"Warps of Light": Η Greta Schödl παρουσιάζει έργα της για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ανάμεσα στα πενήντα έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση, περιλαμβάνονται έργα δισδιάστατα, αντικείμενα - βιβλία, μαρμάρινα γλυπτά και εγκαταστάσεις.

Greta Schödl Warps of Light Άτιτλο, 1980΄. Χειροποίητο χαρτί, αποξηραμένα φύλλα, μελάνι, φύλλα χρυσού.

Η Gramma_Epsilon Gallery εγκαινιάζει την Τρίτη 18 Ιουνίου στις 6 μ.μ. την ατομική έκθεση της Greta Schödl "Warps of Light", σε επιμέλεια των Paolo Cortese και Rosanna Ruscio.

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της Αυστριακής καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα, η οποία εστιάζει σε δύο έννοιες - κλειδιά της ποιητικής της Schödl: τη γραφή, ως πράξη κάθαρσης, και τη φύση, ως σημείο αναφοράς. Ανάμεσα στα πενήντα έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση, περιλαμβάνονται έργα δισδιάστατα, αντικείμενα - βιβλία, μαρμάρινα γλυπτά και εγκαταστάσεις. 

Greta Schödl Warps of Light
Άτιτλο (από τη σειρά Scriptures), 1980΄. Ακουαρέλα, μελάνι, φύλλα χρυσού και ριζόχαρτο σε σελίδες παλιού βιβλίου.

Η Greta Schödl γεννήθηκε το 1929 στο Hollabrunn της Αυστρίας και από τη δεκαετία του 1950 ζει και εργάζεται στην Μπολόνια. Ξεκίνησε από την τέχνη της ύφανσης και έπειτα ασχολήθηκε με πιο γραφικές πρακτικές, καταλήγοντας στην καλλιγραφία. Η μετάβασή της από τα στατικά γραφικά στοιχεία σε πιο ελεύθερες και δυναμικές γραμμικές κινήσεις, την οδήγησε στη μελέτη της κλωστής και των δυνατοτήτων της, και κατ’ επέκταση στην αναζήτηση νοήματος της γυναικείας ύπαρξης. Τα μέσα που χρησιμοποιεί είναι το χαρτί ή το ύφασμα, πάνω στα οποία υφαίνει κυριολεκτικά λέξεις. Ωστόσο, η δουλειά της δεν περιορίζεται στο λεκτικό στοιχείο, αλλά επεκτείνεται στο πώς αυτό διαρθρώνεται μέσα σε ένα καλά δομημένο περιβάλλον και στη σχέση που δημιουργείται μεταξύ αυτού και του εκάστοτε υλικού.

Greta Schödl Warps of Light
Άτιτλο (από τη σειρά Asemic), 1992. Ακρυλικό, φύλλα χρυσού σε χειροποίητο χαρτί.

Εδώ και 50 χρόνια, η Schödl στα έργα της εφαρμόζει μια συγκεκριμένη μεθοδολογία, η οποία διακρίνεται από την επανάληψη της γραφής και των λέξεων, που συνήθως αποτελούν το ίδιο το θέμα του έργου. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί είναι η μητρική της, η Γερμανική, με τη γραφή να ξεκινάει από τα αριστερά προς τα δεξιά. Όμως, η σημασία του γραπτού λόγου δεν είναι παρά σχετική, καθώς πρωταγωνιστικό ρόλο στα έργα της Schödl έχουν οι "δονήσεις" που δημιουργούνται, με την εισαγωγή μικρών χρυσών κηλίδων, συνήθως στη θέση των φωνηέντων. Το έργο της λειτουργεί ως βάση ενός ρυθμού, ο οποίος, μέσω των χρυσών σημείων, αναδεικνύει τη σχέση καλλιτέχνη - αντικειμένου. Έτσι, οι χρυσές πινελιές ορίζουν έναν κάθετο δυναμισμό στη σύνθεση, ο οποίος με τη σειρά του κυριαρχεί οπτικά έναντι του οριζόντιου ρυθμού του κειμένου. 

Greta Schödl Warps of Light
DNA, 2020. Τρισέλιδο βιβλίο καλλιτέχνη: Χαρτί κεντημένο σε ραπτομηχανή, με χειροποίητη ραφή, φύλλα χρυσού, χρυσές κλωστές, κομμάτια ξύλου.

Τα υλικά που επιλέγει η καλλιτέχνις προέρχονται από το φυσικό περιβάλλον: μάρμαρο, φλοιός, πάπυρος, και χαρτί, τα οποία συνήθως παρασκευάζει η ίδια. Ενίοτε, χρησιμοποιεί σελίδες παλιών βιβλίων ή παρτιτούρες, άλλοτε υφάσματα από το οικιακό περιβάλλον, όπως πετσέτες τσαγιού, μαξιλαροθήκες ή σεντόνια, τα οποία τα "ζωντανεύει" μεταμορφώνοντάς τα. Αναμφίβολα, το γυναικείο στοιχείο είναι κυρίαρχο στο έργο της Schödl, τόσο ως είδος κοινωνικής δέσμευσης –με την πραγματοποίηση δρώμενων και εκπαιδευτικών πράξεων– όσο και σε πρακτικό επίπεδο, με τη χρήση οικιακών αντικειμένων, όπως μια σιδερώστρα ή σεντόνια, για τη δημιουργία έργων.

Greta Schödl Warps of Light
Άτιτλο. Μικτή τεχνική σε μεταξοτυπία.

"Τα αντικείμενα είναι ικανά να επικοινωνήσουν μαζί μας. Τα προσεγγίζουμε συνειδητά και ασυνείδητα, έχουν μνήμη και ενέργεια αποτελούμενη από δονήσεις" εξηγεί η καλλιτέχνις με αφορμή την ατομική έκθεση "Il tempo non esiste", που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2024, στο Fondazione del Monte di Bologna e Ravenna, στο Palazzo Paltroni, με επιμελήτρια τη Silvia Evangelisti.

Greta Schödl Warps of Light
Κείμενο, 1981. Μελάνι, φύλλα χρυσού, αποξηραμένα φύλλα σε ριζόχαρτο.

Η Greta Schödl θεωρείται μια από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της οπτικής ποίησης (visual poetry) και έχει συμμετάσχει σε πολλές εθνικές και διεθνείς εκθέσεις, όπως στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο και στην Μπιενάλε Βενετίας του 1978, στην ιστορική έκθεση "Materialisation of Language", που επιμελήθηκε η Mirella Bentivoglio. Φέτος, συμμετείχε με 12 έργα στην Μπιενάλε Βενετίας, στην έκθεση "Foreigners Everywhere" στο Αρσενάλε, σε επιμέλεια Adriano Pedrosa. Τα τελευταία χρόνια, έργα της έχουν παρουσιαστεί σε πολλές διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, με εκπρόσωπο τη Richard Saltoun Gallery. 

Η έκθεση "Warps of Light", υπό την αιγίδα της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα, της Ιταλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, αποτελεί κομμάτι του εγχειρήματος της Gramma_Epsilon Gallery "The Girls of Mirella", αφιερωμένο στη Mirella Bentivoglio και στις καλλιτέχνιδες που στήριξε, και θα συνοδεύεται από ειδικό κατάλογο με κείμενα των Paolo Cortese και Rosanna Ruscio.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Greta Schödl. Warps of Light

  • Μεικτά Μέσα

Μία από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της οπτικής ποίησης παρουσιάζει έργα της για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε δύο έννοιες: τη γραφή, ως πράξη κάθαρσης, και τη φύση, ως σημείο αναφοράς. Ανάμεσα στα πενήντα έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση, περιλαμβάνονται έργα δισδιάστατα, αντικείμενα - βιβλία, μαρμάρινα γλυπτά και εγκαταστάσεις. Εδώ και 50 χρόνια, η Schödl εφαρμόζει στα έργα της μια συγκεκριμένη μεθοδολογία, η οποία διακρίνεται από την επανάληψη της γραφής και των λέξεων, που συνήθως αποτελούν το ίδιο το θέμα του έργου. Όμως, η σημασία του γραπτού λόγου δεν είναι παρά σχετική, καθώς πρωταγωνιστικό ρόλο στα έργα της Schödl έχουν οι «δονήσεις» που δημιουργούνται, με την εισαγωγή μικρών χρυσών κηλίδων, συνήθως στη θέση των φωνηέντων. Το έργο της λειτουργεί ως βάση ενός ρυθμού, ο οποίος, μέσω των χρυσών σημείων, αναδεικνύει τη σχέση καλλιτέχνη - αντικειμένου. Τα υλικά που επιλέγει η καλλιτέχνις προέρχονται από το φυσικό περιβάλλον: μάρμαρο, φλοιός, πάπυρος, και χαρτί, τα οποία συνήθως παρασκευάζει η ίδια. Ενίοτε, χρησιμοποιεί σελίδες παλιών βιβλίων ή παρτιτούρες, άλλοτε υφάσματα από το οικιακό περιβάλλον, όπως πετσέτες τσαγιού, μαξιλαροθήκες ή σεντόνια, τα οποία τα «ζωντανεύει» μεταμορφώνοντάς τα. Το γυναικείο στοιχείο είναι κυρίαρχο στο έργο της Schödl, τόσο ως είδος κοινωνικής δέσμευσης όσο και σε πρακτικό επίπεδο, με τη χρήση οικιακών αντικειμένων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δύο νέα βιβλία από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος

Μια γυναίκα που εισβάλλει σε ένα γάμο "συναντά" μια δολοφονία-βαμπίρ στις δύο νέες εκδόσεις του Κλειδάριθμου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

Μια ‘Αφροδίτη’ εμπνευσμένη από τον Lespugue στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Αμερικανός καλλιτέχνηςJeff Koons εξερευνά τη μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα.

"Αμέρωτος Νόστος": Ένα εικαστικό αφιέρωμα για τη μοναδικότητα της Κρήτης

Η έκθεση λειτουργεί παράλληλα ως ρετροσπεκτίβα στο έργο του καλλιτέχνη Σταύρου Παναγιωτάκη.

Το κοσμοϊστορικό έτος 1945 σε μια έκθεση στη Βουλή

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία εγκαινιάζει τη νέα έκθεση "1945: το τέλος του πολέμου" στον εκθεσιακό χώρο του στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο.

Η έκθεση "Athens Dies In Dreams At Sunrise" παρουσιάζεται σε ένα παλιό λατομείο στο λόφο του Φιλοπάππου

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στον Αλέξανδρο Τζάννη την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2025.

Εγκαίνια της έκθεσης "All Eyes on Palestine" στην Αθήνα

Η έκθεση-ορόσημο της σύγχρονης παλαιστινιακής τέχνης που αξιοποιεί την τέχνη ως εργαλείο αντίστασης.