"Kifissos": Η Κατερίνα Μπότσαρη και ο Karl Heinz Jeron γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ φύσης και αστικού σχεδιασμού

Αυτή η οπτικοακουστική εγκατάσταση έχει σκοπό να ανοίξει μια συζήτηση καθώς και προσωπικό αναστοχασμό γύρω από την κατάσταση του κατοικημένου χώρου και τι αυτός αποκαλύπτει στην ανθρωπότητα.

Kifissos

Τι βλέπουμε όταν κοιτάζουμε τη φύση μέσα στον αστικό σχεδιασμό; Αυτό είναι ήδη μια πολιτιστική ματιά αφού μεταφέρουμε μέσα μας τη γνώση και το συγκείμενο. Ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον δεν συνδέεται πάντα με την πρώτη ύλη των στοιχείων της. Η αντίληψη διαμεσολαβείται πάντα. Με αυτή τη καλλιτεχνική συνεργασία έρχονται κοντά οι πρακτικές δύο καλλιτεχνών, της Κατερίνας Μπότσαρη και του Karl Heinz Jeron, που αμφότεροι παρατηρούν το αστικό τοπίο δίνοντας έμφαση στην εμπειρία του τόπου μέσω της αισθητηριακής παρατήρησης, σχολιάζοντας την κατάχρηση των φυσικών πόρων από την ανθρωπότητα. Τα περιβαλλοντικά ζητήματα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα και η αντιμετώπιση τους απαιτεί γεφύρωση μεταξύ της επιστήμης, της τέχνης και των ανθρωπιστικών σπουδών. Αυτή η οπτικοακουστική εγκατάσταση, με τίτλο "Kifissos" που κάνει εγκαίνια στις 15 Μαρτίου στο Space52, έχει σκοπό να ανοίξει μια συζήτηση καθώς και προσωπικό αναστοχασμό γύρω από την κατάσταση του κατοικημένου χώρου και τι αυτός αποκαλύπτει στην ανθρωπότητα.

Kifissos

Προερχόμενοι από διαφορετικά καλλιτεχνικά πεδία, η Κατερίνα Μπότσαρη και ο Karl Heinz Jeron επιχειρούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ οπτικής και ηχητικής εμπειρίας. Tο τοπόσημο των εναπομεινασών διαφημιστικών πινακίδων αποτελεί ένα τεχνητό στοιχείο και το βουνό είναι το φυσικό σημαίνον του Αττικού τοπίου απ’ όπου το νερό αναβλύζει. To βασικό αντικείμενο της έρευνας της Μπότσαρη βρίσκεται στην πρακτική ανάδειξης αρχιτεκτονικών παραδοξοτήτων, σαν εισβολείς στο φυσικό περιβάλλον. Οι γιγαντιαίας κλίμακας μεταλλικές δομές αποτελούν τις αναλογικές "οθόνες" που επικοινωνούσαν μια ποικιλία καταναλωτικών μηνυμάτων κατά την προ- ψηφιακή εποχή. Το ακουστικό μέρος του Karl Heinz Jeron περιλαμβάνει πολλές συζευγμένες ηλεκτρονικές συσκευές ήχου που μεταβιβάζουν δεδομένα από (sonification*) τον ποταμό Κηφισό. Οι επιτόπιες ηχογραφήσεις, η ηλεκτροχημική ανάλυση δειγμάτων νερού και η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργούν ένα μουσικό κομμάτι. Ο στόχος είναι να διατυπωθούν μουσικο-ακουστικές ιδιότητες του νερού για ένα ηχητικό τοπίο.

Kifissos

Ο όρος Sonification (ηχοποίηση) που χρησιμοποιείται για την εγκατάσταση αναφέρεται στην τεχνική και τη διαδικασία, τον αλγόριθμο. Όπως ορισμένες οπτικοποιήσεις (visualization) δεδομένων μπορεί να "βλέπονται" ως τέχνη, οι ηχητικές εικόνες μπορεί να ακουστούν ως "μουσική". Η ηχοποίηση – το ακουστικό ισοδύναμο της επιστημονικής οπτικοποίησης – καθιερώνεται σταδιακά όλο και περισσότερο. Είναι η χρήση ήχου χωρίς ομιλία για τη μετάδοση πληροφοριών. Πιο συγκεκριμένα, η ηχοποίηση είναι ο μετασχηματισμός των σχέσεων δεδομένων σε αντιληπτές σχέσεις σε ένα ακουστικό σήμα για σκοπούς διευκόλυνσης της επικοινωνίας ή της ερμηνείας.

Kifissos

Η Κατερίνα Μπότσαρη είναι διδάκτωρ του Τμήματος Εικαστικών στην AΣΚΤ (Αθήνα) και έχει μεταπτυχιακό στη ζωγραφική από το The Slade (Λονδίνο). Η πρακτική της εγείρει ζητήματα μνημειακότητας, κατανάλωσης και κατάληψης χώρου στη δημόσια σφαίρα. Είναι η συντονίστρια της ομάδας asfaless μιας συλλογικής τέχνης-φοιτητών που κάνειδράσεις στον δημόσιο χώρο που αγγίζουν ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών ανησυχιών.Είναι ιδρυτικό μέλος του backspace, ενός πειραματικού ανεξάρτητου χώρου στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει 5 ατομικές εκθέσεις σε Λονδίνο και Αθήνα και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις σε Λονδίνο, Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Τορόντο, Κρήτη, Πάτρα και Νιούκαστλ. Το καλοκαίρι του 2017 συνεπιμελήθηκε την εικαστική έκθεση "BOOBS-The Semiology of στήθος" στο TAF / The Art Foundation στην Αθήνα. Έχει συμμετάσχει στο residency του Maison Maca (Αθήνα 2016) και της Florence Trust (Λονδίνο 2011-2012). Το 2006 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 4η Παγκόσμια Μαθητική Τριενάλε της Κωνσταντινούπολης. Η Κατερίνα Μπότσαρη γεννήθηκε στην Πάτρα το 1980. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Ο Karl Heinz Jeron γεννήθηκε στο Memmingen της Γερμανίας το 1962. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα από το 2018. Η τέχνη του ασχολείται με την καθημερινή κουλτούρα, την αντίληψη των μέσων ενημέρωσης και την επεξεργασία πληροφοριών. Δημιουργεί εμπειρίες παρά αντικείμενα. Η δουλειά του Jeron εκτείνεται από το ρομπότ που τραγουδάει και χορεύει Sim Gishel, μέχρι συνθέσεις για ηλεκτρισμένα σάπια λαχανικά και ακουστικούς ξεναγούς σε χερσαία αιολικά πάρκα. 

Εγκαίνια: 15/3 (7 μ.μ.)

Info: Space52 | 15-31/3 | Είσοδος ελεύθερη 

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Space52

Λάρνακος 28, Άγιος Νικόλαος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.