Μπιενάλε Βενετίας: 7 εθνικά περίπτερα εκτός Giardini που τραβούν το ενδιαφέρον

Από τα Arsenale, τον κυρίως χώρο της Μπιενάλε, ως τα palazzi ανά την πόλη αυτά είναι μερικά εθνικά περίπτερα που συγκεντρώνουν τα βλέμματα για διαφορετικούς λόγους.

Μπιενάλε Βενετίας

Καθώς προχωράμε προς τα επίσημα εγκαίνια της Μπιενάλε της Βενετίας στις 23 Απριλίου και αποκτούμε μια πιο συνολική άποψη της έκθεσης μοιραζόμαστε εντυπώσεις  από τα εθνικά περίπτερα εκτός αυτών που βρίσκονται στους κήπους Giardini di Biennale, στα οποία αναφερθήκαμε ήδη. Ως γενική εντύπωση πάντως οι περισσότεροι συμφωνούν ότι τα φετινά εθνικά περίπτερα δεν είναι ιδιαίτερα για μια ακόμη φορά ιδιαίτερα δυνατά επαναφέροντας παράλληλα τη συζήτηση του αν έχουν τέτοια νόημα αντίστοιχες εθνικές εκπροσωπήσεις στις μέρες μας. Συζητήσεις εξακολουθεί να προκαλεί και η παρωχημένη και αποικιοκρατική ιδέα των παλαιών ισχυρών χωρών που έχουν τα κτίριά τους στα Giardini και τις "μικρότερες" χώρες που νοικιάζουν χώρους ανά την πόλη. Κάποια στιγμή κάποιος πρέπει να ανακατέψει ξανά αυτήν την τράπουλα, αν όχι να ξανασκεφτεί το όλο concept. 

Μπιενάλε Βενετίας

Τις πιο μεγάλες ουρές στα Arsenale τις συναντήσαμε έξω από το Ιταλικό περίπτερο, όπου οι επισκέπτες καλούνται να μπουν με ελεγχόμενη ροή και παραμένοντας σιωπηλοί και κατά το δυνατόν μόνοι. Σε έναν αχανή χώρο που παραπέμπει σε εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο ο Gian Maria Tosatti ανασυστήνει με θεατρικότητα την κατάρρευση του θαύματος της ιταλικής βιομηχανίας καθώς περιηγούμαστε ανάμεσα σε έρημες μηχανές, ενώ λίγο πριν την έξοδο σε ένα σκοτεινό χώρο γεμάτο νερό και πυγολαμπίδες το θαύμα της φύσης παίρνει το πάνω χέρι σε ένα προφανές οικολογικό σχόλιο. 

Μπιενάλε Βενετίας

Τις δεύτερες μεγαλύτερες ουρές διεκδικεί το περίπτερο της Χιλής, όπου οι επισκέπτες μπαίνουν ανά οκτάδες για να καθίσουν οκλαδόν για 15 λεπτά σε ένα θόλο που θυμίζει θερμοκήπιο με στρώματα τύρφης να τους περιβάλουν. Ακολουθώντας την τεχνο-σαμάνο οδηγό αφήνεσαι στους ήχους και τις τελετουργίες των αυτοχθόνων της Παταγονίας  που ζωντανεύουν γύρω σου μέσω προβολών καθώς και του αρώματος και της αφής, σε μια προσπάθεια να μοιραστείς το όραμα του ερευνητικού-καλλιτεχνικού πειράματος των Ariel Bustamante, Carla Macchiavello, Dominga Sotomayor και Alfredo Thiermann πάνω στην παραγνωρισμένη ως προς τη συμβολή της στο οικοσύστημα, τύρφης. 

Μπιενάλε Βενετίας

Μια χαμηλόφωνη εγκατάσταση που ξεχωρίζει μες στην κυρίαρχη θεατρικότητα των εθνικών εκπροσωπήσεων είναι αυτή του περιπτέρου της Σιγκαπούρης, όπου η Shubigi Rao, σε επιμέλεια της Ute Meta Bauer, αποτίνει φόρο τιμής στην υπό εξαφάνιση κουλτούρα του βιβλίου. Περιλαμβάνει μια εγκατάσταση-κουκούλι από χαρτί, ένα φιλμ όπου διαφορετικοί άνθρωποι του βιβλίου μοιράζονται ιδιοσυγκρασιακά διαφορετικές πτυχές της ιστορίας και της σημασίας του για την ανθρωπότητα, και ένα καλλιτεχνικό βιβλίο τυπωμένο στη Βενετία που μοιράζεται δωρεάν και γεφυρώνει διαφορετικές εκδοτικές κουλτούρες και σχετικά κινήματα από την πόλη της Μπιενάλε ως τη Σιγκαπούρη. 

Μπιενάλε Βενετίας

Με τη δράση του αναρχικού κινήματος των subterraneos και την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα ταραγμένα πολιτικά 80s στο Περού συνδέθηκε η καλλιτεχνική πρακτική του Herbert Rodriguez, η οποία είχε κορυφωθεί με το πρότζεκτ Arte-Vida στο Πανεπιστήμιο San Marcos, κολάζ και υλικά από τα οποία παρουσιάζονται στο περίπτερο του Περού. 

Μπιενάλε Βενετίας

Για ευνόητους λόγους, πέραν της όποιας καλλιτεχνικής αξίας, το περίπτερο της Ουκρανίας αποτέλεσε δημοφιλές πέρασμα, μαζί με άλλες σχετικές εκθέσεις αλλά και τη συμπερίληψη τελευταία στιγμή του ζωόμορφου πίνακα της Maria Prymachenko του 1967 στην κεντρική έκθεση από τη Cecilia Alemani. Στο περίπτερο τώρα ο Pavlo Makov παρουσιάζει το "Σιντριβάνι της Εξάντλησης", ένα γλυπτό της δεκαετίας του ’90 με αναφορές στον κύκλο της ζωής που πλέον "διαβάζεται" εκ νέου στο πλαίσιο της εξάντλησης των  φυσικών πόρων.

Μπιενάλε Βενετίας

Ένα διαλογιστικό χώρο όπου η μουσική έχει τον πρώτο λόγο ενορχηστρώνει για το περίπτερο της Αρμενίας ο Andrius Arutiunian στο ισόγειο ενός ιστορικού κτιρίου δίπλα στο νερό, προτείνοντας ταυτόχρονα το διάβασμα ενός artist book με τις αναφορές του συνοδεία τοπικού κονιάκ. Η εγκατάσταση βασίζεται στο Gharib, μια αίσθηση του ανήκειν  που εμπεριέχει ταυτόχρονα και ένα είδος αποξένωσης, η οποία στην Αραβική και Αρμένικη κουλτούρα έχει συνδεθεί με την παράνομη μουσική δραστηριότητα, τη χρήση ουσιών και το πολιτικό "περιθώριο".

Μπιενάλε Βενετίας

Σε ένα ροζ queer ουτοπικό χώρο έχει μετατρέψει το Ολλανδικό περίπτερο (που φέτος αποφάσισε να βγει από το παραδοσιακό του κτίριο στα Giardini και να εγκατασταθεί σε μια παλιά εκκλησία στο Canareggio) οι/τα melanie bonajo, καλλιτέχνης/ακτιβίστρια/χειροπράκτης.  Ξαπλωμένοι σε μαξιλάρες και στρώματα παρακολουθούμε ένα φιλμ με τη συμμετοχή queer ατόμων από διαφορετικά μέρη του κόσμου στο πλαίσιο μιας έρευνας για το συναινετικό άγγιγμα ως απάντηση στη σύγχρονη αποξένωση. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".