(Δεν) είμαστε όλοι Αντετοκούνμπο

H «Έκλειψη» προσκαλεί μετανάστες να μοιραστούν τις ιστορίες τους με την ελπίδα ότι το «μαύρο πρίσμα», θα φέρει μικρές μετατοπίσεις και μεταλλάξεις στον καθένα μας.

(Δεν) είμαστε όλοι Αντετοκούνμπο

Πολλά έχουν αλλάξει από τον Μάρτιο του 2020, όταν κάναμε την πρώτη μας συνέντευξη με τους επιμελητές της Μπιενάλε της Αθήνας «Έκλειψη», τον Γκανεζοαμερικανό Larry Ossei-Mensah, που με βάση τη Νέα Υόρκη έχει συνδεθεί με την ανερχόμενη εικαστική σκηνή της Αφρικής, και τους Omsk Social Club, την καλλιτεχνική κολεκτίβα με έδρα το Βερολίνο που πειραματίζονται με τα παιχνίδια ρόλων και την club κουλτούρα. Μεσολάβησαν από τη μία το κίνημα #Blacklivesmatter κι από την άλλη η πανδημία που έκανε τη σωματικότητα, πόσο μάλλον την club κουλτούρα, να θεωρούνται ταμπού.

Ύστερα από αναβολή ενός χρόνου, λοιπόν, η «Έκλειψη» άνοιξε τις πόρτες της την Παρασκευή, ενεργοποιώντας αδρανείς χώρους πέριξ της πλατείας Σανταρόζα στην Πανεπιστημίου και τη Σταδίου (μαζί με ένα έργο-δορυφόρος στη Στέγη Ωνάση που υπογράφει τη συνδιοργάνωση) και εγκαινιάζοντας, σε μεγάλο βαθμό, το ευρωπαϊκό σιρκουί των Μπιενάλε, γι’ αυτό και έχει τραβήξει ακόμη περισσότερο το διεθνές ενδιαφέρον.

Την ίδια στιγμή όμως, πολλά έχουν μείνει ίδια, κι ας μπήκε η Χρυσή Αυγή στη φυλακή, κι ας πολιτογραφήθηκε Έλληνας ο Αντετοκούνμπο, κι ας κάνουν την εμφάνισή τους κουίρ και τρανς άτομα στα ριάλιτι, όπως αποδεικνύουν τα διαρκώς παρόντα περιστατικά ομοφοβίας και ρατσιστικής βίας. Δεν ξεχνάμε ότι η προηγούμενη Μπιενάλε ήταν αφιερωμένη στον Ζακ, ο οποίος είχε δώσει το «παρών» σε παλιότερη διοργάνωση, ενώ παραμονές της φετινής έχουμε αντιδράσεις εναντίον δημοφιλών, κατά τ’ άλλα, προσωπικοτήτων που τολμούν να εκφραστούν υπέρ του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών ή της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία, απολύσεις καθαριστριών που δεν oμιλούν καλά την ελληνικήν, φασιστικές πορείες για να μην περάσει μια υπερμεγέθης κούκλα-προσφυγόπουλο από τις γειτονιές μας.

Η αρχική πρόθεση της «Έκλειψης» να συνομιλήσει με την αφροελληνική κοινότητα δεν φαίνεται να εκφράζεται, τουλάχιστον στο εικαστικό μέρος της έκθεσης, παρά μόνο μέσα από δράσεις όπως το Open Mic που στήνεται για δύο βράδια στην Πλατεία Δικαιοσύνης, προσκαλώντας μετανάστες να μοιραστούν ανοιχτά τις ιστορίες τους. Ελπίζουμε, όμως, το «μαύρο πρίσμα», η αποτύπωση δηλαδή διαφορετικών οπτικών και καλλιτεχνικών πρακτικών της αφρικανικής διασποράς, και η «ριζοσπαστική φροντίδα», με τα οποία υπόσχονται να προσεγγίσουν τα πράγματα, να φέρουν μικρές έστω μετατοπίσεις και μεταλλάξεις στον καθένα μας. Τα σχόλια στο Youtube κάτω από τη βιντεο-συζήτηση «9 Αφροέλληνες συζητούν: “Τι σημαίνει δεν μπορώ να αναπνεύσω στην Ελλάδα”» που διοργάνωσε πριν από ένα χρόνο η Στέγη Ωνάση αρκούν για να μας πείσουν για τη σημασία των μετατοπίσεων αυτών, αλλά και για την ανάγκη μιας πιο «ριζοσπαστικής φροντίδας» από την πλευρά της πολιτείας προς όσους άδικα συνεχίζουν να περιθωριοποιούνται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

34 σύγχρονοι εικαστικοί δημιουργούν έργα με αφετηρία το κόκκινο χρώμα

Συνεχίζονται οι 6 + 1 ομαδικές εκθέσεις που πλαισιώνουν το project "Ουράνιο τόξο - Rainbow".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/12/2022

"The Drawing Project": Το σχέδιο ως αυτοτελές μέσο έκφρασης

Τετρακόσια περίπου έργα, συγκομιδή της εργασίας του Νίκου Κυριακόπουλου τα τελευταία τρία χρόνια, παρουσιάζονται υπό την μορφή μιας εγκατάστασης που προσομοιάζει σε ένα γιγάντιο τετράδιο σχεδίων.

Κλιματική Αλλαγή και Εμείς: Η πρώτη μόνιμη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα

Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας δημιούργησε την πρώτη διαδραστική έκθεση για την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα, με σκοπό να αντιληφθούμε τις συνέπειές της, τον βαθμό στον οποίο μας επηρεάζουν, αλλά και τον τρόπο που ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει.

Ένα ομαδικό καλλιτεχνικό show εξερευνά την έννοια του ιριδισμού

Μέσα από την πολυχρωμία και την πολυμορφία των έργων τους οι καλλιτέχνες μιλούν για έναν συγκεκριμένο συναισθηματικό ιριδισμό.

"Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους": Ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες της έκθεσης

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει τους ίδιους τους καλλιτέχνες να μιλούν για τα έργα τους, καθώς και για τον Φώτη Κόντογλου και την επιρροή που τους άσκησε.

"Πρόσωπο - Ζώο - Πράγμα": Ένα διαχρονικό παιχνίδι γίνεται αφορμή για μια πολυμεσική έκθεση

Η Στέφανι Ίρις Οράτη διερευνά το πραγματικό, το αυτοσχέδιο και τις περσινές διακοπές.

"good spaces left": Τι μυστικά κρύβει η πλατεία των Εξαρχείων;

Το cross section archive παρουσιάζει την έκθεση της Anu Vahtra, σηματοδοτώντας και την έναρξη της ετήσιας θεματικής του κέντρου για το 2022-23, "Ιστορία σε Πραγματικό Χρόνο".