Ποια είναι η "Ορκισμένη" της Ρενέ Καραμπάς;

Ένας queer, πειραματικός και συγκινητικός στοχασμός για την ομοφυλοφιλική αγάπη, την οικογένεια και την τιμή στα Βαλκάνια κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Ορκισμένη

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Μεταίχμιο το βιβλίο της Ρενέ Καραμπάς "Ορκισμένη". Πρόκειται για έναν queer, πειραματικό και συγκινητικό στοχασμό για την ομοφυλοφιλική αγάπη, την οικογένεια και την τιμή στα Βαλκάνια. Διαβάστε την περίληψη του μυθιστορήματος (μετάφραση: Σπύρος Ν. Παππάς) στη συνέχεια.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Το μυθιστόρημα παρασύρει τον αναγνώστη στο αμείλικτο Κανούν, που εξακολουθεί να βασιλεύει σε απομονωμένες περιοχές των Βαλκανίων. Σύμφωνα με αυτό, οι γυναίκες γίνονται ορκισμένες παρθένες και μεταμορφώνονται σε άντρες, κόβοντας τα μαλλιά τους, φορώντας αντρικά ρούχα και αποκτώντας τις ελευθερίες των αντρών. Οι αιματηρές βεντέτες ανάμεσα στις οικογένειες είναι καθημερινές, ο έρωτας ισούται με θάνατο, ενώ η γυναίκα αξίζει όσο είκοσι βόδια. Τίποτα παραπάνω.

Η Μπεκιά είναι ένα κορίτσι που θέλει απεγνωσμένα να γίνει ο γιος του πατέρα της, ο οποίος ήθελε να έχει αγόρι για παιδί. Μέχρι πού μπορείς να φτάσεις ώστε να μεταμορφωθείς σε γιο; Είναι αμαρτία ν’ αποφύγεις τον θάνατο; Είναι λάθος να δοθείς εξ ολοκλήρου στο πάθος με τίμημα τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου; Αυτή είναι η ιστορία για τον άνθρωπο, πέρα από το φύλο, πέρα από τις λέξεις "γιος" και "κόρη", "άντρας" και "γυναίκα", για τον άνθρωπο που συγκέντρωσε στα 21 γραμμάρια της ψυχής του την οργή και το έλεος του Θεού.

Στο βραβευμένο μυθιστόρημά της η Βουλγάρα συγγραφέας και ηθοποιός Ρενέ Καραμπάς (ψευδώνυμο της Ιρένα Ιβάνοβα) φωτίζει τη σκληρή πραγματικότητα των πατριαρχικών κοινωνιών στα Βαλκάνια αξιοποιώντας τις αφηγηματικές φόρμες της τοπικής κουλτούρας. Με αφήγηση που κινείται ανάμεσα στη θηλυκότητα και την αρρενωπότητα, η συγγραφέας αποδομεί βαθιά ριζωμένες κοινωνικές αντιλήψεις για το φύλο, ενώ θίγει διαχρονικά και επίκαιρα ζητήματα.

Απόσπασμα από το βιβλίο

"Ορκισμένη – ορκισμένη παρθένα, γυναίκα, η οποία δίνει όρκο παρθενίας σύμφωνα με το Κανούν του Λεκ Ντουκαγκίνι και αρχίζει να ζει σαν άντρας και κεφαλή μας οικογένειας, σε πατριαρχικές κοινωνίες σε Βόρεια Αλβανία, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Βοσνία. Αυτή είναι μια θεσμικά αποδεκτή αλλαγή φύλου, μέσω όρκου, που έχει ως αποτέλεσμα η γυναίκα να αποκτά τα δικαιώματα ενός άντρα, τα οποία στερούνται οι γυναίκες στα μέρη εκείνα. Βεντέτες αίματος χαρακτηρίζουν τα μέρη στα οποία κυριαρχεί το Κανούν. Έως τις μέρες μας έχουν απομείνει λίγες ορκισμένες παρθένες, καθώς οι κοινότητες όπου ζουν ερημώνουν. Όλο αυτό δεν συμβαίνει παρά 537 χλμ. μακριά απ’ τη Βουλγαρία. Αυτό δεν είναι μύθος, ούτε παραμύθι. Είναι ανθρώπινη ιστορία".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το άσυλο, ο Άγνωστος Στρατιώτης και η Εθνική Kαρτερία: πόσες ματαιώσεις αντέχεις;

Το βιβλίο της Ειρήνης Βλάχου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες έρχεται σε μια στιγμή συλλογικής ματαίωσης των αξιών του δυτικού πολιτισμού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
19/11/2025

"O θεός του δάσους": Ένα νέο θρίλερ από τις εκδόσεις Ίκαρος

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί το αγωνιώδες μυθιστόρημα της Λιζ Μουρ, που ξεκινά από την εξαφάνιση ενός μικρού κοριτσιού από την κατασκήνωση όπου βρισκόταν.

Μια έκθεση "Χωρίς συνοχή" ανοίγει στην Κηφισιά

Ο Μηνάς Σεμερτζιάν αφήνει στην άκρη τη θεματική συνέπεια και εστιάζει στη διαδικασία της ζωγραφικής.

Το "Golden Lies" διερευνά τη "Χρυσής Εποχής της Εικόνας"

Η έκθεση ζωγραφικής της καλλιτέχνιδας Eleana Comfu θα διαρκέσει τρεις μόνο ημέρες.

Ξεφυλλίζοντας τη "Διαθήκη του Φιντέλ"

Η συλλογή από επιλεγμένα κείμενα του εμβληματικού επαναστάτη Φιντέλ Κάστρο Ρους κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ταξιδευτής.

"H πολιτική επέστρεψε στους δρόμους": Μια σειρά συζητήσεων για τον δημόσιο χώρο στο Tavros

Το πρότζεκτ εξετάζει τις σχέσεις δημόσιου χώρου, νόμου, καταγραφής, μνήμης και εδάφους.

"Ίχνη παρουσίας": Νέα έκθεση στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Ο Γιάννης Γκόγκος παρουσιάζει έργα που προσεγγίζουν τη ζωγραφική ως πεδίο στοχασμού και εσωτερικής αναζήτησης.