Δωρεάν ξεναγήσεις στην έκθεση "Παράλληλα" του Αλέξη Κυριτσόπουλου

Ο καλλιτέχνης θα συναντήσει τον επιμελητή Χριστόφορο Μαρίνο στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων για μια σειρά ξεναγήσεων για το κοινό.

Αλέξης Κυριτσόπουλος Παράλληλα Δημήτρης Καπάνταης © ΟΠΑΝΔΑ

Στο πλαίσιο της έκθεσης "Παράλληλα" του ζωγράφου Αλέξη Κυριτσόπουλου, που παρουσιάζει ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων έως τις 11 Φεβρουαρίου, θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 14 και 28 Ιανουαρίου στις 12:00, ξεναγήσεις για το κοινό από τον ίδιο τον ζωγράφο και τον επιμελητή της έκθεσης Χριστόφορο Μαρίνο. 

Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη, που περιλαμβάνει έργα από το 1963 έως σήμερα. 

Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, με πλούσιο και πολυδιάστατο έργο, που έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στην αντικαταθλιπτική, εν μέρει σατιρική και εν πολλοίς αυτοβιογραφική ζωγραφική του πρωταγωνιστούν τα έντονα, φωτεινά, αληθινά χρώματα και δευτερευόντως οι ήρωες. Ή, για να το θέσουμε διαφορετικά, τα χρώματα διαμορφώνουν και ζωντανεύουν τους χαρακτήρες, καθορίζοντας τα όρια και τα σχήματα των μορφών. "Το χρώμα είναι δρόμος για το φως" θα πει ο ίδιος. Στην περίπτωσή του, το χρώμα εξυπηρετεί τον βαθύτερο σκοπό της ζωγραφικής: να προσφέρει "παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". 

Αλέξης Κυριτσόπουλος Παράλληλα
Δημήτρης Καπάνταης © ΟΠΑΝΔΑ

Αλέξης Κυριτσόπουλος Παράλληλα
Δημήτρης Καπάνταης © ΟΠΑΝΔΑ

Από τον Ναστραδίν Χότζα -την πρώτη φιγούρα που ζωγράφισε χρησιμοποιώντας χρωματιστές λαδόκολλες με τις οποίες έφτιαχναν τους χαρταετούς- και την εικονογράφηση των αναμνήσεων της μητέρας του ("Η Ζωίτσα πέρα από το Αιγαίο", Άγρα, 1982) έως τις "Οπτασίες του Δον Κιχώτη" και τις "Εικόνες για τους Αχαρνείς του Αριστοφάνη" (ΜΙΕΤ, 2005 και 2006 αντίστοιχα) ο Κυριτσόπουλος παίζει με τα χρώματα ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τις αστείρευτες δυνατότητές τους. Εξίσου σημαίνοντα ρόλο με το χρώμα διαδραματίζει στη ζωγραφική του η μουσική, αρχής γενομένης από τα εξώφυλλα δίσκων, με πρώτο το "Φορτηγό" (1966) του Διονύση Σαββόπουλου, με το οποίο μεταφράζει αποτελεσματικά την ευαισθησία του τραγουδοποιού, και αργότερα με τα εμφανώς πιο ζωγραφικά "Παράλογα" (1976) του Μάνου Χατζιδάκι. Ο Κυριτσόπουλος είναι ένας τραγουδοποιός της εικόνας. Χορεύει με τους ήρωές του και αυτός ο συντονισμένος χορός εμψυχώνει την εικόνα: οι προσεκτικά δομημένες ζωγραφιές του βασίζονται σε μια εσωτερική κίνηση, αποπνέουν μια ρυθμολογία. 

Για να θυμηθούμε τον "Δον Κιχώτη" του Θερβάντες, η ζωγραφική του Κυριτσόπουλου είναι γεμάτη παράξενα, παράδοξα, περίφημα, ανέλπιστα και πρωτάκουστα περιστατικά, χαριτωμένα και πεντανόστιμα λόγια, αφάνταστες και πρωτόφαντες περιπέτειες – με τη διαφορά όμως ότι όλα αυτά συμβαίνουν τώρα, γύρω μας, στη γειτονιά μας, και όχι σε κάποιο μακρινό πλανήτη ή σε μια μυθική χώρα. Στην προσωπική μυθολογία που προτείνει ο Κυριτσόπουλος, το χρωματιστό παραμύθι -"το παραμύθι που η εικόνα κρύβει", όπως λέει ο ίδιος- είμαστε εμείς. Το ουράνιο τόξο βγαίνει από το δωμάτιό μας, από το όνειρό μας, από τον κήπο μας και μας μεταφέρει στον ουρανό, στην άλλη πλευρά της πόλης, σε ένα άλλο δωμάτιο. "Ζωγραφίζοντας το καλό που υπάρχει στα πράγματα", ο Αλέξης Κυριτσόπουλος μας χαρίζει απλόχερα χαμόγελα, πολύτιμο αντίδοτο στον κυνισμό και στην κατήφεια. 

Αλέξης Κυριτσόπουλος Παράλληλα
Δημήτρης Καπάνταης © ΟΠΑΝΔΑ

Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1943. Ξεκίνησε ως σκιτσογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιοδικά́. Το 1966 ο Ασαντούρ Μπαχαριάν (γκαλερί "ΩΡΑ") εξέδωσε ένα μικρό λεύκωμα με σκίτσα του. Tο καλοκαίρι του 1967 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου γνώρισε τη ζωγραφική. Έγινε δεκτός στο εργαστήρι χαρακτικής της Beaux Arts. Ο Σύλλογος Ελλήνων Φοιτητών στο Παρίσι εξέδωσε ένα μικρό λεύκωμα με πολιτικά σκίτσα του. Το 1971 επέστρεψε στην Ελλάδα και την περίοδο της Μεταπολίτευσης έγραψε και ζωγράφισε "Το παραμύθι με τα χρώματα" (εκδόσεις Κέδρος). Η ζωγραφική του πηγαινοέρχεται από γκαλερί σε βιβλία, αφίσες, εξώφυλλα βιβλίων, δίσκων, CD, σκηνικά, κοστούμια, εικονογραφήσεις. Διατηρεί διαχρονική συνεργασία με  τον Διονύση Σαββόπουλο, έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα βιβλίων του Στέλιου Ράμφου και δίσκων των Μάνου Χατζιδάκι, Νίκου Ξυδάκη κ.ά. Έχει συνεργαστεί με το ΜΙΕΤ (εκθέσεις: "Ζωγραφική για τον Αριστοφάνη", "Ποιητές της γενιάς του ’30") και με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (σχεδίασε τα λευκώματα για τον "Πέτρο και τον Λύκο" και τη "Λυσιστράτη" του Μίκη Θεοδωράκη, σκηνικά, κοστούμια και animation για τον "Μερλίνο" του Περικλή Κούκου και το "Σαββόραμα". Έχει επίσης φτιάξει σκηνικά για ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους και θεατρικές παραστάσεις, και συνεργαστεί με τα Πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων για την εικονογράφηση και τον γραφικό σχεδιασμό αναγνωστικών γαλλικής γλώσσας για το Γυμνάσιο και αναγνωστικού για την Α´ Δημοτικού. Έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου 2013 για τα "Βεγγαλικά. Ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα ποιήματα του Νίκου Εγγονόπουλου". Τα τελευταία χρόνια, ζωγραφίζει τις περιπέτειες του Δον Κιχώτη (έκθεση, βιβλίο).

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αλέξης Κυριτσόπουλος. Παράλληλα

  • Ζωγραφική

Η πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Αλέξη Κυριτσόπουλου, με έργα από το 1963 έως σήμερα. Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, με πλούσιο και πολυδιάστατο έργο, που έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στην περίπτωσή του, το χρώμα εξυπηρετεί τον βαθύτερο σκοπό της ζωγραφικής: να προσφέρει "παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". Ο Κυριτσόπουλος παίζει με τα χρώματα ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τις αστείρευτες δυνατότητές τους. Εξίσου σημαίνοντα ρόλο με το χρώμα διαδραματίζει στη ζωγραφική του η μουσική, αρχής γενομένης από τα εξώφυλλα δίσκων, με πρώτο το "Φορτηγό" (1966) του Διονύση Σαββόπουλου, με το οποίο μεταφράζει αποτελεσματικά την ευαισθησία του τραγουδοποιού, και αργότερα με τα εμφανώς πιο ζωγραφικά "Παράλογα" (1976) του Μάνου Χατζιδάκι. Η ζωγραφική του Κυριτσόπουλου είναι γεμάτη παράξενα, παράδοξα, περίφημα, ανέλπιστα και πρωτάκουστα περιστατικά, χαριτωμένα και πεντανόστιμα λόγια, αφάνταστες και πρωτόφαντες περιπέτειες – με τη διαφορά όμως ότι όλα αυτά συμβαίνουν τώρα, γύρω μας, στη γειτονιά μας, και όχι σε κάποιο μακρινό πλανήτη ή σε μια μυθική χώρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Daughters": Το οικογενειακό τραύμα και οι ρίζες της πατριαρχίας

Οι καλλιτέχνιδες Αιμιλία Μπαλάσκα και Rebecca Simons ανατρέχουν στο οικογενειακό αρχείο τους και επανεξετάζουν το κοινό τους παρελθόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/04/2024

Unfu*k yourself: Ένα βιβλίο που μιλάει στα ίσια & δείχνει τον δρόμο προς την πραγματική ευτυχία

Το βιβλίο που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τις σκέψεις σας και κατά συνέπεια θα τις ελέγξετε, ώστε να έχετε μια πραγματικά ευτυχισμένη ζωή!

Μια διαδικτυακή γνωριμία με τη Γεωργία Λαλέ

Ο ΑΚΤΟ προσκαλεί την καταξιωμένη δημιουργό να μιλήσει για βιώματα της καλλιτεχνικής και επαγγελματικής της διαδρομής.

Συνάντηση με τους συγγραφείς Γιάννη Παλαβό & Αχιλλέα ΙΙΙ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

Η εκδήλωση εντάσσεται στον Περίπατο Βιβλίου 2024 της Ένωσης Ελληνικού Βιβλίου.

Νέα έκθεση από τον Δαυίδ Σαμπεθάι στην Eleftheria Tseliou Gallery

Το πρώτο μέρος της έκθεσης έχει τίτλο "I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning", ο οποίος λειτουργεί ως χιουμοριστική δήλωση και ως ένα είδος παραβολής.

Τρεις καλλιτέχνες παίζουν με τη φύση στην γκαλερί Rodeo

Θανάσης Τότσικας, Liliana Moro και David Douard συνομιλούν με έναν απρόσμενο τρόπο μέσω των έργων τους.

Η Κάπα Εκδοτική γιορτάζει 10 χρόνια ζωής με το άνοιγμα του δικού της βιβλιοπωλείου

Το ολοκαίνουριο "σπίτι" της Κάπα Εκδοτικής φιλοξενεί σε έναν άνετο χώρο 120 τμ τον πλήρη κατάλογο των εκδόσεών της και φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι στην "καρδιά" της πόλης.