Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (8-14/5)

Η μακρόχρονη ιστορία της κεραμικής, ένας νέος χώρος τέχνης στον Πειραιά με έργα της Janis Rafa και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα.

dialogues in clay Βιβή Κασαρά capricious

dialogues in clay

Δημιουργοί από Ελλάδα και Πορτογαλία συνδιαλέγονται σε μία έκθεση σύγχρονης τέχνης αφιερωμένη στη μακρόχρονη πρακτική της κεραμικής. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν διαφορετικών εκφάνσεων έργα, αντιμετωπίζοντας τα ως τελετουργικά ή καθημερινά χρηστικά αντικείμενα και μέσα καταγραφής της ιστορίας. Έτσι στήνεται μια εικαστική διαδρομή που αφηγείται γεγονότα από την προϊστορία του ανθρώπου μέχρι σήμερα.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Γιώργος Αλεξανδρίδης, Δάφνη Κλάγκου, Κωνσταντίνος Κανταρτζής, Βιβή Κασαρά, Marta Castelo, Virginia Frois

Εγκαίνια: 12/5 (7-10 μ.μ.)

Info: Batagianni Gallery | 12/5-17/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Riddles for resilient tongues

Janis Rafa Riddles for resilient tongues
Janis Rafa, Lacerate, 2020. Στιγμιότυπο φιλμ, μονοκάναλο βίντεο με ήχο, 16’. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του Fondazione In Between Art Film. © Janis Rafa

Έναν ακόμη χώρο τέχνης αποκτά ο Πειραιάς: το opbo studio εκκινεί έναν διάλογο μεταξύ τέχνης και κινηματογράφου και ανοίγει τις πόρτες του στις 13/5, φιλοξενώντας την πρώτη ατομική έκθεση της Janis Rafa (Τζάνις Ραφαηλίδου) στην Ελλάδα. Το πρότζεκτ είναι το πρώτο στη σειρά ενός καινούργιου εκθεσιακού προγράμματος υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη, που εστιάζει στις πολιτικές και ποιητικές ποιότητες της σαγήνης ως μέσο διερεύνησης ζητημάτων συλλογικής και ατομικής ταυτότητας. Στην έκθεση της Rafa θα δούμε μια σειρά από νέα σχέδια και γλυπτά, με θεματικό πυρήνα τη διερεύνηση ζητημάτων εξουσίας, κυριαρχίας και υποταγής, αλλά και συναίνεσης και αυτοδιάθεσης, τόσο στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και ζώων όσο και στις διαπροσωπικές δυναμικές. Παράλληλα, θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα η μικρού μήκους ταινία "Lacerate" (2020) της Rafa, με την οποία συμμετείχε στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας το 2022.

Εγκαίνια: 13/5 (7 μ.μ.)

Info: opbo studio | 17/5-17/6 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Σαβ.: 6-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Παραθέσεις

Μαρία Βλαντή Παραθέσεις

Μετά από μία επταετή καλλιτεχνική έρευνα, η Μαρία Βλαντή παρουσιάζει έργα που ανασύρουν μνήμες και πηγάζουν από το ένστικτο της εικαστικού, δημιουργώντας ένα διάλογο με το παρόν και το παρελθόν. Στην έκθεση περιλαμβάνονται ανομοιόμορφες κατασκευές από πηλό, οι οποίες ισορροπούν πότε μεταξύ μιας εννοιακής αμφισημίας και πότε μιας υλικής αντιστοιχίας, και παραθέτουν μία νέα αισθητική ταυτότητα ως έκφραση της σύγχρονης κεραμικής εμπειρίας.

Εγκαίνια: 11/5 (7-10 μ.μ.)

Info: ALMA | 11/5-24/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ.-Σαβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Looking with the Eyes of Love

Looking with the Eyes of Love
Ioanna Limniou, Warm Embrace, 2023, oil on canvas, 160 x 120 cm, diptych.

Η ομαδική έκθεση σε επιμέλεια του Αριστείδη Λάππα φωτίζει διάφορες πτυχές της ζωγραφικής, θέλοντας να μυήσει τους θεατές στους εσωτερικούς διαλόγους που βιώνουν οι καλλιτέχνες κατά τη διάρκεια της δημιουργίας νέων έργων. Επομένως τα έργα που παρουσιάζονται στη The Breeder Feeder προσπαθούν να διατηρήσουν μία ισορροπία μεταξύ δημιουργού και δημιουργήματος, αποτυπώνοντας με πολλούς τρόπους αυτές τις εσωτερικές συνομιλίες. Ευχάριστες αναμνήσεις, οικείες στιγμές αλλά και ζοφερές σκέψεις μεταφέρονται στα έργα και αποτυπώνουν εικαστικά τα συναισθήματα του κάθε καλλιτέχνη.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Claudio Coltorti, Λυδία Δεληκούρα, Κυβέλη Ζωή, Ιάσονας Καμπάνης, Bety Krňanská, Κωνσταντίνος Λιανός, Iωάννα Λημνιού, Lara Nasser, Αλέξανδρος Σιμόπουλος, Stephani x Irini

Εγκαίνια: 11/5 (7-10 μ.μ.)

Info: The Breeder Feeder | 11/5-30/6 | Ώρες λειτουργίας: Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ökumene - Από τα ενδότερα στην Ενδοτέρα

Γιάννης Γρηγοριάδης Γιάννης Ισιδώρου Ökumene

Οι Γιάννης Γρηγοριάδης και Γιάννης Ισιδώρου εγκαινιάζουν το νέο τους εγχείρημα στο Potential Project, μία συνέχεια της προηγούμενης έκθεσής τους με τίτλο "Καταγωγή" που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του ’21. Τα έργα τους περιλαμβάνουν καταγραφές, αμφιλεγόμενες μορφικές διακηρύξεις και κατασκευές σχετικές με την αλληλεπίδραση τόπου και υποκειμένου, την αναχώρηση και την κατάκτηση, το έδαφος ως περιεχόμενο και μέτρηση του χρόνου, τον ξεριζωμό, την ανυπαρξία κ.α.

Εγκαίνια: 10/5 (7-10.30 μ.μ.)

Info: Potential Project | 10/5-3/6 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 6-9 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

The Eleventh House

Chioma Ebinama The Eleventh House
Chioma Ebinama, Fantastic Forest, 2022, watercolor and coffee on handmade cotton rag paper, 43 x 30 cm.  © Chioma Ebinama. Couretsy The Breeder, Athens

Ιαπωνικά κόμιξ, τελετουργίες της Δυτικής Αφρικής και η τέχνη της Ινδικής Χερσονήσου είναι τα βασικά σημεία αναφοράς στα έργα της Chioma Ebinama. Ο τίτλος είναι μια αναφορά στον Ενδέκατο Οίκο της αστρολογίας, έναν οίκο συνυφασμένο με τη συλλογικότητα, την κοινότητα και την ανθρώπινη υπόσταση. Με υπόβαθρο την κοινωνιολογία και την εικονογράφηση, η Νιγηριανή-Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα εξετάζει τον τρόπο που οι αρχετυπικές εικόνες από την τέχνη, τις θρησκείες και τους διάφορους μύθους ανά τον κόσμο, μπορούν να γίνουν "καθρέφτης" της παγκόσμιας ιστορίας αλλά και της σχέσης του ανθρώπου με την αλλαγή, τη βία, την ομορφιά, την προκατάληψη και την αιρετικότητα. Για πρώτη φορά, η Ebinama καταπιάνεται με την τέχνη δημιουργίας χαλιών, τα οποία έχουν φτιαχτεί από μετάξι και μαλλί. Πάνω σε αυτά απεικονίζονται πολλά από τα σύμβολα που η εικαστικός χρησιμοποιεί συχνά στην τέχνη της, όπως το μάτι, ο πύθωνας και η πεταλούδα. Παράλληλα, εκτίθεται μια σειρά έργων σε χαρτί στα οποία προβάλλονται μυστηριώδεις εσωτερικοί χώροι και αντικείμενα.  

Εγκαίνια: 11/5 (7-10 μ.μ.)

Info: The Breeder | 11/5-3/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ομόνοια Λόβερς

Ομόνοια Λόβερς

Παρακολουθώντας καθημερινά τις γειτονιές στο κέντρο της Αθήνας και ειδικά την ιστορική πλατεία Ομονοίας, μία ομάδα καλλιτεχνών αποφάσισε να απαθανατίσει ένα από τα πιο ζωντανά σημεία της πόλης. Η φωτο-ομάδα αποτελείται από δύο φωτογράφους, έναν γραφίστα, δύο καλλιτέχνες, έναν εικαστικό και έναν μεταφραστή. Χρησιμοποιούν μηχανές με παραδοσιακό φιλμ, ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές ή και κινητά τηλέφωνα για να αιχμαλωτίσουν στιγμές από την καθημερινότητα αλλά και όσα συνήθως δεν παρατηρούμε περνώντας από την πλατεία. Η έκθεση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Athens City Festival, του Δήμου Αθηναίων.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Αλέξανδρος Σούλτος, Τσαβίδης Μιχάλης, Γκραβαρίτης Βαγγέλης, Σωτηρόπουλος Νίκος, Νεσλεχανίδης Στράτος, Μαλιάκος Νίκος

Εγκαίνια: 11/5 (6 μ.μ.)

Info: Δημαρχιακό Μέγαρο Αθήνας | 11-14/5 | Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ. - 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Πίσω στα Χωράφια

Γιάννης Καστρίτσης Πίσω στα Χωράφια

Μία νέα έκθεση από τον Γιάννη Καστρίτση μας "βυθίζει" σε ένα ζωγραφικό-γλυπτικό περιβάλλον, καθώς έργα ζωγραφικής έρχονται σε επαφή με ένα κοπάδι πήλινων ζώων. Ο τίτλος της έκθεσης είναι συμβολικός, αφού ουσιαστικά είναι ένα σχόλιο για την αποστασιοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου από τη φύση και την αποξένωσή του από τη βιωματική της πρόσληψη.

Εγκαίνια: 12/5 (7-10 μ.μ.)

Info: έκφραση - γιάννα γραμματοπούλου | 12/5-10/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Τετ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Η Θεατρικότητα Ενός Αναβληθέντος Θανάτου

Η Θεατρικότητα Ενός Αναβληθέντος Θανάτου Raed Yassin
© J J Kucek
Raed Yassin, The Theatricality of a Postponed Death (2022), περφόρμανς (πρόβα), φεστιβάλ steirischen herbst ’22, Γκρατς, Αυστρία.  Foto: J. J. Kucek. Ευγενική παραχώρηση  του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries

Μία ακόμα πρωτοποριακή έκθεση φέρνει ο Raed Yassin στην Αθήνα, μετά την παρουσίαση του ροκ μιούζικαλ "The Sea Between My Soul" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Με μία γερή δόση χιούμορ, ο Λιβανέζος καλλιτέχνης εγείρει καίρια ερωτήματα για τον πόλεμο και τη θλίψη, την προσπάθεια και την αποτυχία, την κοινωνικοπολιτική διάσταση της τέχνης και το αντίκτυπο της καλλιτεχνικής λογοκρισίας. Μιμούμενος μια πομπή-περφόρμανς που επιτέλεσε ο καθηγητής του Raif Karam το 1984 στη Βηρυτό, ως διαμαρτυρία κατά των περιορισμών που βίωνε η θεατρική σκηνή τότε, ο Yassin παρουσιάζει μία αναπαράσταση της παρέλασης στους δρόμους του Γκρατς της Αυστρίας. Δημιουργείται λοιπόν ένα είδος νεκρικής πομπής που επικοινωνεί με την αρχική περφόρμανς από το ’80, καθώς και με τα όσα συμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στην Ουκρανία. Ο καλλιτέχνης μετατρέπεται σε ένα γιγαντιαίο φουσκωτό μπαλόνι που ονομάζει "Shushu" προστατεύοντας τη νεκρική πορεία. Παράλληλα, στην έκθεση παρουσιάζονται γλυπτά-γιγάντιες μάσκες κεφαλής που βασίζονται στα πορτρέτα του θεατρικού θιάσου, καθώς και αρχειακό υλικό από την περφόρμανς του ’84.

Εγκαίνια: 11/5 (6-9 μ.μ.)

Info: Kalfayan | 11/5-17/6 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Σαβ.: 11 π.μ. – 3 μ.μ., Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Χαρακτική – Ζωγραφική. Αναδρομική

Νίκος Δεσεκόπουλος

Μία αναδρομή στην καλλιτεχνική πορεία του χαράκτη Νίκου Δεσεκόπουλου ετοιμάζει το Athens City Festival, παρουσιάζοντας έργα του καλλιτέχνη από το 1974 έως σήμερα. Προβληματισμοί και προσωπικά βιώματα του καλλιτέχνη χωρίζονται σε ενότητες (Αιγαιοπελαγίτικη Αρχιτεκτονική, Ταξιδιωτικά, Ιστορία μιας καρέκλας, Το Ελληνικό καφενείο, Νεοκλασικά, Βάρκες, Δέντρα-φυτά ,Ηλεκτρισμός, Ανθρώπινη μορφή, Μικροχαρακτικά – ex libris – εικονογράφηση βιβλίων) δίνοντας έμφαση στην ακρίβεια των σχεδίων του, τον αυτοσχεδιασμό και τη γοητεία της παραδοσιακής χαρακτικής.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον καλλιτέχνη την Πέμπτη 18/5 στις 6 μ.μ., την Κυριακή 28/5 στις 12 μ.μ., την Πέμπτη 8/6 στις 6 μ.μ. και την Κυριακή 11/6 στις 12 μ.μ.

Εγκαίνια: 11/5 (6-10 μ.μ.)

Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 11/5-18/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Νίκος Δεσεκόπουλος. Χαρακτική – Ζωγραφική. Αναδρομική

  • Χαρακτική

Ο Δήμος Αθηναίων, στο πλαίσιο του μεγάλου Φεστιβάλ της πόλης Athens City Festival, παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του χαράκτη Νίκου Δεσεκόπουλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν από το 1974 μέχρι και σήμερα. Το εικαστικό του έργο, καρπός προβληματισμών, προσωπικών στιγμών και βιωμάτων, περιλαμβάνει τις ενότητες: Αιγαιοπελαγίτικη Αρχιτεκτονική, Ταξιδιωτικά, Ιστορία μιας καρέκλας, Το Ελληνικό καφενείο, Νεοκλασικά, Βάρκες, Δέντρα-φυτά, Ηλεκτρισμός, Ανθρώπινη μορφή, Μικροχαρακτικά – ex libris – εικονογράφηση βιβλίων. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει 5 - 10 έργα, τα οποία δημιουργούνται σε διάφορα χρονικά διαστήματα, σχέδια και χαρακτικά, σχεδιασμένα, χαραγμένα και τυπωμένα από τον ίδιο χαράκτη.

Raed Yassin. Η Θεατρικότητα Ενός Αναβληθέντος Θανάτου

  • Μεικτά Μέσα

Μετά το καινοτόμο ροκ μιούζικαλ με ταριχευμένα ζώα «The Sea Between My Soul» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Λιβανέζος καλλιτέχνης Raed Yassin επιστρέφει στην Αθήνα με μια ακόμη πρωτοποριακή ατομική έκθεση. Καθρεφτίζοντας το γνωστό καυστικό χιούμορ του καλλιτέχνη, η έκθεση «Η Θεατρικότητα Ενός Αναβληθέντος Θανάτου» εγείρει καίρια ερωτήματα για τον πόλεμο και τη θλίψη, για τη δοκιμή και την αποτυχία, το ρόλο της τέχνης σε περιόδους αναταραχών, τον προσωπικό και κοινωνικοπολιτικό αντίκτυπο της καλλιτεχνικής λογοκρισίας. Σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής και κοινωνικοπολιτικής αναταραχής, η έκθεση του Yassin είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ορισμένες φορές, μια συλλογική πράξη που λαμβάνει χώρα μόνο μία φορά έχει την ικανότητα να μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη των ανθρώπων για πολλές δεκαετίες. Το 1984, στις πιο σκοτεινές μέρες του εμφυλίου πολέμου στη Βηρυτό, μια σουρεαλιστική θεατρική πομπή κατάφερε να σταματήσει τον πόλεμο για λίγες ώρες ενώ βάδιζε από την πόλη προς τη θάλασσα. Ο Raif Karam, καθηγητής του καλλιτέχνη, διοργάνωσε την πομπή-περφόρμανς ως διαμαρτυρία κατά του πολέμου, αλλά και ως διαμαρτυρία κατά των περιορισμών που βίωνε ο χώρος του θεάτρου. Ένας από τους κεντρικούς χαρακτήρες αυτής της περφόρμανς βασίστηκε στον Shushu –έναν διάσημο Λιβανέζο κωμικό– ο οποίος είχε έναν τραγικό θάνατο αφού τα όνειρά του να χτίσει ένα θέατρο γκρεμίστηκαν με την έναρξη του πολέμου. Στην περφόρμανς που οργάνωσε ο Karam συμμετείχαν πολλοί ηθοποιοί, χορευτές, καλλιτέχνες και κάτοικοι. Η πομπή άφησε ανεξίτηλο σημάδι στις καρδιές και στο μυαλό των κατοίκων της Βηρυτού εκείνη την εποχή. Ταξιδεύοντας με ταχύτητα στον χρόνο και φτάνοντας στο 2022, υπό τη σκιά του πολέμου που είχε επισκεφθεί ξανά την Ευρώπη, ο καλλιτέχνης Raed Yassin αποφάσισε να αναπαραστήσει την παρέλαση στους δρόμους του Γκρατς της Αυστρίας, δημιουργώντας ένα είδος νεκρικής πομπής που συμβαίνει μόνο μία φορά, εναρμονιζόμενη με το πνεύμα της αρχικής περφόρμανς της δεκαετίας του ΄80. Εδώ, ο Shushu, αναδημιουργείται ως ένα γιγάντιο φουσκωτό μπαλόνι που πρωτοστατεί στην παρέλαση. Μοιάζει σαν να βρίσκεται σε κώμα, μεταξύ ζωής και θανάτου, μια αλληγορική αναφορά στην τρέχουσα κατάσταση του Λιβάνου ως αποτυχημένου κράτους. Η μουσική της παρέλασης βασίζεται στα πολιτικά και παιδικά τραγούδια της εποχής του Shushu, αλλά μεταμορφώνονται σε μια νεκρώσιμη παρτιτούρα σε στυλ Νέας Ορλεάνης. Στην έκθεση που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, το φουσκωτό μπαλόνι Shushu, τα γλυπτά-γιγάντιες μάσκες κεφαλής που βασίζονται στα πορτρέτα του θεατρικού θιάσου καθώς και πρόσθετο αρχειακό υλικό από την περφόρμανς παρουσιάζονται σε μια μουσειακού τύπου έκθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη αυτών των αντικειμένων ως απομεινάρια ενός τελετουργικού που συνέβη κάποτε, σαν κηδεία. Αφαιρώντας τα από το αρχικό τους πλαίσιο, τα αντικείμενα αυτά μετατρέπονται πλέον σε νέα ‘υποκείμενα’, σε νέα θέματα-έργα τέχνης για να τα περιεργαστεί κάποιος με προσοχή από κοντά και μέσω αυτών αποτυπώνεται ένα διαφορετικό μέλλον με ποικίλες νέες πιθανότητες.

Γιάννης Καστρίτσης. Πίσω στα Χωράφια

  • Μεικτά Μέσα

Μία νέα έκθεση από τον Γιάννη Καστρίτση μας «βυθίζι» σε ένα ζωγραφικό-γλυπτικό περιβάλλον, καθώς έργα ζωγραφικής έρχονται σε επαφή με ένα κοπάδι πήλινων ζώων. Ο τίτλος της έκθεσης είναι συμβολικός, αφού ουσιαστικά είναι ένα σχόλιο για την αποστασιοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου από τη φύση και την αποξένωσή του από τη βιωματική της πρόσληψη.

dialogues in clay

  • Κεραμική

Ελλάδα και Πορτογαλία συνδιαλέγονται σε μία σύγχρονης τέχνης έκθεση αφιερωμένη στη μακρόχρονη πρακτική της κεραμικής. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν διαφορετικών εκφάνσεων έργα, αντιμετωπίζοντας τα ως τελετουργικά ή καθημερινά χρηστικά αντικείμενα και μέσα καταγραφής της ιστορίας. Έτσι στήνεται μια εικαστική διαδρομή που αφηγείται ιστορίες από την προϊστορία του ανθρώπου μέχρι σήμερα.

Chioma Ebinama. The Eleventh House

  • Μεικτά Μέσα

Ιαπωνικά κόμιξ, τελετουργίες της Δυτικής Αφρικής και η τέχνη της Ινδικής Χερσονήσου είναι τα βασικά σημεία αναφοράς στα έργα της Chioma Ebinama. Ο τίτλος είναι μια αναφορά στον Ενδέκατο Οίκο της αστρολογίας, έναν οίκο συνυφασμένο με τη συλλογικότητα, την κοινότητα και την ανθρώπινη υπόσταση. Με υπόβαθρο την κοινωνιολογία και την εικονογράφηση, η Νιγηριανή-Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα εξετάζει τον τρόπο που οι αρχετυπικές εικόνες από την τέχνη, τις θρησκείες και τους διάφορους μύθους ανά τον κόσμο, μπορούν να γίνουν "καθρέφτης" της παγκόσμιας ιστορίας αλλά και της σχέσης του ανθρώπου με την αλλαγή, τη βία, την ομορφιά, την προκατάληψη και την αιρετικότητα. Για πρώτη φορά, η Ebinama καταπιάνεται με την τέχνη δημιουργίας χαλιών, τα οποία έχουν φτιαχτεί από μετάξι και μαλλί. Πάνω σε αυτά απεικονίζονται πολλά από τα σύμβολα που η εικαστικός χρησιμοποιεί συχνά στην τέχνη της, όπως το μάτι, ο πύθωνας και η πεταλούδα. Παράλληλα, εκτίθεται μια σειρά έργων σε χαρτί στα οποία προβάλλονται μυστηριώδεις εσωτερικοί χώροι και αντικείμενα.

Ομόνοια Λόβερς

  • Φωτογραφία

Οι Ομόνοια λόβερς δημιουργήθηκαν απρόσμενα το 2013 όταν ο φωτογράφος Στράτος Νεσλεχανίδης έκανε ένα αυθόρμητο «κλίκ» με την κάμερά του προς ένα ρομαντικό ενσταντανέ. Αυτή η ανεπαίσθητη κίνηση του φωτογραφικού κλείστρου έδωσε το σύνθημα για να έρθουν κοντά φίλοι και συνεργάτες, λάτρεις κάθε είδους φωτογραφίας. Από τότε η ομάδα απαθανατίζει στιγμές και παγιδεύει συναισθήματα με φως. Οι φωτογράφοι, με οδηγό την αγάπη τους για το μέσο, κινούνται, ζουν και παρακολουθούν καθημερινά την Αθήνα. Κύριο σημείο αναφοράς τους είναι η ιστορική Πλατεία Ομόνοιας, που κινείται σε ρυθμούς άλλοτε φρενήρεις και άλλοτε μόλις που τη νιώθεις να ανασαίνει αλλά πάντα σαν να βρίσκεται σε μια συνεχή ταλάντωση. Από νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ και από μέρα σε μέρα συνεχώς μεταμορφώνεται. Κάπως έτσι, η Πλατεία η ίδια γέννησε την ιδέα της φωτο-ομάδας των Ομόνοια λόβερς.

Γιάννης Γρηγοριάδης, Γιάννης Ισιδώρου. Ökumene - Από τα ενδότερα στην Ενδοτέρα

  • Μεικτά Μέσα

Οι Γιάννης Γρηγοριάδης και Γιάννης Ισιδώρου εγκαινιάζουν το νέο τους εγχείρημα στο Potential Project, μία συνέχεια της προηγούμενης έκθεσής τους με τίτλο «Καταγωγή» που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του ’21. Τα έργα τους περιλαμβάνουν καταγραφές, αμφιλεγόμενες μορφικές διακηρύξεις και κατασκευές σχετικές με την αλληλεπίδραση τόπου και υποκειμένου, την αναχώρηση και την κατάκτηση, το έδαφος ως περιεχόμενο και μέτρηση του χρόνου, τον ξεριζωμό, την ανυπαρξία κ.α.

Janis Rafa. Riddles for resilient tongues

  • Μεικτά Μέσα

Το opbo studio φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση της Janis Rafa (Τζάνις Ραφαηλίδου) στην Ελλάδα. Το πρότζεκτ είναι το πρώτο στη σειρά ενός καινούργιου εκθεσιακού προγράμματος υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη, που εστιάζει στις πολιτικές και ποιητικές ποιότητες της σαγήνης ως μέσο διερεύνησης ζητημάτων συλλογικής και ατομικής ταυτότητας. Στην έκθεση της Rafa θα δούμε μια σειρά από νέα σχέδια και γλυπτά, με θεματικό πυρήνα τη διερεύνηση ζητημάτων εξουσίας, κυριαρχίας και υποταγής, αλλά και συναίνεσης και αυτοδιάθεσης, τόσο στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και ζώων όσο και στις διαπροσωπικές δυναμικές. Παράλληλα, θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα η μικρού μήκους ταινία «Lacerate» (2020) της Rafa, με την οποία συμμετείχε στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας το 2022.

Μαρία Βλαντή. Παραθέσεις

  • Κεραμική

Η καλλιτέχνης παρουσιάζει έργα, αποκύημα της δημιουργικής συνέπειας μιας επταετίας, στα οποία διακρίνονται με ευκρίνεια καθολικά στοιχεία από το γνώριμο μορφολογικό ύφος που χαρακτηρίζει τη δουλειά της τα τελευταία χρόνια. Εξακολουθεί την κατασκευή ανομοιόμορφων σπονδυλωτών στοιχείων από πηλό, τα οποία συνθέτει δημιουργώντας στέρεα και μεγάλα έργα με προεξέχουσα την δομή, αναζητώντας παράλληλα διεξόδους πέρα από τις περιχαράξεις μιας καθ’ όλα φορμαλιστικής πρότασης. Ανασύρει εκ των έσω, πότε από μνήμης και άλλοτε από ένστικτο, θραύσματα, τα οποία ανασυνθέτοντας, αναδομεί εκ νέου. Νοιώθει κανείς πως υποβάλει την εικόνα της σε ένα δικαιϊκό σύστημα το οποίο εναγωνίως επιβάλει, μέσω μιας πλειάδας αντιφατικών στοιχείων , σε μια δικιά της τάξη. Η ισορροπία πότε μεταξύ μιας εννοιακής αμφισημίας και πότε μιας υλικής αντιστοιχίας φανερώνεται ως πραγμάτωση θεμελιώδους σημασίας στο έργο της. Το κάθε στοιχείο στις συνθέσεις της προσδιορίζεται μέσα από τον διάλογο με το αντίθετό του. Αυτό είναι ευδιάκριτο κυρίως στο δεύτερο γλυπτό της σειράς στο οποίο η Βλαντή τολμηρά επιχειρεί, τοποθετώντας στην κορυφή της σύνθεσης μικρά θραύσματα ύλης , ολοκληρώνοντας και παράλληλα προσκόπτοντας κατά αυτόν τον τρόπο την δυναμική μιας ογκώδους ανάτασης, επιβάλλοντας μία αρμονία του διαφορετικού.

Looking with the Eyes of Love

  • Ζωγραφική

Η έκθεση φωτίζει διάφορες πτυχές της ζωγραφικής, φιλοδοξώντας να μυήσει τους θεατές στους εσωτερικούς διαλόγους που βιώνουν οι καλλιτέχνες όταν ασχολούνται με την πρακτική τους. Τα έργα που συμμετέχουν παρουσιάζουν τη διαλεκτική δυναμική μεταξύ δημιουργού και δημιουργήματος, αποτυπώνοντας με πολλούς τρόπους αυτές τις εσωτερικές συνομιλίες. Η ίδια η έκθεση αποτελεί τον νοητικό χώρο όπου εξελίσσονται αυτές οι ζωηρές συνομιλίες, ένα δωμάτιο γεμάτο με ενέργειες που μεταβάλλονται συνεχώς, συχνά παίρνοντας τη μορφή αναγνωρίσιμων εικόνων. Άλλοτε ως ευχάριστες αναμνήσεις ή οικείες στιγμές και άλλοτε ως ζοφερές σκέψεις, αυτές οι ενέργειες μετουσιώνουν τα συναισθήματα του καλλιτέχνη σε εικονογραφικά θέματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".