"Loin Sur La Terre": Ένας εμβληματικός χώρος στην Ύδρα φιλοξενεί δύο σύγχρονες καλλιτέχνιδες

Η Eva Medin και η Στεφανία Στρούζα κάνουν ρωγμές, η κάθε μία με τον τρόπο της, σε έναν μύθο που είναι ριζωμένος εδώ και χιλιετίες στο συλλογικό φαντασιακό: αυτόν της πρωτόγονης ταυτότητας.

Ύδρα

Η 6η έκδοση του project HYam αυτό το καλοκαίρι θα παρουσιαστεί στους χώρους του Ιστορικου Αρχείου και Μουσείου της Ύδρας. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ο οργανισμός HYam τιμά τις γυναίκες και προσκαλεί δύο νέες καλλιτέχνιδες, μία γαλλίδα και μία ελληνίδα, να εκθέσουν τον Αύγουστο σε έναν χώρο που αποκαλύπτει όλη την ιστορία της Ύδρας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Από το 2021 ο οργανισμός HYam (Ηydra for Artists of the Mediterranean) έχει αναθεωρήσει τον προγραμματισμό του προς όφελος των αναδυόμενων σκηνών προκειμένου να υποστηρίξει όχι μόνο έναν, αλλά περισσότερους καλλιτέχνες σε κάθε του έκδοση, με σκοπό να βάλει στο προσκήνιο περισσότερο γυναίκες καλλιτέχνιδες στη διεθνή σκηνή στην οποία υπο-εκπροσωπούνται ακόμη και σήμερα. Φέτος, ο HYam συνεχίζει τη δέσμευση του χρησιμοποιώντας έναν εμβληματικό χώρο της Ύδρας.

υδρα

Έχοντας εκθέσει κατά τη διάρκεια δύο καλοκαιριών στην Οικία Τομπάζη (παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας) ο οργανισμός προσκαλεί δύο καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τα πρόσφατα έργα τους στο Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο της Ύδρας. Αυτό το επιβλητικό κτήριο αποτελεί, μαζί με το κίτρινο σπίτι (Οικία Λάζαρου Κουντουριώτη) έναν από του αγαπημένους θεσμούς των Υδραίων και των επισκεπτών που είναι περίεργοι να μάθουν για το παρελθόν ενός λαού που διακρίθηκε κατά τη διάρκεια του ξακουστού απελευθερωτικού αγώνα του.

Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο της Ύδρας Μάρτυρας του πολιτισμού ενός νησιού

Σε ιδανική θέση στο λιμάνι, στο σημείο άφιξης των πλοίων, ανάμεσα στο λιμεναρχείο και στη Ναυτική Ακαδημία, το Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο της Ύδρας είναι ο αδιάλειπτος μάρτυρας όλης της ιστορίας του νησιού. Ιδρύθηκε το 1918 σε ένα κτίριο που κτίσθηκε με έξοδα του εφοπλιστή και ευεργέτη της Ύδρας Γκίκα Ν. Κουλούρα. Εκθέτοντας πληθώρα εγγράφων αρχείου και μία βιβλιοθήκη 9.000 τίτλων, το Μουσείο δίνει προτεραιότητα στον 18ο και στον 19ο αιώνα μέσω εντυπωσιακών συλλογών – παλιά κοστούμια, ξίφη, σπαθιά, αντίγραφα πλοίων, ιστορικά αναμνηστικά, πορτρέτα προσωπικοτήτων ή στρατιωτικών – που φωτίζουν την περίοδο του απελευθερωτικού αγώνα κατά την οποία το νησί διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο. Χάρη στη δύναμη των πλοιοκτητών της, η Ύδρα υπήρξε ένας στρατηγικός τόπος εκκίνησης του ελληνικού στόλου: από το 1820, ο πόλεμος είδε να ανθίζουν ήρωες, πολεμιστές της θάλασσας και άριστους ναυάρχους που πάλεψαν απέναντι σε έναν πανίσχυρο εχθρό. Ένας από του πιο γνωστούς είναι αναμφισβήτητα ο Ναύαρχος Μιαούλης που εορτάζεται κάθε χρόνο στις αρχές του καλοκαιριού στα Μιαούλια: το κόσμημα του Μουσείου είναι η ταριχευμένη του καρδιά που διατηρείται σε μία ασημένια λήκυθο και αποτελεί την περηφάνια των Υδραίων! Το σημερινό κτίριο που χτίστηκε τη δεκαετία του ΄70 πάνω στα σχέδια του προηγούμενου κτιρίου δένει τέλεια με το υπόλοιπο αρχιτεκτονικό περιβάλλον.

Από την ίδρυση του το 1996, χάρη στην διευθύντριά του Ντίνα Αδαμοπούλου που ανέπτυξε τις επιστημονικές δραστηριότητες, το Μουσείο εναλλάσσει τις θεματικές εκθέσεις, κλασικές ή σύγχρονες, συνέδρια, ειδικά αφιερώματα, και υπαίθριες συναυλίες που πραγματοποιούνται στην ονειρεμένη του ταράτσα.

Από το 2014, ο οργανισμός HYam ενισχύει τη δέσμευση του προς τους καλλιτέχνες μέσα από διάφορες δράσεις

Ο οργανισμός HYam  δημιουργήθηκε το 2014 από τη δημοσιογράφο Pauline Simons με σκοπό να συνοδεύσει ανερχόμενους καλλιτέχνες από τις χώρες της Μεσογείου και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν τα έργα τους μεγαλύτερη ορατότητα στη διεθνή σκηνή. Γι’ αυτόν τον σκοπό, ο HYam υλοποίησε διάφορες πρωτοβουλίες και συμπληρωματικά events στην Ύδρα και στο Παρίσι, όπως εκθέσεις, παραγωγές, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, και καλλιτεχνικές εστίες (residencies). Το 2021 ο οργανισμός αναθεώρησε τον τρόπο διοργάνωσης των εκδηλώσεων του, με τη συμμετοχή όχι πλέον ενός, αλλά πολλών καλλιτεχνών, με σκοπό να εντείνει τη στήριξη του και επικεντρώθηκε σε εκθέσεις που ήταν αφιερωμένες σε γυναίκες καλλιτέχνιδες παρουσιασμένες σε ιστορικά τοπόσημα του νησιού. Αυτή η νέα πρωτοβουλία έδωσε στον HYam την ευκαιρία να κάνει πράξεις χορηγίας και να συμβάλει στην αξιοποίηση της Οικίας Τομπάζη - παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας στην Ύδρα – δωρίζοντας ένα σύστημα φωτισμού κατάλληλο για την αίθουσα εκθέσεων, ώστε να βελτιστοποιήσει τις δυνατότητες της. Ένα νέο πλεονέκτημα για τους Έλληνες που φοιτούν σε αυτό όπως επίσης για τους ελληνικούς και ξένους καλλιτεχνικούς φορείς. Φέτος, ο HYam ενισχύει την ορατότητα της διοργάνωσης εκθέτοντας στο Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο της Ύδρας που είναι ένας από τους χώρους με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

υδρα

Loin sur la Terre (Μακριά στη Γη)

Όπως και οι επιστήμονες, οι καλλιτέχνες ανακατεύουν τα χαρτιά. Η Eva Medin και η Στεφανία Στρούζα κάνουν ρωγμές, η κάθε μία με τον τρόπο της, σε έναν μύθο που είναι ριζωμένος εδώ και χιλιετίες στο συλλογικό φαντασιακό: αυτόν της πρωτόγονης ταυτότητας. Από το 1980, η Donna Haraway απορρίπτει την πίστη σε αυτόν τον προπατορικό μύθο, σε αυτήν την πρωταρχική αγνότητα, η οποία, κατά την άποψη της, δεν υπήρξε ποτέ. Πιστεύει ότι είμαστε μόνο το προϊόν μίας συμβίωσης και μίας συν-εξέλιξης.

υδρα

Ήδη από την παλαιολιθική εποχή, οι άνθρωποι καλλιεργούσαν αυτό το περίφημο ένστικτο της αναπαραγωγής με εξεζητημένο τρόπο: είχαν κατανοήσει ότι για να επικοινωνούν καλύτερα μέσα στα σκοτάδια της σπηλιάς, η ίδια η σπηλιά αποτελούσε το ιδανικό ηχείο αντήχησης. Ο άνθρωπος υπήρξε πάντα ένα υβριδικό ον συστηματικά ενωμένο μέσω της τεχνολογίας, με βιολογικά με πολιτιστικά στοιχεία…Σήμερα αποτελεί μία σχεδόν χαρούμενη πραγματικότητα.

Στον "Κόσμο Μετά τη Βροχή", η Eva Medin φιλμάρει ένα υβριδικό ον, ανάμεσα στον άνθρωπο και στο γλυπτό και αναθεωρεί κατ’ αυτόν τον τρόπο το φαντασιακό της μετάλλαξης και της μεταμόρφωσης. Στα έργα της, η καλλιτέχνιδα τονίζει τον προδικαστικό χαρακτήρα των μεγάλων αφηγήσεων και της επιστημονικής φαντασίας και εμπνέεται από αυτή τη απόκοσμη δύναμη που είναι ριζωμένη στην λαϊκή κουλτούρα και μπλέκει κατά βούληση τον άνδρα με τη μύγα, το ρομπότ με τον αστυνομικό, τη σάρκα με την τεχνολογία, το γήινο με το ιερό.

Τα γλυπτά της Στεφανίας Στρούζα αναφέρονται σε αναταράξεις, σε πλανητικές μεταμορφώσεις, σε φυσικές ανατροπές: χάρη σε νοητικές συνθέσεις που χτίζει η καλλιτέχνιδα με άλλες μεταβατικές οντότητες όπως η Μήδεια, η μάγισσα, η αντιηρωίδα με τη μοναδική μοίρα που διαπερνά το μύθο της για να ξαναγεννηθεί, η καλλιτέχνιδα αγγίζει κόσμους απολύτως ανθρώπινους και χτίζει γέφυρες ανάμεσα σε διαφορετικούς τύπους υβριδισμού.

Eva Medin-Προφητείες

Ο "Κόσμος Μετά τη Βροχή" είναι ένα παραμύθι με βίντεο και χορογράφηση που εμπνέεται από ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας του Philippe Curval καθώς και από έναν πίνακα του Max Ernst. Υπό τη μορφή ενός υβριδικού πλάσματος, ανάμεσα στον άνθρωπο και το γλυπτό, το έργο ρίχνει μία ανανεωμένη ματιά στον φαντασιακό κόσμο των μεταλλάξεων και της μεταμόρφωσης χρησιμοποιώντας μία γλώσσα που κάνει αναφορές στην επιστημονική φαντασία και στη χορογραφική δουλειά. Προτείνει την εμπειρία ενός χρόνου που αιωρείται ανάμεσα στο παρελθόν και στο μέλλον, ανάμεσα στο υλικό και στο άϋλο για να ανακαλύψει νέες σχέσεις με τη γη, με τους ζώντες και τους μη ζώντες που την αποτελούν.

υδρα

Στεφανία Στρούζα-212 Μήδεια

Στην γλυπτική εγκατάσταση "212 Μήδεια", η καλλιτέχνις αναφέρεται σε στιγμές κοσμικής αναταραχής αλλά και πλανητικής αναδημιουργίας. Το project παίρνει τον τίτλο του από τον υπαρκτό αστεροειδή με το όνομα 212 Μήδεια και συνδέεται με την έρευνα της καλλιτέχνιδος πάνω στην μυθική αντιηρωίδα. Όμοια με τον τρόπο που οι αστεροειδείς μπορούν να μεταμορφωθούν σε σώματα που μεταλλάσσουν τη Γη, η Μήδεια ταυτίζεται με την απρόβλεπτη δύναμη της Φύσης. Μελετώντας την ιστορία της, η Στρούζα εξερευνά τη σχέση της αντιηρωίδας με τα φυσικά φαινόμενα, τα ζώα και την ίδια τη Γη. Για την καλλιτέχνιδα, η ύπαρξη του αστεροειδούς εμπνέει ένα οπτική αφήγημα όπου φανερώνονται οι σύγχρονες συνδηλώσεις του μύθου της Μήδειας σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον. Η εγκατάσταση αποτελείται από μια σειρά από γλυπτά που υπαινίσσονται μη ανθρώπινα, γεωλογικά και ουράνια σώματα. Το υβριδικό γλυπτό 212 Medea (If only I had stayed the animal I was) αναφέρεται στην αναγνώριση άλλων έμβιων κόσμων πέρα από τον άνθρωπο, ενώ τα κεραμικά θραύσματα υποδηλώνουν τις ροές και μεταβολές της κοσμικής ύλης καθώς αυτή εισέρχεται στην ατμόσφαιρα της Γης. Το ανάγλυφο ''Her Turbulence'' παραπέμπει στους κυματισμούς της θάλασσας ή στην επιφάνεια ενός μακρινού πλανήτη. Διαμορφωμένο από την καλλιτέχνιδα μέσω της άσκησης πίεσης και παραμόρφωσης της επιφάνειας του αλουμινίου, το έργο αποτελεί ένα στιγμιότυπο υλικών μεταμορφώσεων.

υδρα

Info: Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο Ύδρας  | 5-31/8 | Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 5 Αυγούστου, 8:30 μ.μ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο Μάγος του Οζ ζωντανεύει στην έκθεση του Μίλτου Μιχαηλίδη

Στα μέσα του μήνα θα δούμε τη νέα έκθεση που φιλοξενεί η a.antonopoulou.art.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

"Finchtopia": Μια εικαστική περιπλάνηση στην Αθήνα των 90s

Η νέα έκθεση του Finch of Athens κατασκηνώνει στο Antisocial και μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο.

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.