"Ωραίος Καιρός": Ο Μπέκετ και το θέατρο του παραλόγου σε μια εικαστική έκθεση

Η καλλιτέχνιδα Ελένη Θεοφυλάκτου παρουσιάζει τα έργα της στην γκαλερί Alma.

Ελένη Θεοφυλάκτου Ωραίος Καιρός Ελένη Θεοφυλάκτου, Untitled, 220 x 120 cm, Oil pastels on paper, 2022

Η γκαλερί Alma παρουσιάζει στο νέο της χώρο στη Σκουφά 24Α, στο Κολωνάκι, την πρώτη της έκθεση για το 2025. Πρόκειται για το ατομικό πρότζεκτ της Ελένης Θεοφυλάκτου και φέρει τον τίτλο "Ωραίος Καιρός", που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου, στις 7 μ.μ.

Ο Θάνος Σταθόπουλος γράφει για το έργο της καλλιτέχνιδας: "Τι είναι, αλήθεια, αυτό που κινεί τον κόσμο της Ελένης Θεοφυλάκτου; Από πού έρχονται οι εικόνες της; Δεν μπορούν παρά να εκληφθούν ως φαντασιακές συνάψεις ή ως κολάζ του ασυνείδητου, με μια σουρεαλιστική και παιγνιώδη διάθεση. Ανατροπές επί ανατροπών, συναιρέσεις, παράλογο, ετερόκλητες συνάψεις, συζεύξεις, παράδοξο, παιδικότητα, γνόφος, αναποδογυρισμένα σύμπαντα, συμβάντα του φανταστικού, προσμείξεις, έκπληξη, ανησυχία, χιούμορ, ένα ατέρμονο ζιγκ ζαγκ απ’ το εδώ στο εκεί, παύσεις, εσωτερικότητα, άβυσσος, συνιστούν μια άλλη πραγματικότητα, μέσα από την υπέρβαση της πραγματικότητας. Ο νους συλλαμβάνει και οδηγείται από το χέρι που χαράζει τα σημεία στη λευκή επιφάνεια, σ’ ένα παιγνίδι συνεχών μετατοπίσεων∙ οι φανταστικοί της κόσμοι ίπτανται στο χώρο και στο χρόνο: ένας ελιγμός φυγής και απόδρασης μέσα από τους μηχανισμούς και τους συνειρμούς του ονείρου. Σ’ ένα παλιότερο κείμενό μου για τη δουλειά της (2014), σημείωνα, μεταξύ άλλων: "Στην περίπτωση της Θεοφυλάκτου, φαντασία και πραγματικότητα συγχέονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε είναι αδύνατον να εντοπίσεις την άκρη, να διαχωρίσεις τα συμβάντα. Ό,τι συμβαίνει μοιάζει να προέρχεται από ένα χώρο όπου τα όρια δεν υφίστανται, ούτε όμως έχουν διασαλευθεί ακριβώς. Περισσότερο επικρατεί μια άλλη υπόσταση, ωσάν να ήταν/ να είναι πάντα έτσι”. Μετά από έντεκα χρόνια εξακολουθώ να εμμένω σ’ αυτή τη διατύπωση, με την προσθήκη του ονείρου: στη φαντασία θα προσέθετα και τ’ όνειρο. ("Το όνειρο είναι μια δεύτερη ζωή", θα γράψει ο Gerard de Nerval στην Αυρηλία).

Ελένη Θεοφυλάκτου Ωραίος Καιρός
Ελένη Θεοφυλάκτου, 154 x 140cm, oil pastel on paper, 2024

Κάπως έτσι, σκέφτομαι, μπορεί κανείς να εισέλθει στα έργα της Ελένης Θεοφυλάκτου, χωρίς όμως δικλείδα ασφαλείας, εφόσον πρόκειται για ένα περιβάλλον διακινδύνευσης. Ίσως ο θεατής θα πρέπει να διακινδυνεύσει τον εαυτό του μέσα στις εικόνες, με τον τρόπο που η καλλιτέχνις συνήθιζε να διακινδυνεύει τον εαυτό της ως περσόνα στα έργα της. Κατά το παρελθόν τοποθετούσε συχνά τον εαυτό της στο κάδρο ως φιγούρα, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους της επιφάνειας στον βιωματικό της χώρο, μετατρέποντας το ανοίκειο σε οικείο και το άλλο σε προσωπικό. Ήταν προσφιλής της τακτική: συνήθιζε να μεταμφιέζεται και να υποδύεται ρόλους, αλλάζοντας ταυτότητες και, συγχρόνως, με κάποιο τρόπο ν’ αυτοβιογραφείται. Δεν έχει σταματήσει ν’ αυτοβιογραφείται, έχουν αλλάξει οι όροι∙ όταν απουσιάζει, όπως στα έργα της παρούσης έκθεσης, θα πρέπει να την εννοήσουμε ως παρούσα, είναι εκεί. Έτσι, στις συνάψεις της μπορούμε πάντα ν’ ανιχνεύσουμε το πρόσωπο, ένα κρυμμένο βίωμα που κινεί τον κόσμο της, μια κρυφή (αυτο)βιογραφία επί σκηνής. Διότι πολύ συχνά έχω την αίσθηση ότι πρόκειται για θέατρο. Οι εικόνες της μοιάζουν με σκηνές∙ αισθάνομαι ότι μπροστά στα μάτια μου λαμβάνει χώρα μια θεατρική πράξη∙ ο χρόνος έχει παγώσει, αλλά ό,τι εκτυλίσσεται είναι ζων. Είναι δεδηλωμένες η αγάπη της Θεοφυλάκτου για το θέατρο και η καταγωγή της από αυτό.

Στο θέατρο καταφεύγει άλλωστε στα καινούργια έργα της. Και μάλιστα -πού αλλού;- στο θέατρο του παραλόγου. Ο τίτλος της έκθεσης ‘’Ωραίος Καιρός’’ παραπέμπει αμέσως ή εμμέσως στο θεατρικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ 'Oh! Les beaux jours/ Happy Days' (Ω! Οι ωραίες μέρες/Ευτυχισμένες μέρες). Εδώ θα πρέπει να υποθέσουμε τη Θεοφυλάκτου σαν άλλη Γουίνι, θαμμένη ως το λαιμό, ενώ "ο σκουπιδότοπος τριγύρω μοιάζει με ανθόσπαρτο οχυρό", όπως γράφει η ίδια στις προσωπικές της σημειώσεις για τα έργα. Ακόμα μια ουράνια μέρα. Εμπρός, Γουίνι. Ξεκίνα τη μέρα σου, Γουίνι. Άλλη μια μέρα. Η εικονοποιία των έργων έρχεται στην επιφάνεια μέσα από ένα βαρύ εσωτερικό πένθος, που όμως εκβάλλει στη χαρά των πραγμάτων. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος απ’ το να συνεχίσουμε, απ’ αυτό το ακατάπαυστο πήγαιν’ έλα, απ’ το να επιμείνουμε, να γιορτάσουμε, να ονειρευτούμε ανάμεσα στα συντρίμμια και στα ερείπια. Μία γλυκόπικρη αίσθηση αναδύεται, ένας κόσμος, στις συνάψεις του οποίου, εξακολουθούν να συμβαίνουν τα πάντα. Είναι η αίσθηση της πένθιμης γιορτής, που θέλει όμως να πάρει κεφάλι από την ήττα. Ο τρόπος της Θεοφυλάκτου να βλέπει και να συναρμολογεί τα πράγματα δεν έχει αλλάξει. Ίσως περισσότερο από ποτέ υπάρχει μια ενατένιση. Μια ησυχία, στην οποία παλιότερα δεν μας είχε συνηθίσει. Η σιωπή είναι πιο ορατή. Τα χρώματα κυριαρχούν, με τους τόνους του γκρι και το μαύρο να υποβάλλουν το πένθος.

Η Ελένη Θεοφυλάκτου ονειρεύεται τον κόσμο. Μοιάζει να ζει όλες τις ζωές συναρμόζοντάς τις∙ ο κόσμος έρχεται στα μάτια της ως συναρμογή. Ίσως τον ονειρεύεται τη στιγμή ακριβώς που τον βλέπει, αποτυπώνοντας το όνειρο στη ζωγραφική της. Η τέχνη, ως γνωστόν, δεν αναπαράγει το ορατό. Ίσως, λοιπόν, να ήταν/ να είναι πάντα έτσι".

Info: Alma | έως 8/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ. 11 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ. 11 π.μ. – 4 μ.μ., Σαβ. 11 π.μ. – 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Alma Contemporary Art Gallery

Σκουφά 24Α, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ένα επιβλητικό έργο του Κώστα Τσόκλη κοσμεί πλέον το Καπνεργοστάσιο

Ο κορυφαίος εικαστικός παρουσιάζει το νέο του έργο, "Δέος 2025".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/11/2025

Monet, Warhol και άλλοι ιστορικοί καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Τρεις γενιές, μία συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης.

Προς τα πού πετούν οι γερανοί;

Οι εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφόρησαν το βιβλίο της Λίσα Ρίτσεν "Οι γερανοί πετούν νότια", μια συγκινητική ιστορία για έναν ηλικιωμένο που προσπαθεί να διατηρήσει τον έλεγχο της ζωής του.

"Terra Urbana": Ο Τάσσος Τριανταφύλλου έφτιαξε μια έκθεση που μελετά κατάλοιπα του αστικού τοπίου

Ο καλλιτέχνης αποτυπώνει μετατοπίσεις και αλλοιώσεις των δομικών στοιχείων των μεγαλουπόλεων.

Οι αντρικές "Μούσες" του Ντιντιέ Πακινιόν έρχονται στην Αθήνα

Τα έργα του γνωστού Γάλλου ζωγράφου έχουν κάτι από Ελλάδα.

Η νέα έκθεση φωτογραφίας του Μουσείου Μπενάκη δεν χάνεται

Αφιέρωμα για έναν από τους πιο επιδραστικούς φωτογράφους του 21ου αιώνα παρουσιάζει το μουσείο.

Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς τίτλοι και συγγραφείς στις ελληνικές βιβλιοθήκες;

Ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου σύλλεξε τα στοιχεία των δανεισμών και αποκαλύπτει τις αναγνωστικές τάσεις.