Φεστιβάλ Ίου: Αφιέρωμα στο 4ο Συνέδριο Αρχιτεκτόνων CIAM του 1933

Για την προτελευταία μέρα του φεστιβάλ της Ίου, η επιμελήτρια Εύα Βασλαματζή παρουσίασε μια σειρά από περφόρμανς και την προβολή του φιλμ Architects' Congress, που συνδιαλέγονται γύρω από τη θεματική της αρχιτεκτονικής, της ανθρώπινης παρέμβασης και της απρόβλεπτης φύσης του καιρού.

Listening Spaces, Αφροδίτη Ψαρρά

Το 1933, μεταξύ 29 Ιουλίου και 13 Αυγούστου, μια ομάδα αρχιτεκτόνων, θεωρητικών και καλλιτεχνών επιβιβάζονται στο πλοίο Πατρίς ΙΙ για να ταξιδέψουν από τη Μασσαλία στην Αθήνα. Ο στόχος του ταξιδιού είναι η πραγματοποίηση του 4ου Συνεδρίου Αρχιτεκτονικής CIAM εν πλω, με θεματική The Functional City (Η λειτουργική πόλη). Ανάμεσα τους μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του μοντερνισμού, όπως ο Γαλλος αρχιτέκτονας Le Corbusier, ο Γάλλος καλλιτέχνης Fernand Léger, ο έλληνας τεχνοκριτικός και εκδότης Christian Zervos και ο Ελβετός ιστορικός της αρχιτεκτονικής Siegfried Giedion. 

Το ταξίδι προς την Αθήνα εξελίσσεται ομαλά και μετά την ολοκλήρωση του συνεδρίου οι συμμετέχοντες επιβιβάζονται στον Αφρό, ένα μικρότερο πλοίο που τους επιτρέπει να επισκεφτούν διάφορα νησιά, όπως η Αίγινα, ο Πόρος, η Σέριφος, η Σαντορίνη. O Ούγγρος καλλιτέχνης και καθηγητής στη σχολή Μπάουχάους László Moholy-Nagy έχει αναλάβει την καταγραφή ολοκληρού του ταξιδιού με μια κάμερα 16 χιλιοστών. Φεύγοντας από τη Σαντορίνη και με προορισμό τη Μύκονο και τη Δήλο ξεσπάει καταιγίδα που αναγκάζει να σταματήσουν στην Ίο και έτσι απεικονίζεται από την κάμερα του Moholy-Nagy η Χώρα της, με τα γεωμετρικά σπίτια που αντικατοπτρίζουν άθελα τους τις θεωρίες του μοντερνισμού, και τους ανεμόμυλους, που μέχρι σήμερα δεσπόζουν στη Χώρα. Η αγνότητα της Σερίφου και της Ίου αγγίζουν τον κινηματογραφιστή που, όπως παρατηρεί σε γράμμα που έγραψε εν πλώ, η Σαντορίνη έχει ήδη αρχίσει να έχει αρκετούς ξένους επισκέπτες.

Listening Spaces, Αφροδίτη Ψαρρά
Listening Spaces, Αφροδίτη Ψαρρά

Παρόλα αυτά η Χώρα της Ίου, όπως και οι εικόνες από τα υπόλοιπα νησιά, έχει αλλάξει πολύ από τότε, βαζοντάς μας σε θέση να αναλογιστούμε τις συνέπειες του τουρισμού στην διαμόρφωση του τοπίου, φυσικού και αρχιτεκτονικού. Οι γεωμετρικοί όγκοι των παραδοσιακών κυκλαδίτικων σπιτιών, τόσο γλυπτικοί παρ’ότι φτιαγμένοι με μοναδικό κριτήριο τις ανάγκες των κατοίκων τους, είναι όλο και πιο δύσκολα αναγνωρίσιμοι από τις συνεχείς αλλαγές που υπόκεινται λόγω της έλλειψης αναγνώρισης της αξίας τους. Έτσι η ταινία του Moholy-Nagy που μετράει έναν αιώνα ζωής σχεδόν, αποκτά ιστορική αξία ως τεκμήριο μιας άλλης εποχής. 

Για την προτελευταία μέρα του φεστιβάλ της Ίου (16-22.08.2022) η επιμελήτρια Εύα Βασλαματζή πρότεινε μια σειρά από περφόρμανς και την προβολή του φιλμ Architects' Congress που συνδιαλέγονται γύρω από τη θεματική της αρχιτεκτονικής, της ανθρώπινης παρέμβασης και της απρόβλεπτης φύσης του καιρού. Με την περφόρμανς Sijmen Says στην αυλή της εκκλησιάς Παναγιάς της Γκρεμνιώτισσας η Δέσποινα Χαριτωνίδη προσεγγίζει τη θεματική της πτώσης ως πιθανή εκκινήση χρησιμοποιώντας ένα οικοδομικό υλικό με μεγάλη ιστορία, το τούβλο. Αναιρώντας τον χρηστικό του χαρακτήρα, η Χαριτωνίδη προτείνει μια συμβολική χρήση που παραπέμπει στην εξερεύνηση νέων σχέσεων μεταξύ σώματος και αρχιτεκτονήματος.

Sijmens Says, Δέσποινα Χαριτωνίδη
© Τάκης Σπυρόπουλος
Sijmens Says, Δέσποινα Χαριτωνίδη

Όπως γράφτηκε αρκετά αργότερα για την κακοκαιρία με την οποία ήρθαν αντιμέτωποι οι επιβάτες του Αφρός "αν το πλοίο είχε βυθιστεί εκείνη τη νύχτα, ίσως να μην είχε γραφτεί ποτέ ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της τέχνης”. Υπό αυτό το πρίσμα, στον αρχαιολογικό χώρο Σκάρκου, οικισμό της πρώιμης εποχής του Χαλκού, που ήρθε στο φως το 1984, σχεδόν 50 χρόνια μετά το γύρισμα της ταινίας, η περφόρμανς Listening Spaces της εικαστικού Αφροδίτης Ψαρρά προσεγγίζει τον αστάθμητο παράγονται του καιρού, καθώς η ίδια γίνεται δέκτης και πομπός μετεωρολογικών δεδομένων δια μέσω ενός δορυφόρου που περνάει κατα τη διάρκεια της περφόρμανς πάνω από την Ελλάδα.

Και οι δυο περφόρμανς συνδιαλέγονται με την ταινία φωτίζοντας διαφορετικές πτυχές της: από τη μια την άμεση σχέση της με την αρχιτεκτονική μέσα από τη χρήση των οικοδομικών υλικών στην περφόρμανς της Χαριτωνίδη και από την άλλη την τυχαιότητα και το απρόβλεπτο των καιρικών συνθηκών στην περφόρμανς της Ψαρρά, που είναι και ο λόγος που οδήγησαν τον Moholy-Nagy και τους συνεπιβάτες του στην Ίο την δεκαετία του 30. Οι αφαιρετικοί και ψηφιακοί ήχοι του δορυφόρου ακολουθούνται από την σύνθεση της μουσικού Saber Rider που σχεδιάσε ειδικά για το βουβό φιλμ του Moholy-Nagy και που υλοποιεί ζωντανά χρησιμοποιώντας ηχογραφημένα ηχοτοπία, φέρνοντας το παρελθόν ένα βήμα πιο κοντά στο σήμερα.

Καλλιτέχνες: László Moholy-Nagy, Δέσποινα Χαριτωνίδη, Αφροδίτη Ψαρρά, Saber Rider

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Listening Spaces, Αφροδίτη Ψαρρά

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".