Έργα φτιαγμένα με "απαγορευτική ταινία" κατακλύζουν το Κέντρο Τεχνών

Ο εικαστικός Αλέξανδρος Καπετάνου παρουσιάζει μια έκθεση που εξετάζει τους ποικίλους συμβολισμούς της ασπροκόκκινης ταινίας σήμανσης.

Τα όρια της απαγόρευσης Αλέξανδρος Καπετάνου

Το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων φιλοξενεί από 4/6 (7 μ.μ.) την ατομική έκθεση "Τα όρια της απαγόρευσης" του Αλέξανδρου Καπετάνου, η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων και σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. Η έκθεση περιλαμβάνει γλυπτά και εγκαταστάσεις που εξετάζουν τους ποικίλους συμβολισμούς της ασπροκόκκινης ταινίας σήμανσης. 

Η "απαγορευτική ταινία", όπως είθισται να την αποκαλούμε, αποτελεί ένα ύπουλο απόρριμμα, ένα απόρριμμα που δεν του δίνουμε μεγάλη σημασία. Τα ίχνη της κατακλύζουν το αστικό τοπίο, υπενθυμίζοντας τη ρυπαντική δράση του ανθρώπου. Τη συναντάμε παντού, στα πιο ετερόκλητα μέρη: σε κλειστούς σταθμούς, οικοδομές, φράχτες και ετοιμόρροπα κτίρια, στις δημόσιες υπηρεσίες, στους υπό κατασκευή δρόμους, σε δρόμους που κλείνουν για να φιλοξενήσουν αγώνες, συλλαλητήρια και λαϊκές αγορές, σε περιοχές όπου έχουν γίνει σεισμοί, εγκλήματα και τρομοκρατικές επιθέσεις, προκειμένου να αποτραπεί η είσοδος. Ο Καπετάνου επισκέπτεται τις λαϊκές αγορές της Θεσσαλονίκης, εντοπίζει τις κολώνες και τους συρμάτινους φράχτες και αφαιρεί τις παρατημένες ταινίες, λύνοντας προσεκτικά και υπομονετικά τους κόμπους, ώστε να τις αποσπάσει άθικτες. Εν συνεχεία, πλέκει εμμονικά πάνω σε κοτετσόσυρμα χιλιάδες κόμπους με τα υπολείμματα των ταινιών που έχει συλλέξει. Τα "χαλιά" και τα "σουβέρ" του, που λειτουργούν ως απτικά τοπία, σε καλούν να τα χαϊδέψεις, όπως θα έκανες με ένα υφαντό της γιαγιάς σου. 

Τα όρια της απαγόρευσης Αλέξανδρος Καπετάνου
Άτιτλο, Πλέξη Ασπροκόκκινης απαγορευτικής ταινίας με κόμπους σε σύρμα, 100x100εκ., 2023

Τα αποτελέσματα αυτής της εξαντλητικής εργασίας και έρευνας πάνω στις δυνατότητες του υλικού έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα στα Παλαιά Σφαγεία της Θεσσαλονίκης και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας. Όπως φανερώνουν οι τίτλοι ("Απαγορευτική ταινία" και "απ’ αγορεύω"), και στις δύο εκθέσεις κυριαρχεί η έννοια της απαγόρευσης, η οποία κεντρίζει το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη. Η έκθεση στα Σφαγεία είχε έναν έντονο κοινωνικό προσανατολισμό, συσχετίζοντας την απαγόρευση με τις έννοιες της προσβασιμότητας και της συμπερίληψης, ενώ στο Αρχαιολογικό Μουσείο η απαγορευτική ταινία συνομιλούσε με το στοιχείο της παράδοσης, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν, το αρχαίο με το σύγχρονο. Η έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων συνδυάζει τα ίχνη και τους προβληματισμούς των δύο προηγούμενων εκθέσεων. 

Τα όρια της απαγόρευσης Αλέξανδρος Καπετάνου
Άτιτλο, Πλέξη Ασπροκόκκινης απαγορευτικής ταινίας με κόμπους σε σύρμα, 300x150εκ., 2022

Σε έναν πιο ουδέτερο χώρο, που φέρει τα χαρακτηριστικά του "λευκού κύβου", και ο οποίος στο παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί ως χώρος βασανιστηρίων, ο Καπετάνου εξετάζει τα όρια της απαγόρευσης, τους λόγους και τις ποικίλες εκφάνσεις της, την αδιάλειπτη παρουσία της στον δημόσιο χώρο και τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζει στις ζωές μας. Το μήνυμά του είναι οικουμενικό και έχει πολλούς αποδέκτες, σε πολλά διαφορετικά πεδία. Αναφέρεται και σχολιάζει, μεταξύ άλλων, την απαγόρευση της σκέψης, της γλώσσας, των βιβλίων, της έκφρασης, της δράσης και της φαντασίας· την απαγόρευση της κυκλοφορίας (lockdown), των συναυλιών και της πρόσβασης σε ορισμένους χώρους και χώρες· την απαγόρευση εισόδου, εξόδου, εμπορίου και διδασκαλίας· την απαγόρευση του σεξ, της μοιχείας, της αιμομιξίας, της ομοφυλοφιλίας, του Pride, του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους, του αλκοόλ και των γυναικείων φωνών για θρησκευτικούς λόγους· τις απαγορεύσεις της εξουσίας, αλλά και τη θεολογική απαγόρευση των εικόνων, δηλαδή τη λογοκρισία και την "εκφυλισμένη τέχνη". 

Διαβάστε Επίσης

Τα έργα του Καπετάνου διαθέτουν μια ισχυρή μεταφορική δύναμη. Σε καλούν να σκεφτείς πέρα από αυτό που βλέπεις, πέρα από την εικαστική φόρμα. Τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις του, εμμέσως πλην σαφώς, δηλώνουν ότι στην τέχνη δεν επιτρέπεται καμία απαγόρευση, ότι όλα είναι δυνατά. Από την άποψη αυτή, η έκθεσή του στο Κέντρο Τεχνών αποτελεί μια διακήρυξη ελευθερίας. Εξαίσια παραδείγματα "φτωχής τέχνης" και "χρησιμότητας του άχρηστου", με μακρινούς συγγενείς τα πλεκτά από μαγνητική ταινία της Θάλειας Χιώτη, τα δίχρωμα έργα του ανταποκρίνονται στις απαγορεύσεις αυτού του κόσμου με φαντασία και παιχνιδιάρικη διάθεση. Είναι μια τέχνη που συνδέει με μαεστρία πολλά και διαφορετικά νήματα νοήματος και συμβολικά μηνύματα. Στα χέρια του Καπετάνου ένα αδιάφορο απόρριμμα του αστικού πολιτισμού μεταμορφώνεται σε έργο τέχνης που καθρεφτίζει σύγχρονους κοινωνικούς προβληματισμούς. Σαρκάζοντας και υπονομεύοντας την απαγόρευση και τους αρνητικούς συμβολισμούς της, μεταφέροντας ένα ηχηρό οικολογικό μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να αποδράσει από τη δυστοπική πραγματικότητα που τον περιβάλλει και συγχρόνως να αντισταθεί απέναντι σε αυτή.

Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 4-15/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ. 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Άτιτλο, Πλέξη Ασπροκόκκινης απαγορευτικής ταινίας σε τσιγκελάκι, 10x10εκ., 2023
 
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο κοσμούν το MOMus Θεσσαλονίκης

Το αφιέρωμα θα διαρκέσει έως τις αρχές του 2026.

Αυτόν τον Οκτώβριο δίνουμε ραντεβού στο ΕΜΣΤ

Όλες οι δράσεις που ετοιμάζει το μουσείο αυτόν τον μήνα.

Ένα ντοκιμαντέρ για τα 70 Χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών

Η ιστορία και οι άνθρωποι του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ζωντανεύουν στην οθόνη με την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ, που σηματοδοτεί τα 70 χρόνια του θεσμού.

Ο ζωγράφος Αντώνης Τσακίρης φτιάχνει τη δική του Αθηναϊκή Ριβιέρα

Το νέο εικαστικό εγχείρημα του Τσακίρη εγκαινιάζεται την επόμενη εβδομάδα.

Ένας "Οίκος α(ν)τοχής" στήνεται μέσα στην Batagianni Gallery

Η νέα έκθεση του Λεωνίδα Παπαδόπουλου είναι ένα ταξίδι στο χρόνο.

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη ιχνηλατεί τα πρώτα έργα ιστορικών δημιουργών

Το αφιέρωμα "Πρωτόλεια. Από την πρώιμη γραφή στο ώριμο έργο" εγκαινιάζεται αυτή την Παρασκευή.