Η ιστορία της Παλαιστίνης ξεδιπλώνεται μέσα από μύθους και νανουρίσματα στον χώρο τέχνης Tavros

Η Jumana Emil Abboud διερευνά τη σημασία των παραμυθιών που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά γυναικών, ως ένα μέσο υπενθύμισης των υδάτινων πηγών που έρρεαν στα πλέον κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη.

Jumana Emil Abboud, Reclining III, 51 x 36 εκ, 2018. Γκουάς, μολύβι, μελάνι και παστέλ σε χαρτί ©Jumana Emil Abboud

Η καλλιτεχνική πρακτική της Jumana Emil Abboud περιλαμβάνει την έρευνα παραμυθιών, μύθων και νανουρισμάτων που διαφυλάσσονται διαχρονικά από γενιές γυναικών ως μια μορφή ενθύμησης των υδάτινων πηγών που έρρεαν άλλοτε στα πλέον κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη. Οι γυναίκες που κρατούν ζωντανές αυτές τις αφηγήσεις κατάφεραν να προστατέψουν τα τοπία από τα οποία ξεριζώθηκαν βίαια σφραγίζοντάς τα στην προφορική μνήμη. Αν και οι συγκεκριμένες πηγές νερού έχουν πια στερέψει, η ανάμνησή τους κυλάει ακόμη στη συλλογική φαντασία υπερβαίνοντας τον Χρόνο και την καταστολή. Οι μυθικές αφηγήσεις γίνονται πράξεις αντίστασης: αντίσταση στη μυωπία του κρατισμού και των εξαιρέσεών του και ακόμη περισσότερο, αντίσταση στη λησμονιά του τοπίου και της γης. Εξάλλου δεν τραγουδάς για ένα μέρος που δεν αγαπάς.

Η Abboud αφουγκράζεται τα υπόγεια ρεύματα της Ιστορίας που ψιθυρίζονται, τραγουδιούνται ή ερμηνεύονται από τις γυναικείες φωνές. Στρέφεται σε αυτές που έχουμε μάθει να ακούμε λιγότερο αναδεικνύοντας τη ζωτική σημασία των όσων έχουν να πουν. Οι ήρεμες και τρυφερές φωνές που αφηγούνται τις μυθικές ιστορίες των πηγών δεν ψιθυρίζουν παρά βρυχώνται. Η λυρικότητά τους ξεχειλίζει από δύναμη και ορμή σαν το ποτάμι που φουσκώνει. Η γνώση τους για τη γη μοιράζεται σαν σπόρος που καρποφορεί πολλαπλές δυνατότητες μεταμόρφωσης, της γης, των δέντρων, των πηγών, των ανθρώπων που μετουσιώνονται σε πνεύματα, σε τοπία, από τρεχούμενα νερά μέχρι αστέρια που αστράφτουν στον ουρανό. Αυτοί οι μύθοι περιγράφουν παράλληλα έναν άλλο τρόπο αντίληψης του φυσικού τοπίου, όπου οι γεωγραφίες δεν είναι εργαλειοποιημένες, όπου η γη και το νερό δεν αποτελούν πηγές κερδούς. Εδώ, η γη και τα νερά της μιλούν την γλώσσα της φροντίδας.

Τα συνεχώς μεταβαλλόμενα τοπία και γεωγραφικά όρια οδήγησαν την Jumana να επεκτείνει την έρευνά της στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και να ακολουθήσει τις ίδιες τις ιστορίες που ρέουν σαν ποτάμια μεταξύ γειτονικών χωρών αγνοώντας τους μικροπρεπείς περιορισμούς των συνόρων. Οι ιστορίες φαίνεται πως ταξιδεύουν σαν σπόροι που τους φυσούν οι άνεμοι σε μυριάδες κατευθύνσεις, εναλλάσσονται μορφολογικά σύμφωνα με τις νέες ρίζες που αναπτύσσουν, προσαρμόζονται στη νέα τους γεωγραφία, καταφέρνουν να ανθίσουν είτε η γη είναι γόνιμη είτε όχι.

Malakeh I, 50x65cm Jumana Emil Abboud
Jumana Emil Abboud Malakeh I, 50x65cm

Στην έκθεση "The Water From Your Eye" συμπλέκονται δύο εκδοχές του ίδιου παραμυθιού: "The Orphan’s Cow" στην Παλαιστίνη και "Πούλια και Αυγερινός" στην Ελλάδα. Οι δύο ιστορίες ταυτίζονται σε ορισμένα βασικά σημεία: ένα κορίτσι και ένα αγόρι, μια αδελφική αγάπη και μια μεταμορφωτική πηγή νερού. Από εκεί και έπειτα κάθε γλώσσα ρέει αυτόνομα προσθέτοντας λεπτομέρειες και μετατοπίζοντας νοήματα προς ένα διαφορετικό τέλος. Μπορούμε να φανταστούμε πώς αλλάζουν οι ιστορίες από στόμα σε στόμα και από αυτί σε αυτί; Μπορούμε να αντιληφθούμε τα νοήματα που πάλλονται μεταξύ των διαφορετικών ερμηνειών;

Με τη σειρά της, η Jumana φαντάζεται ξανά αυτές τις διαχρονικές ιστορίες, τις επανατοποθετεί σε σύγχρονα πλαίσια και έπειτα τις σχεδιάζει στο χαρτί απελευθερώνοντάς τις από το παρελθόν τους. Πως εκλαμβάνουμε σήμερα μια ιστορία αδελφικής αγάπης και πιστής συντροφικότητας; Τι θέση έχουν οι μύθοι και τα παραμύθια για πηγές νερού σε έναν άνυδρο κόσμο; Πώς συμφιλιωνόμαστε σήμερα με τοπία που βρίσκονται στα όρια μιας τέτοιας κρίσιμης αλλαγής; Πώς το χρώμα και μια λεπτή γραμμή μολυβιού μας επιτρέπουν να δούμε το νερό διαφορετικά; Σχεδιάζοντας και επανασχεδιάζοντάς τους, η καλλιτέχνις προσφέρει με λαχτάρα αυτούς τους μύθους ως οιωνούς και προτάσεις για νέες αναγνώσεις.

Στη σειρά σχεδίων που εκτίθενται στο Tavros η Abboud χρησιμοποιεί την ίδια τη συμβολική υλικότητα της γης από την οποία εμπνέονται τα σχέδια και οι ιστορίες της ζωγραφίζοντας με χειροποίητες μπογιές από ρόδια, σουμάκ και αβοκάντο. Με τον ίδιο τρόπο που το νερό διαπερνά το κέλυφος ενός ροδιού και μετατρέπεται σε καθαρή χρωστική ουσία, η Jumana εισέρχεται στην πηγή των αφηγήσεων φτάνοντας μέχρι τον πυρήνα τους. 

Εγκαίνια: 08/6 (6-10 μ.μ.)

Info: Tavros | 08/6-16/7 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Jumana Emil Abboud, Reclining III, 51 x 36 εκ, 2018. Γκουάς, μολύβι, μελάνι και παστέλ σε χαρτί

Περισσότερες πληροφορίες

Tavros

Αναξαγόρα 33 (1ος όροφος), Ταύρος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Φωτιά και νερό συναντιούνται στο έργο της Ελένης Μυλωνά

Το "Fire in the Lake", που προσεγγίζει το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, θα παρουσιαστεί στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/07/2022

"Με βελόνι και κλωστή": Η αιώνια παράδοση της κεντητικής

Ο ΟΠΑΝΔΑ και το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης παρουσιάζουν στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης "Αγγελική Χατζημιχάλη" μια έκθεση που εξερευνά το διαχρονικό έθιμο του κεντήματος, στοιχείο άρρηκτα συνδεδεμένο με την ελληνική παράδοση.

Τα τριαντάφυλλα πρωταγωνιστούν στην έκθεση "Sub Rosa" της Τζοάνα Πιοτρόβσκα

Μια σειρά από "άντι" πλαίσια που περιέχουν τις εικόνες τριαντάφυλλων φωτογραφημένων από την εικαστικό Τζοάνα Πιοτρόβσκα, εκτίθεται στο σχεδιαστικό στούντιο Formafantasma σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Καλλιτεχνικό Οργανσμό "Arch".

Καλειδοσκοπικά μοτίβα συνομιλούν με τη συλλογή του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου

Η εικαστικός Μαρία-Σμαράγδα Σκούρτα εγκαινιάζει στο μουσείο την έκθεση "Βυζαντινές μεταγραφές. Κήποι όλο φως" στα τέλη του Ιούλη.

"Πώς μάθαιναν οι Έλληνες γράμματα από την Άλωση μέχρι την Επανάσταση": Η έκθεση επιστρέφει τον Σεπτέμβριο

Μετά από μεγάλη προσέλευση και αίτημα του κοινού, η έκθεση στο παλαιό Χρηματιστήριο της οδού Πεσμαζόγλου θα επαναλειτουργήσει αυτό το φθινόπωρο.

Τα "γνωστά και άγνωστα έργα" του Σπύρου Παπαλουκά

Η έκθεση "Σπύρος Παπαλουκάς. Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα" πρόκειται για ένα αφιέρωμα στο έργο του καλλιτέχνη και θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

Η ρηξικέλευθη ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη

Υπό νέα διεύθυνση, η Εθνική Πινακοθήκη παρουσιάζει μια συλλογή έργων του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου, η οποία που προσεγγίζει τη θεματική της πρώτης περιοδικής έκθεσης με θέμα την "Τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου".