"Ο κήπος" του Μανώλη Μπαμπούση είναι ένα καυστικό σχόλιο για την καταναλωτική κοινωνία

Ένα πολυμεσικό έργο στον εκθεσιακό χώρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.

Ο Κήπος Μανώλης Μπαμπούσης

Η έκθεση "ο κήπος", στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ, "Ν. Κεσσανλής", ξετυλίγει ένα πολυμεσικό πορτραίτο του Μανώλη Μπαμπούση. Το συνθέτουν παλαιά και νέα έργα της μακριάς διαδρομής του, τυπωμένες φωτογραφίες, βιντεοπροβολές εικόνων, σχέδια, εγκαταστάσεις και ηχητικά έργα. Η ποίησή του κατ’ εξοχήν ‘’poélitique’’ διατρέχει όλη την έκθεση.

Ο Μανώλης Μπαμπούσης, φωτογράφος, εικαστικός και αρχιτέκτονας, ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ είναι ένας αιχμηρός κριτικός της καταναλωτικής κοινωνίας, των θεσμών, ακόμη και της τέχνης. Είναι ένας "παραγωγός ουτοπίας". Το 2011, με τη μελέτη, οργάνωση και επίβλεψή του και με τη στήριξη της τότε Πρυτανείας, το πάρκινγκ της Σχολής, μετατράπηκε σε κήπο. Ο Μπαμπούσης με μία εγκατάσταση μεταφέρει το "πάρκινγκ" στον εκθεσιακό χώρο της σχολής, ενώ σε μία αίθουσα προβάλλεται ένα βίντεο με τις εικόνες του κήπου και τη φωνή του καλλιτέχνη.

Ο Κήπος Untitled, 2022, oil stick on paper
© Μανώλης Μπαμπούσης
Untitled, 2022, oil stick on paper

Παράλληλα, η πρόσφατη φωτογραφική σειρά "θέα" 2022, παρουσιάζει δέντρα που μεγαλώνουν αντικρύζοντας τη θάλασσα, φυτεμένα στο νησί Κέα, 2000-2022, τα περισσότερα από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Οι φωτογραφίες αυτές αντιπροσωπεύουν "το πράσινο ρεύμα" της ζωής και της τέχνης του Μπαμπούση. Για πρώτη φορά εκθέτει τα μεγάλα "σχέδια ψηφιδωτά" 2021-2022, και μία νέα εγκατάσταση, ένα παιχνίδι συγκρούσεων μεταξύ αρχιτεκτονικής και φύσης με νέες και παλιότερες φωτογραφίες, τη βιντεοπροβολή ‘‘la piscine’’ και αρχιτεκτονικές μακέτες από κυβόλιθους, μέταλλο, ξύλο, καταλόγους και βιβλία (2021-2022).

Το "αυτοβιογραφικό" βίντεο, "εκτός σχεδίου" 2022, μας ξεναγεί με χιούμορ στις εμμονές του, με όλα τα πιθανά και φανταστικά μουσεία και μνημεία από το "νεκροταφείο των ανωνύμων καλλιτεχνών", τα ‘’Nothing shops’’ όπου πληρώνεις χωρίς να αγοράζεις τίποτα, μέχρι το ‘‘Forest Delivery Service’’, όταν με ένα τηλεφώνημα, το δάσος έρχεται σε εμάς. Η βίντεο προβολή και εγκατάσταση "χωρίς" 2022, με 180 ανέκδοτες φωτογραφίες και τα ηχητικά έργα της έκθεσης αφορούν τον κόσμο της τέχνης όπως και "το βραβείο του αρχιτέκτονα" 2003, έργο με το οποίο ο καλλιτέχνης αναφέρεται "σ ‘εκείνους που ανέχτηκαν αδιαμαρτύρητα τον τεμαχισμό και κακοποίηση του ΦΙΞ, ενός σημαντικού έργου του Ζενέτου".

Ο Κήπος Untitled, 2019
© Μανώλης Μπαμπούσης
Untitled, 2019

Από τα παλαιοτέρα έργα του, ο Μπαμπούσης εκθέτει το βίντεο και τις φωτογραφίες του 1973 όταν με μια ομάδα μουσικών, συμμετείχε σε μία δράση στο ψυχιατρείο της Volterra-Ιταλία καθώς και σχέδια του 1975 από την διπλωματική του στην αρχιτεκτονική (Νatalini, Superstudio) με τα οποία πρότεινε αντί της ανέγερσης ενός νέου ψυχιατρείου την κατεδάφισή του, αφήνοντας ως μνημείο μόνον έναν τοίχο, όπως εκείνος καθισμένος σε καρέκλες που εξέθεσε το 2014 στη Γκαλερί της Ιλεάνας Τούντα.

Οι φωτογραφίες "Αθήνα", 1985 - 1996, αναδεικνύουν το αδιαμόρφωτο της προολυμπιακής Αθήνας, απεικονίζοντας τους κάτοικους της ως εξωγήινους επιθεωρητές ημιτελών έργων, ενώ η σειρά φωτογραφιών των Α.Τ.Μ με τίτλο "μπούστα", 1998-1999 και οι βίντεο προβολές εικόνων "μυστικά" 2001, "κρίση" 2003-2006, διερευνούν την παγκοσμιοποιημένη και άυλη οικονομία και τις αξιολογήσεις οι οποίες πραγματοποιούνται στους θεσμικούς χώρους.
Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης σε βίντεο προβολές, φωτογραφικά έργα των σπουδαστών των οποίων υπήρξε καθηγητής του εργαστηρίου φωτογραφίας από την ίδρυσή του το 1999 μέχρι το 2013.

Ο κατάλογος της έκθεσης με κείμενα της Barbara Polla, Γιάννη Μπόλη και Μανώλη Μπαμπούση θα είναι διαθέσιμος μετά τα εγκαίνια.

Εγκαίνια 24/10 (7-11 μ.μ.)

Info: Αίθουσα "Nίκος Κεσσανλής" (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών) | 24/10-8/12 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.: 1-9 μ.μ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"The Drawing Project": Το σχέδιο ως αυτοτελές μέσο έκφρασης

Τετρακόσια περίπου έργα, συγκομιδή της εργασίας του Νίκου Κυριακόπουλου τα τελευταία τρία χρόνια, παρουσιάζονται υπό την μορφή μιας εγκατάστασης που προσομοιάζει σε ένα γιγάντιο τετράδιο σχεδίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/12/2022

Κλιματική Αλλαγή και Εμείς: Η πρώτη μόνιμη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα

Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας δημιούργησε την πρώτη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα, με σκοπό να αντιληφθούμε τις συνέπειές της, τον βαθμό στον οποίο μας επηρεάζουν, αλλά και τον τρόπο που ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει.

Ένα ομαδικό καλλιτεχνικό show εξερευνά την έννοια του ιριδισμού

Μέσα από την πολυχρωμία και την πολυμορφία των έργων τους οι καλλιτέχνες μιλούν για έναν συγκεκριμένο συναισθηματικό ιριδισμό.

"Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους": Ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες της έκθεσης

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει τους ίδιους τους καλλιτέχνες να μιλούν για τα έργα τους, καθώς και για τον Φώτη Κόντογλου και την επιρροή που τους άσκησε.

"Πρόσωπο - Ζώο - Πράγμα": Ένα διαχρονικό παιχνίδι γίνεται αφορμή για μια πολυμεσική έκθεση

Η Στέφανι Ίρις Οράτη διερευνά το πραγματικό, το αυτοσχέδιο και τις περσινές διακοπές.

"good spaces left": Τι μυστικά κρύβει η πλατεία των Εξαρχείων;

Το cross section archive παρουσιάζει την έκθεση της Anu Vahtra, σηματοδοτώντας και την έναρξη της ετήσιας θεματικής του κέντρου για το 2022-23, "Ιστορία σε Πραγματικό Χρόνο".

Όλα όσα θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης

Εκθέσεις, δράσεις, καινοτόμες προτάσεις, συναντήσεις και νέες συνεργασίες στο πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης.