
Την Τρίτη 4 Οκτωβρίου η γκαλερί "7" εγκαινιάζει την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Τόλη Τατόλα με τίτλο "A Hundred Likes and More". Αμέσως μετά την ατομική στο Museu de Arte Brasileira στο Sao Paulo και κάποια χρόνια μετά από την τελευταία του ατομική στην Ελλάδα, ο Τόλης Τατόλας, παρακινούμενος από την έκταση που έχει λάβει η χρήση και η δύναμη των social media στις μέρες μας, επανέρχεται στην Αθήνα με την ατομική του έκθεση φωτογραφίας.

Ο Τατόλας χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά κύριο λόγο για δημοσίευση των έργων του, μεταξύ φυσικά αυτών και οι φωτογραφίες. Τα έργα έχουν αλιευθεί από μία μεγάλη δεξαμενή φωτογραφιών οι οποίες έχουν βρει μεγάλη ανταπόκριση από το ποικιλόμορφο σύνολο των "φίλων" του στα social media. Η επιλογή του concept της έκθεσης και η μεταφορά των έργων από τον ψηφιακό κόσμο στον πραγματικό, αποτελεί μια συνειδητή διαδικασία διερεύνησης για τον καλλιτέχνη. Δεν είναι μόνο τα έργα που παρουσιάζει· είναι το Όλο. Ο θεατής συμβάλλει στην διαδικασία αυτής της έκθεσης χωρίς να το γνωρίζει καθώς ο καλλιτέχνης τον ορίζει ως μέλος μιας πρώτου σταδίου κριτικής επιτροπής επιλογής των έργων. Παράλληλα, εγείρονται ερωτήματα σχετικά με την εικόνα και τον χαρακτήρα της επικοινωνία της με τον θεατή, καθώς και του ρόλου της τεχνολογίας και των αλγορίθμων. Σε όλη αυτή την διαδρομή, το κοινό δεν είναι μόνο δέκτης, αλλά είναι και εξάρτημα του πομπού.

Σε αυτή τη σύνθετη σχέση, ο Τατόλας παραμένει πιστός στη δική του ματιά, οι εικόνες του δεν είναι "ινσταγκραμικές" και επιλέγει να παρουσιάσει straight photography. "Γιατί οι εικόνες αυτού του τύπου είναι ό,τι πιο κοντά στην πραγματικότητα, την οποία αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος", λέει. Αυτό έρχεται σε συμφωνία με την deadpan photography που ως κίνημα/τεχνική λήψης δηλώνει απλά "this is how things are”. Και ένα πράγμα που απασχολεί τον Τατόλα είναι το εάν τα "πράγματα" είναι συγκεκριμένα ή είναι όπως εμείς τα αντιλαμβανόμαστε; Αυτό το ερώτημα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα, από την ύλη μέχρι το άυλο, από αυτό που βλέπουμε ως εικόνα μπροστά μας μέχρι αυτό που υπάρχει ως σχέση μεταξύ των ανθρώπων.
Στα έργα του υπάρχει μία ανιχνευτική, διερευνητική και κριτική στάση. Η μετωπική θέαση είναι κυρίαρχη. Οι γωνίες λήψεις μπορεί να είναι θεωρητικά άπειρες, αλλά σε αυτήν την σειρά έργων κυριαρχεί η μετωπική, όπως η φωτογραφία διαβατηρίου, που αποτυπώνει ένα πρόσωπο δίνοντας όμως και πολλά στοιχεία πίσω από αυτό για τον απεικονιζόμενο. Με τον ίδιο καταγραφικό τρόπο, οι εικόνες του δεν στερούνται σκέψεων και συναισθημάτων. Αντιθέτως, με μια αμεσότητα απεικονιστική οδηγούν τον θεατή στο να επικοινωνήσει με το έργο και να σκεφτεί και να αισθανθεί.

Τα έργα φαινομενικά μπορεί να μην έχουν σχέση μεταξύ τους. Είναι όμως η αποσπασματική αφήγηση μιας προσωπικής "ποίησης" που ξετυλίγει ο καλλιτέχνης, τον οποίο απασχολούν, είτε μεμονωμένα είτε διασυνδεόμενα, πολλά θέματα και ιδέες όπως μεταξύ πολλών, η συμμετρία, η αναλογία, το μέτρο, η ύλη, η σύνθεση, η φθορά, η μνήμη, η ιστορία, ο χρόνος, το αστικό περιβάλλον, ο συμβολισμός, η τεχνολογία και το μέλλον. Συχνά μέσα από αυτή τη δισδιάστατη απεικόνιση ο Τατόλας επιτυγχάνει ένα παιχνίδι επιπεδότητας και γλυπτικότητας, που πολλές φορές δημιουργούν ένα trompe-l'œil, για να καταλήξει στην ανατροπή και σε έναν κόσμο όπου έχουν έρθει τα πάνω κάτω. Ο θεατής καλείται ως δέκτης πια, προσλαμβάνοντας τα έργα, να σκεφτεί, να νιώσει και να συνθέσει την δική του ιστορία.
Εγκαίνια: 4/10 (7-10 μ.μ.)
Info: Γκαλερί "7" | 4-29/10 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 11 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη