Στα διηγήματα του Θεοδόση Μίχου πρωτεύουσα της πόλης είναι ένα μπαρ

Η συλλογή διηγημάτων "Ένα για το δρόμο" από τις εκδόσεις Μεταίχμιο είναι το τρίτο βιβλίο του γνωστού δημοσιογράφου Θεοδόση Μίχου.

Ένα_για_το_δρόμο

Εάν οι μεγαλουπόλεις, ως μικρές υπερτοπικές χώρες αστικού περιβάλλοντος που είναι, είχαν πρωτεύουσες οι ίδιες, αυτές θα ήταν τα μπαρ – οπωσδήποτε είναι στο μυθιστορηματικό σύμπαν που έπλασε ο Θεοδόσης Μίχος στο βιβλίο του. Τα μπαρ! Εκείνοι οι ανίεροι ναοί, όπου οι άνθρωποι κοινωνούν και επικοινωνούν πνευματικώς και οινοπνευματικώς, τα τεμένη των παθών, οι αρένες των επιθυμιών όπου τα παγώνια επιδεικνύουν το φτέρωμά τους, τα εξομολογητήρια των ασθενών και οδοιπόρων της ζωής όπου οι μουλιασμένες στο αλκοόλ ματαιώσεις φαντάζουν αναπόφευκτες, ακόμα και επιθυμητές, τα καταφύγια, στο παυσίλυπο ημίφως των οποίων οι άνθρωποι ξεχνούν τον εαυτό τους. Όσο χρειάζεται όμως, όσο είναι απαραίτητο, ώστε να μπορούμε όλες και όλοι να συνεχίσουμε να ζούμε σ’ αυτές τις άξενες, άγριες, εκκωφαντικές μητροπόλεις, όπου έχουμε τις δουλειές μας, τις σχέσεις μας, τις οικογένειές μας  και τα φαντάσματα που μας στοιχειώνουν.

Οι ήρωες του Μίχου περιστρέφονται γύρω από κάποιο μπαρ, σαν ηλεκτρόνια γύρω από τον πυρήνα τους, μ’ ένα ποτό στο χέρι, παρουσιάζοντας μια συμπεριφορά πραγματικών υποατομικών σωματιδίων, που υπακούουν στην Αρχή της Αβεβαιότητας: δεν βρίσκονται κάπου συγκεκριμένα, αλλά στο περίπου, όχι σ’ ένα σημείο αλλά σε μια περιοχή, κι αν ορίσεις τη θέση τους, χάνεις την ταχύτητά τους και τούμπαλιν. Ποτέ δεν είναι επακριβώς κάπου παρόντες και παρούσες –  βολοδέρνουν μεταξύ λαχτάρας και διάψευσης, μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, μεταξύ του Ναι και του Όχι, μεταξύ γέλωτος και κλαυθμού, μεταξύ του Κάποτε και του Τώρα, ενώ η πορεία τους μόνο προδιαγεγραμμένη δεν είναι. 

Οι ήρωες κι οι ηρωίδες του Μίχου κλείνοντας το μάτι στον Μπουκόφσκι πίνουν για να ξεχάσουν και να θυμηθούν, μεθοκοπούν για να γελάσουν και να κλάψουν, για να χάσουν και να ξαναβρούν την ανθρωπιά τους. Ψεύδονται μ’ ένα ποτό στο χέρι, εξαπατούν και μαχαιρώνουν συντροφικά ο ένας τον άλλο στην πλάτη κρατώντας το ποτήρι τους, τσουγκρίζουν προδίδοντας, ενώ γερνούν και φθείρονται μαζί με τον φέροντα οργανισμό τους, το μπαρ, αυτό το αιώνιο, αρχετυπικό μπαρ του Μίχου, την Κιβωτό όπου όλες και όλοι χωρούν και δικαιούνται μια θέση. Όλοι:

...Κάγκουρες που ασχημονούν έχοντας πιει κόκα, (οι "ναρκοκομανείς", που λέει κι ένας φίλος μου), μίζεροι τζαμπατζήδες, δειλοί που την κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια όταν σκουρύνουν τα πράγματα, άπιστοι κι άπιστες που ξενοκοιμούνται αλληλοκερατωνόμενοι, γερασμένα παιδιά που ζουν μια παιδική τους δόξα σε λούπα αενάως, ιδανικοί κι ανάξιοι εραστές, σχεσάκηδες και υποψήφιοι γονείς, άρχοντες της μπουρδελότσαρκας, ενδόξως αποτυχόντες και ατίμως επιτυχόντες, ένθεοι τρελοί του χωριού, εστέτ, λαϊκοί, φονιάδες, φορτικοί κολλιτσίδες, δημοσιογράφοι, you name it, όλα τα τροπικά άνθη της κοινωνίας ευημερούν και θάλλουν στο βιβλίο του Μίχου, τον Καταστατικό Χάρτη της Δημοκρατίας του Αλκοόλ.

Κι όλα αυτά τα ωραία και μεθυστικά συμβαίνουν ιστορημένα ελλειπτικά και ουσιωδώς, με γλώσσα ζωντανή, μεστή, καρυκευμένη με οξύ, πικρό χιούμορ. Τί άλλο να ζητήσεις; Ένα διπλό ίσως, με δυο παγάκια, κι άλλο ένα για το δρόμο. Άντε γεια μας! 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Cindy Sherman: Ποια είναι η θρυλική φωτογράφος που τιμά το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης;

Οι φωτογραφίες της πρωτοποριακής Cindy Sherman γεμίζουν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, καθώς αυτό στρέφει και πάλι τα φώτα του στη σύγχρονη δημιουργία, προβάλλοντας, όχι απλώς το έργο μιας τρομερά επιδραστικής καλλιτέχνιδας, αλλά και τη σχέση του με την κυκλαδική τέχνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
29/05/2024

Ιούνιος στην Εθνική Πινακοθήκη με ξεναγήσεις και νέα εκπαιδευτικά προγράμματα

Τα παραρτήματα της ΕΠΜΑΣ συνεχίζουν τις δράσεις τους και το καλοκαίρι.

"CTRL+τ": Η Normandie Luscher "μιλάει" για τη διαχείριση του τραύματος και την επούλωση του

Οι επισκέπτες της γκαλερί θα κληθούν να αλληλεπιδράσουν με την εγκατάσταση, να μοιραστούν τις δικές τους αναμνήσεις και τραύματα αλλά και να συνεισφέρουν με τις ευχές τους, οδηγούμενοι να βρουν τη δική τους επούλωση.

Η έκθεση "Γυναικεία Ζητήματα" ενθαρρύνει την αποδοχή της διαφορετικότητας

Τα εκθέματα αποτελούν κωδικοποιημένες ιστορίες γυναικών, ειπωμένες από το στόμα γυναικών, αποδομένες με γυναικεία γραφή.

Πώς λειτουργεί η εξουσία; Ο Geoffroy de Lagasnerie συνομιλεί με την Αθηνά Αθανασίου

Η Αθηνά Αθανασίου θα συζητήσει με τον συγγραφέα για τις δομές εξουσίας, την αυθαιρεσία και τη βία, με αφορμή το καινούριο του βιβλίο.

"Tsiaras, Poseidon & The Hyperbolic Horse": Ο Φίλιππος Τσιάρας δημιουργεί ένα σύμπαν από υπέρ-φαντασιακά άλογα

Ο Τσιάρας χρησιμοποιεί ό,τι υλικά και τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης μπορεί να φανταστεί κανείς για να ανακαλύψει και να αποδομήσει το άλογο – φωτογραφία, ζωγραφική, κεραμική, μπρούτζο και γυαλί.

Οι φετινοί νικητές του Βραβείου Τέχνης Ιδρύματος Μαμιδάκη ταξιδεύουν στην Κρήτη

Τα έργα θα παρουσιαστούν μαζί με το "Six Breaths per Minute" της Μαρίας Λουίζου.