"Η ΔΕΗ Συναντά την Τέχνη": μία ιστορική αναδρομή στην σχέση τεχνολογίας και τέχνης

Ο ανοιχτός διαγωνισμός της ΔΕΗ οδήγησε στην πρώτη καλλιτεχνική έκθεση του οργανισμού στο Ιστορικό Εργοστάσιο του Νέου Φαλήρου.

3ο Βραβείο: Έφη Σπύρου Μουσική ενός Φλεγόμενου Αστέρα

Η νέα πρωτότυπη έκθεση της ΔΕΗ άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου παρουσιάζοντας 32 έργα τέχνης σε διάφορες μορφές, τα οποία τιμούν την ιστορία και τις δράσεις της επιχείρησης ηλεκτρισμού, από την ίδρυσή της το 1950 έως και σήμερα. Η έκθεση ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2021 ως ανοιχτός διαγωνισμός καλλιτεχνικής δημιουργίας με τίτλο "Η ΔΕΗ Συναντά την Τέχνη" και υπήρξαν εκατοντάδες συμμετοχές από όλη την Ελλάδα. Από αυτές, μόνο 32 επιλέχθηκαν από την επταμελή κριτική επιτροπή για να κοσμήσουν το Ιστορικό Εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο και να χαρίσουν στους επισκέπτες μία αναδρομή στο παρελθόν.

Τα βραβευμένα εκθέματα

1ο Βραβείο: Βασιλική Λεγάκη
1ο Βραβείο: Βασιλική Λεγάκη "Περιστροφές"

Μία μέρα πριν την επίσημη έναρξη της έκθεσης, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την απονομή των βραβείων και χρηματικών επάθλων σε 5 καλλιτέχνες, των οποίων τα έργα συγκίνησαν τους κριτές και διακρίθηκαν για την εφευρετικότητα και την πρωτοτυπία τους. Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στη Βασιλική Λεγάκη για την ηχητική της εγκατάσταση "Περιστροφές", με την οποία αναπαριστά ήχους που αναπαράγουν τα μηχανήματα τροφοδότησης ηλεκτρικής ενέργειας.

2ο Βραβείο: Παναγιώτης Βορριάς
2ο Βραβείο: Παναγιώτης Βορριάς "Μην Πατήσεις τη Γραμμή"

Ανάμέσα στα άλλα 4 νικητήρια έργα περιλαμβάνεται και η εντυπωσιακή εγκατάσταση σωλήνες νέον "Προσπάθησε να μην πατήσεις τη γραμμή" του Παναγιώτη Βορριά που κέρδισε το δεύτερο βραβείο του διαγωνισμού. Τα φώτα νέον είναι τοποθετημένα στον προαύλιο χώρο του εργοστασίου και θυμίζουν νυχτερινές περιπλανήσεις υπό το φως των πεζοδρομίων της πόλης.

3ο Βραβείο: Έφη Σπύρου
3ο Βραβείο: Έφη Σπύρου "Μουσική ενός Φλεγόμενου Αστέρα"

Σε περίοπτη θέση ενός από τους χώρους της έκθεσης βρίσκεται η "Μουσική Ενός Φλεγόμενου Αστέρα" της Έφης Σπύρου, η οποία έλαβε το τρίτο βραβείο. Ένα μεγάλων διαστάσεων υφαντό με ανακλαστικές ταινίες και μαύρο βελούδο επιχειρεί να μιμηθεί τις κινήσεις του ανέμου, του φωτός αλλά και την ηλεκτρική ενέργεια και συνομιλεί με τον θεατή καλώντας τον να το φωτίσει και να μαγευτεί από τις αλλόκοτες αποχρώσεις των φωτοσκιάσεων.

Περιήγηση στο εργοστάσιο

4ο Βραβείο: Απόστολος Μητρόπουλος
4ο Βραβείο: Απόστολος Μητρόπουλος "Expressing Electricity"

Τα εκθέματα παρουσιάζονται σε δύο από τα κτίρια του εργοστασίου και αποτελούν δημιουργίες από διάφορες μορφές τέχνης. Οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από την ιστορία και το έργο της ΔΕΗ και απέδωσαν στα έργα τους ζητήματα που αφορούν την ενέργεια, την κίνηση, την ταχύτητα και το περιβάλλον, στοιχεία που πλέον απασχολούν και την σύγχρονη τέχνη. Το εργοστάσιο του Φαλήρου ήδη αποτελεί ένα ιστορικό μνημείο της περιοχής και αναμφίβολα τα παλιά μηχανήματα εναρμονίζονται με τα έργα, σαν αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης.

Στη ξενάγηση που ακολούθησε από την επιμελήτρια της έκθεσης, μέλος της επιτροπής και ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, τα 32 εκθέματα αναλύθηκαν από τους ίδιους τους δημιουργούς τους και έδωσαν στους παρευρισκόμενους τη δυνατότητα να έρθουν σε μία πιο άμεση επαφή με αυτά. Πέρα από ζωγραφικά έργα, στους χώρους υπήρχαν φωτογραφίες, έργα φωτός, διαδραστικά έργα, κολάζ, χειρόγραφα, γλυπτά, βίντεο και διαφόρων ειδών εγκαταστάσεις.

Αρκετοί από τους καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν δημιουργικά υλικά για την κατασκευή των έργων τους, επιλογή που τα καθιστά ακόμα πιο ιδιαίτερα και εντυπωσιακά: καρέκλες από εργάτες της ΔΕΗ, εξαρτήματα μηχανημάτων, φόρμες εργασίας και πρώτες ύλες από παλιές εγκαταστάσεις ηλεκτρικής ενέργειας εντάχθηκαν στα έργα των δημιουργών και ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία τους. Στο έργο "Tefra", η Κυριακή Στούμπου επεξεργάστηκε ρυπογόνα τέφρα από τον ατμοηλεκτρικό σταθμό Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη, θέλοντας να δείξει τη σημασία των κοιτασμάτων λιγνίτη για την κοινωνικοοικονομική πορεία της μεταπολεμικής Ελλάδας.

5o Βραβείο: Δημήτρης Τράγκας
5o Βραβείο: Δημήτρης Τράγκας "Αστερισμός του Κεραυνού"

Όπως τόνισε και η Κοσκινά, το όνομα της ΔΕΗ είναι συνυφασμένο με την παροχή ηλεκτρισμού στη χώρα, αλλά ανέκαθεν είχε μία πολύ στενή σχέση με την τέχνη, καθώς ο οργανισμός είχε απευθυνθεί αρκετές φορές σε καλλιτέχνες για τη κατασκευή μονωτικών έργων για τις εγκαταστάσεις του. Επομένως, η έκθεση δεν αποτελεί απλώς μία εικαστική δράση, αλλά κυρίως πρόκειται για μία απόπειρα επανασύνδεσης και ανάδειξης της σχέσης της τεχνολογίας με την τέχνη.

Οι συντελεστές της έκθεσης επιβεβαίωσαν ότι η συγκεκριμένη δράση είναι μόνο μία από τις πολλές που θα πραγματοποιηθούν από τη ΔΕΗ, σε μία προσπάθεια ένταξης του οργανισμού σε περισσότερα πολιτιστικά δρώμενα.

Info: Ιστορικό Εργοστάσιο ΔΕΗ (Νέο Φάληρο) | 09-27/02 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σάβ., Κυρ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Εγκλεισμοί: Eπισκεφτήκαμε την εικαστική έκθεση στο Δρομοκαΐτειο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής

48 Έλληνες καλλιτέχνες συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση με έργα που εξετάζουν τις έννοιες του εγκλεισμού και του απόλυτου ελέγχου, σε μία από τις εκθέσεις της χρονιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΟς ΝΟΜΙΚΟς
08/12/2022

Ένα τρίπτυχο εκθέσεων για τη Μικρασιατική Καταστροφή στο Δημόσιο Καπνεργοστάσιο

Η Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων φιλοξενεί στον εμβληματικό χώρο του Πρώην Δημοσίου Καπνεργοστασίου 3 εκθέσεις που μιλούν για τις διαφορετικές όψεις ενός κομβικού για τον Ελληνισμό γεγονότος.

Τα "Lifescapes" του Βαγγέλη Βαγγελάτου σκιαγραφούν στιγμιότυπα του "ευ ζην"

Στη νέα του έκθεση, ο Βαγγέλης Βαγγελάτος μάς μεταφέρει σε ένα κόσμο συνειρμών, καθημερινών παρατηρήσεων και ερμηνειών των παραστάσεων της ζωής.

Οι νικητές των ΕΒΚ 2022 στο βιβλιοπωλείο Κομπραί

Η Ελληνική Ακαδημία Κόμικς διοργανώνει μία ξεχωριστή βραδιά για τους νικητές και τις νικήτριες των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2022, διερευνώντας τη θέση των ελληνικών έργων στην ευρωπαϊκή εκδοτική σκηνή κόμικς.

Η έκθεση "Pott / Pott" διερευνά τη δημώδη παράδοση

Η έκθεση που εντάσσεται στον εκθεσιακό κύκλο "Τα δημώδη" του "The Symptom Projects".

Η ιστορία του χορού στην Αθήνα την τελευταία 15ετία μέσα από την πολυμεσική έκθεση "terri(s)tories"

Διανύοντας 15 χρόνια και μέσα από ορισμένα παραδείγματα καλλιτεχνικών χώρων, η έκθεση αναδεικνύει τον νομαδισμό ως κυρίαρχο στοιχείο της κοινότητας του χορού.

"Tender arrangements": Ο Maxence Chevreau εμπνέεται από το λιμάνι του Πειραιά

Ο δημιουργός της έκθεσης Maxence Chevreau επιχειρεί να μεταμορφώσει αντικείμενα που έβρισκε στη Finistère στη δυτική Βρετάνη, με υλικά, μορφές και χρώματα, επηρεασμένος από τη μηνιαία διαμονή του στην Αθήνα.