Κατά πως φαίνεται, το next big thing της τεχνολογικής εξέλιξης που πρόκειται να ενσωματωθεί στη ζωή μας είναι η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR), η δυνατότητα δηλαδή επέκτασης όσων βλέπουμε (σε πραγματικό χρόνο) με ψηφιακές αναπαραστάσεις, έτσι που ο κόσμος γύρω μας εμπλουτίζεται και το βίωμα αναβαθμίζεται. Την τεχνολογία αυτή ευαγγελίζεται ως κυρίαρχη και το σενάριο του Ζούκενμπεργκ για το «metaverse», ενώ ήδη έχει αποκτήσει παρουσία στον κόσμο της τέχνης – βλ. τα ψηφιακά γλυπτά του Olalekan στην τωρινή Μπιενάλε Αθήνας ή τα έργα στους δρόμους του κέντρου απ’ την Art Athina.
Για να αντιληφθούμε, όμως, το «θαυμαστό καινούργιο κόσμο» που ανοίγεται μπροστά μας, αρκεί ένα βλέμμα στο πρότζεκτ «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος».
Πρόσφατα παραδόθηκε το έργο που είχε αναλάβει η Microsoft από το ΥΠΠΟΑ, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού. Πρόκειται για ένα επίτευγμα στον τομέα ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, το οποίο πιθανότατα ανοίγει το δρόμο για περισσότερα εγχειρήματα τέτοιου είδους. Στόχος ήταν να ζωντανέψει η Αρχαία Ολυμπία, όπως ήταν πριν από 2.000 χρόνια, όταν αποτέλεσε τη γενέτειρα των ολυμπιακών αγώνων. Έτσι, η κορυφαία εταιρία, αφού κατέγραψε και μοντελοποίησε πλήρως την υφιστάμενη κατάσταση στον αρχαιολογικό χώρο (μέσω εκατοντάδων χιλιάδων φωτογραφικών λήψεων), έκανε χρήση τεχνητής νοημοσύνης και –βάσει των ανασκαφικών δεδομένων– αποκατέστησε ψηφιακά το σημαντικότερο μέρος της, σε συνεργασία με την Iconem.
Απαρέγκλιτος στόχος ήταν «το έργο αυτό να μην έχει απλά ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά έγκυρο επιστημονικό υπόβαθρο και πραγματική ιστορική και παιδευτική αξία», ανέφερε η Λίνα Μενδώνη.
Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκαν 3D αναπαραστάσεις για είκοσι επτά μνημεία, μεταξύ των οποίων είναι το Στάδιο, οι ναοί του Δία και της Ήρας και το εργαστήριο του Φειδία. Ως εκ τούτου, ο επισκέπτης πλέον έχει τη δυνατότητα –χρησιμοποιώντας την εφαρμογή του πρότζεκτ που διατίθεται δωρεάν– να δει μπροστά του (με ρεαλιστική λεπτομέρεια) ολόκληρη την εικόνα από το δοξασμένο τόπο της Αρχαίας Ελλάδας, να καταλάβει δηλαδή άμεσα και βιωματικά τι κρύβεται πίσω απ’ τα απομεινάρια που διασώζονται. Σημειωτέον ότι το υπόλοιπο τοπίο του αρχαιολογικού χώρου (βλάστηση, ουρανός κλπ) παραμένει απείραχτο στην οθόνη, οπότε το αποτέλεσμα μοιάζει με κυνήγι της ιστορίας σε πραγματικό χρόνο.
«Η μεγαλύτερη δυσκολία και πρόκληση του έργου υπήρξε η ανάγκη της επίτευξης σύνθεσης και συγκερασμού ως προς την έκταση της ψηφιακής αποκατάστασης και αναπαράστασης των μνημείων, στην οποία θα προχωρούσαμε», ανέφερε η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Να βρεθεί δηλαδή η χρυσή τομή ανάμεσα στην ιδεατή, απόλυτα πειστική αναπαράσταση και στο όριο του εφικτού, ώστε να μην περιοριστεί η προσβασιμότητα μόνο σε χρήστες που διαθέτουν συσκευές υψηλών δυνατοτήτων. Απαρέγκλιτος στόχος ήταν «το έργο αυτό να μην έχει απλά ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά έγκυρο επιστημονικό υπόβαθρο και πραγματική ιστορική και παιδευτική αξία».
Το πρότζεκτ είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα olympiacommongrounds.gr, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας, ως περιοδική έκθεση χωρίς αντίτιμο εισόδου (εντός Golden Hall, Μαρούσι).