
Το τέλος του καλοκαιριού αναπόφευκτα πλησιάζει και μαζί του φέρνει και κάποια μελαγχολία. Εμείς δεν πτοούμαστε, όμως, και συνεχίζουμε τα ταξίδια μέσα από τις σελίδες των βιβλίων. Να, σαν κι αυτά που σας παρουσιάζουμε στη συνέχεια, διαλεγμένα ένα κι ένα με την πρόβλεψη να κινούνται γύρω στις 150 σελίδες και λιγότερο. Από την ποίηση μιας πρωτοεμφανιζόμενης λογοτέχνιδας, μέχρι τη Μήτσορα, τον Τζόις και τον Παλαιστίνιο Γασάν Καναφάνι, αυτές είναι οι 5+1 προτάσεις μας για ανάγνωση.
Η κόρη - Μαρία Κωνσταντοπούλου
σ. 48
Ένα απόσπασμα από την πρώτη ποιητική συλλογή της Μαρίας Κωνσταντοπούλου: Το δικό σου σπίτι σε παρατηρεί. Σε περιμένει όλη μέρα να γυρίσεις και μόλις ακούσει τον ήχο των κλειδιών, στέλνει μια δόνηση στους τοίχους. Σε παρατηρεί να παρατάς τα πράγματά σου, να μαλακώνεις τις εκφράσεις σου ή να τις εκτονώνεις. Το δικό σου σπίτι σημαίνει δεν υπάρχει γύρω κανείς. Κατειλημμένο κανένα δωμάτιο. Άρα, όταν είμαι στην κουζίνα, το κρεβάτι θα είναι άδειο, κι όταν είμαι στο κρεβάτι, το σαλόνι θα είναι σκοτεινό. Όταν κάνω μπάνιο, μονάχα τα βιβλία μου θ’ ανέχονται ν’ ακούνε το νερό. Κι όταν τ’ ανοίγω να διαβάσω, θα συγκεντρώνομαι σε μία γωνία του σπιτιού κι αυτό θα είναι όλο.
Το δικό σου σπίτι σε παρατηρεί να προσπαθείς να συνηθίσεις εσένα∙ κι αυτή τη φράση που επαναλαμβάνεις όλη μέρα ρυθμικά. Χτυπάει στους κροτάφους σου, κανείς δεν την ακούει, ούτε κι εσύ. Μέχρι που το δικό σου σπίτι την παρατηρεί, σ’ τη γνωστοποιεί, σε βάζει για ύπνο
κι ύστερα σπρώχνει τις ώρες να κλείσουν.
Εκδόσεις Αντίποδες
Οι νεκροί - Τζέιμς Τζόις
σ. 120
Το εμβληματικό διήγημα από τη συλλογή Οι Δουβλινέζοι του Τζέιμς Τζόις. Ένα απόσπασμα: Άφθονα δάκρυα πλημμύρισαν τα μάτια του Γκέιμπριελ. Ποτέ δεν είχε αισθανθεί έτσι για καμία γυναίκα, αλλά ήξερε πως ένα τέτοιο συναίσθημα πρέπει να ΄ναι ο έρωτας. Ακόμα περισσότερα δάκρυα μαζεύτηκαν στα μάτια του, και στο μισοσκόταδο φαντάστηκε πως είχε δει τη μορφή ενός νεαρού να στέκεται κάτω από ένα δέντρο που έσταζε. Άλλες μορφές βρίσκονταν κοντά. Η ψυχή του είχε πλησιάσει εκείνη την περιοχή όπου κατοικούν τα απειράριθμα πλήθη των νεκρών. Είχε επίγνωση, αλλά δεν μπορούσε να συλλάβει την αλλοπρόσαλλη και τρέμουσα ύπαρξή τους. Η ίδια του η ταυτότητα έσβηνε μέσα σ’ έναν γκρίζο φαντασματικό κόσμο. Ο ίδιος στέρεος κόσμος τον οποίο αυτοί οι νεκροί είχαν πλάσει κάποτε και στον οποίο είχαν ζήσει, τώρα έφθινε και διαλυόταν.
Εκδόσεις Μεταίχμιο - Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης
Άνθρωποι στον ήλιο - Γασάν Καναφάνι
σ. 176
Γιατί το μέλλον περνάει μέσα από την έρημο; Γιατί ένας αντάρτης γίνεται ένας πολυλογάς που κρύβει τα όπλα του; Γιατί μια κοπέλα πέφτει με τη θέλησή της στα χέρια του βιαστή της; Γιατί τη λύση μπορεί να τη δώσει μόνο ένας τυφλός κι ένας κουφός; Γύρω από αυτά –και πολλά άλλα– ερωτήματα, ο Γασσάν Kαναφάνι, ο πλέον σημαντικός Παλαιστίνιος συγγραφέας, ο οποίος και αναδείχτηκε σε σύμβολο του παλαιστινιακού αγώνα, δομεί τις δύο νουβέλες ("Άνθρωποι στον ήλιο" και "O τυφλός και ο κουφός") που τον έκαναν διάσημο σ' όλο τον κόσμο.
Εκδόσεις Καστανιώτη - Μετάφραση: Νασίμ Αλάτρας
Η κυρία Τασία και ο Γουλιέλμος Καταβάθος - Μαρία Μήτσορα
σ. 136
Μια µετακόµιση στη δυτική πλαγιά του Λυκαβηττού. Ένα ξαφνικό πέρασµα από το καλοκαίρι στον χειµώνα. Περιπέτειες της ψυχής. Στο σκιερό πίσω κηπάκι, πετάει χαµηλά κι ένα καινούριο είδος πουλιού που εµφανίστηκε µετά τις πυρκαγιές. Μερικοί φοβούνται πως διαβάζει τις σκέψεις. Άλλοι ότι τρέφεται µε ψηφιακά ψίχουλα ψυχών. Τα απόβραδα ένας ευτραφής κύριος φωνάζει: "Βοήθεια, νυχτώνει!". Ο Ερµής σίγουρα αφαιρέθηκε, ξέχασε αφύλαχτη µια τρύπα στην άσφαλτο – ένα πέρασµα που ενώνει τον πάνω κόσµο µε τον κάτω. Από εκεί µπαινοβγαίνουν η κυρία Τασία –µια µοδίστρα πεθαµένη εδώ και χρόνια– κι ο άσπρος γάτος της ο Γουλιέλµος ΚαταΒάθος. Αυτοί οι δύο, που ισχυρίζονται ότι έχουν ανοίξει Γραφείο Ευρέσεως Φαντασµάτων, στην αρχή µοιάζουν µε κλασικό ντουέτο κατεργαραίων. Τελικά όµως πρόκειται για µεγάλους καταφερτζήδες που θα στήσουν, για χάρη της ηρωίδας µας, το δείπνο της Εκάτης στο πίσω κηπάκι µε τα φλύαρα φυτά. Πόσα από αυτά θα χωρέσουν άραγε σε ένα τόσο µικρό βιβλίο… Τώρα που στους καιρούς µας η συγγραφέας είναι κι αυτή αδύναµη σαν την ελπίδα.
Εκδόσεις Πατάκη
Χωλ - Κατερίνα Χανδρινού
σ. 144
Το Χωλ, ιδιότυπο θρίλερ δωματίου, συνεχίζει να πραγματεύεται το θέμα του οίκου που άνοιξε με το αφήγημα, Κόρκυρα. Ο οίκος, εδώ, πρωταγωνιστεί σαν ίδρυμα και σαν τρόφιμος. Το σύγχρονο σπίτι κλείνεται στον εαυτό του και αναρωτιέται εμμονικά για την κατασκευή και τη διαρρύθμισή του. Tο χωλ εξέλιπε σταδιακά και η κατάργησή του επηρέασε τους ανθρώπους και τις μεταξύ τους σχέσεις. Στο έγκλειστο σπίτι άλλοτε απαντούν οι ένοικοι, άλλοτε διάφοροι ήχοι και τριγμοί, άλλες φορές οι ηθοποιοί των ταινιών που προβάλλονται στο άδειο του σαλόνι και κάποτε οι νεκροί αρχιτέκτονες.
Εκδόσεις Κείμενα
Σκακιστική νουβέλα - Στέφαν Τσβάιχ
σ. 136
Στο πλοίο, με δρομολόγιο από τη Νέα Υόρκη στο Ρίο και το Μπουένος Άιρες, όπου αρκετοί Ευρωπαίοι επιβάτες, φεύγοντας μακριά από τη βία και τη σύγχυση του ναζισμού, αναζητούν καταφύγιο στην Αργεντινή και τη Βραζιλία ως τόπο εξορίας και ελπίδας, ο δρ. Μπ. αντιμετωπίζει σε μια παρτίδα σκακιού τον Μίρκο Τσέντοβιτς, τον σκοτεινό παγκόσμιο πρωταθλητή. Ό συγγραφέας αναπτύσσει με μεγαλειώδη τρόπο το θέμα του πνευματικού εγκλεισμού που δεν μπορεί να βρει διέξοδο παρά στην τρέλα. Ό δρ. Μπ., πριν ταξιδέψει, υπέστη από τούς ναζί μια ιδιαίτερη φυλάκιση σ' ένα εντελώς άδειο δωμάτιο ξενοδοχείου, χωρίς τίποτα να μπορεί ν' απασχολήσει ή να διασκεδάσει το μυαλό του, μέχρι που ανακάλυψε ένα εγχειρίδιο με παρτίδες σκακιού που άρχισε ν' αποστηθίζει και να ξαναπαίζει από μνήμης. Έχοντας εξαντλήσει τις πηγές του βιβλίου, το μυαλό του τον οδήγησε σε παρτίδες με αντίπαλο τον εαυτό του κι έτσι άρχισε να υποβάλλεται σε μια σχιζοφρενική διάλυση πού επρόκειτο να αποβεί μοιραία. Στο αφήγημα απεικονίζεται η πάλη του πνεύματος και της φαντασίας -χαρακτηριστικά του παλαιού κόσμου- ενάντια στον εσωτερικό δαίμονα και την πεισματική λογική της σύγχρονης βαρβαρότητας.
Εκδόσεις Άγρα - Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Οι περιγραφές των βιβλίων προέρχονται από τα οπισθόφυλλά τους.