"Το Αίμα της Μνήμης": Εικαστική αναδρομή στα τραύματα μιας άλλης εποχής

Η έκθεση κάνει αναφορά όχι μόνο στις πληγές των γλυπτών, αλλά και στις πιο πρόσφατες περιπέτειες που έχουμε βιώσει ως κράτος και αρκετά μεγάλα μεταπολεμικά λάθη των Ελλήνων.

Νίκος Ζήβας το αίμα της μνήμης

Τα μάρμαρα που διασώθηκαν από τις κατεδαφίσεις των μεταπολεμικών χρόνων, αλλά και το ήθος που επικράτησε απέναντι στον νεότερο πολιτισμό, παρουσιάζονται σε μία ξεχωριστή εγκατάσταση, στον χώρο της συλλογής Μνημείων Νεώτερης Αρχιτεκτονικής της οικογένειας του Κωνσταντίνου Ζήβα και του Δήμου Χαλανδρίου. Η έκθεση με τίτλο "Το Αίμα της Μνήμης" κάνει αναφορά όχι μόνο στις πληγές των γλυπτών, αλλά και στις πιο πρόσφατες περιπέτειες που έχουμε βιώσει ως κράτος και αρκετά μεγάλα μεταπολεμικά λάθη των Ελλήνων.

Το βίαια τσακισμένο ή κομματιασμένο ανθρώπινο έργο ως θέμα των εικαστικών τεχνών (αλλά και της λογοτεχνίας) είναι παλαιό και σε τελευταία ανάλυση κλασικό, χωρίς ποτέ να χάνει τη δύναμή του, δηλαδή την ικανότητά του να συγκινεί. Η σπασμένη μαρμάρινη κολόνα, ένα από τα συγκινητικότερα ευρήματα του ρομαντισμού, παρά τις επαναλήψεις της, ή ίσως χάρις σε αυτές, ανήκει στα λειτουργικότερα μέρη του φραστικού και του εικαστικού μας λεξιλογίου. Παρόμοια είναι και τα θέματα της κομμένης γέφυρας, του ρημαγμένου ερειπίου, του σχισμένου δέντρου, της γκρεμισμένης πόρτας.

Νίκος Ζήβας το αίμα της μνήμης

Τα αίτια ποικίλουν: φυσικές καταστροφές, πόλεμος, ή απλώς εν καιρώ ειρήνης εύκολη επιδίωξη οικονομικού κέρδους. Ερμηνείες και συμβολισμοί επίσης ποικίλουν (ματαιότητα των εγκοσμίων, πανδαμάτωρ χρόνος, αναπόφευκτο πεπρωμένο, αμαρτία και τιμωρία, φρίκη του πολέμου, άδικος θάνατος κ.α.), εκείνο όμως που μένει πάντοτε ίδιο είναι η αποτυπωμένη στην ύλη βία και η εικόνα θανάτου ή φόνου. Πληγές που στα μάρμαρα δεν επουλώνονται συντηρούν καλύτερα την ανάμνηση της μεγάλης κακοτυχίας, της τραγωδίας ή της ενίοτε ασυγχώρητης αφροσύνης.

Νίκος Ζήβας το αίμα της μνήμης

Δεν είναι σπάνιες οι στιγμές που βλέποντας τα αποτυπώματα αυτής της βίας νομίζουμε ότι ακούμε την αντήχηση του σεισμού, του πυροβόλου, της σιδερένιας βαριάς ή του εκσκαφέα και καθώς οι πληγές χαίνουν μπροστά μας ανοικτές νομίζουμε ότι βλέπουμε αίματα να ρέουν από αυτά τα σώματα και ας είναι μαρμάρινα. Αλλά έτσι συμβαίνει με το αίμα της μνήμης και έτσι "Το Αίμα της Μνήμης" είναι ένας εύλογος τίτλος για την γλυπτική έκθεση – εγκατάσταση των τραυματισμένων μαρμάρων του Νίκου Ζήβα. 

Η έκθεση συνδιοργανώνεται από τον Δήμο Χαλανδρίου και την Zivasart Gallery.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Νίκος Ζήβας. Το Αίμα της Μνήμης

  • Εγκαταστάσεις

«Το Αίμα της Μνήμης» είναι ένας εύλογος τίτλος για την γλυπτική έκθεση – εγκατάσταση των τραυματισμένων μαρμάρων του Νίκου Ζήβα, στον χώρο της συλλογής Μνημείων Νεώτερης Αρχιτεκτονικής της οικογένειας του Κωνσταντίνου Ζήβα και του Δήμου Χαλανδρίου που την συνδιαχειρίζεται. Σ ‘αυτόν τον χώρο, γεννήθηκαν τα μάρμαρα αυτής της έκθεσης και φιλοξενούνται μαζί με πολλά άλλα, τα οποία διασώθηκαν ως αποσπάσματα από την λαίλαπα των κατεδαφίσεων εξ αιτίας της αντιπαροχής των μεταπολεμικών χρόνων και του «ήθους» που επικράτησε απέναντι στον νεώτερο πολιτισμό μας. Οι πληγές των εκθεμάτων (όλα από την συλλογή αποσπασμάτων νεότερης αρχιτεκτονικής της οικογένειας Ζήβα), παραπέμπουν επίσης στην ιστορική καταστροφή, που το περασμένο έτος συμπλήρωνε την εκατονταετή επέτειό της, αλλά και στις νεώτερες εθνικές μας περιπέτειες ή σε κάποια χοντρά μεταπολεμικά λάθη μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Onassis Ready: Το νέο στέκι για τα ΠΣΚ του φθινοπώρου βρίσκεται στου Ρέντη

Εικαστικές περιηγήσεις, μουσική, φαγητό και ποτό σε ένα νεοσύστατο χώρο από το Ίδρυμα Ωνάση στην καρδιά του Ρέντη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
24/10/2025

Εσύ ξέρεις ποια ήταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια στην Ελλάδα;

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος ο συλλογικός τόμος "Μαρία Πλυτά: Η πρώτη σκηνοθέτρια του ελληνικού κινηματογράφου" τον οποίοι επιμελήθηκε η καθηγήτρια του ΑΠΘ Μπέτυ Κακλαμανίδου.

"Nature inside the walls": Αφιέρωμα για την αστική βιοποικιλότητα στο Μουσείο Ηρακλειδών

Μία διατομική έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου και του Μάριου Φούρναρη.

Ωδή στο ασπρόμαυρο είναι η νέα έκθεση στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Μια πολυδιάστατη συνομιλία γύρω από τα όρια του χρωματικού φάσματος.

Ημερίδα για τη διαχρονικότητα των Κυκλάδων ετοιμάζει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η Πρωτοβουλία Cycladic Identity αναδεικνύει τα ελληνικά νησιά ως ένα ζωντανό εργαστήριο συμμετοχής και συνεργασίας.