"Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης": Η Ρένα Παπασπύρου μετατρέπει τις απαιτήσεις της καθημερινότητας σε καλλιτεχνικό πεδίο δημιουργίας

Η έκθεση είναι η πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος".

Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη

Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου εγκαινιάζει στις 12 Δεκεμβρίου την έκθεση της Ρένας Παπασπύρου, "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη". Ο τίτλος της έκθεσης αποτελεί αναφορά στο βιβλίο του Georges Perec, "Ζωή, Οδηγίες χρήσεως", (La vie mode d’emploi), Αθήνα, ‘Υψιλον / Βιβλία, 1991.

Η έκθεση, που θα έχει διάρκεια μέχρι τις 16 Ιουνίου 2024, είναι η πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος". Πρόκειται για ένα ευέλικτο πρόγραμμα με συνεχή ροή ανάμεσα σε περιεκτικές ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα που θα εστιάζει στη σύνδεση του "μέσα" με το "έξω" και θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Στόχος του "Ενδιάμεσος Χώρος" είναι να τροφοδοτήσει με σύγχρονες επιμελητικές και θεωρητικές προσεγγίσεις την ανάγνωση της μόνιμης συλλογής, των αρχείων και της ιστορίας της ΕΠΜΑΣ και να γίνει ο δίαυλος επικοινωνίας, η γέφυρα που θα συνδέσει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. 

Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη

Ρένα Παπασπύρου: Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη

Η Ρένα Παπασπύρου προβάλλει το 1972 μεγάλες σκιές στον οικείο χώρο του δωματίου της και βρίσκεται αντιμέτωπη με τον ιδιαίτερο μορφολογικό χαρακτήρα του τοίχου, της επιφάνειας της ύλης. Μη θέλοντας να επέμβει στην "αυτοτέλεια της ύλης", επιλέγει να καταγράψει τα "επεισόδια στην ύλη", τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε επιφάνειας, ζωγραφίζοντας με το ελάχιστο χρωστικό μέσο, το μολύβι. Στην πορεία, αρχίζει να χρησιμοποιεί για το έργο της τα καθημερινά υλικά που έχει στη διάθεσή της στο σπίτι (το χαρτί και το δάπεδο), καθώς και αυτά που συναντά μέσα στην πόλη (ξύλο, λαμαρίνες, αποσπάσματα από τοίχους εγκαταλελειμμένων σπιτιών, άσφαλτο και αργότερα μωσαϊκά και πλαστικοποιημένες επιφάνειες). 

Αργότερα, με τη σειρά έργων της που ονομάζει "εικόνες στην ύλη" καταγράφει τις εικόνες που ανακαλύπτει συνειρμικά στις επιφάνειες. Όπως χαρακτηριστικά το περιγράφει: "η εικόνα στην ύλη δημιουργείται αποκλειστικά από τα ιδιαίτερα μορφολογικά στοιχεία της κάθε επιφάνειας. Η φαντασία του θεατή – του όποιου θεατή – την ανιχνεύει και την απομονώνει μέσα από ένα πλήθος τυχαίες μορφές που συνυπάρχουν πάνω στην ίδια επιφάνεια". 

Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη

Η έκθεση "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" έχει ως σημείο εκκίνησης το έργο Balbeeks που ανήκει στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου και δείχνει μία γυναικεία μορφή να αναδύεται στον χώρο. Παρουσιάζει έργα της Ρένας Παπασπύρου που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της δουλειάς της από το 1976 μέχρι σήμερα και περιλαμβάνει δύο νέα έργα που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση. Το έργο της Παπασπύρου στο σύνολό του θέτει θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από την πολλαπλότητα της εικόνας, τη σχέση της ύλης (αντικειμενικός κόσμος) με το βλέμμα (υποκειμενικότητα), την αισθητική εμπειρία της καθημερινής ζωής και τη δυνατότητα του ανθρώπινου νου να δημιουργεί εικόνες και να κάνει ελεύθερους συνειρμούς. Η έκθεση εστιάζει επίσης στο γεγονός ότι η Ρένα Παπασπύρου – γυναίκα, μάνα, καλλιτέχνης και πρώτη γυναίκα καθηγήτρια σε εργαστήριο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών -  ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς της μετατρέποντάς την σε καλλιτεχνικό πεδίο έρευνας και δημιουργίας. 

Εγκαίνια: 12/12

Info: Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου | 12/12-16/6 

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Vima: Η φουάρ σύγχρονης τέχνης που αναβιώνει ένα ιστορικό οινοποιείο της Κύπρου

Συζητάμε με τους ιδρυτές του Vima Art Fair, μία καλλιτεχνική πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να αναδείξει την ποικιλομορφία των πολιτισμών στην Ανατολική Μεσόγειο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
09/05/2025

Χάρη Μπασκόζο, ποιος είναι ο "τρόπος να χωράς μέσα στην πόλη";

Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα πρότζεκτ εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Οι εκδηλώσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Θεματικές περιηγήσεις από αρχαιολόγους και μουσικά events ετοιμάζει στις 18/5 το μουσείο.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο συμμετέχει στο Athens City Festival

Μη χάσετε τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τις ξεναγήσεις στις περιοδικές εκθέσεις του μουσείου.

Αυτά είναι τα βιβλία που διεκδικούν τα Βραβεία Αναγνώστη 2025

Δείτε ποια βιβλία εκδοτικής παραγωγής του 2024 συμπεριέλαβε το λογοτεχνικό περιοδικό στις μικρές λίστες του.

Γνωρίστε τα "Plásmata" που καταλαμβάνουν το Πεδίον του Άρεως

Η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει τη συνέχεια του επιτυχημένου πρότζεκτ "Plásmata", στην καρδιά της πόλης.

"Weather or not": Ο Win Knowlton ζωγραφίζει τα αλλόκοτα της κλιματικής αλλαγής

Ο γνωστός Νεοϋορκέζος ζωγράφος και γλύπτης παρουσιάζει έργα του για πρώτη φορά στην Ελλάδα.