Σύγχρονη τέχνη και ιστορία συνομιλούν στη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας

Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση της Αφροδίτης Λίτη που συνομιλεί με τον χώρο και του αποτίνει φόρο τιμής.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Τη Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023 στις 4-7 μ.μ., στο Ωρολόγιο του Ανδρονίκου Κυρρήστου, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης της Αφροδίτης Λίτη με τίτλο "Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς". Η έκθεση οργανώθηκε από την Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και της Εφορείας της Πόλεως των Αθηνών, σε συνεργασία με τους αρχαιολόγους της Εφορείας της Πόλεως των Αθηνών, Νικόλαο Πετρόχειλο και Δημήτρη Σούρλα.  

Για πρώτη φορά σ’ αυτό το σύμβολο της αρχαίας τεχνολογίας μνημείο παρουσιάζεται έκθεση σύγχρονης τέχνης. Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση που συνομιλεί με τον χώρο και του αποτίνει φόρο τιμής.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Η εικαστικός σημειώνει: "Το συγκεκριμένο μνημείο θεωρήθηκε μεγάλης ομορφιάς, με εξαίρετες αναλογίες, καινοτόμο για την εποχή του, κομίζοντας ολόκληρη τη σοφία των προηγούμενων αιώνων. Ένα αρχιτεκτόνημα που παρέμεινε ανέπαφο από τις επελάσεις και τους βανδαλισμούς των κατακτητών συνεχίζει να προσφέρει στοχασμό και ψυχική εφορία, περιμένοντας ένα δώρο από εμάς. Δύο ψηλά μεταλλικά δέντρα που να φιλοξενούνται στο εσωτερικό του ωρολογίου του Ανδρόνικου Κυρρήστου κατοικούμενα από πουλιά, είναι ένα όραμα που είχα πάντοτε αντικρίζοντάς το. Έχει κτιστεί πάνω στη ροή του ζωογόνου νερού της πηγής της Ακρόπολης για τη λειτουργία του μηχανισμού του υδραυλικού ωρολογίου, ο οποίος σήμερα δεν διασώζεται παρά μόνο οι αυλακώσεις του πάνω στο μάρμαρο. Έτσι οι τροφοδότριες αρχικές σωληνώσεις του αρχαίου ρολογιού μετατρέπονται σε ριζώματα, κορμούς και διακλαδώσεις στα οποία κατεβαίνουν και εγκαθίστανται συμβολικά ως έμπνευση, σμήνη πουλιών από γλυπτές γλαύκες και πέρδικες".

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Σημείωμα της  Αφροδίτης Λίτη

Ένας από τους πιο ξεχωριστούς περιπάτους στην Αθήνα που μου προκαλούσε πάντα μεγάλη πνευματική ανάταση, ήταν αυτός που κάναμε με τους δικούς μου συστηματικά τα απογεύματα των Κυριακών στην περιοχή της Αρχαίας Αγοράς. Το στοιχείο που συνέβαλε στην κορύφωση της μέθεξης που συντελείτο μέσα μου από τη συγκεκριμένη έξοδο, ήταν η μεγάλη στάση μας, προκειμένου να περιεργαστούμε το θαυμαστό "ωρολόγιο του Κυρρήστου" στο τέλος της διαδρομής μας. Τώρα μπορώ να επαναφέρω στο νου μου με πολύ καθαρότητα ότι, αν και παιδί, μπορούσα διαισθητικά να εκτιμήσω την ιδιαιτερότητά του.

Το μαρμάρινο, από πεντελικό υλικό αρχιτεκτόνημα, διακρίνεται για τη μοναδική σχεδιαστική του αναλογία, την εξαιρετική τεχνική του και την απαράμιλλη και αναπόσπαστη γλυπτική του επίστεψη. Το συγκεκριμένο κτίσμα ανάγεται σεπεφωτισμένη αρχιτεκτονική σκέψη, με σαφείς  αναφορές στη σχέση του ανθρώπου με το άμεσο φυσικό του περιβάλλον. Η αρμονική ένταξη του στη συνεχή σχεδιαστική αναφορά στη κλασική τοπολογία της αρχαιότητας, είναι μία αναντικατάστατη πηγή της έμπνευσής μου έκτοτε μέχρι και σήμερα.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Ο μικρής κλίμακας οκταγωνικός πύργος με έντονη τάση φυγής προς τα άνω, πλάτους 8μ. και ύψους 14μ., του 1 ου αιώνα π.Χ., κατασκευάστηκε στη Βόρεια πλευρά του βράχου της Ακρόπολης, από τον αστρονόμο Ανδρόνικο με καταγωγή από την Κύρρο της Μακεδονίας. Είναι ένα αρχιτεκτονικό επίτευγμα της εποχής του, αφιερωμένο στο χρόνο και τη μετεωρολογία, έχοντας ως μόνα υλικά ένδειξης της ώρας και του καιρού, το ηλιακό φως, τον αέρα και το νερό που κυλούσε από την πηγή του άνδηρου της Ακρόπολης, την Κλεψύδρα.

Στην Αρχαιότητα το μνημείο λειτουργούσε ως ρολόι ηλιακό, στην όψη του κτηρίου και υδραυλικό στο εσωτερικό του, καθώς και ως μετεωρολογικός σταθμός, όπου η συμβολή ενός χάλκινου περιστροφικού ανεμοδείκτη, με τη μορφή Τρίτωνα βαστάζοντα ράβδο στην κωνοειδή κορυφή της στέγης, υποδείκνυε τη φορά του πνέοντος ανέμου.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Ο ακτινοβόλος και μαγευτικός αναγλυφικός διάκοσμος της επίστεψης περιφερειακά του κτίσματος, με προσωποποιημένες τις μορφές των οκτώ ανέμων και των συμβόλων τους, με εγχάρακτες τις ονομασίες τους και τις γραμμώσεις των ωρών στην ακριβή θέση του ορίζοντα, με υποβάλλει σε ένα κλίμα υπερβατικό, όπου οι κατακτήσεις της παρατήρησης συντελούν στη μεταμόρφωση της επιστήμης σε τέχνη μέσω της καθόδου της θεοφανείας.

Εγκαίνια: 2/10 (4-7 μ.μ.)

Info: Ωρολόγιο Ανδρονίκου Κυρρήστου | 2-31/10 | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μια ‘Αφροδίτη’ εμπνευσμένη από τον Lespugue στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Αμερικανός καλλιτέχνηςJeff Koons εξερευνά τη μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

"Αμέρωτος Νόστος": Ένα εικαστικό αφιέρωμα για τη μοναδικότητα της Κρήτης

Η έκθεση λειτουργεί παράλληλα ως ρετροσπεκτίβα στο έργο του καλλιτέχνη Σταύρου Παναγιωτάκη.

Το κοσμοϊστορικό έτος 1945 σε μια έκθεση στη Βουλή

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία εγκαινιάζει τη νέα έκθεση "1945: το τέλος του πολέμου" στον εκθεσιακό χώρο του στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο.

Η έκθεση "Athens Dies In Dreams At Sunrise" παρουσιάζεται σε ένα παλιό λατομείο στο λόφο του Φιλοπάππου

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στον Αλέξανδρο Τζάννη την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2025.

Εγκαίνια της έκθεσης "All Eyes on Palestine" στην Αθήνα

Η έκθεση-ορόσημο της σύγχρονης παλαιστινιακής τέχνης που αξιοποιεί την τέχνη ως εργαλείο αντίστασης.

Μιλώντας ελεύθερα για το βιβλίο της Ειδικής Εισηγήτριας των Ηνωμένων Εθνών για τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη

Η εκδοτική ομάδα του βιβλίου της Φραντσέσκα Αλμπανέζε διοργανώνει στο Σ22 μια ελεύθερη συζήτηση, δίχως εισηγήσεις και ομιλίες.