Οι "κοινωνικές διαστάσεις της χειροτεχνίας" διερευνούνται στο νησί της Σάμου

Το Art Space Pythagorion συνεργάζεται με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και παρουσιάζει μια έκθεση που εξετάζει την κοινωνική και πολιτική διάσταση των χειροτεχνικών πρακτικών.

Art Space Pythagorion, Samos, 2016 © Schwarz Foundation, Photo Costas Vergas

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και η καλλιτεχνική του διευθύντρια Κατερίνα Γρέγου επιμελούνται την έκθεση "HANDMADE: oι κοινωνικές διαστάσεις της χειροτεχνίας", η οποία θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 4 Αυγούστου στο Art Space Pythagorion, στη Σάμο.

Tα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον στο πεδίο της σύγχρονης τέχνης για έργα που είναι χειροποίητα ή βασίζονται στη χειροτεχνία. Ο όρος "χειροτεχνία" αναφέρεται σε διαδικασίες, ενέργειες, τεχνικές και μορφές δημιουργικότητας που εκτελούνται συνήθως διά χειρός ή με τη χρήση χειροκίνητων συσκευών. Με την έλευση της βιομηχανικής επανάστασης, την πίεση για παραγωγικότητα και αποδοτικότητα, όπως και με τη μαζική παραγωγή χαμηλού κόστους, η χειροτεχνία περιθωριοποιήθηκε σταδιακά και σε ορισμένες περιπτώσεις εξαφανίστηκε εντελώς.

Schwarz Foundation, 2017
© Kevin Dalferth.
Schwarz Foundation, 2017

Παραδοσιακές τεχνικές και τεχνογνωσία που υπήρχαν για γενιές εξαλείφθηκαν. Σήμερα, πολλοί καλλιτέχνες επιστρέφουν στις χειροτεχνικές πρακτικές και σε μεθόδους που ενέχουν δημιουργική υλικότητα. Ένας λόγος είναι η αυξανόμενη επικράτηση της ψηφιακή κουλτούρας, η κυριαρχία του άυλου, της πληροφορικής, η άνοδος της πνευματικής εργασίας (cognitive labour) στη σύγχρονη ζωή και η περιθωριοποίηση του απτού και του απτικού. Ένας δεύτερος λόγος είναι η σύνδεση της  χειροτεχνίας κυρίως με τις γυναίκες και την εργατική τάξη, καθώς και με τις μειονότητες - δηλαδή με περιθωριοποιημένες ομάδες που αποκλείστηκαν από τον χώρο της "υψηλής" τέχνης και των ορθόδοξων ή κυρίαρχων ιστορικών αφηγήσεων.

Σήμερα, καθώς αμφισβητείται η υποκείμενη δυναμική εξουσίας, η οποία υπαγόρευε τους κανόνες για ό,τι ανήκει στην "υψηλή τέχνη" και ό,τι όχι, τίθεται σε αμφισβήτηση και η αντίθεση τέχνης-χειροτεχνίας. Η χειροτεχνία,  η οποία κάποτε αποτελούσε ούτως ή άλλως αναπόσπαστο μέρος της καλλιτεχνικής πρακτικής, επανέρχεται στο προσκήνιο. Ωστόσο, ενώ μεγάλο μέρος των σημερινών καλλιτεχνικών πρακτικών και εκθεσιακών προσεγγίσεων που διερευνούν τη χειροτεχνία εστιάζουν στην υλικότητα, στη μορφή ή  στη λαογραφική διάσταση της παράδοσης, η παρούσα έκθεση θα επικεντρωθεί σε έργα που διαθέτουν μια υποκείμενη κοινωνική και πολιτική διάσταση, και θα εξετάσει τις οικονομίες, τα πλαίσια, και τα δίκτυα σχέσεων που βρίσκονται στον πυρήνα των χειροτεχνικών πρακτικών και παραδόσεων.

Art Space Pythagorion, 2016
© Κώστας Βέργας

Επιπλέον, θα περιλαμβάνει έργα καλλιτεχνών που αναβαθμίζουν την πρακτική της χειροτεχνίας και αφηγούνται ιστορίες με κοινωνικό ή πολιτικό περιεχόμενο. Θα εξεταστούν επίσης τεχνικές που βασίζονται στη χειροτεχνία και αναπτύχθηκαν στη Σάμο και τις γύρω περιοχές, πολλές από τις οποίες έχουν περάσει από γενιά σε γενιά και σταδιακά φθίνουν.  Η έκθεση θα περιλαμβάνει τόσο Έλληνες όσο και διεθνείς καλλιτέχνες και θα περιέχει επίσης μια επιλογή έργων από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, σηματοδοτώντας έτσι μια νέα συνέργεια μεταξύ των δύο φορέων.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Νίκος Αλεξίου, Bertille Bak, Μαρία Λουίζου, Jennifer Nelson, Ελένη Μυλωνά, Sphinxes, Maria Varela, Ναταλία Μαντά μεταξύ άλλων.

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Art Space Pythagorion, Samos, 2016 © Schwarz Foundation, Photo Costas Vergas

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ραντεβού στο Ζάππειο για την Art Athina 2025

Η επιτυχημένη φουάρ επιστρέφει το φθινόπωρο με τη συμμετοχή 72 αιθουσών τέχνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/07/2025

"Οι χήρες της Πέμπτης": Το βιβλίο πίσω από τη σειρά του Netflix μόλις κυκλοφόρησε

Το αργεντίνικο ψυχολογικό θρίλερ της Κλαούδια Πινιέιρο είναι διαθέσιμο από τις εκδόσεις Carnivora.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (14-20/7)

Λίγα ακόμα εικαστικά ραντεβού πριν φτιάξουμε βαλίτσες για διακοπές.

Το κύκνειο άσμα μιας παραγνωρισμένης συγγραφέα μόλις κυκλοφόρησε

Το πρωτο-φεμινιστικό βιβλίο "Η Ένοικος του Γουάιλντφελ Χολ" της Αν Μπροντέ, αδερφής των Σάρλοτ και Έμιλι, μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Loggia.

"In Retrospect vol. I": Ωδή στη σύγχρονη κουίρ τέχνη

Το HGW std. παρουσιάζει έργα που φιλοξενήθηκαν στον χώρο από το 2022 μέχρι σήμερα.

Πώς το Βερολίνο απομακρύνθηκε από την τελειότητα

Το βιβλίο η "Τελειότητα" του Βιντσέντζο Λατρόνικο δεν μας λέει κάτι καινούργιο για το μύθο του Βερολίνου, τους ψηφιακούς νομάδες, τον εξευγενισμό, αλλά μας τα λέει με ειλικρίνεια, σκληρότητα και ενσυναίσθηση, σαν να/όπως τα έζησε ο ίδιος.

Captain Daddi, γιατί να κάνεις μια έκθεση για την ανάπαυση ενώ δεν μπορείς να πάρεις ανάσα;

Μπήκαμε στο συναισθηματικό, κουίρ "κουκούλι" της έκθεσης "Radical Rest" στο Okay Initiative Space στην Κυψέλη που γιορτάζει τη λήξη της με προβολές, performance και sleepover!