 αριστουργήματα, υπογεγραμμένα από 45 κορυφαίους εκπροσώπους της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, διαμορφώνουν ένα μοναδικό εικαστικό πανόραμα που διατρέχει περισσότερα από 12 καλλιτεχνικά ρεύματα. Η έκθεση ανασυνθέτει, μέσα από έναν συναρπαστικό διάλογο έργων, την ιστορία της ζωγραφικής από τον ιμπρεσιονισμό έως σήμερα. Ο επισκέπτης έχει την εξαιρετικά σπάνια ευκαιρία να δει συγκεντρωμένα έργα που σημάδεψαν τις πιο καθοριστικές στιγμές της τέχνης των τελευταίων 130 και πλέον ετών, από τον ιμπρεσιονισμό έως την pop art, με ενδιάμεσες στάσεις στον μεταïμπρεσιονισμό, τον φωβισμό, τον εξπρεσιονισμό, τον κυβισμό, την αφαίρεση και τον σουρεαλισμό.


