Δημόσιος χώρος: προθήκη για έργα βιτρίνας ή χώρος συνεύρεσης με τέχνη που μπορεί να μας ταρακουνήσει;

Μερικές πρώτες σκέψεις καθοδόν για τη συνεύρεση με τη γιγάντια αράχνη "Maman" της Γαλλίδας εικαστικού Λουίζ Μπουρζουά που μόλις στήθηκε στην Εσπλανάδα του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Το γιγαντιαίο αρθρόποδο της Louise Bourgeois στο ΚΠΙΣΝ. Ναταλία Τσουκαλά © The Easton Foundation
  

Η τάση διαφαινόταν ήδη πριν από την πανδημία, αλλά έγινε αναγκαιότητα στις παρούσες συνθήκες. Ο δημόσιος χώρος αναδεικνύεται ως η πιο ελκυστική σκηνή για τη φιλοξενία κάθε είδους καλλιτεχνικών projects. Έτσι, μερικοί από τους πιο μεγάλους παίκτες, που στην εποχή μας δεν είναι άλλοι από τα ισχυρά πολιτιστικά ιδρύματα, ανταγωνίζονται για την πιο επιδραστική πρόταση, η οποία θα εμπλέξει το περιπόθητο ευρύ κοινό, θα τέρψει, θα εκπαιδεύσει, θα ψυχαγωγήσει. Όπως μας έλεγε προ ημερών ο πρόεδρος και CEO του Lincoln Center for the Performing Arts, Henry Timms, που επισκέφτηκε την Αθήνα και έδωσε διάλεξη στο Κέντρο Πολιτισμού -  Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Stavros Niarchos Foundation – Lincoln Center (SNF-LC) Agora Initiative και θα δημοσιεύσουμε σύντομα αναλυτική συνέντευξή του: "Μέχρι πρότινος, ο δημόσιος χώρος ήταν η δίοδος προς το ίδρυμα, τώρα είναι προορισμός από μόνος του. Ανοίγοντας την εποχή της πανδημίας τον δημόσιο χώρο του Lincoln Center στο κοινό, με τη φιλοξενία εκδηλώσεων σε διαφορετικές σκηνές, το 25% των επισκεπτών που τις επισκέφτηκαν δεν είχαν ξαναβρεθεί στο Lincoln Center. Το 50% ήταν κάτω των 45 ετών και το άλλο 50% έγχρωμοι πολίτες". Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας στην οποία προχωρούν οι δύο οργανισμοί σε μια προσπάθεια να επαναπροσδιορίσουν την έννοια του δημόσιου χώρου, βρίσκεται στην καρδιά του προγράμματος Δίδυμες Αγορές, στο πλαίσιο του οποίο θα διοργανωθούν διάφορες δράσεις.

Louise Bourgeois, Maman (2000), ΚΠΙΣΝ
Νίκος Καρανικόλας © The Easton Foundation Άδεια αναπαραγωγής από τον ΟΣΔΕΕΤΕ, Αθήνα, και τη VAGA at ARS, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ

"Η τέχνη δεν υποτίθεται ότι πρέπει να μας προκαλεί πάντα θετικά συναισθήματα – γι’ αυτό υπάρχουν τα δημητριακά στο πρωινό! Οι τέχνες πρέπει πού και πού να μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα, να μας εκθέτουν ή να μας καταθλίβουν", τόνισε ο Timms. Με αυτό κατά νου ανυπομονούμε να βρεθούμε κάτω από τη γιγάντια αράχνη "Maman" της Γαλλίδας εικαστικού Λουίζ Μπουρζουά που μόλις στήθηκε στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ και να αφήσουμε τις (προστατευτικές ή παγιδευτικές;) μητρικές καμπύλες της να μας καθηλώσουν. "Σε όποιον δημόσιο χώρο σε Αμερική και Ευρώπη έχουν στηθεί μέχρι σήμερα οι γιγαντιαίων διαστάσεων αράχνες της Λουίζ Μπουρζουά συναρπάζουν τους θεατές όχι μόνο λόγω του μνημειακού μεγέθους και της ανατριχιαστικής τους ρεαλιστικότητας, αλλά ίσως και επειδή μας καλούν να αναμετρηθούμε με τους προαιώνιους φόβους, τις ενστικτώδεις αγωνίες και τους τρόπους με τους οποίους συσχετιζόμαστε στο κοινωνικό πεδίο", μας είπε σχετικά η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του οργανισμού ΝΕΟΝ που μαζί με το ΚΠΙΣΝ έφεραν το έργο στην Αθήνα.

Όταν πρωτοείδαμε το έργο το 2000, ως εναρκτήρια ανάθεση για το Turbine Hall της Tate Modern, το δέος αναμετριόνταν με τον προβληματισμό για τα "αχόρταγα" mega μουσεία της εποχής και τις νέες ανάγκες που γεννούσαν για να τα γεμίσουν. Είκοσι δύο χρόνια μετά, με την τάση που έχουμε αποκτήσει να καταναλώνουμε σε μεγάλο βαθμό αντίστοιχες ινσταγκραμικές εμπειρίες μέσω των social media και τις πολύ διαφορετικές ανάγκες που γεννά η επισφάλεια στο τοπικό και όχι μόνο πεδίο της τέχνης, τα συναισθήματα παραμένουν ανάμεικτα. Είναι, και για ποιον, προτεραιότητα να στηθεί ένα τόσο κοστοβόρο project στον δημόσιο χώρο της πόλης; Είναι μια καλοδεχούμενη "διακοσμητική" πρωτοβουλία-μαγνήτης για τους Αθηναίους και τους επισκέπτες ή μια εμπειρία που έχει τη δύναμη να μας ταρακουνήσει με τον τρόπο που μόνο η τέχνη μπορεί; Η απάντηση στην Εσπλανάδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Cindy Sherman: Ποια είναι η θρυλική φωτογράφος που τιμά το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης;

Οι φωτογραφίες της πρωτοποριακής Cindy Sherman γεμίζουν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, καθώς αυτό στρέφει και πάλι τα φώτα του στη σύγχρονη δημιουργία, προβάλλοντας, όχι απλώς το έργο μιας τρομερά επιδραστικής καλλιτέχνιδας, αλλά και τη σχέση του με την κυκλαδική τέχνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
29/05/2024

Ιούνιος στην Εθνική Πινακοθήκη με ξεναγήσεις και νέα εκπαιδευτικά προγράμματα

Τα παραρτήματα της ΕΠΜΑΣ συνεχίζουν τις δράσεις τους και το καλοκαίρι.

"CTRL+τ": Η Normandie Luscher "μιλάει" για τη διαχείριση του τραύματος και την επούλωση του

Οι επισκέπτες της γκαλερί θα κληθούν να αλληλεπιδράσουν με την εγκατάσταση, να μοιραστούν τις δικές τους αναμνήσεις και τραύματα αλλά και να συνεισφέρουν με τις ευχές τους, οδηγούμενοι να βρουν τη δική τους επούλωση.

Η έκθεση "Γυναικεία Ζητήματα" ενθαρρύνει την αποδοχή της διαφορετικότητας

Τα εκθέματα αποτελούν κωδικοποιημένες ιστορίες γυναικών, ειπωμένες από το στόμα γυναικών, αποδομένες με γυναικεία γραφή.

Πώς λειτουργεί η εξουσία; Ο Geoffroy de Lagasnerie συνομιλεί με την Αθηνά Αθανασίου

Η Αθηνά Αθανασίου θα συζητήσει με τον συγγραφέα για τις δομές εξουσίας, την αυθαιρεσία και τη βία, με αφορμή το καινούριο του βιβλίο.

"Tsiaras, Poseidon & The Hyperbolic Horse": Ο Φίλιππος Τσιάρας δημιουργεί ένα σύμπαν από υπέρ-φαντασιακά άλογα

Ο Τσιάρας χρησιμοποιεί ό,τι υλικά και τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης μπορεί να φανταστεί κανείς για να ανακαλύψει και να αποδομήσει το άλογο – φωτογραφία, ζωγραφική, κεραμική, μπρούτζο και γυαλί.

Οι φετινοί νικητές του Βραβείου Τέχνης Ιδρύματος Μαμιδάκη ταξιδεύουν στην Κρήτη

Τα έργα θα παρουσιαστούν μαζί με το "Six Breaths per Minute" της Μαρίας Λουίζου.