Οδηγός Τεχνών

Τα νέα βιβλία που περιμένουμε πώς και πώς να διαβάσουμε το φετινό φθινόπωρο

Ελληνικές και ξένες εκδόσεις που ανυπομονούμε να βάλουμε στα ράφια μας.

Τα νέα βιβλία που περιμένουμε πώς και πώς να διαβάσουμε το φετινό φθινόπωρο

Η έναρξη του φθινοπώρου είναι συνυφασμένη με σχολικά και εκπαιδευτικά βιβλία, αλλά παραμένει περίοδος ποικίλων προσαρμογών που εκ πρώτης όψεως φαίνονται να εκτοπίζουν την ηρεμία και το χρόνο που απαιτεί η ανάγνωση. Ωστόσο, η περίοδος που αρκετοί από εμάς αντιμετωπίζουν ψυχικά και πρακτικά ως τη Δευτέρα του έτους, μπορεί να μας βρει με διαφορετικές αναγνωστικές διαθέσεις, ίσως και λόγω των βιβλίων που μας έκαναν παρέα το καλοκαίρι. Κοιτώντας μπροστά, οι μήνες φέρνουν διάφορα καλούδια: οι εκδοτικοί οίκοι έχουν ήδη αρχίσει να μας ενημερώνουν για τα υπό έκδοση βιβλία τους, από τα οποία κάνουμε ορισμένες επιλογές αναμένοντας και άλλα χαρμόσυνα νέα.

Έλληνες συγγραφείς

Ο Δύτης
Στον ορίζοντα της ελληνικής λογοτεχνίας αναμένουμε από τις εκδόσεις Κίχλη το «Δύο» της Έλενας Μαρούτσου και της Ούρσουλας Φωσκόλου, ένα μυθιστόρημα με δυο φωνές για τη σχέση μητέρας και κόρης και τις είκοσι ιστορίες της Άννας Γρίβα με τίτλο «Τα ζώα θεοί», όπου παιδιά και ενήλικες ανακαλούν την παιδική ηλικία αντιμετωπίζοντας τη σκληρότητα της ζωής με αθωότητα, ενώ τα ζώα αναλαμβάνουν ρόλους μικρών θεών. Ο Μίνως Ευσταθιάδης εμφανίζεται για πρώτη φορά στον Ίκαρο με το αστυνομικό μυθιστόρημα «Ο Δύτης» που περιστρέφεται γύρω από μια ταινία και υπόσχεται να ενθουσιάσει τους απαιτητικούς του είδους. Από την Εστία περιμένουμε να δούμε το μυθιστόρημα «Ο Ταχυδρόμος» του Γιώργου Παπαδάκη, μια αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο της σκληρής πραγματικότητας σε μια ορεινή κοινότητα της μεταπολεμικής Κρήτης, καθώς και το «Πάρκο» του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη, ένα μυθιστόρημα μνήμης και φαντασία για τους «αιρετικούς, ποιητές, τυχοδιώκτες, αμετανόητους εραστές την αυγή της Μεταπολίτευσης».

Εμφύλιοι Έρωτες
Στην κατηγορία Ημερολόγιο ο Ίκαρος ετοιμάζει το «Γιώργος Σεφέρης: Μέρες Η’ & Μέρες Θ’», το οποίο καλύπτει την τελευταία δεκαετία της ζωής του, με εκτενή σχολιασμό και λογοτεχνικές, πολιτικές, πολιτιστικές και βιογραφικές αναφορές της εποχής. Από τις εκδόσεις Πόλις αναμένουμε με ενδιαφέρον το αυτοβιογραφικό «Στ’αμπέλια» του Σταύρου Ζουμπουλάκη, ένα κείμενο για τα παιδικά χρόνια του συγγραφέα στο χωρίο Συκιά της Λακωνίας και τον κόσμο των αγαπημένων ανθρώπων, αυτών που, όπως γράφει, «με αγάπησαν και τους αγάπησα πολύ». Από τις εκδόσεις Καστανιώτη θα δούμε, μεταξύ άλλων, το «Χίλιες Ανάσες» της Ιωάννας Καρυστιάνη, το μυθιστόρημα «Εμφύλιοι Έρωτες» του Γιάνη Σιατίτσα και το «Άγιον Όρος» του Θανάση Νιάρχου.

Λογοτεχνία του κόσμου

Στην ξένη λογοτεχνία η επιλογή είναι εξίσου δελεαστική και δύσκολη. Οι εκδόσεις Ποταμός ετοιμάζουν το «Κοκκινοσκουφίτσα Πόλη» της πολύ ιδιαίτερης και μαχητικής Ασλί Ερντογάν, ενώ από τις εκδόσεις Καστανιώτη περιμένουμε τα «Ελευθεριακά Γραπτά (1948-1960)» του εξαιρετικού Γάλλου φιλοσόφου και συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ. Η Εστία ετοιμάζει το μυθιστόρημα «Οι Αφανείς» του Ροϊ Γιάκομπσεν, ένα δυνατό και συγκινητικό έργο (υποψήφιο για το βραβείο Man Booker 201) με κεντρική ηρωίδα την Ίνγκρι Μπαρρόι, η οποία αναγκάζεται να αφήσει τη σκληρή ζωή ενός μικρού νησιού στη Νορβηγία για το ριζικά διαφορετικό κόσμο της στεριάς. Στη νουβέλα «Η Μεγάλη Πτώση» (Εστία) ο Πέτερ Χάντκε αφηγείται την ιστορία ενός αργόσχολου ηθοποιού κατά τη διάρκεια μιας και μόνο ημέρας.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιμένουμε επίσης το μυθιστόρημα «Σώσα» του Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ (Κίχλη), μια πολυεπίπεδη ιστορία αγάπης αλλά και υπαρξιακών ερωτημάτων, και το «Οι σημειώσεις του Μάλτε Λάουριντς Μπρίγκε» του Ράινερ Μαρία Ρίλκε (Κίχλη), ένα μωσαϊκό παθών, αναμνήσεων και συγκρούσεων.

Non fiction

Η αυτοτέλεια του αισθητικού
Δεν είναι λίγα τα υπό έκδοση βιβλία στην ευρύτερη κατηγορία του ελληνικού και ξενόγλωσσου «non fiction», μεταξύ των οποίων είναι το «Η ληστεία στο ελληνικό κράτος, μέσα 19ου –αρχές 20ου αιώνα» του Νικολάου Αναστόπουλου (Ίκαρος), μια μελέτη του φαινομένου της ληστείας που από το 1830 έως περίπου το 1930 αποτελούσε αναπόσπαστο στοιχείο της παραδοσιακής κοινωνίας. Στο δοκίμιο «Οι μαύρες διαθήκες της φιλοσοφίας» (Κίχλη), ο Νικήτας Σινιόσογλου πραγματεύεται τη σχέση φασισμού και ημερολογιακής γραφής με σημείο εστίασης την προσωπική εκδοχή του Καρλ Σμιτ και του Μάρτιν Χάιντεγκερ για τη σχέση τους με το ναζιστικό καθεστώς. Στο υπό έκδοση «Η Αυτοτέλεια του Αισθητικού και το Χαμένο Πολίτευμα της Αρετής» ( Καστανιώτης) ο Θάνος Βερέμης επιχειρεί να εξηγήσει την παθογένεια της σημερινής απουσίας της αρετής από το δημόσιο προβληματισμό.

Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες
Στα προσεχή των εκδόσεων Ποταμός συμπεριλαμβάνεται και το βιβλίο του εξαιρετικού φιλοσόφου Σάιμον Κρίτσλι «Σημειώσεις περί Αυτοκτονίας», καθώς και το εξίσου επίκαιρο «Πώς να Ζεις 24 Ώρες την Ημέρα» του Άρνολντ Μπένετ. Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο ανυπομονούμε για το «Πώς Πεθαίνουν οι Δημοκρατίες» των Steven Levitsky και Daniel Ziblatt, ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά βιβλία του έτους, και από τις εκδόσεις Μελάνι το δοκίμιο «Η Φιλοσοφία του Ζην» του Φρανσούα Ζυλιέν.

Σε κάπως διαφορετική κατεύθυνση, ιδιαίτερη εντύπωση κάνει το βιβλίο του Κριστόφ Ρίμπατ, «Στο εστιατόριο: μια ιστορία της γαστρονομίας βγαλμένη από την πέννα και τον χρωστήρα λογοτεχνών, ζωγράφων, κοινωνιολόγων και γαστρονόμων» (Εστία). Με αναφορές στον Όργουελ, την Σιμόν ντε Μποβουάρ, τον Μαρσέλ Προυστ, τον Έλβις Πρέσλεϊ, ο Ρίμπατ συλλέγει ιστορίες από ιδιοφυείς σεφ, σερβιτόρους, φιλοσόφους, καλοφαγάδες και κοινωνιολόγους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Είχε μανία η αρχαία Αθήνα με τα άλογα; Η νέα έκθεση στην Αμερικανική Σχολή απαντάει καταφατικά και με στοιχεία

Περισσότερα από πενήντα αρχαία αντικείμενα συγκεντρώθηκαν από σπουδαίες συλλογές της χώρας, με τη θέση του πρωταγωνιστή να καταλαμβάνει ένας πλήρης σκελετός αλόγου, ξαπλωμένος και καλυμμένος με άμμο, σαν να ανακαλύφθηκε μόλις από τους αρχαιολόγους.

21/01/2022

Στεφανία Στρούζα: Η απρόβλεπτη φύση της Μήδειας και η κλιματική αλλαγή

Με αφορμή την ολοκλήρωση της έκθεσης "212 Μήδεια (Aφηγήσεις από ένα χώρο μετέωρο)" την Κυριακή 23 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής μιλήσαμε με την εικαστικό.

"Everyday outside of cars": Τι γίνεται όταν παύει η κίνηση στα αυτοκίνητα και η πόλη συνεχίζει να κινείται;

Το φωτογραφικό πρότζεκτ των 365 φωτογραφιών, που μέσα από την αντανάκλαση των γυάλινων παρμπρίζ παρκαρισμένων αυτοκινήτων αποτυπώνει στιγμιότυπα της πόλης, μεταμορφώνεται σε ημερολόγιο.

ArchTrail: Αυτή η εφαρμογή καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τη βόλτα σας στην Αρχαία Μεσσήνη

Κάθε που επισκέπτεσαι την αρχαία πόλη, πόσο χρόνο περνάς στο Ασκληπιείο, στο Ιερό της Αρτέμιδος, στο τεράστιο στάδιο ή το καλοδιατηρημένο αρχαίο θέατρο; Υπάρχουν μνημεία που παρακάμπτεις κι άλλα που επισκέπτεσαι πολλές φορές, προτού αναχωρήσεις; Μια εφαρμογή ζητά τη συμμετοχή σου για να σχεδιάσει μελλοντικά ψηφιακές ξεναγήσεις.

Επισκεφτείτε το "Closing Soon" πριν να είναι πολύ αργά!

Ο Ορέστης Μαυρουδής, ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού χώρου τέχνης Closing Soon στα Κάτω Πετράλωνα μας το συστήνει με αφορμή τη σειρά προβολών Projections στις 20-23/1.

Η ομαδική εικαστική έκθεση "Common Thread" βάζει στο μικροσκόπιο τη γραμμή

Μια νέα ομαδική έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης "Ιλεάνα Τούντα".

Δέκα χρόνια χωρίς τον Θόδωρο Αγγελόπουλο: Αδημοσίευτες φωτογραφίες από τα παρασκήνια της τελευταίας του ταινίας παρουσιάζονται στο κοινό

"Γεφυροποιός" είναι ο τίτλος της έκθεσης με τα καρέ του Νίκου Νικολόπουλου, που εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό στην ταινία "Άλλη Θάλασσα" και δέκα χρόνια μετά μεταφέρει την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα απ’ τα γυρίσματα. Παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" με ελεύθερη είσοδο.