Το καλλιτεχνικό πρότζεκτ της Ειρήνης Λιναρδάκη έρχεται στο "Θεατράκι" της Κυψέλης

Το έργο «Sanctuary City» παρουσιάζεται σε επιμέλεια του Almir Koldzic και της Νιόβης Ζαραμπούκα-Χατζημάνου.

Sanctuary City Ειρήνη Λιναρδάκη

Το "Sanctuary City" είναι ένα νέο έργο της εικαστικού Ειρήνης Λιναρδάκη, το οποίο ενεργοποιείται στον δημόσιο χώρο της Κυψέλης – στην οδό Φωκίωνος Νέγρη στις 28, 29 και 30 Μαρτίου – και συνοδεύεται από ένα δημόσιο πρόγραμμα συζητήσεων και εργαστηρίων. Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό έργο κοινωνικού χαρακτήρα, το οποίο αναπτύχθηκε με τη συμβολή παιδιών και νέων τόσο από τις ήδη εδραιωμένες όσο και από τις νεοαφιχθείσες κοινότητες του 6ου Δημοτικού Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων. Το έργο αποτελεί ανάθεση του οργανισμού Counterpoints Arts (Ηνωμένο Βασίλειο / Ελλάδα) και αναπτύχθηκε μέσα από μια συνεργασία ανάμεσα στο 26ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στο Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, στη Unicef Greece, στην Athens Comics Library και στο The Home Project.

Ο τίτλος του έργου παραπέμπει στον όρο που χρησιμοποιούνταν στις αρχαίες ελληνικές δημοκρατίες για τους ιερούς τόπους, ενώ επίσης σχολιάζει τη δικαιοδοσία που έχουν οι τοπικές αρχές –και ιδιαίτερα της Βόρειας Αμερικής– να υπονομεύουν τις προσπάθειες των εθνικών κυβερνήσεων για την επιβολή της νομοθεσίας για τη μετανάστευση. Η λέξη "sanctuary", η οποία μεταφράζεται ως ιερό, άδυτο, άσυλο ή καταφύγιο, περιγράφει τελικά τον τόπο που οι άνθρωποι είχαν και έχουν το δικαίωμα να αναζητήσουν ανά πάσα στιγμή, ακόμα και αν στις μέρες μας αυτό το δικαίωμα συχνά καταστρατηγείται από την αφιλόξενη μεταναστευτική πολιτική.

Το "Sanctuary City" είναι η δεύτερη κατά σειρά ενός κύκλου τριών συνολικά αναθέσεων που ξεκίνησε με την εγκατάσταση "We Apologize" του Adrian Paci, η οποία παρουσιάστηκε στην πλατεία Βικτωρίας το 2021. Η έντονη συζήτηση που πυροδότησε το έργο του Paci γύρω από το ζήτημα του δημόσιου χώρου, εμπλέκοντας έναν μεγάλο αριθμό συνομιλητών, επικεντρώθηκε στο έργο και έθεσε το ερώτημα "Πού αναφέρεται το "we”; Σε εμάς; Ή μήπως σε αυτούς;". Η ανταπόκριση στο έργο του Paci παρακίνησε τους επιμελητές Almir Koldzic και Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου να συνεχίσουν να εργάζονται στην ευρύτερη περιοχή, αλλά αυτή τη φορά με σκοπό να συμπεριλάβουν ένα μεγαλύτερο "εμείς" στην όλη διαδικασία. Έτσι, προσκάλεσαν την Ειρήνη Λιναρδάκη, μια καλλιτέχνιδα με μακρά εμπειρία στις συνεργασίες με διάφορες κοινότητες και στον δημόσιο χώρο, να δημιουργήσει ένα συλλογικό έργο για τον δημόσιο χώρο σε συνεργασία με τους νεότερους κατοίκους της πόλης, οι οποίοι ανήκουν τόσο σε νεοαφιχθείσες όσο και σε ήδη εδραιωμένες κοινότητες.

Για τις ανάγκες του έργου της η Λιναρδάκη επέστρεψε στην Κυψέλη, στη γειτονιά στην οποία μεγάλωσε. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεών της πρόσεξε διάφορα τοπόσημα και αξιοθέατα που επανέφεραν μνήμες της παιδικής της ηλικίας, καθώς και πολλές μεταμορφώσεις και αλλαγές που έχουν γίνει από τότε που έφυγε από τη χώρα. Στο πλαίσιο της έρευνάς της επισκέφτηκε επίσης το διαμέρισμα όπου μεγάλωσε και ανακάλυψε ξανά τα μωσαϊκά δάπεδα του σπιτιού, με τα σχήματα και τα μοτίβα που διήγειραν τη φαντασία της όταν ήταν παιδί. Αυτή η τόσο προσωπική και μύχια εμπειρία την ενέπνευσε να δώσει ένα πλαίσιο στη συνολική μορφή του Sanctuary City. Ακολουθώντας έναν άλλο βασικό άξονα του έργου, η καλλιτέχνις σχεδίασε εξειδικευμένα εργαστήρια, στα οποία συμμετείχαν πάνω από 80 παιδιά και νεαρά άτομα, που συνεισέφεραν σχέδια των πιο αγαπημένων αντικειμένων τους και μοιράστηκαν ιστορίες για τη γειτονιά τους. Κατά τη διεξαγωγή αυτών των εργαστηρίων, η Λιναρδάκη ενθάρρυνε τα παιδιά να συμμετέχουν χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, υφάσματα και χρώματα.

Τα υφάσματα ανήκουν στην εν εξελίξει προσωπική συλλογή της Λιναρδάκη, η οποία ξεκίνησε το 2008 στη Λιβερία – μια χώρα ρημαγμένη από τον εμφύλιο πόλεμο. Εκεί οι μαθητές της την ξεναγούσαν συχνά στις παραγκουπόλεις για να της δείξουν τα αγαπημένα τους υφάσματα. Όπως σημειώνει η ίδια για τα υφάσματα, "μου έφεραν κατά νου μια πολύ έντονη ανάμνηση της μητέρας μου να με περιφέρει τυλιγμένη ως το λαιμό με λουλουδάτα σεντόνια της δεκαετίας του ’70, σαν να ήμουν "trousseau”, ένα μέρος του προικιού, της συλλογής από εργόχειρα που άφηναν οι οικογένειες στις κόρες τους". Η μαλακή υλικότητα του έργου επιτρέπει στους περαστικούς να καθίσουν και να περπατήσουν στην επιφάνειά του, χωρίς να διακόψουν την καθημερινότητα της γειτονιάς.

Διαβάστε Επίσης

Μοναδική επιδίωξη του "Sanctuary City" είναι να διευρύνει τον διάλογο για τη σύγχρονη ταυτότητά μας ως Αθηναίων πολιτών, καθώς και για το δικαίωμά μας να επαναδιεκδικήσουμε τον δημόσιο χώρο, δημιουργώντας μια δημόσια σφαίρα δράσης, κοινωνικότητας και αλληλεγγύης για την επίτευξη της κοινής μας ευημερίας. Το "Θεατράκι", ένα μικρό αμφιθέατρο της περιοχής, είναι ο χώρος που επιλέχτηκε για την ενεργοποίηση του έργου, καθώς αναδεικνύει τον βασικό στόχο της καλλιτέχνιδας: να προσκαλέσει τον κόσμο να καθίσει στον ίδιο χώρο και να συνομιλήσει, με απόλυτο σεβασμό στις συλλογικότητες και στην τοπική κοινωνία που ήδη τον χρησιμοποιούν, και να ενεργοποιήσει αυτό το σημείο μέσα από πολιτικές και ακαδημαϊκές πρωτοβουλίες.

Τέλος, μέσα από αυτό το έργο και το δημόσιο πρόγραμμα, η καλλιτέχνις και οι επιμελητές θα ήθελαν να ενθαρρύνουν τις δημοτικές αρχές και άλλους αρμόδιους φορείς να συμπεριλάβουν την ανοιχτή διαβούλευση και περισσότερες συμμετοχικές διαδικασίες στον πολεοδομικό και πολιτισμικό σχεδιασμό της πόλης και να προτείνουν στους πολίτες διαφανείς και οργανωμένες διαδικασίες λήψης αποφάσεων σχετικά με τη χρήση και την πρόσβαση στον δημόσιο χώρο.

Δημόσιες συζητήσεις 

Sanctuary City: Μια συζήτηση με την καλλιτέχνιδα Ειρήνη Λιναρδάκη για το νέο της έργο
Τετάρτη 29 Μαρτίου, 6-8 μ.μ.
Συνομιλητές: Βάσω Βλητσάκη (26ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών), Ειρήνη Λιναρδάκη, Θεόφιλος Τραμπούλης (ΕΜΣΤ) 
Συντονισμός: Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου

Ποιος έχει το δικαίωμα να μιλήσει και να δράσει στον δημόσιο χώρο;
Πέμπτη 30 Μαρτίου, 6-8 μ.μ.
Συνομιλητές: Ιλιρίντα Μουσαράι (Αρχείο Αλβανικής Μετανάστευσης – ΑΣΚΙ), Μαρίνα Νάκη (Άμα), Νίκος-Ντέτζι Οντουμπιτάν (Generation 2.0)
Συντονισμός: Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου

Εργαστήρια

Κατά τη διάρκεια του δημόσιου προγράμματος θα πραγματοποιηθεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά και νέους. Αν επιθυμείτε να συμμετάσχετε, είτε ατομικά είτε μαζί με την ομάδα παιδιών με την οποία σχετίζεστε, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας στο counterpointsgr@gmail.com

Info: "Θεατράκι" | 28-30/3 | Ώρες λειτουργίας: 28/3: 4-8 μ.μ., 29 & 30/3: 10 π.μ. - 8 μ.μ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

To Athens Digital Arts Festival γιορτάζει 20 χρόνια παρουσίας κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση

Δύο κεντρικά σημεία της πόλης θα μετατραπούν σε μια ζωντανή σκηνή καλλιτεχνικής έκφρασης και τεχνολογικού πειραματισμού, φιλοξενώντας το 20ό Athens Digital Arts Festival.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/04/2024

"Κέντησα κλωστή-κλωστή τον δικό μου μύθο...": Χειροποίητα παιδικά ρούχα γίνονται έργα τέχνης στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού

Πρόκειται για ένα μικρό δειγματολόγιο σύγχρονων ρούχων για την "ηλικία της αθωότητας" (1-9 ετών), εμπνευσμένα από την παράδοση του Ελληνικού Πολιτισμού, από όλες τις ιστορικές περιόδους της πορείας του.

"Home(r) keeps me alive": Γιατί η "Οδύσσεια" παραμένει διαχρονική

Μια ομάδα καλλιτεχνών εμπνέεται από το ομηρικό έπος και αναδεικνύει διαφορετικούς και πολύπλευρους τρόπος πρόσληψης του.

Δύο μοναδικές ξεναγήσεις στην γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή για φοιτητές (και όχι μόνο)

Φοιτητές από όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα μπορούν να δουν έργα σημαντικών Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, να συζητήσουν, να θέσουν ερωτήματα γύρω από την σύγχρονη τέχνη και να περιηγηθούν στους χώρους της γκαλερί.

Βαγγέλης Τσάκος και Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση-αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας

Φωτογραφικά και ζωγραφικά έργα, μαρτυρίες, δημοσιεύματα, σπάνιες εκδόσεις και πολύτιμα υλικά, προϊόντα εκτενούς έρευνας, περιγράφουν την ιστορία τους και αναδεικνύουν ένα μικρό μόλις κομμάτι του ιδιαίτερα πλούσιου έργου τους.

Η Εθνική Τράπεζα συμμετέχει στο Open House Athens 2024

Πέντε κτίρια της Εθνικής Τράπεζας, ιστορικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος, τα οποία μπορείτε να δείτε μέσω του φετινού Open House Athens.

"Πίνδος – Ιμαλάια Τοπιογραφικές Αναζητήσεις 2012-2024": Η Ιωάννα Κωνσταντίνου περιγράφει με τη δική της εικαστική γλώσσα τη φύση

Οι ορεινοί όγκοι, τα φαράγγια, τα ηφαίστεια, οι λίμνες, οι καταρράκτες, τα βράχια, οι βραχονησίδες αποκτούν μια διαφορετική εικονογραφική υπόσταση.