Η Παυλίνα Βαγιωνή δημιουργεί μια πολυμεσική εμπειρία με έμπνευση την Οδύσσεια

Η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας.

Παυλίνα Βαγιωνή

Η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος παρουσιάζει την καλλιτέχνιδα Παυλίνα Βαγιωνή στην πρώτη ατομική έκθεση της, σε μία πολυδιάστατη εικαστική εμπειρία εμπνευσμένη από τα μυθολογικά πλάσματα της Οδύσσειας με τον τίτλο "Συμφωνία των Σειρήνων σε Σολ δίεση".

Μία "Παράσταση", μία σύγχρονη μουσική προσέγγιση ενός ζωγραφικού, ψηφιακού,  γλυπτικού, ζωντανής performance και πολυμεσικού εικαστικού γεγονότος σε τέσσερις πράξεις - ενότητες, με την συνδρομή σύγχρονης τεχνολογίας και ψηφιακών NFT: 

1- Phantasmagoria of the Sirens – Allegro con Brio (ζωγραφικά έργα, επιτοίχια εγκατάσταση).  2- Siren Topologies – Adagio (γλυπτά, δάπεδα, χρόνος). 3- The Siren Interstices – Scherzo (κινητικά έργα). 4- The Encounter – Rondo (εγκατάσταση δωματίου "νησί – rondo”, οπτικοακουστική προβολή, ζωντανή περφόρμανς, NFT)

Ακριβώς όπως ένα συμφωνικό έργο με εκτυλισσόμενες παραλλαγές στο χρόνο, η ολιστική, σχεδόν χαοτική και ταυτόχρονα απόλυτα ελεγχόμενη εγκατάσταση  της Βαγιωνή είναι μια εικαστική συμφωνία που εκτυλίσσεται στον χώρο της γκαλερί Καππάτος. Είτε χρησιμοποιεί μεταφρασμένα αποσπάσματα από το ομηρικό κείμενο ως τίτλους των έργων της είτε ως μαθηματικές έννοιες, το θέμα της παράστασης είναι ο μυστικισμός των πλασμάτων "Σειρήνων” που η καλλιτέχνις ερευνά τα τελευταία χρόνια.

Η τονικότητα του Siren Symphony, Σολ #,  είναι το ύψος της εναρκτήριας νότας του φωνητικού τραγουδιού της καλλιτέχνιδας, μίας επίσης μουσικού Σοπράνο, που ενσωματώνεται στη μουσική φούγκα των θαλασσινών τοπίων, των φαλαινών και των πουλιών στην τέταρτη και τελευταία κίνηση της παράστασης.

Στο πρώτο μέρος, η ιδέα πίσω από το θέμα των ζωγραφικών και ψηφιακών πινάκων είναι να παραλειφθεί σκόπιμα το γυναικείο στοιχείο - φύλο των Σειρήνων και να τονιστεί η πτητική ικανότητα και φύση τους. Το πουλί είναι ένα αρχαίο σύμβολο της υπέρβασης, η ψυχή, ένα πνεύμα του νεκρού με την δυνατότητα να επικοινωνεί με θεούς ή να εισέρχεται σε μια ανώτερη κατάσταση συνείδησης, σκέψης, γνώσης και φαντασίας. Ένα κλουβί με πουλιά αντιπροσωπεύει το μυαλό, σύμφωνα με τον Πλάτωνα. Στην Οδύσσεια, η Σειρήνα-πουλί αντιπροσωπεύει την παγίδευση του μυαλού. Μια μεταφορική μετάθεση όπου το εγώ μας ανακυκλώνεται ατελείωτα.

Στο δεύτερο μέρος, τα έργα έχουν χρωματική παλέτα σε γήινους τόνους και αποτελούν την εξέλιξη της ιδέας πίσω από μια προγενέστερη κινητική εγκατάσταση με το όνομα "Ανθεμόεσσα". Αποτελούνται από έξι παραλλαγές γλυπτικών τοιχογραφιών από μπρούτζο και δέρμα, έναν πίνακα μεικτής τεχνικής, ένα πάτωμα - εγκατάσταση. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος τους, "Siren Topologies", θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως ένας συμβολικός τοπολογικός χώρος του νησιού των σειρήνων. Στη ραψωδία Μ της Οδύσσειας, η μάγισσα Κίρκη δίνει μια στοιχειωμένη περιγραφή του νησιού:  Ένα λιβάδι με "ένα μεγάλο σωρό από κόκαλα ανδρών, σαν χυμένο, με το δέρμα ζαρωμένο γύρω απο τα κόκαλα".  Στα μαθηματικά, μια τοπολογία είναι μια δομή που επιτρέπει τη συνεχή παραμόρφωση των υποχώρων και κάθε είδους συνέχεια. Μόλις ακούσεις τις Σειρήνες, σιγά σιγά αποσυντίθεσαι (δερμάτινα θραύσματα αποχρώσεων δέρματος) στο ανθισμένο λιβάδι τους, και παγιδεύεσαι αιώνια.

Στο τρίτο μέρος, μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο της γκαλερί, το έργο κινητικού φωτός "’Οσα στη γης ακέρια γίνουνται την πολυθρόφα απάνω, τα κατέχουμε μιαν άκρη ως άλλη" κυριαρχεί ως ένα μάτι που βλέπει τα πάντα.  

Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος, είναι εμφανές το σκηνογραφικό υπόβαθρο της καλλιτέχνιδας. Μεταμορφώνοντας τον χώρο της γκαλερί σε νησί, ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με μια συναρπαστική προβολή βίντεο και μπορεί να ζήσει την ζωντανή παράσταση που θα πραγματοποιηθεί μόνο τη βραδιά έναρξης της παράστασης στις 6 Οκτωβρίου 8-11 μ.μ. Την ημέρα των εγκαινίων 100 διαδοχικές στατικές εικόνες του βίντεο θα κυκλοφορήσουν ως NFT από την πλατφόρμα PINSL και θα είναι διαθέσιμες στο κοινό, για πρώτη φορά, σε Ψηφιακή ή/και Φυσική μορφή. Την ημέρα κλεισίματος της Έκθεσης -Παράστασης στις 29 Οκτωβρίου, θα κυκλοφορήσουν η κινούμενη εικόνα και ήχος του βίντεο της Εγκατάστασης σε NFT.

Εγκαίνια  6/10 (8-11 μ.μ.)

Info: Αίθουσα Τέχνης Καππάτος | 6-29/10 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 12-8 μ.μ., Σαβ.: 12-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Kappatos

Αθηνάς 12, Μοναστηράκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα highlights του 20ου Athens Digital Arts Festival

Το Athens Digital Arts Festival παρουσιάζει το πρόγραμμα της 20ης επετειακής του διοργάνωσης και υπόσχεται τη μεγαλύτερη εμβυθιστική εμπειρία της χρονιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Μια σειρά δράσεων διοργανώνει για τους επισκέπτες του το γνωστότερο μουσείο της πόλης, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

"Comics στο Υδαταέριο": Η μαγεία της τέχνης των comics και η βιομηχανική κληρονομιά στην Τεχνόπολη

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου και το Ψηφιακό Μουσείο Comics συμπράττουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Comicdom CON Athens.

Δέκα ερωτήσεις στον Αργύρη Καστανιώτη

Ο Αργύρης Καστανιώτης, στο τιμόνι ενός από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της χώρας, συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, οραματιζόμενος ένα καλύτερο μέλλον για το βιβλίο, τη φιλαναγνωσία, αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.

"Οσμές χρόνου": Ο Κώστας Τσώλης αναδομεί φωτογραφίες και εικόνες γεγονότων που συντάραξαν τον 20ό αιώνα

Ο καλλιτέχνης μάς καλεί σε μια νοερή ανασύνταξη των ιστορικών καταγραφών, καθώς συμπλέκει την ισχύ της τέχνης με τη μελέτη των γεγονότων.