Ένα ιστορικό αρχοντικό στην Κύμη ανοίγει για πρώτη φορά στο κοινό

Μια έκθεση έργων τέχνης συστήνει τον επισκέπτη στην "Η εσωτερική πλευρά του ανέμου".

Η εσωτερική πλευρά του ανέμου Διονύσης Σοτοβίκης, «Το σπίτι του Ροδάκη στην Αίγινα» (εσωτερικό) © Γιάννης Κρητικός

Από τις 27 Ιουλίου έως τις 25 Αυγούστου, ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Κύμης σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Πύργου Κύμης και την ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΜΚΕ διοργανώνουν την εικαστική έκθεση "Η εσωτερική πλευρά του ανέμου" στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου, που βρίσκεται στο χωριό Πύργος και αποτελεί παράρτημα του Λαογραφικού Μουσείου Κύμης. Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε από τον ιστορικό τέχνης Χριστόφορο Μαρίνο.

 

Η θεματική της έκθεσης περιστρέφεται γύρω από τη χειρωναξία, δίνοντας έμφαση στην υλικότητα και στο χειροποίητο αντικείμενο. Συμμετέχουν 42 καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες με περισσότερα από 70 έργα, τα οποία συνομιλούν με την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα του κτιρίου και τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες του λαϊκού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα Σωτήρη Χρυσανθόπουλου. Χτίζοντας πάνω στην κληρονομιά του Χρυσανθόπουλου, η έκθεση περιλαμβάνει έργα αυτοδίδακτων καλλιτεχνών, όπως τις ταπισερί του Στάθη Κατσαρέλη και μία φορητή εικόνα ("Τοπίο του θεσσαλικού κάμπου") του λαϊκού ζωγράφου Αθανάσιου Παγώνη (1820-1884). Μέσα από τη συμμετοχή του αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη, επιχειρείται ένας διάλογος με τον Αλέξανδρο Ροδάκη και το περίφημο σπίτι του στον Μεσαγρό Αίγινας.

Επιπλέον, σύγχρονες καλλιτέχνιδες, όπως η Πέννυ Γκέκα, η Ρία Δάμα, η Χριστίνα Μήτρεντσε και η Σοφία Σιμάκη, έχουν φιλοτεχνήσει έργα ειδικά για την έκθεση, αντλώντας έμπνευση από αντικείμενα της οικίας του Χρυσανθόπουλου, κεντήματα της οικογένειας του επιμελητή και την πολιτιστική ιστορία της Κύμης. Η έκθεση ξαναφέρνει στο προσκήνιο το έργο της σημαντικής κεραμίστριας Μαρίας Βογιατζόγλου, τις ταπισερί της Νίκης Καναγκίνη, και συγχρόνως αναδεικνύει το ζωγραφικό έργο του Μοναχού Νικόδημου και του αρχιτέκτονα Τάκη Τερζόπουλου. Ιδιαίτερη παρουσία στην έκθεση έχει η ομάδα ΑΦΗ, η οποία, από το 1979 έως σήμερα, ισορροπώντας μεταξύ εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών, έχει χαράξει τη δική της διαδρομή, επιμένοντας στην αργή χειρωνακτική κατασκευή ιδεών. Ο τίτλος της έκθεσης είναι δανεισμένος από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μίρολαντ Πάβιτς, που εκδόθηκε στα σερβικά το 1991 και κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 1994 από το Βιβλιοπωλείον της "Εστίας" σε μετάφραση Γκάγκα Ρόσιτς.

Η εσωτερική πλευρά του ανέμου
Αθανάσιος Παγώνης (1820-1884), "Τοπίο του θεσσαλικού κάμπου", π. 1870, χρώμα σε κονίαμα, 14,5 × 18,5 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Αθήνα
 

Γεννημένος στη Βερσοβά (σημερινό Χρυσάνθιο) του νομού Αχαΐας, ο Σωτήρης Χρυσανθόπουλος εγκαταστάθηκε στην Κύμη στα μέσα του 19ου αιώνα. Παντρεύτηκε τη Μαρία Θαλασσινού και έχτισε τη διώροφη κατοικία τους στο χωριό Πύργος, τον τόπο καταγωγής της γυναίκας του. Αυτοδίδακτος τεχνίτης, ασχολήθηκε με την αγιογραφία, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ξυλογλυπτική. Διακόσμησε το αρχοντικό του με τοιχογραφίες, προσωπογραφίες του ιδίου και των μελών της οικογένειάς του, κατασκεύασε τα έπιπλα του σπιτιού και μια σειρά γλυπτά που κοσμούν τους εξωτερικούς τοίχους. Πέθανε γύρω στο 1900. Ο γιος του, Κωνσταντίνος, υπήρξε επίσης αγιογράφος. Το 1991 το αρχοντικό δωρήθηκε από την εγγονή του, Αρετούσα Χρυσανθοπούλου, στον Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Κύμης, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως μουσείο. 

Η εσωτερική πλευρά του ανέμου
Βασιλική Λευκαδίτη, "Μαντόνα του Ντύρερ με λιβελούλα και όχι ιπτάμενο δράκο", 2024, κόκκινη κλωστή σε κάμποτο, 280 × 220 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Γκαλερί 7
 

Το Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου, που προορίζεται για Μουσείο Παλαιοντολογικών Ευρημάτων της Περιοχής της Κύμης, δεν έχει ανοίξει ποτέ τις πόρτες του στο κοινό. Στόχος της έκθεσης είναι να φέρει τους Ευβοιώτες πιο κοντά στη σύγχρονη τέχνη και στις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη έκθεση μεγάλης κλίμακας που πραγματοποιείται στην ευρύτερη περιοχή της Κύμης-Αλιβερίου και μία από τις λίγες στην Εύβοια. Σε αντίθεση με άλλα νησιά που φιλοξενούν κάθε καλοκαίρι εκθέσεις σύγχρονης τέχνης υψηλού επιπέδου στα μουσεία τους, η Εύβοια δεν έχει να επιδείξει αντίστοιχη εκθεσιακή δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην θεωρείται πολιτιστικός προορισμός. Η εικαστική έκθεση στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους κατοίκους της Εύβοιας να έρθουν σε επαφή με τον σύγχρονο πολιτισμό.

Η εσωτερική πλευρά του ανέμου
Γιώργος Τσακίρης, "Αργαλειός", 2021, ξύλο, κλωστή, καλάμι, άχυρο, χρώμα, 117 × 60 × 7 εκ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί ROMA

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Νίκος Αλεξίου (1960-2011), ΑΦΗ Collective (Judith Allen-Ευσταθίου, Inger Carlsson, Μαρία Γρηγορίου, Δέσποινα Πανταζοπούλου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Εύα Χειλαδάκη, Θεοδώρα Χωραφά), Κωνσταντία Βλαχίδου, Μαρία Βογιατζόγλου (1930-2010), Βάσω Γκαβαϊσέ, Πέννυ Γκέκα, Ρία Δάμα, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Νίκη Καναγκίνη (1933-2008), Στάθης Κατσαρέλης, Κατερίνα Κατσιφαράκη, Παναγιώτης Κουλουράς, Ελένη Κρίκκη, Αλέξανδρος Λάιος, Βασιλική Λευκαδίτη, Ανδρέας Λόλης, Δημήτρης Μεράντζας, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μαργαρίτα Μποφιλίου, Μοναχός Νικόδημος (1951-2021), Μυρτώ Ξανθοπούλου, Αθανάσιος Παγώνης (1820-1884), Ηλίας Παπαηλιάκης, Ρένα Παπασπύρου, Νατάσσα Πουλαντζά, Αργύρης Ραλλιάς, Κώστας Ρουσσάκης, Σοφία Σιμάκη, Βασίλης Σκυλάκος (1930-2000), Διονύσης Σοτοβίκης, Τάκης Τερζόπουλος (1947-2018), Θανάσης Τότσικας, Νίκος Τρανός, Γιώργος Τσακίρης, Αλέκος Φασιανός (1935-2022), Μάρω Φασουλή.

Info: Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου  | 27/7 - 25/8  | Πεμ. - Κυρ.  | 6 μ.μ. - 9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Παναγία των Παρισίων: Πώς αποκαταστάθηκε ένα από τα εμβληματικότερα μνημεία στον κόσμο

Η νέα έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2025.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2025

"Τι πραγματικά αξίζει": Ένας καρκινοπαθής μπαμπάς γράφει ένα βιβλίο με 24 γράμματα προς το παιδί του

Ο εκπαιδευτικός Γιάννης Μπρούζος, που δίνει τη μάχη του με τον καρκίνο, συγκεντρώνει σε αυτήν την αυτοέκδοση 24 μηνύματα προς το παιδί του, για όταν εκείνος πιθανόν δεν θα είναι εδώ.

Τι δουλειά έχει ένας φτερωτός ταύρος έξω από το Μουσείο Ακρόπολης;

Το δεύτερος μέρος του πρότζεκτ "Michael Rakowitz & Ancient Cultures" είναι γεγονός.

Ο σεφ που άλλαξε το νοσοκομειακό φαγητό παρουσιάζει το "Συνταγολόγιό" του

Ο Ιάκωβος Απέργης θα παρουσιάσει το βραβευμένο βιβλίο του, παρέα με εκλεκτούς ομιλητές όπως ο Ηλίας Μαμαλάκης και συνοδεία πιάτων από τις σελίδες του.

Ανακαλύπτοντας την αρχαία Ολυμπία μέσα από το βλέμμα του Alfred Mallwitz

Ανάμεσα σε σχέδια, φωτογραφίες και ακουαρέλες, ζωντανεύει ξανά ο κόσμος του Γερμανού αρχιτέκτονα που ένωσε την επιστήμη με την τέχνη, και την Ελλάδα με τη δική του δημιουργική ψυχή.

Τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς μάς συστήνονται: Το 'Επίκεντρον' στους Αγίους Αναργύρους

Ο ιδιοκτήτης του, Αριστοτέλης Σαΐνης, εγκαινιάζει τη νέα στήλη του "α", όπου ιδιοκτήτες συνοικιακών βιβλιοπωλείων μας ξεναγούν στον μικρόκοσμό τους - εκεί που χτυπά ουσιαστικά η καρδιά του βιβλίου.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (6-12/10)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.