"Liminality": Ο Γιώργος Σαμψωνίδης δημιουργεί ερωτήματα για τη βεβαιότητα της δικής μας ενσυναίσθησης

Μία ενότητα με υβριδικά ζωγραφικά έργα στα οποία ο καλλιτέχνης, με την διακριτή επέμβαση της τεχνολογίας, δημιουργεί μία νέα παραστατικότητα.

Liminality

Η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος παρουσιάζει τον καλλιτέχνη Γιώργο Σαμψωνίδη σε ατομική έκθεση, με τον τίτλο "Liminality". Μία ενότητα με υβριδικά ζωγραφικά έργα στα οποία ο καλλιτέχνης, με την διακριτή επέμβαση της τεχνολογίας, δημιουργεί μία νέα παραστατικότητα, ρευστή, αβέβαιη, μεταβαλλόμενη και επιδεχόμενη όχι μόνο μία νέα ανάγνωση της ιστορικότητας και της σημερινής καθημερινής πράξης αλλά και μία άλλη σχέση με τον χρόνο και την πραγματικότητα, δημιουργώντας ερωτήματα για την αντιληπτικότητα και βεβαιότητα της δικής μας ενσυναίσθησης.  

Ο Γιώργος Σαμψωνίδης έχει σπουδάσει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας BFA, 2012 και έχει λάβει Μεταπτυχιακό Τίτλο απο το Ιόνιο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Οπτικοοακουστικών Τεχνών της Κέρκυρας MFA το 2019. 

Συνθέτοντας τις οριακότητες της αισθητικής εμπειρίας (από τον Δρ. Γιώργη-Βύρων Δάβο)

Η έκθεση του Γιώργου Σαμψωνίδη θέτει, τόσο με τον τίτλο, όσο και με το περιεχόμενό της,το ενδιαφέρον και του θεατή, αλλά και του πιο υποψιασμένου κριτικού, πραγματικά επί τον τύπο των ήλων σε ορισμένες από τις επίκαιρες λειτουργίες και φόρμες της τέχνης. Μέσα σε μία εποχή που κατακλύεται από εικόνες κάθε είδους και εμπειρίες τόσο ακαριαίες, πυκνές μέσα στην ταχύτητα της διάδοσής τους, η τέχνη πλέον καλείται να αναθεωρήσει πολλές από τις καταστατικές οντολογικές και φορμαλιστικές λειτουργίες της και ακριβώς ακροβατώντας σε μία "οριακότητα" (Liminality), ανάμεσα στο αμιγώς αισθητικό και το καθημερινό, το ("Νέον" κατά τον J-F.Lyotard, που δε σχετίζεται με το πρωτότυπο) "Υψηλόν" και το δεδομένο, την έκσταση μπροστά στο ιδιαίτερο και την περαστική εμπειρία.  

Και πραγματικά, η ασύμμετρη παρατακτικότητα των εικόνων και η αντιπαράθεσή τους με τη γραφή που χαρακτηρίζει τον υβριδισμό των έργων του Σαμψωνίδη, παραπέμπει σε μία borderline διαδικασία αποτύπωσης μίας κοινωνικής και εικαστικής εμπειρίας. Η ταυτόχρονη και οιωνεί ταυτόσημη χρήση των τεχνικών μέσων με την παραδοσιακή εικαστική χειρονομία, η επιλογή θεμάτων από την pop κουλτούρα και την αποθεωμένη cult παράδοσή της, η ίδια η πληθώρα των εικόνων που παραπέμπει στη συνύπαρξη και τον συμφυρμό των genres του πολιτισμικού γίγνεσθαι της κοινωνίας (σινεμά, κόμικ, διαφήμιση, γκράφιτι, νέον επιγραφές) δεν εξαντλεί θεματικά το περιεχόμενο των έργων, ακριβώς όπως και μία Μπενγιαμινική πάροδος του flâneur (όπως στo Passagen-werk του) στο περιβάλλον της πόλης δεν εξαντλεί τη διαρκή έκπληξη, αυτό το Schockeffekt του διαρκούς συναισθητικο-αντιληπτικού βομβαρδισμού του σύγχρονου ανθρώπου με εικόνες.

Στο έργο του ο Σαμψωνίδης πλάθει ένα habitus το οποίο περικλείει όλες τις στιγμές, όπως και όλες σχεδόν τις φόρμες και τους συμβολισμούς του αντιληπτικού φαινομένου και της αισθητικής σύλληψης και αποδοχής. Είναι το σύνολο της "αισθητικοποίησης της εμπειρίας" που ναι μεν αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο φαινομενικά, αλλά στη βίωσή του δεν είναι συνεχές και συνεκτικό. Είναι ένα θραυσματικό περιβάλλον, ανάλογο με αυτό που η σύγχρονη καπιταλιστική και καταναλωτική κοινωνία διασπά και ταυτόχρονα τη διαχέει σε όλην την έκταση του κοινωνικού χρόνου και της αναπαραγωγής του. Την τελική, ασταθή και οριακή (liminal) ενότητα του έργου του, που εξασφαλίζει την αναγκαία πυκνότητα για να κατορθώσει ο θεατής να συγκρατήσει τις ασταθείς τούτες εικόνες για να επιτύχει το seeing in, που θα ήθελε και ο R. Wollheim, ο Σαμψωνίδης κατορθώνει να την διατηρήσει χάρις στο μοντάζ. 

Ακριβώς τούτο το μοντάζ, σαν συγκρότηση ενός ενιαίου ιστορικού χώρου, που παραπέμπει στην κοινωνική οργάνωση του χρόνου και του χώρου μέσα από την αποτύπωση του πολιτιστικού πλαισίου, επιτρέπει στον Σαμψωνίδη να κάνει ένα καίριο σχόλιο πάνω στην σχέση του έργου τέχνης, του περιεχομένου, της μορφής και της τεχνικής του με τις καθημερινές χρήσεις των εικόνων, των αντικειμένων και της χρήσης τους, τη λειτουργία τους πάνω στο συλλογικό ασυνείδητο και το κοινωνικό υποκείμενο.

Πλέον τα αισθητικά αντικείμενα (κι εδώ εδράζεται η διαφορά της καθημερινής εμπειρίας του Μπένγιαμιν), δεν δημιουργούν ένα απλό Shockeffekt, ούτε και διδάσκουν έναν καινούργιο τρόπο να γίνεται αντιληπτή η πραγματικότητα. Σήμερα τα αντικείμενα της καθημερινής εμπειρίας, που έχουν αναχθεί σε αισθητικά έργα μέσω του design ή της παρωχημένης λειτουργικότητά τους, δημιουργούν ένα "στυλ". Επιβάλλουν μία στάση και μορφή ζωής, διακηρύσσουν μία κοινωνική και πολιτιστική συμπεριφορά, που ακριβώς καθορίζονται από την "οριακότητα" της διάρκειας και της έντασής τους. Εικόνες, που όπως υπονοεί ο Σαμψωνίδης, μπορούμε να συλλάβουμε και να επεξεργασθούμε μόνο μέσα από το (υποκειμενικό πάντα, αλλά και συνάμα γενικευμένο στην κριτική του ανάλυση) "μοντάζ" τους και περιεκτική σύνοψή τους. 

Εγκαίνια: 13/3 (7-10 μ.μ.) 

Info: Αίθουσα Τέχνης Καππάτος | 13/3-13/4 | Ωράριο λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 2-8 μ.μ., Σαβ.: 12-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η Βένια Δημητρακοπούλου "σμιλεύει τον έρωτα" στην γκαλερί Κουρντ

Από τα ηχητικά έργα και το βίντεο με την άυλη υπόσταση, μέχρι τις σχεδιασμένες με σινική μελάνη δίνες, τις γραμμές, τις λέξεις, τα χειρόγραφα κείμενα και τις γλυπτικές μορφές σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα, περικλείουν χνάρια μιας αυτοενδοσκόπησης και αναπόλησης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/05/2024

"Colors & Minds": Το βιωματικό εικαστικό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ γίνεται έκθεση

Το πρόγραμμα αξιοποίησε την τέχνη ως δίαυλο επικοινωνίας, για την κατανόηση και την αποδοχή του κόσμου γύρω μας, με στόχο τη δημιουργία μιας κοινωνίας πιο φιλικής για όλους.

"Τα παιχνίδια του ΤΗΛΕΜάΧΟΥ": Ο κόσμος της Ιλιάδας και της Οδύσσειας σε μια πρωτογενή σύλληψη

Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζεται η νέα έκθεση ζωγραφικής του Στέφανου Ζαννή.

Ο Όμαρ Ζαφάρ κάνει "Ζωγραφική πέρα από τη Ζωγραφική"

Ο καλλιτέχνης προσκαλεί τον θεατή να ενωθεί με τα έργα για να γιορτάσει τη μεταμορφωτική δύναμη της τέχνης, να εμπνεύσει, να προκαλέσει και να σφυρηλατήσει συνδέσμους που αντηχούν μεταξύ των πολιτισμών και των γενεών.

Επιστημονικές συναντήσεις στο ΕΑΜ για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων.

Στα διηγήματα του Θεοδόση Μίχου πρωτεύουσα της πόλης είναι ένα μπαρ

Η συλλογή διηγημάτων "Ένα για το δρόμο" από τις εκδόσεις Μεταίχμιο είναι το τρίτο βιβλίο του γνωστού δημοσιογράφου Θεοδόση Μίχου.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Δείτε τι ετοιμάζουν τα μουσεία της πόλης

Τα μουσεία ανοίγουν και πάλι τις πόρτες τους με ελεύθερη είσοδο στις 18/5, με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων.