Στη ζωγραφική του Δημήτρη Εφέογλου, τίποτα δεν μένει ακέραιο

Ένα νέο σώμα δουλειάς με τίτλο «Day’s end».

Day’s end Δημήτρης Εφέογλου @ ZG

Την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου (6-9 μ.μ.) η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Δημήτρη Εφέογλου με τίτλο "Day’s end”, σε επιμέλεια του Αποστόλη Αρτινού. Θα παρουσιαστεί ένα νέο σώμα δουλειάς από τη σειρά "One Breath”, έργα με λάδι σε ξύλο και καμβά.

Ο ίδιος γράφει περιγράφοντας τη δουλειά του: "Τα τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησα να δουλεύω εντατικά τη νέα σειρά, σκεπτόμενος -όχι για πρώτη φορά- το περιβάλλον στο οποίο αναπτύχθηκα, καθώς αντιλαμβάνομαι με τα χρόνια πως αποτελεί μια συνεχή αφετηρία για την πρακτική μου. Τα εδάφη και η ατμόσφαιρα του ορεινού μεσογειακού τοπίου διατηρούνται μέσα από νοητές εικόνες και συλλογή φωτογραφικών αρχείων. Η βιωμένη εμπειρία του φυσικού περιβάλλοντος -μια σειρά διαδρομών και περιπάτων- μετατρέπεται σε ζωγραφικές εικόνες μέσω μιας ενστικτώδους και ιδιοσυγκρασιακής διαδικασίας. Εικόνες δημιουργούνται, κατόπιν σβήνονται και αναιρούν η μία την άλλη έως ότου καταλήγουν να μην είναι πια οι ίδιες, αλλά να υπαινίσσονται. Μία οπτική μετακίνηση πάνω σε ένα πεδίο που αλλάζει -από την παραστατικότητα στην αφαίρεση".

Day’s end Δημήτρης Εφέογλου
StudioVaharidis @ ZG
Δημήτρης Εφέογλου, "Cloud" από τη σειρά "One Breath". Λάδι σε λινό, 180 x 150 εκ. 2024

Στο κείμενό του για την έκθεση, ο Αποστόλης Αρτινός σημειώνει για το έργο του Εφέογλου: "Είναι πάντα αυτή η πρώτη εικόνα, η εντύπωσή της, που γίνεται, ευθύς, μια ανάμνηση, ένα φευγαλέο ίχνος. Το βλέμμα έτσι δεν σαρώνει επιφάνειες, αλλά ίχνη, διαφυγόντα σημεία, κι εδραιώνει τη μυστική τους σχέση. Όπως αυτές οι φευγαλέες πινελιές πάνω στα επίπεδα των εικόνων του Εφέογλου, που θησαυρίζουν μνήμες και χτίζουν απώλειες. Αυτό που διαγράφεται στο έργο του Εφέογλου, στο ατέρμονο των χειρονομιών του, είναι μια αντεστραμμένη αποκωδικοποίηση ιχνών, κι αυτή η τελετουργική τους επανεύρεση.

Day’s end Δημήτρης Εφέογλου
StudioVaharidis @ ZG
Δημήτρης Εφέογλου, Χωρίς τίτλο από τη σειρά "One Breath". Λάδι σε ξύλο, 60 x 50 εκ. 2024

Τα έργα του Εφέογλου, είναι παλίμψηστες επιφάνειες, δεν είναι τόσο οι γραφές του, βεβαίως αυτές, αλλά κυρίως τα σβησίματά του, οι αποξέσεις της ύλης του, τα ίχνη που αφήνουν, θα χαθούν κι αυτά, θα μείνει μόνο μια έμφορντη εικόνα, ο καταλύτης αυτών των ιχνών και το αδιαφοροποίητο αυτών των διαφορών. Στους πίνακες του Εφέογλου αυτό που θεωρείται είναι μια εξαντλημένη στιγμή που παραδίδεται και δοκιμάζει το βλέμμα. Μια ολόκληρη τελετουργία πένθους, όπου τίποτε δεν μένει ακέραιο, όπου όλα αποσύρονται, όλα γίνονται ίχνη, ίχνη μιας απώλειας και γι’ αυτό ίχνη μιας άλλης σκηνής, μόλις ανευρεθείσας, και στον ορίζοντα πάλιν ενός υπεσχημένου αφανισμού".

* Ο τίτλος της έκθεσης, "Day’s end", προέρχεται από το ομώνυμο ποίημα του Alden Nowlan, όπως αυτό δημοσιεύτηκε στη συλλογή Χαίρομαι που είμαι εδώ, σε μετάφραση και επιμέλεια Γιάννη Παλαβού, εκδόσεις Loggia, 2020

Info: Γκαλερί Ζουμπουλάκη | έως 8/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ. 11 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ., Σαβ. 11 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Πλατεία Κολωνακίου 20
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το άσυλο, ο Άγνωστος Στρατιώτης και η Εθνική Kαρτερία: πόσες ματαιώσεις αντέχεις;

Το βιβλίο της Ειρήνης Βλάχου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες έρχεται σε μια στιγμή συλλογικής ματαίωσης των αξιών του δυτικού πολιτισμού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
19/11/2025

"O θεός του δάσους": Ένα νέο θρίλερ από τις εκδόσεις Ίκαρος

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί το αγωνιώδες μυθιστόρημα της Λιζ Μουρ, που ξεκινά από την εξαφάνιση ενός μικρού κοριτσιού από την κατασκήνωση όπου βρισκόταν.

Μια έκθεση "Χωρίς συνοχή" ανοίγει στην Κηφισιά

Ο Μηνάς Σεμερτζιάν αφήνει στην άκρη τη θεματική συνέπεια και εστιάζει στη διαδικασία της ζωγραφικής.

Το "Golden Lies" διερευνά τη "Χρυσής Εποχής της Εικόνας"

Η έκθεση ζωγραφικής της καλλιτέχνιδας Eleana Comfu θα διαρκέσει τρεις μόνο ημέρες.

Ξεφυλλίζοντας τη "Διαθήκη του Φιντέλ"

Η συλλογή από επιλεγμένα κείμενα του εμβληματικού επαναστάτη Φιντέλ Κάστρο Ρους κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ταξιδευτής.

"H πολιτική επέστρεψε στους δρόμους": Μια σειρά συζητήσεων για τον δημόσιο χώρο στο Tavros

Το πρότζεκτ εξετάζει τις σχέσεις δημόσιου χώρου, νόμου, καταγραφής, μνήμης και εδάφους.

"Ίχνη παρουσίας": Νέα έκθεση στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Ο Γιάννης Γκόγκος παρουσιάζει έργα που προσεγγίζουν τη ζωγραφική ως πεδίο στοχασμού και εσωτερικής αναζήτησης.