Μια ζωγραφική καταγραφή των γεγονότων του ’22 από την Πελαγία Κυριαζή

Η ζωγράφος ερεύνησε τα αρχεία του Πολεμικού Μουσείου και τις επετειακές εκδηλώσεις για το 1922, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας νέας ανάγνωσης για το θέμα και τους κοινούς κώδικες της ζωγραφικής.

Πελαγία Κυριαζή Χρονικό Ανταποκρίσεις

Η ατομική έκθεση της Πελαγίας Κυριαζή με τίτλο "Χρονικό Ανταποκρίσεις" προσεγγίζει το ιστορικό γίγνεσθαι του 1922 με μία σειρά ομαδικών πορτρέτων στρατιωτών που τοποθετούνται χρονικά σε δύο γεγονότα: Στην παρέλαση της 2ας Μαΐου 1919 στη Σμύρνη, και στον χορό των στρατιωτών την 25η Μαρτίου σε κάποιο οροπέδιο της Μικράς Ασίας.

H ζωγράφος εστιάζει στο θέμα του συλλογικού βιώματος, της ομαδικής συμμετοχής σε μια κατάσταση στην οποία το ατομικό στοιχείο δύσκολα διακρίνεται. Η εικαστική σκέψη αναπαράγει αβίαστα την ψυχολογική δυναμική της μάζας στη συλλογική δράση που  έχει πολλές στιγμές και περικλείει τις αντιδράσεις ανθρώπων ομοιόμορφα ντυμένων με στολές. Η Πελαγία Κυριαζή επισκέφθηκε τη συλλογή του Πολεμικού Μουσείου και, ερευνώντας τα αρχεία και τις επετειακές εκδηλώσεις για το 1922, άρχισε μια νέα ανάγνωση για το θέμα και τους κοινούς κώδικες της ζωγραφικής.

Μελέτησε τη δουλειά του Γιώργου Προκοπίου και της Θάλειας Φλωρά - Καραβία με την επιθυμία να μάθει πώς λειτούργησε για αυτούς η επί τόπου εμπλοκή τους με τους στρατιώτες και τις καθημερινές καταστάσεις μάχης, ηρωισμού και τραύματος. Πώς βίωσαν εκείνοι ως καλλιτέχνες τον χρόνο που σταμάτησε τον Αύγουστο του 1922; 

Όπως λέει η ζωγράφος: "Το Χρονικό 1922, από μια ολοκληρωμένη ιστορική οντότητα, μεταπλάθεται σε μια δυναμική στο παρόν. Πλησιάζω τους καλλιτέχνες που ζήσανε στο μέτωπο της Μικράς Ασίας, την Θάλεια Φλωρά - Καραβία και τον Γιώργο Προκοπίου, και αρχίζω τη δική μου ανταπόκριση μαζί τους μέσα από την ζωγραφική εμπειρία. Οι ανταποκρίσεις ξυπνούν, αγγίζουν διαφορετικά σημεία της Ιστορίας  κάθε φορά, θυμίζουν την περιπέτεια, γίνονται φωνή...  άνθρωποι  που φωνάζουν  σε μια επανασύνδεση με το σήμερα. Και μέσα στην καρδιά φωλιάζει η απώλεια, η συλλογική απώλεια και η ατομική. Μελέτησα την οδύνη της απώλειας, που φορά το πρόσωπο της στολής, το πρόσωπο της θεραπεύτριας".

Στο έντυπο που συνοδεύει την έκθεση περιέχεται ένα κείμενο - απόσπασμα από το τελευταίο βιβλίο του ιστορικού Τάσου Σακελλαρόπουλου. Το έντυπο της έκθεσης  είναι χορηγία του Ίδρύματος Hellenic Diaspora.  

Εγκαίνια: 10/1 (4-9 μ.μ.)

Info: Πολεμικό Μουσείο | 7-22/1 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος: €6, €3

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολεμικό Μουσείο

Βασ. Σοφίας & Ριζάρη 2, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Από τη Μεγάλη στη Σύγχρονη Ελλάδα (Μέρος Β΄)": Παράταση για την έκθεση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου

Το Εθνικό ιστορικό μουσείο θα φιλοξενήσει για ακόμα ένα χρόνο το δεύτερο μέρος του αφιερώματος με τίτλο "Οι Πρόσφυγες".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/07/2024

Η διδακτική πλευρά της τέχνης στο 3ο art residency του Ιδρύματος Μαμιδάκη

Πολιτισμός, οικολογίες, περιβαλλοντική ευθύνη και τεχνητή νοημοσύνη διερευνώνται μεταξύ άλλων στο φετινό πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας του ιδρύματος.

Έφυγε από τη ζωή ο γκαλερίστας Γεράσιμος Καππάτος που πρωτοέδειξε στην Αθήνα Αμπράμοβιτς και υποστήριξε μια νέα γενιά επιμελητών και καλλιτεχνών

Ο πρωτοπόρος γκαλερίστας που έδειξε στην Αθήνα Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Penny Siopis, Louise Bourgeois, αλλά και ίδρυσε τα Rooms πέθανε σε ηλικία 67 ετών.

Το βιβλίο "Ο θείος μου Αλέξανδρος Ιόλας" γίνεται audiobook

Με τη φωνή της Λήδας Καπνά κυκλοφορεί σε ηχητική έκδοση το βιβλίο της Ελένης Κουτσούδη-Ιόλα.

Καλλιτέχνες από Ελλάδα και Ολλανδία αιχμαλωτίζουν το "Ελληνικό Φως"

Ένα δεκαήμερο art residency διοργανώνει το Κέντρο Τεχνών Μετς.

To Zig Zag Festival φέρνει τέχνη και ανατροπές στο βουνό των Κενταύρων

Επιλεγμένοι καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό συμπράττουν σε μία συνάντηση με έργα, εικαστικές εγκαταστάσεις και performance.

30 ζωγραφικά έργα του Θανάση Λάλα παρουσιάζονται στην Ύδρα

"Η Ζωή μιας απώλειας" θα φιλοξενείται στο νησί μέχρι τα τέλη Αυγούστου.