Τα αδέλφια Χουλιαρά παρουσιάζουν έργα τους στην Πινακοθήκη Αβέρωφ στο Μέτσοβο

Έργα ζωγραφικής και γλυπτικής σε μία μοναδική εικαστική συνάντηση.

Χουλιαράς

Η Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ παρουσιάζει μια ιδιαίτερη έκθεση δύο Ηπειρωτών δημιουργών με σημαντικές και διακριτές πορείες, οι οποίες συναντιούνται στην τέχνη και στον τόπο καταγωγής τους. Οι αδελφοί Χουλιαρά, ο Νίκος (1940–2015) και ο Γιώργος (1947), έχουν κοινές και βαθιά χαραγμένες ρίζες, ξεχωριστές όμως πορείες ως καλλιτέχνες, οι οποίες άφησαν και εξακολουθούν να αφήνουν βαθύ αποτύπωμα στην ελληνική εικαστική σκηνή.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν η Μαρία Σφενδουράκη και ο Γιώργος Μυλωνάς, οι οποίοι μας προσφέρουν μια διεισδυτική ματιά στο έργο των δύο καλλιτεχνών στα κείμενα που υπογράφουν στον δίγλωσσο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση. Η έκθεση συνοδεύεται από εκπαιδευτικά εργαστήρια για το κοινό και ομιλίες του καλλιτέχνη και των επιμελητών.

Χουλιαράς

Όπως σημειώνει η Μ. Σφενδουράκη, ιστορικός τέχνης, "Πρόκειται για δύο σπουδαίους καλλιτέχνες με κοινές οικογενειακές και πολιτισμικές καταβολές, παράλληλες πορείες και ισχυρό δια βίου αδελφικό δεσμό. Παρότι αποκλίνουν καλλιτεχνικά, ένα κοινό ρεύμα μοιάζει να υφέρπει στο έργο τους υποδηλώνοντας ένα άηχο διάλογο ανάμεσα τους. Έναν διάλογο που εκτυλίσσεται ανεξαρτήτως της φυσικής τους παρουσίας. Αποδίδοντας το ρεύμα αυτό σε ένα βαθύτερο βιωματικό και πνευματικό συντονισμό παρά σε μια άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ τους η έκθεση αφορμάται από το κοινό πολιτισμικό, γενεαλογικό και συγκινησιακό υπόστρωμα της σχέσης τους για να φωτίσει με την επιλογή των έργων έναν κοινό, ενδεχομένως, τόπο: έναν εσωτερικό χώρο σύγκλισης που υπερβαίνει τις αισθητικές τους αποκλίσεις". 

Χουλιαράς

Στο συμπλήρωμα 10 χρόνων από τον θάνατο του Νίκου Χουλιαρά, ο Γιώργος Μυλωνάς, ιστορικός τέχνης, αναφέρει: "Ο Γιαννιώτης δεν κινήθηκε απλώς ανάμεσα σε διαφορετικά εκφραστικά πεδία· επιχείρησε κάτι πιο ριζικό: να εγγράψει ποίηση και ζωγραφική μέσα στο ίδιο σώμα, σαν να πρόκειται για δύο μορφές της ίδιας, ενιαίας χειρονομίας. Η εικόνα δεν έρχεται μετά το κείμενο· ούτε και το κείμενο μετά την εικόνα. 

Οι δύο εκφράσεις του λειτουργούν παράλληλα, σχεδόν συγχρονισμένα, σαν να σχεδιάζονται με το ίδιο χέρι, την ίδια στιγμή. Συγγενής του Κόντογλου στον τρόπο που βίωνε την παράδοση, ο N. Χουλιαράς διαφοροποιείται απ’ τον Αϊβαλιώτη στο ότι δεν σταμάτησε να πειραματίζεται… Το υλικό του, συχνά εύθραυστο, υπογραμμίζει την ταπεινή καταγωγή των μορφών του και τη διάθεσή του να καταγράψει όχι το εξαιρετικό, αλλά το υπόλειμμα της μνήμης".

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή έως τις 12/1/2026 | Οι χώροι της Πινακοθήκης είναι πλήρως προσβάσιμοι σε άτομα με κινητικές δυσκολίες χάρη σε δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr

Διαβάστε Επίσης

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Χριστούγεννα στο Μουσείο της Ακρόπολης: Όλα όσα σε περιμένουν

Από παιδικά εργαστήρια μέχρι μουσικές εκδηλώσεις, αυτές είναι οι δράσεις που ετοιμάζει το μουσείο της Ακρόπολης για τις γιορτές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/11/2025

Νέα διηγήματα, "Κρυφά απ’ το Θεό"

Με τη δυνατή αυτή φράση τιτλοφορεί την πρώτη του συλλογή διηγημάτων ο Δημήτρης Αθανασέλος, η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ποταμός.

"Εκατό και είκοσι φωνές" κατά της έμφυλης βίας στο Ρομάντσο

Οι εκδόσεις Καστανιώτη και το Δίκτυο Γυναικών Συγγραφέων κατά της έμφυλης βίας και των γυναικοκτονιών "η φωνή της" διοργανώνουν την παρουσίαση του συλλογικού τόμου.

Η ιστορική έδρα της Εθνικής Βιβλιοθήκης ανοίγει ξανά

Το Βαλλιάνειο Μέγαρο παραδίδεται ξανά εντός του 2026 στο κοινό, μετά τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης της οροφής του Αναγνωστηρίου και του Προδόμου.

"Α Century and A Year": Ένας διάλογος ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν του design

Μια έκθεση-φόρος τιμής στην ιστορία των Επιπλώσεων Συρίγος με έργα είκοσι δύο σύγχρονων δημιουργών.

Πώς 18 καλλιτέχνες μεταφέρουν στα έργα τους "ήχους της σιωπής"

Η ομαδική έκθεση διερευνά την δύναμη και τις πολλαπλές όψεις της σιωπής.

"Ω λαλά!" αναφωνούμε για το νέο βιβλίο των εκδόσεων Νήσος

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Νήσος το βιβλίο του Δαμιανού Αγραβαρά που αφηγείται την ιστορία της Λαλά, που έζησε ως ανοιχτά γκέι άνδρας στην Ελλάδα του '60, '70 και '80.