Τα "επιγραφόμενα" του Πάνου Χαραλάμπους στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Η έκθεση που διοργανώνεται σε συνεργασία με την Citronne Gallery αποσκοπεί να αναδείξει την συνέχεια και την διαχρονικότητα της Τέχνης, προβάλλοντας μια συμπληρωματική οπτική, όπως προτείνεται από ένα σύγχρονο εικαστικό.

Φωτογραφία εγκατάστασης Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου © Θάνος Δεσποτόπουλος

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου από 27 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου φιλοξενείται η περιοδική έκθεση του Πάνου  Χαραλάμπους "Επιγραφόμενα", στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΥΠΠΟΑ για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Η έκθεση αυτή διοργανώνεται σε συνεργασία με την Citronne Gallery και αποσκοπεί να αναδείξει την συνέχεια και την διαχρονικότητα της Τέχνης, προβάλλοντας μια "ερμηνευτική" άποψη, μια συμπληρωματική οπτική, όπως προτείνεται από ένα σύγχρονο εικαστικό

Πάνος Χαραλάμπους
© Θάνος Δεσποτόπουλος

"Τα επιγραφόμενα” είναι μια εικαστική σπουδή στην επιγραφή. Ο καλλιτέχνης Πάνος Χαραλάμπους θεωρεί ότι "η χρήση της γραφής ( γράμματα, λέξεις, ονόματα, αριθμοί, πράξεις, χρονολόγια) πάνω σε φύλλα καπνού, ωθεί σε μια προβληματική διαφορική ανάγνωση μεταξύ γραφής και αναπαράστασης…ένα Αρχείο που ερευνά και γιορτάζει τον καπνό ως πολιτισμικό επιβίωμα.”

Σύμφωνα με την Διευθύντρια της Citronne Gallery Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, επιμελήτρια της έκθεσης, "η έκθεση εστιάζει και αναφέρεται στην μνήμη  της επι-γραφής. Ο καλλιτέχνης Πάνος Χαραλάμπους  χρησιμοποιεί φύλλα καπνού ως χαρακτικές επιφάνειες. Η εύθραυστη αυτή πρωτογενής ύλη, σε αντίθεση με το ανθεκτικό υλικό της Αρχαιότητας,  καθιστά την επιγραφή  ρευστή, παροδική, αλλοιώσιμη, θνησιγενή. Η σύγχρονη πραγματικότητα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μονιμότητα και αιωνιότητα στον λόγο- αλλά ούτε και στα αναγραφόμενα πρόσωπα. Οι αβάσταχτοι ρυθμοί της Ιστορίας δεν επιδέχονται σταθερές αναφορές. Έτσι, τα όσα επιγράφονται σε φύλλα καπνού δεν αποκτούν βάθος χρόνου, αλλά παραμένουν ενεργά σε μία υποχρεωτικά πρόσκαιρη επικαιρότητα.  

Ταυτοχρόνως, όμως, ίσως ως αντίβαρο, ο καλλιτέχνης υπενθυμίζει και την συνέχεια, την αντοχή στον χρόνο: παραπέμπει συνειδητά στην παραδοσιακή καλλιέργεια και στα προϊόντα του καπνού, ένα βίωμα το οποίο σηματοδότησε πολιτισμικά την καθημερινότητα, την ελληνική και όχι μόνον. Τα "επιγραφόμενα" αρχειοθετούν λειτουργικά την μνήμη, αλλά και το εφήμερο της εποχής μας, τα στοιχεία της οποίας μοιάζουν περισσότερο "ἔπεα πτερόεντα" παρά  "κτῆμα ἐς ἀεὶ”.

Τέλος, η Αρχαιολόγος Μαρία Γιαννοπούλου, συνεπιμελήτρια της έκθεσης, εξηγεί την θέση των έργων στο Μουσείο: "Τα έργα του Χαραλάμπους παραβάλλονται ανάμεσα στις αρχαίες επιγραφές που εκτίθενται στο Μουσείο Πόρου, στις οποίες αντίστοιχα αποτυπώνονται ονόματα ανθρώπων που διεκδικούν θέση σε μία επίφαση αιωνιότητας, είτε μέσω των επιτυμβίων μνημείων τους, είτε μέσω των αναθημάτων τους στους θεούς, είτε ως ευεργέτες που τιμώνται από την πόλη τους. Ωστόσο, ενώ οι άνθρωποι της αρχαιότητας χάραξαν τα ονόματά τους σε στιβαρές λίθινες επιφάνειες που έμειναν αναλλοίωτες στον χρόνο, στα έργα του Χαραλάμπους η αξία σημαντικών εκπροσώπων του σύγχρονου πολιτισμού αποτιμάται πάνω σε εφήμερα οργανικά υλικά και αναμετράται με τη ευθραυστότητα της ανθρώπινης φύσης”. 

Επιμέλεια:
Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη – Δρ της Ιστορίας της Τέχνης
Διευθύντρια της CITRONNE Gallery
Μαρία Γιαννοπούλου - Δρ της Αρχαιολογίας
Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων

Εγκαίνια: Παρασκευή 17 Ιουνίου | 8 μ.μ. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Φωτογραφικό αφιέρωμα για τα θύματα του Ολοκαυτώματος στη Βασιλίσσης Όλγας

Το Αρχείο του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος "μοιράζεται" στιγμές από τη ζωή των ελληνο-εβραϊκών κοινοτήτων και η Άρτεμις Αλκαλάη θέτει θέματα ελευθερίας και μνήμης, απώλειας και τραύματος, από μια εικαστική σκοπιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

26 εικαστικοί δημιουργούν έργα με αφετηρία το "ΜΩΒ"

Το concept, η οργάνωση και η επικοινωνία της έκθεσης ανήκει στον εκπαιδευτικό και διοργανωτή εικαστικών εκθέσεων Δημήτρη Λαζάρου.

Η σύνθετη σχέση ατόμου-περιβάλλοντος στο "Green Era" του Ekene Stanley Emecheta

To έργο του καλλιτέχνη ξεχωρίζει για την εικονογραφία του, όπου κυριαρχούν φιγούρες που προέρχονται τόσο από τη φαντασία, την ιστορία και την προσωπική του ζωή.

"This Current Between Us": Συζήτηση με τον Ali Kazma στο εργοστάσιο της ΔΕΗ

Η ομιλία του καλλιτέχνη πραγματοποιείται με αφορμή το έργο του Electric (2017).

Το νέο πρότζεκτ του OKAY initiative space γεφυρώνει δύο ευρωπαϊκές πρωτεύουσες

Το πολυαφηγηματικό σκηνικό που αναπτύσσεται, αναδεικνύει το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών/ιδων για την διερεύνηση νέων οντολογικών ταξινομήσεων.

2023 Ελευσίς: 8 εκθέσεις που περιμένουμε

Πήλινοι στρατοί, ιστορίες εργατών, κινηματογραφικές εμπνεύσεις και καλλιτεχνικά εγχειρήματα που μελετούν την ιστορία και το μέλλον της Ελευσίνας – αυτά είναι μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα εικαστικά πρότζεκτ που μας επιφυλάσσει προσεχώς η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα.

"Σκιάς όναρ": Ο Στάθης Μαυρίδης θίγει φιλοσοφικά ερωτήματα

Ο καλλιτέχνης θέτει κρίσιμα ερωτήματα γύρω από τον σύγχρονο τρόπο ζωής, σχολιάζοντας ζωγραφικά τα παραδοσιακά ή βουκολικά χρόνια.