Το ψήφισμα της Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων για το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου

«Το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), μια πολιτιστική δομή και ταυτόχρονα ένας θεσμός της πόλης των Χανίων και όχι μόνο, παύει να υπάρχει όπως το γνωρίζουμε» αναφέρει το ψήφισμα.

Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου © Petros Pattakos

Το ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων δημοσίευσε έγγραφο με θέμα "Ψήφισμα για το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ)".

Σύμφωνα με το ψήφισμα, "το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), μια πολιτιστική δομή και ταυτόχρονα ένας θεσμός της πόλης των Χανίων και όχι μόνο, παύει να υπάρχει όπως το γνωρίζουμε.

Το ΚΑΜ στεγάζεται στο Μεγάλο Αρσενάλι του 1600, στον ενετικό λιμένα των Χανίων και αποτελεί ένα λαμπρό δείγμα αρχιτεκτονικής επανάχρησης κτιρίου, που αποκαταστάθηκε με σκοπό να στεγάσει τη συγκεκριμένη πολιτιστική δομή.

Επί σειρά ετών, αποτέλεσε έναν φάρο πολιτισμού, με πληθώρα δράσεων συνδεδεμένων με την αρχιτεκτονική εκπαίδευση και με τη διάχυση της αρχιτεκτονικής (διαλέξεις, εκθέσεις, συνέδρια, φοιτητικά εργαστήρια, θερινά σχολεία κ.ά.), ενώ μεταξύ άλλων φιλοξένησε τη Διάσκεψη των Προέδρων των Αρχιτεκτονικών Σχολών της Ευρώπης, ωστόσο, από την 1η.1.2024, παύει να υπάρχει ως Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου Χανίων.

Το ΚΑΜ είχε αρχικά τη νομική μορφή της Δημοτικής Επιχείρησης και έπειτα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Χανίων, ενώ με την οικονομική κρίση συγχωνεύτηκε με άλλες Δημοτικές Επιχειρήσεις με σκοπό τη συντονισμένη οικονομική διαχείριση, διατηρώντας όμως την Αρχιτεκτονική Επιτροπή ως όργανο επιστημονικού ελέγχου των δράσεων.

Ο νόμος και η σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, περί κατάργησης των νομικών προσώπων των ΟΤΑ και η συνεπακόλουθη άσκηση των αρμοδιοτήτων τους από τον οικείο Δήμο, πλήττει τη δυνατότητα ευέλικτου σχεδιασμού και λειτουργίας για την υλοποίηση δράσεων πολιτισμού, καθώς οι καταργηθείσες δομές των ΟΤΑ απορροφώνται από τις υπηρεσίες των Δήμων, οι οποίες δεν διαθέτουν στο οργανόγραμμά τους τις απαιτούμενες δομές, ώστε να μπορέσουν να εγγυηθούν την εκπλήρωση της αποστολής του αρχικού φορέα. Θα περιπέσει δηλαδή σε μια γραφειοκρατική αδράνεια, στερώντας από ένα μεγάλο κεφάλαιο πολιτισμού και αναγνώρισης τα Χανιά, αλλά και ευρύτερα την Ελλάδα, λόγω της διεθνούς εμβέλειάς του.

Αν και στο πλαίσιο της νομοθεσίας υφίστανται προϋποθέσεις εξαίρεσης για κοινωφελείς επιχειρήσεις "εξειδικευμένου αντικειμένου και ευρύτερης αναγνώρισης", χαρακτηριστικά στα οποία ανταποκρίνεται με απόλυτη ακρίβεια και επιτυχία το ΚΑΜ, που επί τόσα χρόνια αποτελεί ένα διεθνές τοπόσημο για την αρχιτεκτονική, όχι μόνο της Μεσογείου, αλλά και της Ευρώπης, μέχρι στιγμής, δεν έχει διαφανεί καμία θετική προοπτική.

Διαμαρτυρόμαστε έντονα για την επαπειλούμενη εξέλιξη και καλούμε την Υπουργό Εσωτερικών σε συνεργασία με τον Δήμο, να διαφυλάξει και να ενισχύσει το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου, με τρόπο και βαρύτητα, τουλάχιστον ανάλογο της σημασίας της Αρχιτεκτονικής για τη χώρα και την Κρήτη".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο Λουκάς Παλαιοκρασάς αφηγείται το τραύμα Σύριων προσφύγων

Το "Displaced: Portraits & Landscapes" δημιουργήθηκε μετά τις εμπειρίες του σκηνοθέτη στο νησί της Λέσβου τη διετία 2015-2017.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/05/2024

Καλλιτέχνιδες από τη Βαλτική ασχολούνται με τα φαντάσματα της οικολογικής καταστροφής

Το State of Concept παρουσιάζει το ομαδικό πρότζεκτ "Φαντάσματα Ενός Αδύνατου Παρόντος", καθώς και την ατομική έκθεση μιας Ιρανής δημιουργού.

20ή ΔΕΒΘ: Ανακοινώθηκαν οι φετινοί νικητές του 3ου Βραβείου Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου

Το Βραβείο έλαβε ο δημιουργός Ορέστης Μαυρουδής για το σχεδιασμό του βιβλίου "GÜNTHER KAUFMANN, Polis Peslikas" και ο δημιουργός Βασίλης Κουτσογιάννης για το βιβλίο "Η ώρα του Ουρανού πήγε ροζ με πορτοκαλί".

Μουσείο Μπενάκη και Fougaro Artcenter τιμούν τον Γιάννη Παππά

Μια έκθεση αφιερωμένη στον σπουδαίο γλύπτη θα παρουσιαστεί στα τέλη Ιουνίου στο Ναύπλιο.

Τι ετοιμάζει το ΕΑΜ για τις "Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές"

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο συμμετέχει στην επετειακή δράση που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού.

Έντονα πάθη και ακραία αισθήματα στο νέο βιβλίο της Αγγέλας Καστρινάκη

Το βιβλίο "Έρωτας στον καιρό της ειρωνείας" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη.

Penny Siopis: "Η εννοιολογική τέχνη δεν είναι απαραίτητα διδακτική"

Με αφορμή τη νέα αναδρομική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, συζητήσαμε με την καταξιωμένη δημιουργό για πολιτική και τέχνη, τον πειραματισμό της με διαφορετικά εικαστικά μέσα και τη διαρκή επιθυμία του θεατή να φτιάχνει ιστορίες.