Τα "επιγραφόμενα" του Πάνου Χαραλάμπους στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Η έκθεση που διοργανώνεται σε συνεργασία με την Citronne Gallery αποσκοπεί να αναδείξει την συνέχεια και την διαχρονικότητα της Τέχνης, προβάλλοντας μια συμπληρωματική οπτική, όπως προτείνεται από ένα σύγχρονο εικαστικό.

Φωτογραφία εγκατάστασης Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου © Θάνος Δεσποτόπουλος

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου από 27 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου φιλοξενείται η περιοδική έκθεση του Πάνου  Χαραλάμπους "Επιγραφόμενα", στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΥΠΠΟΑ για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Η έκθεση αυτή διοργανώνεται σε συνεργασία με την Citronne Gallery και αποσκοπεί να αναδείξει την συνέχεια και την διαχρονικότητα της Τέχνης, προβάλλοντας μια "ερμηνευτική" άποψη, μια συμπληρωματική οπτική, όπως προτείνεται από ένα σύγχρονο εικαστικό

Πάνος Χαραλάμπους
© Θάνος Δεσποτόπουλος

"Τα επιγραφόμενα” είναι μια εικαστική σπουδή στην επιγραφή. Ο καλλιτέχνης Πάνος Χαραλάμπους θεωρεί ότι "η χρήση της γραφής ( γράμματα, λέξεις, ονόματα, αριθμοί, πράξεις, χρονολόγια) πάνω σε φύλλα καπνού, ωθεί σε μια προβληματική διαφορική ανάγνωση μεταξύ γραφής και αναπαράστασης…ένα Αρχείο που ερευνά και γιορτάζει τον καπνό ως πολιτισμικό επιβίωμα.”

Σύμφωνα με την Διευθύντρια της Citronne Gallery Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, επιμελήτρια της έκθεσης, "η έκθεση εστιάζει και αναφέρεται στην μνήμη  της επι-γραφής. Ο καλλιτέχνης Πάνος Χαραλάμπους  χρησιμοποιεί φύλλα καπνού ως χαρακτικές επιφάνειες. Η εύθραυστη αυτή πρωτογενής ύλη, σε αντίθεση με το ανθεκτικό υλικό της Αρχαιότητας,  καθιστά την επιγραφή  ρευστή, παροδική, αλλοιώσιμη, θνησιγενή. Η σύγχρονη πραγματικότητα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μονιμότητα και αιωνιότητα στον λόγο- αλλά ούτε και στα αναγραφόμενα πρόσωπα. Οι αβάσταχτοι ρυθμοί της Ιστορίας δεν επιδέχονται σταθερές αναφορές. Έτσι, τα όσα επιγράφονται σε φύλλα καπνού δεν αποκτούν βάθος χρόνου, αλλά παραμένουν ενεργά σε μία υποχρεωτικά πρόσκαιρη επικαιρότητα.  

Ταυτοχρόνως, όμως, ίσως ως αντίβαρο, ο καλλιτέχνης υπενθυμίζει και την συνέχεια, την αντοχή στον χρόνο: παραπέμπει συνειδητά στην παραδοσιακή καλλιέργεια και στα προϊόντα του καπνού, ένα βίωμα το οποίο σηματοδότησε πολιτισμικά την καθημερινότητα, την ελληνική και όχι μόνον. Τα "επιγραφόμενα" αρχειοθετούν λειτουργικά την μνήμη, αλλά και το εφήμερο της εποχής μας, τα στοιχεία της οποίας μοιάζουν περισσότερο "ἔπεα πτερόεντα" παρά  "κτῆμα ἐς ἀεὶ”.

Τέλος, η Αρχαιολόγος Μαρία Γιαννοπούλου, συνεπιμελήτρια της έκθεσης, εξηγεί την θέση των έργων στο Μουσείο: "Τα έργα του Χαραλάμπους παραβάλλονται ανάμεσα στις αρχαίες επιγραφές που εκτίθενται στο Μουσείο Πόρου, στις οποίες αντίστοιχα αποτυπώνονται ονόματα ανθρώπων που διεκδικούν θέση σε μία επίφαση αιωνιότητας, είτε μέσω των επιτυμβίων μνημείων τους, είτε μέσω των αναθημάτων τους στους θεούς, είτε ως ευεργέτες που τιμώνται από την πόλη τους. Ωστόσο, ενώ οι άνθρωποι της αρχαιότητας χάραξαν τα ονόματά τους σε στιβαρές λίθινες επιφάνειες που έμειναν αναλλοίωτες στον χρόνο, στα έργα του Χαραλάμπους η αξία σημαντικών εκπροσώπων του σύγχρονου πολιτισμού αποτιμάται πάνω σε εφήμερα οργανικά υλικά και αναμετράται με τη ευθραυστότητα της ανθρώπινης φύσης”. 

Επιμέλεια:
Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη – Δρ της Ιστορίας της Τέχνης
Διευθύντρια της CITRONNE Gallery
Μαρία Γιαννοπούλου - Δρ της Αρχαιολογίας
Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων

Εγκαίνια: Παρασκευή 17 Ιουνίου | 8 μ.μ. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Travelogue": Η ελληνική κουλτούρα του DIY

Μια νέα έκδοση από τις papairlines παρουσιάζει το βιβλιοπωλείο Hyper Hypo.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/04/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Το 2024 αφιερωματικό έτος στον Λόρδο Βύρωνα

Η Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση "Ο Μπάυρον και η Ελλάδα", την οποία συνδιοργάνωσαν η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Βυρώνειο Κτήριο.

Αποστολή στη Μπιενάλε Βενετίας 2024: τα εθνικά περίπτερα που ξεχωρίσαμε

Ανταπόκριση από τις εθνικές συμμετοχές της 60ης κορυφαίας εικαστικής διοργάνωσης που συντονίζονται με το σκεπτικό της κεντρικής έκθεσης "Ξένοι Παντού" και από το "Ξηρόμερο/Dryland".

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (22-28/4)

Μια ομάδα δημιουργών τιμά τον Στέλιο Φαϊτάκη, ο Κώστας Τσόκλης διερευνά τα σύγχρονα ΜΜΕ, και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Η Λίζη Καλλιγά στήνει μια ασυνήθιστη έκθεση στο Αρχείο Ακριθάκη

Το πρότζεκτ "Ο Άσπρος Τοίχος" αποτελείται από μία αέναη βιντεοπροβολή και 9 φωτογραφίες.

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Τρία μπαζάρ γεμίζουν τέχνη την Αθήνα

Ένα διήμερο αφιερωμένο στην εγχώρια δημιουργία, μπαζάρ για τους λάτρεις της μουσικής και ό,τι μπορείς να κάνεις στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 20 έως 26/4.

"Daughters": Το οικογενειακό τραύμα και οι ρίζες της πατριαρχίας

Οι καλλιτέχνιδες Αιμιλία Μπαλάσκα και Rebecca Simons ανατρέχουν στο οικογενειακό αρχείο τους και επανεξετάζουν το κοινό τους παρελθόν.