"Sacred or Monsters": Μήπως τελικά έχουμε παρεξηγήσει τα τέρατα;

Μία ομαδική έκθεση επαναπροσδιορίζει την έννοια του «τερατώδους».

Sacred or Monsters © Jeff Wall Production

Την Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου (6-9 μ.μ.) εγκαινιάζεται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη η ομαδική έκθεση "Sacred or Monsters", σε επιμέλεια Ιωάννας Γερακίδη. Μέσα από μια σύνθεση γλυπτικών αναπαραστάσεων, video performances, επιγραφών και ηχητικών ντοκουμέντων, αποτελεί μια εξερεύνηση στην έννοια της ταυτότητας, ως μια εύπλαστη ή μεταβλητή δομή που αποδαιμονοποιεί κάθε "άλλο", αφαιρώντας το σημειολογικό του βάρος ως επικίνδυνο, βρώμικο και αντικανονικό. Μετα-ανθρώπινα όντα, μυθικά πλάσματα, υπάρξεις διαρκώς μεταμορφώσιμες και σώματα εξουθενωμένα μα άτρωτα συνυπάρχουν, διαμορφώνοντας μια αφήγηση που ολοκληρώνεται μέσα από την αποσπασματικότητά της, μια ιστορία που ενίοτε τρομάζει, θαμπώνει, αποπροσανατολίζει, ενώ, παράλληλα, φωτίζει, ενημερώνει και ενδυναμώνει.

Σκοπός της έκθεσης είναι να επανασυστήσει την έννοια του εαυτού και μαζί του της ιστορίας ως συστήματα ρευστά, προσωρινά, οξύμωρα, καθώς και να επαναπλαισιώσει την έννοια του τερατώδους, ως ένα σχήμα που συχνά δημιουργεί και ενισχύει ψυχοκοινωνικές και γεωπολιτικές ιεραρχήσεις. Τα έργα εκκινούν από συνθήκες ανείπωτες, από δομές υπόγειες και αφανείς, από υπάρξεις δύσμορφες ή θεϊκές, από μύθους και μυήσεις, από λέξεις άγραφες και χειρονομίες ανεπαίσθητες. Το δυσανάγνωστο, το κρυφό, το ημιτελές αυτό που συχνά ταυτίζεται με το χθόνιο, το ξένο ή το ανεπιθύμητο αποτελούν τα κύρια όχηματα μέσα από τα οποία οι καλλιτέχνες επαναδιαπραγμάτευονται συγκρουσιακές ή άτακτες δομές και συμπεριφορές που εμείς, τα ανθρώπινα όντα, καθημερινά επιτελούμε.

Sacred or Monsters
Πέτρος Μώρης, "Spirit Structure II", 2022, Μάρμαρο, επινικελωμένο/επιχρυσωμένο
βιοπλαστικό

Η έκθεση επιθυμεί πρώτα να αναγνωρίσει και έπειτα να επιβεβαιώσει τις διαρκείς δυναμικές συγκρούσεις. Εκκινώντας από τα έγκατα του κτιρίου, τοποθετημένο σε μια πύλη που μοιάζει άβατη, το μαρμάρινο δίπτυχο γλυπτό του Πέτρου Μώρη με τίτλο "Entropy as Hardship/Entropy as Kinship" εξευρευνά την έννοια της εντροπίας ως θέση που νομιμοποιεί την αποσύνθεση και την επανασύνθεση και τις αντιμετωπίζει σαν μηχανισμούς αναθεώρησης του άναρχου, του αντιφατικού ή του αντίθετου. Χρησιμοποιώντας μια αισθητικά ιδιολεκτική γραφή, που στοιχεία της δανείζεται τόσο από την τεκτονική γεωλογία του υπεδάφους όσο και από το αστικό τοπίο, και μαζί με τις διαρκείς μεταλλάξεις τους, η γλυπτική εγκατάσταση του Μώρη μας εισάγει σε μία σειρά ερωτημάτων που αφορούν σε μία γλώσσα άγλωττη, πεισματικά ακατάληπτη. Στο έργο του, ο χρησμός, στην διπολικότητά του, μας ενθαρρύνει να αμφισβητήσουμε την επαφή με το ορατό ή το εύληπτο, να μυηθούμε σε ό,τι συνειδητά επιλέγει το υπέδαφος, να βρούμε στο άγνωστο μια πρακτική αντιστασιακή.

Το τερατώδες, ως παραβολή πλέον, αποκτά νέο νόημα, γίνεται αντιληπτό μέσα από τη δυνατότητα, την αιδώ ή την ιερότητά του. H γλυπτική εγκατάσταση της Μαρίνας Ξενοφώντος, με τα video performances "Pinocchio, 2008-2009/2025," "To Egon Schiele, 2008-2009/2025" και "Am I a puppet, 2008-2009/2025", τα οποία συνδιαλέγονται ετεροχρονισμένα ή αναπάντεχα, έρχεται να ενισχύσει την παράλογη αυτή νέα δύναμή του τερατώδους, διερευνώντας την έννοια του άλλου που ενυπάρχει στον εαυτό. Μεταλλάσσοντας την ίδια της την ταυτότητα, η καλλιτέχνης προσεγγίζει, προβάρει και επιτελεί κάθε της χειρονομία ως εγκυβωτισμένη μίμηση ή αναβίωση μιας πράξης αλλόκοτης. Μέσα από προσθετικά εξαρτήματα που αλλοιώνουν το πρόσωπο, μέσα από νήματα που ορίζουν τις κινήσεις του ή ελέγχουν την όψη του σώματός, τα έργα επιθυμούν να υπάρξουν ως οχήματα εξερεύνησης επιθυμιών, χειραφετήσεων, επιταγών και μεταθέσεων. Η μαριονέτα βρίσκεται πάλι επί σκηνής, πλέον, όμως, παραμορφώνοντας η ίδια τον εαυτό της, εντείνοντας την αυτοδιάθεσή της, εκτείνοντας τα όριά της. 

Sacred or Monsters
Πέτρος Μώρης, "Membrane" (Metamorphosis I), 2020. Μάρμαρο, επινικελωμένος
ηλεκτροδιαμορφωμένος χαλκός, βιοπλαστικό

Μιαρό και ιερό, αμαυρωμένο ιδεατό, το περιθώριο στο επίκεντρο μιας αφήγησης που υφίσταται και ταυτόχρονα διαφεύγει της ετερότητας. Τόσο η ηχητική όσο και η εικαστική εγκατάσταση "Doves in the Kitchen" της Νίκης Δανάης Χανιά, έρχονται να συμπληρώσουν ή να ολοκληρώσουν την πορεία της έκθεσης στον υπαίθριο χώρο της ταράτσας του Ιδρύματος, μέσα από ημερολογιακές αναπαραστάσεις και ιστορίες, στις οποίες δαίμονες φέρουν την ελευθερία, κτερίσματα συνοδεύουν μια άλλου είδους γέννα, το καθρέφτισμα γίνεται σύμβολο της τρωτότητας. Επιλέγοντας ένα υλικό όπως το μέταλλο, το οποίο παγώνει ή πυρώνει ανάλογα με τις συνθήκες γύρω του, και επαναξιολογώντας τη σημειολογία του χρυσού ως υλικό συνυφασμένο με καθετί εμβληματικό, μέσα από μια σειρά επιτοίχιων και επιδαπέδιων γλυπτών, η καλλιτέχνης διαπραγματεύεται τις σχέσεις του ανόσιου με το άγιο, του μυθικού με το πραγματικό, του ανεπιθύμητου με το αγαπημένο. 

Sacred or Monsters
© Charles Benton
Μαρίνα Ξενοφώντος, "NEW FAITHFUL, 2023", Single-channel archival video 9_52
λεπτά, rejected Lordos monobloc chairs, 80 x 40 x 55 εκ.

Πώς το τερατώδες, ξεφεύγοντας πλέον από μια αφήγηση συνυφασμένη με το απεχθές, το αποκρουστικό, το εξωγενές ή το επικίνδυνο μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα, κίνητρο ή μέσο για την αποδόμηση και την αναμόρφωση μιας ταυτότητας συλλογικής, ενός σώματος ανθεκτικού, μιας πραγματικότητας βασισμένης σε δυνατότητες φαντασιακές; Πώς μπορούν οι δράσεις, οι διαδράσεις και οι αποφάσεις μας να ενημερωθούν από αυτές όντων μυθικών, μικρών, ευάλωτων, άλλων, νομιμοποιώντας τον διαρκή διάλογο της ιστορίας με το μέλλον, του δυσδιάστατου με το πολυδιάστατο, του αποσπασματικού με το ολοκληρωμένο; Η έκθεση Sacred or Monsters επιθυμεί να υπάρξει σαν μια σειρά υποθέσεων και ερωτημάτων, ειπωμένων από όσα υποδεέστερα πήραν τη θέση του επιφανούς, από όσα ανείπωτα δημιούργησαν χώρους να υπάρξουν, από όσα σώματα μεγάλωσαν για να ελευθερωθούν.

Info: Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη | έως 27/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τρ., Τετ., Παρ. 1-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Πρόγραμμα παράλληλων δράσεων

Διάλογοι πάνω στην έκθεση - Ανοιχτή συζήτηση με τους καλλιτέχνες και την επιμελήτρια
2 Οκτωβρίου
Πέμπτη, 19:00 - 20:30

Ξενάγηση στο εργαστήριο της εικαστικού Νίκης Δανάης – Χανιά
9 Οκτωβρίου
Πέμπτη, 18:30 - 19:30
 
Ξενάγηση στο εργαστήριο του εικαστικού Πέτρου Μώρη
30 Οκτωβρίου
Πέμπτη, 18:30 - 19:30
 
Ξενάγηση στο εργαστήριο της εικαστικού Μαρίνας Ξενοφώντος
6 Νοεμβρίου 
Πέμπτη,  18:30 – 19:30
 
Ξενάγηση στην έκθεση Sacred or Monsters από την επιμελήτρια Ιωάννα Γερακίδη
20 Νοεμβρίου 
Πέμπτη, 18:30 – 19:30

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Μαρίνα Ξενοφώντος, "Am I a puppet", 2008-2009/2025, Performance, "The Cynics of Republic curated by Pierre Bal-Blanc", Παρίσι, Γαλλία

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το graphic novel για τη ζωή του Θανάση Βέγγου στο 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου

Με αφορμή το graphic novel "ΘΒ – Η γαλέρα της ζωής μου", οι δημιουργοί του Θανάσης Πέτρου και Σπύρος Δερβενιώτης συναντούν τους Φοίβο Δεληβοριά, Ισαβέλλα Μαυράκη και Ανδρόνικο Τζιβλέρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος χαρτογραφεί όλες τις παραλίες όπου έχει αποκοιμηθεί

Η έκθεση "Every beach I have ever slept in" αντιμετωπίζει την παραλία ως πεδίο ενσώματης μνήμης και αισθητηριακής πολιτικής.

Το 2ο Queer Con ξεκινά κι αυτό είναι το πλούσιο πρόγραμμά του!

Από τις 12 ως τις 14 Σεπτεμβρίου, η Ελληνοαμερικανική Ένωση γίνεται ο χώρος του φεστιβάλ για την queer τέχνη, αισθητική, ποπ κουλτούρα και ορατότητα.

Δύο νέα βιβλία από τις εκδόσεις Πόλις

Το μυθιστόρημα "Η χορεύτρια" του Πατρίκ Μοντιανό και το δοκίμιο "Η πολιτική σε κρίση" του Στέφανου Δημητρίου κυκλοφορούν προσεχώς.

Δωρεάν ξεναγήσεις στην έκθεση "Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι"

Η έκθεση φιλοξενείται έως τα τέλη Οκτωβρίου στο ΙΣΕΤ.

Εγκαινιάζεται σήμερα η νέα έκθεση του Μεγάρου Μουσικής

Η Jenny Marketou παρουσιάζει μια σειρά από ιδιόμορφα γλυπτά στον κήπο του Μεγάρου.

Μια έκθεση design στον Κεραμεικό που αξίζει να δεις

Η επιμελήτρια του "The Monsters I Live With" μάς εξηγεί γιατί αξίζει να ανακαλύψεις το ομαδικό πρότζεκτ στον πρώτο όροφο του "Proveleggios".