Μετα-ανθρώπινα οικοσυστήματα και υβριδικά όντα ζωντανεύουν στη The Breeder

Τα εγκαίνια και των 2 εκθέσεων θα πραγματοποιηθούν παρουσία των καλλιτεχνών Θεόκλητου Τριανταφυλλίδη και Δημήτρη Γκέτσι.

Pheromone Spa Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης

Ο Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης και ο Δημήτρης Γκέτσις εγκαινιάζουν τις νέες τους ατομικές εκθέσεις στη The Breeder.

Ο Τριανταφυλλίδης, με την έκθεση "Pheromone Spa", δημιουργεί μια πλούσια οπτικοακουστική εμπειρία. Την έκθεση συνθέτουν δυο έργα: το "BugSim" (Pheromone Spa) και το "Ork Haus". Eξελίσσονται παράλληλα, δημιουργώντας δύο ξεχωριστούς κόσμους που διέπονται από διαφορετικούς κανόνες, αγνοώντας ο ένας την ύπαρξη του άλλου. Τα δύο έργα παρουσιάζονται στην γκαλερί σαν ολιστικές εγκαταστάσεις που συμπεριλαμβάνουν γλυπτά και έπιπλα, ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό και ένα μίγμα αρώματος φερομονών σε συνεργασία με την Λαμπριλένα Κωνσταντέλου. Οι ψηφιακοί κόσμοι συμπλέκονται με τον φυσικό και λειτουργούν σαν συστήματα με αδιαφανείς κανόνες, προκαλώντας μια διάχυτη αίσθηση εγκλωβισμού.

Με την εξερεύνηση των κοινωνικών τεχνολογιών και των κοινοτήτων που προκύπτουν από αυτές, ο Τριανταφυλλίδης θίγει εδώ το ηθικό ερώτημα του πώς τα άτομα μπορούν να αναλάβουν κοινωνική ευθύνη μέσα στις συντριπτικές απαιτήσεις της παρούσας στιγμής. Σε έναν διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο όπου ο ίδιος ο ορισμός του να είσαι άνθρωπος, όσα μας διαφοροποιούν από το μη ανθρώπινο αλλά και η σχέση μας με το φυσικό μας περιβάλλον μεταβάλλονται διαρκώς, ο καλλιτέχνης προτείνει ως λύση νέα μέτα-ανθρώπινα οικοσυστήματα που κατοικούνται από υβριδικά όντα. Αυτοί οι κόσμοι, που λειτουργούν ως παράλληλα σύμπαντα μέσα στην έκθεση, είναι αυτόνομα οικοσυστήματα, συστήματα που λειτουργούν από μόνα τους χωρίς να αναγνωρίζουν τον θεατή ή οποιονδήποτε άλλο εξωτερικό παράγοντα και δημιουργούν μια πολικότητα ανάμεσα σε μια αισθητικά ευχάριστη εμπειρία και ένα αίσθημα άγχους και απομόνωσης.

Το "BugSim" (Pheromone Spa), ένα μικρο-οικοσύστημα που διατηρείται σε μια γυάλα εντατικής φροντίδας, σχολιάζει το παράδοξο της περιβαλλοντικής επούλωσης. Πίσω από την υγρή γυάλινη επιφάνεια και μέσα σε πλούσια βλάστηση κατοικεί μια πολυάσχολη αποικία μυρμηγκιών. Αργά και κοπιαστικά τα μυρμήγκια εργάζονται για να μετασχηματίσουν μια εύπλαστη μωβ λάσπη σε μια δομή που μπορούν να αποκαλέσουν σπίτι. Από αυτή τη δομή αναπτύσσεται ένα ολόκληρο δάσος από μικροσκοπικά φυτά. Καθώς απλώνουν τα κλαδιά τους και ανθίζουν προς κάθε κατεύθυνση, αναζητούν την επικονίαση από πολύβουα αντίγραφα μελισσών. Αυτό το κλειστό σύστημα στη γυάλα, εκτός από αυτοσυντηρούμενο, έχει σχεδιαστεί για να προσομοιώνει όλους τους απαραίτητους φυσικούς κύκλους για την εύθραυστη κοινότητα των οργανισμών που το αποτελούν. Η ροή των θρεπτικών ουσιών, των ορμονών, η υγρασία και η θερμοκρασία αυτορυθμίζονται συνεχώς υπό τον ήχο των εντόμων. Ένα πείραμα ανθεκτικότητας και εντροπίας που παρακολουθείται προσεκτικά από μια μυστηριώδη φιγούρα.

Εν τω μεταξύ, στον κάτω όροφο της γκαλερί, μια οικογένεια Ork παγιδευμένη σε ένα σπίτι εκτελεί τελετουργικά της καθημερινότητας. Το "Ork Haus" είναι ένα εφιαλτικό όραμα του μέτα-σύμπαντος, στο οποίο οι πραγματικά γκροτέσκες πτυχές της εργασίας από το σπίτι και η τεχνολογία που συνεχίζει να μας επιτρέπει να το κάνουμε, αποτελούν το κεντρικό θέμα ενός έργου που είναι εν μέρει ζωντανή προσομοίωση, εν μέρει πειραματικό θέατρο. Αυτές οι στιγμές της τεχνολογικά διαμεσολαβημένης οικιακής ζωής των Ork, αν και από πολλές απόψεις εγκόσμιες, εξυψώνονται μέσω της τερατώδους φύσης τους, σε σύμβολα της σύγχρονης ανθρώπινης κατάστασης. Την εγκατάσταση συμπληρώνουν ένας ειδικά σχεδιασμένος καναπές από γούνα για να κάθεται το κοινό και μια σειρά από ταπισερί, που συνδημιουργήθηκαν με την τεχνητή νοημοσύνη που γέννησε τα Ork και παρουσιάζονται εδώ με όλη τους την παράξενη λογική.

Δημήτρης Γκέτσις The Fault in Our Stars
Dimitris Gketsis, Justice and revenge (woman huntress), detail view, polyester resin with fiberglass, copper leaf, 116.5 x 80 x 4cm.

"The Fault in our Stars" είναι ο τίτλος της έκθεσης με την οποία ο Δημήτρης Γκέτσις αναδεικνύει το χαρακτηριστικό του στυλ, στο The Breeder Feeder. Τα νέα επίτοιχα γλυπτά από ρητίνη θυμίζουν το μαρμάρινο ανάγλυφο διάκοσμο των μνημείων της Αρχαίας Ελλάδας και της Αρχαίας Ρώμης, συνδυάζοντας το κλασικό εικαστικό λεξιλόγιο με μια σύγχρονη ευαισθησία. Στα έργα του κατοικούν γυναικείες φιγούρες, υβριδικές οντότητες και ζώα. Ο Γκέτσις χρησιμοποιεί τη μυθολογία ως πηγή άντλησης υλικού για την έρευνά του πάνω στον τρόπο που το κοινωνικό πλαίσιο του μετά-αποικιακού και πατριαρχικού κόσμου έχει διαμορφώσει την εποχή μας.

Σε αντίθεση με την κυρίαρχη αναπαράσταση του ιδεώδους λευκού αντρικού σώματος που βλέπουμε στην κλασική τέχνη, ο Γκέτσις προτείνει υβριδικά όντα και ανδρείκελα που δημιουργούν νέες ιεραρχίες και δυναμικές. Στα έργα του συγχωνεύονται τα όρια μεταξύ των στερεοτυπικών ορισμών του αρσενικού και του θηλυκού, του μαύρου και του λευκού, του ανθρώπου και του ζώου.

Οι πρωταγωνιστές του ξεφεύγουν από τους περιορισμούς μιας σταθερής, συνεκτικής ταυτότητας. Προτείνουν έναν εαυτό, απελευθερωμένο, γεμάτο δυνατότητες. Η κριτική του στα υπάρχοντα κοινωνικά πρότυπα και η πρότασή του για μία νέα πολιτική ταυτότητα παρουσιάζεται εδώ με σάτιρα και χιούμορ. Τα γλυπτά του, εμπνευσμένα από την αρχαιότητα, υιοθετούν σύγχρονες αναφορές από την ελληνική pop κουλτούρα, τη μόδα και τη μουσική. Έργα όπως το Woman Warrior και το Social Visibility συνομιλούν εξίσου και με τις τελευταίες καμπάνιες του οίκου Balenciaga και τον διάσημο κορσέ της Schiaparelli, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουν υβριδικές ανδρόγυνες αναπαραστάσεις της γυναικείας φιγούρας.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν με την παρουσία των καλλιτεχνών στις 10/11 (7-10 μ.μ.).

Info: The Breeder | 10/11-10/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Theo Triantafyllidis, BugSim (Pheromone Spa), 2022, live simulation. originally commissioned by M. Museum, Almere The Netherlands

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Φεστιβάλ και αφιερώματα στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Στην 20ή ΔΕΒΘ συναντάμε, μεταξύ άλλων, το 10ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών, το νέο Poetry Black Box, το 8ο Φεστιβάλ Μετάφρασης, το 3ο Βραβείο Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου και ένα αφιέρωμα στον Γιώργο Ιωάννου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2024

Είδαμε την Κεντρική Έκθεση της 60ης Μπιενάλε Βενετίας 2024 "Ξένοι Παντού" και αναρωτιόμαστε αν τελικά "μπορούν οι υποτελείς να μιλούν"

Με ποιούς όρους εκπροσωπείται ο /η/το queer καλλιτέχνης/ιδα/@, ο/η/το αουτσάιντερ, ο/η/το ιθαγενής/ες στην έκθεση "Ξένοι Παντού"; Μπορεί να απο-αποικιοποιηθεί μια Μπιενάλε;

"Περί ζωγραφικής": Πέντε καλλιτέχνες δημιουργούν έργα που κινούνται μεταξύ της παράδοσης και της καινοτομίας

Απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας αφοσιώνονται στην εξερεύνηση της τέχνης μέσα από κλασικές ζωγραφικές προσεγγίσεις.

Ανακαλύψτε βιβλία για κάθε ηλικία από τις εκδόσεις Κέδρος

Ελληνική πεζογραφία και βιβλία για νέους και παιδιά ανάμεσα στις νέες κυκλοφορίες.

Οι εκθέσεις που αξίζει να επισκεφθείς τη Μεγάλη Εβδομάδα

Όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζουν μια τελευταία βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί της Αθήνας, πριν τις πασχαλινές αργίες.

"What bodies want to do": Το απελευθερωτικό συναίσθημα της απραξίας

Η εικαστικός Ελένη Μπαγάκη διερευνά το σώμα και τη σχέση του με τον ελεύθερο χρόνο.