"This Current Between Us": Νέα ομαδική έκθεση στο ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο της ΔΕΗ

Το εργοστάσιο εξετάζεται ως κέντρο παραγωγής υλικών και ενέργειας, αλλά και ως κοινωνικό μοντέλο, σύστημα οργάνωσης του χώρου, της ανθρώπινης - και άλλης ζωής, ως αρχιτεκτονική διαχείριση υφιστάμενων σχέσεων, αλλά και γενεσιουργός δύναμη νέων.

This Current Between Us

H έκθεση "This Current Between Us" καταλαμβάνει το πρώτο ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο στην Ελλάδα, τον Ατμο-Ηλεκτρικό Σταθμό (ΑΗΣ) της ΔΕΗ, Νέου Φαλήρου. 

Μέρος των εγκαταστάσεων του σταθμού ανοίγει για πρώτη φορά στο κοινό αποκαλύπτοντας αθέατες όψεις του βιομηχανικού συγκροτήματος. Η έκθεση περιλαμβάνει εκτενές αρχειακό υλικό από το Ιστορικό Αρχείο της ΔΕΗ το οποίο βρίσκεται σε διάλογο με νέες παραγωγές εικαστικών έργων από διεθνείς καλλιτέχνες: ζωγραφική, γλυπτά, εικαστικές εγκαταστάσεις, βίντεο, ηχητικά έργα και επιτελεστικές δράσεις.

Το εργοστάσιο εξετάζεται στην παρούσα έκθεση ως κέντρο παραγωγής υλικών και ενέργειας, αλλά και ως κοινωνικό μοντέλο, σύστημα οργάνωσης του χώρου, της ανθρώπινης -και άλλης ζωής, ως αρχιτεκτονική διαχείριση υφιστάμενων σχέσεων, αλλά και γενεσιουργός δύναμη νέων. Το εργοστάσιο ενέργειας είναι ταυτόχρονα και εργοστάσιο επιθυμίας, καθώς η επιθυμητική παραγωγή φορτίζει την παραγωγή ρεύματος. Οι καλλιτέχνες ανταποκρίνονται στο παρελθόν και στο παρόν του κτιρίου ακολουθώντας αισθητηριακές αντηχήσεις του χώρου δράσης, θραύσματα προσωπικών αφηγήσεων, βυθιζόμενοι σε μνημονικές διαδράσεις και στις υλικές ιζηματοποιήσεις τους.

Η συνεχής παρουσία και η ροή ηλεκτρικού φορτίου ενώνει και διαταράσσει. Φτάνοντας στο σήμερα, το ρεύμα παίζει με λέξεις και θέσεις: ηλεκτρικά φορτία, εντάσεις, έλξεις και απωθήσεις. Η έκθεση αναφέρεται σε υποδομές και οργανισμούς, διαδικασίες παραγωγής και κατανάλωσης, ανάδυσης και μεταμόρφωσης, που λειτουργούν μέσα από τη μεταφορά, αλλά και πέρα από αυτήν. Ο ατμός, σημαντική παραγωγική δύναμη στη σύγχρονη ιστορία, συμπυκνώνεται και αξιοποιείται κάνοντας δυνατό τον κόσμο των μηχανών. Η σχέση του με τον μοντερνισμό και τις διακηρύξεις του, υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής, διαβάζεται μέσα από τη συστατική αστάθειά του, τη μορφή που γίνεται άπιαστη και διαφεύγει. Ο ατμός, ως κινητήρια δύναμη, προσφέρει δυνατότητες για ταχύτητα, ανάπτυξη, επέκταση των πόλεων, ενώ λειτουργεί νοσταλγικά για το μέλλον, σαν μια εκδοχή του που δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Για την έκθεση, ο ατμός δημιουργεί ένα ρευστό υπόστρωμα, αγωγό για απρόσμενες συνδέσεις. 

Σε αυτό το ομιχλώδες τοπίο αναπτύσσεται και η καλλιτεχνική πρακτική, διερευνώντας κριτικά τη σχέση της καλλιτεχνικής παραγωγής με την έννοια του "βιομηχανικού" και την αρχιτεκτονική του εργοστασίου, σχολιάζοντας τη χρήση των βιομηχανικών χώρων ως πεδία πολιτιστικής παραγωγής, καθώς και τις αντιφάσεις αυτής της γενικευμένης τάσης προς την αισθητικοποίησή τους. Παράλληλα, οι καλλιτέχνες στρέφονται σε διαδικασίες συμπύκνωσης και διάχυσης, σε συστήματα δικτύων, υποστρώματα ενέργειας, μεταφοράς, επικοινωνίας, πληροφορίας, ροές πόρων, ψηφιακής διαχείρισης και κίνησης. Αναζητούν κρυφές, αόρατες και ανατρεπτικές υφές στα δίκτυα του καθημερινού μας περιβάλλοντος: την τεχνολογία, τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ του εικονικού και του φυσικού χώρου, τις σωματικές συναντήσεις ανθρώπων και άλλων οντοτήτων, για να δημιουργήσουν μια νέα υποδομή περιπλάνησης. Τα έργα της έκθεσης αποτελούν απόπειρες αναστοχασμού αναφορικά με το βιομηχανικό παρελθόν και με τους οικονομικούς συσχετισμούς του παρόντος. Αναπόδραστα, από την ηλεκτρική συνδεσιμότητα περνάμε σε ηλεκτρισμένες κοινωνικές και πολιτισμικές συνδέσεις.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Νίκος Αλεξίου, Κωνσταντίνος Γιώτης, Αναστασία Δούκα, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Ελένη Καλαρά & Βάλια Παπαχρήστου & Ευαγγελή Φίλη, Δημήτρης Καμαρτωτός, Αθηνά Κουμπαρούλη, Άννα Λάσαρη, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη & Marianne Tuckman, Ελένη Μπαγάκη, Πέτρος Μώρης, Ζάφος Ξαγοράρης, Μαρίνα Ξενοφώντος, Πάολα Παλαβίδη, Νατάσσα Παπαδοπούλου, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Κώστας Σαχπάζης, Μαρία Σιδέρη, Θεόδωρος Τζαννετάκης, Αλέξανδρος Τζάννης, Ίρις Τουλιάτου, Ελένη Χριστοδούλου, Κώστας Χριστόπουλος, Micol Assaël, Hypercomf, Mikhail Karikis, Ali Kazma, Miriam Simun & Daria Kaufman, Bill Morrison, LouisPhilippe Scoufaras, Jeph Vanger 

Συμμετέχουσες καλλιτέχνιδες εργαστηρίου της ΑΣΚΤ: Αλεξάνδρα Αψωκάρδου, Δέσποινα Βαξεβανίδη, Άννα Μαστρομιχάλη, Κατερίνα Μεσσήνη, Όλγα Σουβερμέζογλου

Η έκθεση "This Current Between Us” πραγματοποιείται στο πλαίσιο του project "Το Άλλο Σώμα”, σε συνεργασία της Blow-Up, της ΑΣΚΤ, της ΔΕΗ, με την υποστήριξη των ΥΠΠΟΑ, και του Γραφείου Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ

Εγκαίνια: 16/12

Info: Ιστορικές Εγκαταστάσεις Ατμοηλεκτρικού Σταθμού ΔΕΗ | 16/12/22-12/3/23 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ.-Κυρ.: 4-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Επιμέλεια έκθεσης: Πάνος Γιαννικόπουλος, Γεωργία Λιάπη

Σύλληψη ιδέας, έρευνα, οργάνωση: Ελένη Καλαρά

Περισσότερες πληροφορίες

Παλαιός ατμοηλεκτρικός σταθμός ΔΕΗ

Σολωμού & Ελευθερίου Βενιζέλου (πρώην Κεχαγιά)
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

miss dialectic: Το πρότζεκτ "Μεταμορφώσεις" στοχάζεται το "ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα"

Μιλήσαμε με την Ελεάννα Παπαθανασιάδη, μέλος της miss dialectic, για το πώς γεννήθηκε η ιδέα του διακαλλιτεχνικού πρότζεκτ (και έκδοσης) "Μεταμορφώσεις", μια ομαδική έρευνα για τις σύγχρονες μορφές αφήγησης και τη σχέση τους με την τέχνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
07/02/2023

"Symbolic Creations": Οι κάρτες ταρώ και τα μάνταλα γίνονται αφορμή για τέχνη

Η Δήμητρα-Ελένη Γεωργίου και η Adrienne Delbecq εξερευνούν τον μαγικό κόσμο των συμβόλων.

Η αφαιρετική ζωγραφική του Γιώργου Δουατζή

Η ζωγραφική του διακρίνεται για τις αφαιρετικές τάσεις, την εκφραστική δύναμη των χρωμάτων και τον εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα του συνόλου.

Τα 3D γλυπτά του Αθανάσιου Μπερούτσου διαθέσιμα σε NFT

Μοντέλα από τη συλλογή αυτή εκτίθενται και σε εικονικό χώρο του Spania.io στο Metaverse.

Ζητάμε πολλά από την (τελετή έναρξης της) 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης;

Τι επίγευση αφήνει η πολυφωνική γιορτή της Ελευσίνας και τι υπόσχεται για τη συνέχεια;

Η 8η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης ταξιδεύει στην Αθήνα

Η ομαδική έκθεση "Down to Earth", μέρος του γενικού προγράμματος της Μπιενάλε, παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

Στην έκθεση του Στάθη-Αλέξανδρου Ζούλια, τα τοπία μαρτυρούν έναν κόσμο υπό κατάρρευση

Ο καλλιτέχνης εδώ και αρκετά χρόνια φωτογραφίζει πετρώματα τόσο στην Αττική όσο και σε νησιά και τα μεταφέρει στο ζωγραφικό καμβά μέσω της μεθόδου "γλυπτική εικόνα".