Μετα-ανθρώπινα οικοσυστήματα και υβριδικά όντα ζωντανεύουν στη The Breeder

Τα εγκαίνια και των 2 εκθέσεων θα πραγματοποιηθούν παρουσία των καλλιτεχνών Θεόκλητου Τριανταφυλλίδη και Δημήτρη Γκέτσι.

Pheromone Spa Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης

Ο Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης και ο Δημήτρης Γκέτσις εγκαινιάζουν τις νέες τους ατομικές εκθέσεις στη The Breeder.

Ο Τριανταφυλλίδης, με την έκθεση "Pheromone Spa", δημιουργεί μια πλούσια οπτικοακουστική εμπειρία. Την έκθεση συνθέτουν δυο έργα: το "BugSim" (Pheromone Spa) και το "Ork Haus". Eξελίσσονται παράλληλα, δημιουργώντας δύο ξεχωριστούς κόσμους που διέπονται από διαφορετικούς κανόνες, αγνοώντας ο ένας την ύπαρξη του άλλου. Τα δύο έργα παρουσιάζονται στην γκαλερί σαν ολιστικές εγκαταστάσεις που συμπεριλαμβάνουν γλυπτά και έπιπλα, ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό και ένα μίγμα αρώματος φερομονών σε συνεργασία με την Λαμπριλένα Κωνσταντέλου. Οι ψηφιακοί κόσμοι συμπλέκονται με τον φυσικό και λειτουργούν σαν συστήματα με αδιαφανείς κανόνες, προκαλώντας μια διάχυτη αίσθηση εγκλωβισμού.

Με την εξερεύνηση των κοινωνικών τεχνολογιών και των κοινοτήτων που προκύπτουν από αυτές, ο Τριανταφυλλίδης θίγει εδώ το ηθικό ερώτημα του πώς τα άτομα μπορούν να αναλάβουν κοινωνική ευθύνη μέσα στις συντριπτικές απαιτήσεις της παρούσας στιγμής. Σε έναν διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο όπου ο ίδιος ο ορισμός του να είσαι άνθρωπος, όσα μας διαφοροποιούν από το μη ανθρώπινο αλλά και η σχέση μας με το φυσικό μας περιβάλλον μεταβάλλονται διαρκώς, ο καλλιτέχνης προτείνει ως λύση νέα μέτα-ανθρώπινα οικοσυστήματα που κατοικούνται από υβριδικά όντα. Αυτοί οι κόσμοι, που λειτουργούν ως παράλληλα σύμπαντα μέσα στην έκθεση, είναι αυτόνομα οικοσυστήματα, συστήματα που λειτουργούν από μόνα τους χωρίς να αναγνωρίζουν τον θεατή ή οποιονδήποτε άλλο εξωτερικό παράγοντα και δημιουργούν μια πολικότητα ανάμεσα σε μια αισθητικά ευχάριστη εμπειρία και ένα αίσθημα άγχους και απομόνωσης.

Το "BugSim" (Pheromone Spa), ένα μικρο-οικοσύστημα που διατηρείται σε μια γυάλα εντατικής φροντίδας, σχολιάζει το παράδοξο της περιβαλλοντικής επούλωσης. Πίσω από την υγρή γυάλινη επιφάνεια και μέσα σε πλούσια βλάστηση κατοικεί μια πολυάσχολη αποικία μυρμηγκιών. Αργά και κοπιαστικά τα μυρμήγκια εργάζονται για να μετασχηματίσουν μια εύπλαστη μωβ λάσπη σε μια δομή που μπορούν να αποκαλέσουν σπίτι. Από αυτή τη δομή αναπτύσσεται ένα ολόκληρο δάσος από μικροσκοπικά φυτά. Καθώς απλώνουν τα κλαδιά τους και ανθίζουν προς κάθε κατεύθυνση, αναζητούν την επικονίαση από πολύβουα αντίγραφα μελισσών. Αυτό το κλειστό σύστημα στη γυάλα, εκτός από αυτοσυντηρούμενο, έχει σχεδιαστεί για να προσομοιώνει όλους τους απαραίτητους φυσικούς κύκλους για την εύθραυστη κοινότητα των οργανισμών που το αποτελούν. Η ροή των θρεπτικών ουσιών, των ορμονών, η υγρασία και η θερμοκρασία αυτορυθμίζονται συνεχώς υπό τον ήχο των εντόμων. Ένα πείραμα ανθεκτικότητας και εντροπίας που παρακολουθείται προσεκτικά από μια μυστηριώδη φιγούρα.

Εν τω μεταξύ, στον κάτω όροφο της γκαλερί, μια οικογένεια Ork παγιδευμένη σε ένα σπίτι εκτελεί τελετουργικά της καθημερινότητας. Το "Ork Haus" είναι ένα εφιαλτικό όραμα του μέτα-σύμπαντος, στο οποίο οι πραγματικά γκροτέσκες πτυχές της εργασίας από το σπίτι και η τεχνολογία που συνεχίζει να μας επιτρέπει να το κάνουμε, αποτελούν το κεντρικό θέμα ενός έργου που είναι εν μέρει ζωντανή προσομοίωση, εν μέρει πειραματικό θέατρο. Αυτές οι στιγμές της τεχνολογικά διαμεσολαβημένης οικιακής ζωής των Ork, αν και από πολλές απόψεις εγκόσμιες, εξυψώνονται μέσω της τερατώδους φύσης τους, σε σύμβολα της σύγχρονης ανθρώπινης κατάστασης. Την εγκατάσταση συμπληρώνουν ένας ειδικά σχεδιασμένος καναπές από γούνα για να κάθεται το κοινό και μια σειρά από ταπισερί, που συνδημιουργήθηκαν με την τεχνητή νοημοσύνη που γέννησε τα Ork και παρουσιάζονται εδώ με όλη τους την παράξενη λογική.

Δημήτρης Γκέτσις The Fault in Our Stars
Dimitris Gketsis, Justice and revenge (woman huntress), detail view, polyester resin with fiberglass, copper leaf, 116.5 x 80 x 4cm.

"The Fault in our Stars" είναι ο τίτλος της έκθεσης με την οποία ο Δημήτρης Γκέτσις αναδεικνύει το χαρακτηριστικό του στυλ, στο The Breeder Feeder. Τα νέα επίτοιχα γλυπτά από ρητίνη θυμίζουν το μαρμάρινο ανάγλυφο διάκοσμο των μνημείων της Αρχαίας Ελλάδας και της Αρχαίας Ρώμης, συνδυάζοντας το κλασικό εικαστικό λεξιλόγιο με μια σύγχρονη ευαισθησία. Στα έργα του κατοικούν γυναικείες φιγούρες, υβριδικές οντότητες και ζώα. Ο Γκέτσις χρησιμοποιεί τη μυθολογία ως πηγή άντλησης υλικού για την έρευνά του πάνω στον τρόπο που το κοινωνικό πλαίσιο του μετά-αποικιακού και πατριαρχικού κόσμου έχει διαμορφώσει την εποχή μας.

Σε αντίθεση με την κυρίαρχη αναπαράσταση του ιδεώδους λευκού αντρικού σώματος που βλέπουμε στην κλασική τέχνη, ο Γκέτσις προτείνει υβριδικά όντα και ανδρείκελα που δημιουργούν νέες ιεραρχίες και δυναμικές. Στα έργα του συγχωνεύονται τα όρια μεταξύ των στερεοτυπικών ορισμών του αρσενικού και του θηλυκού, του μαύρου και του λευκού, του ανθρώπου και του ζώου.

Οι πρωταγωνιστές του ξεφεύγουν από τους περιορισμούς μιας σταθερής, συνεκτικής ταυτότητας. Προτείνουν έναν εαυτό, απελευθερωμένο, γεμάτο δυνατότητες. Η κριτική του στα υπάρχοντα κοινωνικά πρότυπα και η πρότασή του για μία νέα πολιτική ταυτότητα παρουσιάζεται εδώ με σάτιρα και χιούμορ. Τα γλυπτά του, εμπνευσμένα από την αρχαιότητα, υιοθετούν σύγχρονες αναφορές από την ελληνική pop κουλτούρα, τη μόδα και τη μουσική. Έργα όπως το Woman Warrior και το Social Visibility συνομιλούν εξίσου και με τις τελευταίες καμπάνιες του οίκου Balenciaga και τον διάσημο κορσέ της Schiaparelli, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουν υβριδικές ανδρόγυνες αναπαραστάσεις της γυναικείας φιγούρας.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν με την παρουσία των καλλιτεχνών στις 10/11 (7-10 μ.μ.).

Info: The Breeder | 10/11-10/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Theo Triantafyllidis, BugSim (Pheromone Spa), 2022, live simulation. originally commissioned by M. Museum, Almere The Netherlands

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πάνω από 200 έργα του καλλιτέχνη Δημήτρη Σεβαστάκη παρουσιάζονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη

"Ο λόγος και ο τόπος" περιλαμβάνει έργα που φιλοτεχνήθηκαν την τελευταία δεκαετία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2025

Για τον Θοδωρή Προδρομίδη, οι συνέργειες δεν είναι απλά άλλη μια πιασάρικη λέξη

Με αφορμή την ολοκλήρωση της έκθεσης του Θοδωρή Προδρομίδη "Port Proxy" στην Callirrhoë στις 15/11 μιλάμε με τον εικαστικό για το έργο του και τη συμμετοχή του σε προγράμματα τέχνης και εκπαίδευσης ως φορέας κοινωνικής αλλαγής.

"Gut": Ένα εικαστικό πρότζεκτ για την ποιητική της υπόγειας ύπαρξης

Σύγχρονοι δημιουργοί μελετούν ορισμένους από τους ισχυρότερους συμβολισμούς των ανθρώπινων απαρχών που έχει πλάσει η φαντασία.

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για το 15ο Διεθνές Συνέδριο CoMuseum

Ένα τριήμερο γεμάτο ομιλίες, συζητήσεις, εργαστήρια και δράσεις δικτύωσης.

"λάλλαρος": Μια κυπριακή φράση γίνεται αφορμή για εικαστικούς πειραματισμούς

Επτά Κύπριοι καλλιτέχνες συναντώνται σε ένα πεδίο δημιουργικού διαλόγου και συνύπαρξης.

Ο Ουκρανός πρωτοπόρος Alexis Gritchenko και η σχέση του με την Ελλάδα

Το MOMus Θεσσαλονίκης τιμά έναν από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

Η Maud Royer μάς ανοίγει τα μάτια για την "Τρανσφοβία"

Και το κάνει μέσα από το ομότιτλο νέο της δοκίμιο που κυκλοφορεί προσεχώς από τις εκδόσεις Πόλις.