Μια "Ελπίδα" για το μέλλον στη γκαλερί Δύο Χωριά

Η ομαδική έκθεση «After Hope» συνδέει τις δεκαετίες του ’30 και του ’40 με τη σύγχρονη εποχή αλλά και το μέλλον, καλώντας μας να επανεξετάσουμε τον ρόλο μας όσον αφορά τη περιβαλλοντική συνείδηση και τη συνθήκη του καπιταλισμού.

Mira Dancy Yellow Harbor Siren, 2019. Acrylic on canvas 193x230cm Dio Horia

Η γκαλερί Δύο Χωριά παρουσιάζει την επικείμενη ομαδική έκθεση που πραγματεύεται την έννοια της ελπίδας. Παραλληλίζοντας τη σύγχρονη εποχή με την αβέβαιη περίοδο των δεκαετιών του 1930 και του 1940, η ομαδική αυτή έκθεση εστιάζει στις συνθήκες που συνδιαμορφώνουν το σήμερα, από τη μοναξιά και την πανδημία ως την περιβαλλοντική ρύπανση και τον καπιταλισμό. Η επιμελητική πρόταση κινείται γύρω από τέσσερις άξονες: το περιθωριοποιημένο μέλλον, την έννοια της ανθρώπινης αυτενέργειας, τις στρατηγικές επιβίωσης και τα ανθρώπινα συναισθήματα. Οι άξονες αυτοί δεν εκτυλίσσονται ως διακριτές ενότητες. Αντίθετα, πολυσυλλεκτικά έργα σε καμβά, κεραμικά και NFTs θα συναποτελέσουν ένα ενιαίο περιβάλλον. 

Με την επαπειλούμενη αβεβαιότητα να κυριαρχεί στον ορίζοντα, το After Hope της Djordjevic, με τη χαρακτηριστική τεχνική της που συνδυάζει την τεχνολογία με την παιδιάστικη αθωότητα, φαίνεται σε πρώτη ανάγνωση να προωθεί τη γυναικεία ενδυνάμωση, συμπερίληψη, αλληλεγγύη και αισιοδοξία, αλλά μπορεί και να εκπέμπει μια λανθάνουσα κραυγή αγωνίας, επικοινωνώντας το μετατραυματικό στρες των πιο ζοφερών περιστάσεων που έχει ήδη βιώσει μέχρι στιγμής αυτή η γενιά. Εδώ, προσαρμοζόμενα σε ένα ασταθές τοπίο που μοιάζει με τα κεραμικά έργα της Ζάγαρη (Pottato), τα συναισθήματα περιπλέκονται, η έκφρασή τους ποικίλλει και μπορεί να είναι δύσκολο να τα περιγράψει ή και να τα αναγνωρίσει κανείς, απαιτώντας γνωστική επεξεργασία τους, καθώς αποτελούνται από έναν δημιουργικό συνδυασμό πολλαπλών αισθητηριακών προσλήψεων, συχνά προσεγγίζοντας το τραύμα με ιδιάζοντα τρόπο, όπως στην περίπτωση της Μαργέλλου στο Study for ‘I try to find you so I make you 2’. 

Maja Djordjevic After hope 2022 Oil and enamel on canvas 130x180cm
Maja Djordjevic After hope, 2022. Oil and enamel on canvas 130x180cm

Επιπλέον, επαναξιολογώντας τους αμυντικούς μηχανισμούς σ’ αυτό το πλαίσιο, ανακύπτει η ανάγκη να οριστεί ένα σύνολο νέων στρατηγικών επιλογών που ενδεχομένως θα παράσχουν τις καλύτερες δυνατές επιλογές για την επιβίωση, την ανάπτυξη και την επιστροφή στο εχθρικό περιβάλλον του μέλλοντος. Αυτές οι νέες στρατηγικές επιβίωσης, στα Together, Home alone with my plants and lamps και Picnic along the river του Ακορδαλίτη, καθώς και στα Channeling και The Goddaughters της Guzman, θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην υιοθέτηση μιας τάσης φυγής, όπου η ηρεμία επιτυγχάνεται μέσω της επαφής με τη φύση ή τα ζώα συντροφιάς, εκτιμώντας συνολικά τα άυλα αγαθά και αποδομώντας σταθερά τον καπιταλισμό. 

Παρά την έντονη αγωνία και τον βαθιά ριζωμένο φόβο αυτής της εποχής, όπως αντικατοπτρίζονται στο What? του Calleja, στις γκροτέσκες, ονειροπόλες σπουδές του Lee για το The fight του James Ensor, που σχολιάζει τον πόλεμο και την εχθρότητα που προκάλεσε η πανδημία, ή στο Climate Chance του Καφούρου που σχολιάζει την επιχειρηματική ευθύνη, αντιπαλότητα και επιθετικότητα, εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα να κάνουμε επιλογές και να επιβάλουμε αυτές τις επιλογές στον κόσμο.

Hulda Guzmán The Goddaughters, 2021. Acrylic gouache on Linen 71x63 cm
Hulda Guzmán The Goddaughters, 2021. Acrylic gouache on Linen 71x63 cm 

εδομένου ότι η ατομική αυτενέργεια προϋποθέτει ατομικές επιλογές και την ικανότητα να επηρεάζουμε τις αντίστοιχες συνθήκες και ευκαιρίες ζωής, το Yellow Harbour // Siren της Dancy προσκαλεί τους θεατές σε μια τελετουργική πανδαισία που γιορτάζει την ομορφιά, τον αισθησιασμό και την ανιμαλιστική φύση των μαχητικών και απελευθερωμένων μορφών της, δίνοντας ένα εντυπωσιακό παράδειγμα αυτοδυναμίας και ανθεκτικότητας. Ταυτόχρονα, τα έργα του Benzo δείχνουν να πραγματεύονται την ανθρώπινη αλληλεπίδραση, όπως αυτή ανάγεται στους αισθητικά ευχάριστους συσχετισμούς των γεωμετρικών γωνιών και σχημάτων του, που τονίζονται περαιτέρω μέσω του χρώματος? ενώ η Ledford δίνει την εντύπωση ότι επιχειρηματολογεί για τη δύναμη του (καλλιτεχνικού) παιχνιδιού σε αυτό το συγκεκριμένο πλαίσιο.

Η τέχνη υπήρξε πάντα θεραπευτική, έχοντας τη δύναμη να μας φτιάχνει τη διάθεση και να μας αλλάζει, να μας χαλαρώνει από το άγχος και να μας διατηρεί συνδεδεμένους, ακόμα και στις πιο ζοφερές στιγμές – ακόμα περισσότερο στη διάρκεια οικονομικών κρίσεων, δυσμενών περιβαλλοντικών συνθηκών, πανδημιών και λοκντάουν. Ή, όπως γράφει η Ντίκινσον, "Η ελπίδα είναι ένα πράγμα με φτερά", και το πουλί που ζει μες στην ανθρώπινη ψυχή κελαηδάει, βρέξει χιονίσει. Εντέλει, δανειζόμενη τη μυθική της υπόσταση από το ιστορικό σκηνικό του νέου εκθεσιακού χώρου της γκαλερί Δύο Χωριά στην Ακρόπολη, η έκθεση ‘Μετά την ελπίδα’ παραπέμπει ευθέως στο κουτί της Πανδώρας, στη στιγμή που οι δαίμονες έχουν απελευθερωθεί και η ελπίδα έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε απάντηση σε μια σειρά από δραματικά γεγονότα, που έτσι κι αλλιώς κανείς δεν περίμενε ποτέ να μπορέσει να αντιμετωπίσει. Αυτό που απομένει τώρα είναι ένα άδειο κουτί, έτοιμο να γεμίσει με μια ολοκαίνουργια γκάμα από εικόνες και προοπτικές, σχέδια, οράματα και ατόφιο, ανεπεξέργαστο συναίσθημα. 

Dio Horia Chris Akordalitis Picnic along the river, 2022. Acrylic paint on ceramic
Chris Akordalitis Picnic along the river, 2022. Acrylic paint on ceramic

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Χρίστος Ακορδαλίτης, Pablo Benzo, Javier Calleja, Mira Dancy, Maja Djordjevic, Hulda Guzman, Ηλίας Καφούρος, Rhys Lee, Ηλιοδώρα Μαργέλλου και Τατιάνα Ζάγαρη (Pottati Pottato). Μολονότι καθένας και καθεμιά διερευνά διαφορετικές επιμέρους θεματικές που ανταποκρίνονται στα προσωπικά τους ενδιαφέροντα και τις προσωπικές καλλιτεχνικές τους προτεραιότητες, συνδυαστικά τα έργα τους συγκροτούν ένα εξαιρετικά ακριβές κατακερματισμένο αφήγημα της εποχής μας, δημιουργώντας ένα φαινομενικά ελπιδοφόρο, αλλά στην πραγματικότητα post-hope (μετά-την-ελπίδα), τοπίο που αντανακλά τα υψηλά επίπεδα διακρίσεων και αποκλεισμού που κατατείνουν σε ένα περιθωριοποιημένο μέλλον.

Info: Δύο Χωριά Ακρόπολη | 18/6-18/7 | Ώρες λειτουργίας: 18-21/6: 11 π.μ. - 9 μ.μ. και κατόπιν ραντεβού, μέχρι το τέλος της έκθεσης: Δευτ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 6 μ.μ.| Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Mira Dancy Yellow Harbor Siren, 2019. Acrylic on canvas 193x230cm 

Περισσότερες πληροφορίες

Dio Horia Ακρόπολη

Λεμπέση 5-7 & Πορίνου 16, Ακρόπολη
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

5+1 εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

Βιβλιοπαρουσιάσεις, συζητήσεις με αγαπημένους συγγραφείς και.. πάρτι αφιερωμένα στην ανάγνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
25/04/2024

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.