"Χρίστος Καράς, Ο μεγάλος ονειρικός": Μια μεταφυσική προβολή της καθημερινότητας

Την έκθεση στη Sianti Gallery επιμελείται ο Μάνος Στεφανίδης.

Φάνης Σιαντής, Χρίστος Καράς, Νήτα Παγώνη, Βασιλική Σιαντή, Κωνσταντίνος Καράς, Μάνος Στεφανίδης

Ο φιλότεχνος υπουργός δικαιοσύνης κ. Κώστας Τσιάρας εγκαινιάζει στην κύρια αίθουσα της Sianti Gallery, την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, την ατομική έκθεση του Χρίστου Καρά με τίτλο "Χρίστος Καράς, Ο μεγάλος ονειρικός", παράλληλα με το ομότιτλο βιβλίο από τις εκδόσεις Νίκας.  Ένας από τους ταλαντούχους εκπροσώπους της γενιάς του ΄60 με πηγαία ζωγραφικότητα παρουσιάζει ένα μέρος της πρωτοπόρας εικαστικής του πορείας από το 2000 εως το 2018. Ταυτόχρονα, στην αίθουσα Β η αναδρομική του έκθεση αποδεικνύει ότι ο εμβληματικός καλλιτέχνης εισχωρεί στην ψυχή της εκάστοτε εποχής για να την καταγράψει συμβολικά. Τόσο που παραπέμπει σε κόσμους ονειρικούς.

Αυτή την ιδέα της μεταφυσικής σχεδόν προβολής της καθημερινότητας επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης. Ο ίδιος χαρακτηριστικά γράφει: "Ονομάζουμε ζωγραφική εκείνη την διαδικασία που χρησιμοποιώντας ιδιοτελώς το φως, δημιουργεί εικόνες μίας ανιδιοτελούς αθανασίας. Και είναι τότε που η ζωγραφική μπορεί να λειτουργεί κατευναστικά - παρηγορητικά και να ταξιδεύει τον θεατή με την ψευδαισθητική της ικανότητα σε τόπους και χρόνους ονειρικούς. Σε τόπους και χρόνους ελευθερίας. Να υπερασπίζεται, δηλαδή, έναν άλλο κόσμο πιο γοητευτικό από τον ισχύοντα και άρα, έστω και sotto voce, να διαμορφώνει μια συνθήκη επαναστατική. Ήδη στη μία μόλις παράγραφο που διαβάσατε, για να μιλήσω για την τέχνη του Χρίστου Καρά χρησιμοποίησα τις μαγικές λέξεις "ελευθερία" και "επανάσταση". Άρα, αν προσθέσετε και τη λέξη "όνειρο", έχετε το τρίπτυχο διαμορφωμένο: Χωρίς τις αναγκαίες δύο, καμιά από τις υπόλοιπες δεν μπορεί να ισχύσει πραγματικά. Ενώ αντίθετα και οι τρεις μαγικά αλληλοσυμπληρώνονται. Πολύ απλά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως η τέχνη (οφείλει να) ανανεώνει ή και να καταργεί παλιότερες μορφές έκφρασης που έχουν εξαντλήσει το περιεχόμενό τους, να εφευρίσκει καινούριες και να ονειρεύεται το μέλλον της. Αυτό κι αν είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη".

Χρίστος Καράς Γλυπτό και βάζο με κίτρινα φύλλα, 172Χ127εκ.,2015
Χρίστος Καράς Γλυπτό και βάζο με κίτρινα φύλλα, 172Χ127εκ.,2015

Ο Χρίστος Καράς δημιουργούσε εικόνες που πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα και μεταπλάθονταν σε ευαίσθητες μνήμες. Όπως ο ίδιος σημειώνει, το τραγικό αποδίδεται και με αθώα πράγματα, νεκρές φύσεις με λουλούδια ή ακόμα και με ιπτάμενα αντικείμενα. Αναλόγως σε μία προσπάθεια να επικοινωνήσει με το κοινό αποτυπώνει τραγικές φιγούρες. Μία όμορφη ξαπλωμένη γυναίκα μπορεί να εκφράζει ό,τι το τραγικότερο μέσα από μία αβίαστη πραότητα. Είναι αυτή που μαγνητίζει τον θεατή όταν αντικρίζει σε κάθε έργο την πληρότητα του απλού, της ίδιας της ζωής.

Χρίστος Καράς Βάζο και μήλο,105x172εκ.,2014
Χρίστος Καράς Βάζο και μήλο,105x172εκ.,2014

Γι’ αυτό άλλωστε ο Στεφανίδης υπερασπίζεται με θέρμη αυτή την εκλέπτυνση στην ζωγραφική του Καρά : "Ειδικά για τον Καρά θα πρόσθετα οπωσδήποτε και τη λέξη "κομψότητα". Επειδή αυτή η κομψότητα δεν είναι μόνο βασικό χαρακτηριστικό της λυρικής όσο και μελαγχολικής ζωγραφικής του, του συγκαλυμμένου ή απροκάλυπτου ερωτισμού που διακρίνουν τα σώματα ή τα αντικείμενα των εικόνων του αλλά και η γενικότερη στάση της ζωής του. Αισθητική, πολιτική και κοινωνική - συμβιωτική...".

Χρίστος Καράς Βάζο με περιστέρι, 81x122εκ.,2012
Χρίστος Καράς Βάζο με περιστέρι, 81x122εκ.,2012

Εγκαίνια: 7/10 (7.30 μ.μ.)

Info: Sianti Gallery | 7-29/10 | Ώρες λειτουργίας : Τρ., Πεμ., Παρ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ., Σαβ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Φάνης Σιαντής, Χρίστος Καράς, Νήτα Παγώνη, Βασιλική Σιαντή, Κωνσταντίνος Καράς, Μάνος Στεφανίδης

Περισσότερες πληροφορίες

Εικαστικός κύκλος Sianti

Βασ. Αλεξάνδρου 2 και Μιχαλακοπούλου, Ευαγγελισμός
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"The Drawing Project": Το σχέδιο ως αυτοτελές μέσο έκφρασης

Τετρακόσια περίπου έργα, συγκομιδή της εργασίας του Νίκου Κυριακόπουλου τα τελευταία τρία χρόνια, παρουσιάζονται υπό την μορφή μιας εγκατάστασης που προσομοιάζει σε ένα γιγάντιο τετράδιο σχεδίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/12/2022

Κλιματική Αλλαγή και Εμείς: Η πρώτη μόνιμη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα

Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας δημιούργησε την πρώτη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα, με σκοπό να αντιληφθούμε τις συνέπειές της, τον βαθμό στον οποίο μας επηρεάζουν, αλλά και τον τρόπο που ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει.

Ένα ομαδικό καλλιτεχνικό show εξερευνά την έννοια του ιριδισμού

Μέσα από την πολυχρωμία και την πολυμορφία των έργων τους οι καλλιτέχνες μιλούν για έναν συγκεκριμένο συναισθηματικό ιριδισμό.

"Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους": Ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες της έκθεσης

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει τους ίδιους τους καλλιτέχνες να μιλούν για τα έργα τους, καθώς και για τον Φώτη Κόντογλου και την επιρροή που τους άσκησε.

"Πρόσωπο - Ζώο - Πράγμα": Ένα διαχρονικό παιχνίδι γίνεται αφορμή για μια πολυμεσική έκθεση

Η Στέφανι Ίρις Οράτη διερευνά το πραγματικό, το αυτοσχέδιο και τις περσινές διακοπές.

"good spaces left": Τι μυστικά κρύβει η πλατεία των Εξαρχείων;

Το cross section archive παρουσιάζει την έκθεση της Anu Vahtra, σηματοδοτώντας και την έναρξη της ετήσιας θεματικής του κέντρου για το 2022-23, "Ιστορία σε Πραγματικό Χρόνο".

Όλα όσα θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης

Εκθέσεις, δράσεις, καινοτόμες προτάσεις, συναντήσεις και νέες συνεργασίες στο πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης.