Η εμβληματική γιγαντιαία αράχνη της Λουίζ Μπουρζουά στο "Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος"

Ένα από τα έργα που έκαναν την εικαστικό Λουίζ Μπουρζουά παγκοσμίως γνωστή θα εκτεθεί στον χώρο της Εσπλανάδας του ΚΠΙΣΝ για διάστημα επτά μηνών, με ελεύθερη, ανοιχτή πρόσβαση στο κοινό.

Maman

Το εμβληματικό έργο "Maman" (1999) -τη διάσημη γιγαντιαία αράχνη- της Γαλλίδας εικαστικού και γλύπτριας Λουίζ Μπουρζουά φέρνουν στο ελληνικό κοινό ο "Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης "ΝΕΟΝ”" και το "Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)". Οι δύο φορείς συνεργάζονται για πρώτη φορά για τη διάδοση της σύγχρονης τέχνης με κοινό στόχο τον επαναπροσδιορισμό του δημόσιου χώρου καθώς και την αναβάθμιση της καθημερινότητας του πολίτη. Η συγκεκριμένη εικαστική εγκατάσταση, από την πλευρά του ΚΠΙΣΝ, πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς το ΚΠΙΣΝ για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων και του προγραμματισμού για το 2022. Η εγκατάσταση θα πλαισιωθεί από ένα πλούσιο παράλληλο πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί μέσα από τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και θα περιλαμβάνει θεατρικές αναγνώσεις, εκπαιδευτικά και σχολικά προγράμματα, εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες καθώς και ξεναγήσεις. Το έργο της Μπουρζουά θα εκτίθεται στο ΚΠΙΣΝ από 31 Μαρτίου έως 6 Νοεμβρίου. 

Το "Maman", με ύψος πάνω από 10 μέτρα, δημιουργήθηκε το 2000, ως πρώτη ανάθεση για το "Turbine Hall" της Tate Modern και στη συνέχεια χυτεύθηκε σε μπρούτζο, χάλυβα και μάρμαρο. Όπως έχει δηλώσει η Μπουρζουά, το συγκεκριμένο έργο συμβολίζει τη μητέρα της, η οποία ύφαινε και αποκαθιστούσε ταπισερί. Έχοντας δέκα μαρμάρινα αυγά στην κοιλιά-κλωβό της, το γλυπτό υποδηλώνει τη μητρική προστασία. Ωστόσο, η σχέση της καλλιτέχνιδας με τη μητρότητα ήταν αντιφατική και περίπλοκη. Κυριαρχώντας στον χώρο και παραπαίοντας πάνω σε λεπτά, αρθρωτά πόδια, το "Maman" προκαλεί επίσης φόβο και υποδηλώνει παγίδευση.

Μέσα από την τέχνη της, η γνωστή εικαστικός εξέφρασε τις βαθύτερες σκέψεις και τους φόβους της, διαχειρίστηκε τα προβλήματά της και έδωσε μορφή στα συναισθήματά της. Στα χαρακτικά, τα σχέδια, τα υφάσματα, τις εγκαταστάσεις και τα γλυπτά της, για τα οποία έγινε περισσότερο γνωστή, η Μπουρζουά εξερευνά τις έννοιες της ενοχής, του φόβου, της μνήμης, της μητρότητας και της αγάπης. Η τέχνη της είχε έντονες επιρροές από τη ζωή της, ιδιαίτερα από τα παιδικά της χρόνια. Δημιούργησε τα πρώτα της σχέδια με αράχνες στα τέλη της δεκαετίας του 1940, ενώ 50 χρόνια αργότερα δημιούργησε τις γιγαντιαίες τρισδιάστατες αράχνες για τις οποίες έχει γίνει τόσο γνωστή. Παρ’ όλο που εργάστηκε ως δημιουργός σύγχρονης τέχνης για επτά δεκαετίες, το έργο της συγκέντρωσε προσοχή και ευρεία αναγνώριση μόνο όταν, σε ηλικία 71 ετών, έγινε η πρώτη γυναίκα γλύπτρια της οποίας αναδρομική έκθεση φιλοξενήθηκε στο ΜοΜΑ (1982). Σήμερα έργα της φιλοξενούνται, μεταξύ άλλων,στις συλλογές των "Museum of Modern Art" και "Whitney Museum of American Art" στη Νέα Υόρκη, "Tate Gallery" στο Λονδίνο και "Centre Georges Pompidou" στο Παρίσι, ενώ το 2022 θα παρουσιαστεί έκθεση με πίνακές της στο "Metropolitan Museum of Art" στη Νέα Υόρκη.

Maman| LouiseBourgeois
31 Μαρτίου – 6 Νοεμβρίου 2022 
Εσπλανάδα, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)
Ελεύθερη πρόσβαση στο κοινό
neon.org.gr / snfcc.org

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις της γλώσσας στο καταληκτικό επεισόδιο του "Waste/d Pavilion"

Μια ομάδα καλλιτεχνών κλείνει το τρίτο μέρος του πρότζεκτ από το State of Concept Athens, εξερευνώντας ζητήματα σχετικά με τη γλώσσα και το σώμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2022

"Στης Κλωθώς τα χνάρια", στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, θα δεις την υφαντική με άλλη ματιά

Έργα όπου το νήμα, το ύφασμα και οι τεχνικές ύφανσης αποτελούν το κύριο μέσο της καλλιτεχνικής παραγωγής και τον πυρήνα της εικαστικής έκφρασης αποκαλύπτουν τη βαθιά βιωματική σχέση της εικαστικού Πόλλυς Κολλιαλή με τη πολιτισμική ιστορία της περιοχής της Αράχωβας.

"braille": Πώς βιώνουν την τέχνη τα άτομα με οπτική αναπηρία;

Ο Δημήτρης Καπετάνος δημιουργεί μια εικαστική εγκατάσταση στο Κέντρο Τεχνών που κάνει αναφορά στο πώς άτομα με οπτική αναπηρία βλέπουν, θυμούνται ή φαντάζονται τα χρώματα.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (3-9/10)

Ταξίδι στις αναμνήσεις μας, έφηβοι που αφηγούνται τα όνειρά τους, ένα φανταστικό μουσείο με διάσημους δημιουργούς, η δύναμη των social media και όλα όσα θα δούμε στις γκαλερί και τα μουσεία της Αθήνας αυτή την εβδομάδα.

Μια "Τριλογία του Πάθους" φέρνει η Collect Society στην Αθήνα

Τρεις καλλιτέχνες διερευνούν τις διάφορες αναγνώσεις του πάθους μέσα από την τέχνη.

Μια γοητευτική "Σονάτα για Γάτες" στον πολυχώρο Αmalias 36

Μια νέα σειρά έργων αφιερωμένη στις γάτες παρουσιάζει η Σοφία Λαμνάτου στη νέα της έκθεση.

Η νέα έδρα του Onassis AiR εγκαινιάζεται με το 1ο Open Day του

Το διεθνές πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, αγκαλιάζοντας πλέον όλους τους δημιουργούς που εντάσσονται στο καλλιτεχνικό οικοσύστημα του Ιδρύματος Ωνάση.